Bukefalos 28 år!

Dalmatiner?

Sv: Dalmatiner?

KL

Jag har fallit för denna ras! Är det någon som kan tipsa om bra och seriösa uppfödare?
 
Sv: Dalmatiner?

Haft hand om en dalmatiner tik periodvis och gått promenader med henne när ägarna behövde hjälp med det ett tag för ett år sedan. Vart helt avskräckt från att någonsin skaffa en dalmatiner efter denna!

Hon slet ut både mig och min då 3-4 åriga huskyblandning totalt! Fanns ingen som helst avknapp! Energi som jag vet inte vad, håll i gång nånstopp och var det inte promenader så var det lek, och var det inte det var det mat och runtrunt benen på en hela tiden.

Otroligt glad och kärleksfull hund dock, tyckte förståss om henne egentligen men jag orkade helt enkelt inte.
 
Sv: Dalmatiner?

Hej
Jag har ingen renrasig dalmatiner, men däremot 2 dalmatinerblandningar. De har gjort mig helt dalmatinertokig. Är inte helt omöjligt att det blir en renras senare.
Som övriga skrivit så är de aktiva ute o slöa inne. De är matglada, inte mycket som de vägrar där inte i matväg. Lite mattjuvaktiga är de om de får chansen. :d
Personligen tycker jag det är mycket trevlig ras, både i psyke o storlek.
 
Sv: Dalmatiner?

Tex så är ju golden retriver en av de vanligaste raserna som avvlivas pga att de huggit mot barn...
Vanligt påstående, hitintills har ingen kunnat prestera något som helst som stödjer det.
Men myter o fördomar tenderar att få ett eget liv, upprepar man en lögn tillräckligt ofta så tror folk tillslut att det är sanning.
;)
 
Sv: Dalmatiner?

Vanligt påstående, hitintills har ingen kunnat prestera något som helst som stödjer det.
Men myter o fördomar tenderar att få ett eget liv, upprepar man en lögn tillräckligt ofta så tror folk tillslut att det är sanning.
;)

Jag har faktiskt sett statistik som stödjer det halvvägs. Dvs attd et antalsmässigt varit flest. MEN, det går liksom inte att ta det ur sitt sammanhang såsom görs när det påstås att de biter mest. För de ligger år efter år på topplistan över populäraste hundraserna med. Dessutom har många just barnfamiljer golden.

Men de missar folk, läser en artikel i kvällspressen, och tänker inte längre än näsan räcker, och så frodas det..

I USA har man gjort undersökningar, inte ang bett mot just barn, men bitit medlem i hushållet. Och kollat PROCENTUELLT. Topp 3 var tax, chihuahua och jack russell.. (följt av, i fallande ordning Akita, Australian cattle dog, Pit bull terrier, Beagle, Engelsk springer spaniel, Border collie, Schäfer )

I österrike har det gjorts en studie på just hundbitna barn som behövt läkarvård för hundbett, i den konstateras att Vissa hundraser var överrepresenterade, det visade sig exempelvis att "den relativa risken att bli biten av en dobermann var fem gånger så hög som att bli biten av en labrador." (Läkartidningen, 2006)
 
Sv: Dalmatiner?

Grannen längre ner på vår gata föder upp Dalmatiner :laugh:
Går därförbi ofta när ja ska gå rundan me vår hund..
Dom har nog två kullar nu..Dom har gjort en lekhage i trädgården som dom är i när det e fint väder..Alltså det kryllar av prickar!! hahahaha..Men så söta dom är..Dom va visst 7 veckor nu..man dör juh!!:love:
 
Sv: Dalmatiner?

Svensk statistik jag talar om. Kan leta upp den senare, men inte just nu.

Eller ville du ha länkar till de utländska undersökningarna? Det kan du få på en gång.
 
De flesta hundar gå bra i hop med barn om föräldrarna bara lär barnen att uppföra sig väl gentemot hundarna eftersom det nästan alltid är barnen som startat bråket,. Vår gamla Dalmatiner hade aldrig tillåtit att jag bråkat med honom när jag var liten. Å andra sidan hade han försvarat mig in i döden om någon varit elak mot mig. Föräldrarna måste vara med hela tiden och lära barnen visa respekt för hunden så går det bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 321
Senast: Farao
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 814
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp