Bukefalos 28 år!

DBT - vad har jag gett mig in på?

GotAsecret

Trådstartare
Någon som går/har gått på DBT?
Som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag är nu inne på "orienteringsfasen" och hittills har det verkligen känts som att detta är PRECIS vad jag behöver, men så ska det gå ihop med övriga livet också...

Ska till en början lära mig att:
Fylla i veckokortet
Ta med det till mötena
+ att fokus just nu ligger på att klara mig utan ikton, med hjälp av kedjeanalyser.

Men nu så insåg jag att jag inte har en aning om hur man gör en kedjeanalys, alls.
Hon ritade och förklarade men eh, jag minns inte.
Vilka steg är det som ingår?
(jadå, jag har försökt googla...)

Hur klarar man av hela behandlingen, med alla stenhårda krav?
(förutom att man inte får begå självmord så får man visst bara avboka 4 möten på hela behandlingstiden, är det möjligt? O.s.v)

Vad var det läskigaste/jobbigaste?

Har ni haft någon "nytta" av behandlingen?

Hur löste ni eventuella "terapistörningar"?

Ett första steg där är i alla fall att ALLTID ha block + penna i väskan så jag kan sätta mig direkt med det om/innan det blir jobbigt.
Det tyckte både jag och psykologen var en genialisk plan.

Jösses vad svamligt det blev, som vanligt alltså.

Nåja, har ni några erfarenheter att dela med er av så; shoot!
 
Senast ändrad:
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Jag har inte gått någon "riktig" DBT, däremot en kurs när jag låg inlagd och jag har haft en väldig nytta av den trots att den var så basal!

Lycka till!
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Jag går just nu också på något som känns som en enklare variant av DBT, kallad ESL (= Ett Självständigt Liv) men då med enbart "ledare" och inga psykologer eller liknande.

Tack! :bump:
Det kan behövas...
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Jag förstår inte riktigt.. Varför ska du göra en kedjeanalys? Är inte det din behandlares jobb att göra tillsammans med dig?

Jag kan inte så mkt om DBT men det du skriver låter så himla konstigt så du får gärna förklara lite mer :laugh:
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Jag förstår inte riktigt.. Varför ska du göra en kedjeanalys? Är inte det din behandlares jobb att göra tillsammans med dig?

Jag kan inte så mkt om DBT men det du skriver låter så himla konstigt så du får gärna förklara lite mer :laugh:

Inom KBT brukar patienten få skriva ner en "kedjeanalys", dvs. vilka tankar och känslor som ledde till en viss handling även mellan terapitillfällena. Dock brukar papper som mall eller med instruktioner delas ut, och det verkar ju inte TS fått.
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Inom KBT brukar patienten få skriva ner en "kedjeanalys", dvs. vilka tankar och känslor som ledde till en viss handling även mellan terapitillfällena. Dock brukar papper som mall eller med instruktioner delas ut, och det verkar ju inte TS fått.

Jo, men man brukar väl göra detta tillsammans först så att patienten förstår vad det innebär?
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Hmm...jo så kanske det var :o
Men samtidigt, det är så mycket kaos omkring mig så jag tänkte jag kunde börja jobba med en KA redan nu :p

Ja, jag vet att det låter jättesvamligt, förlåt! Men Här finns bättre info...
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Inom KBT brukar patienten få skriva ner en "kedjeanalys", dvs. vilka tankar och känslor som ledde till en viss handling även mellan terapitillfällena. Dock brukar papper som mall eller med instruktioner delas ut, och det verkar ju inte TS fått.

Jodå, en "kladd" fick jag, förmodligen just för att hon tyckte jag skulle börja med det redan nu, eller något.

Jo, men man brukar väl göra detta tillsammans först så att patienten förstår vad det innebär?
Jo, vi gjorde ju det - men jag har glömt :o
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Hur är kopplingen mellan DBT och ESL?
Försökte googla men hittade ingenting om att det skulle vara två relaterade behandlingar?
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Vad förstår du inte med "kladden" då? Jag kan försöka hjälpa dig på msn sen om du inte förstått, men har inte tid just nu.
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

TS skrev ju:

Terapeuten tror antagligen att TS har förstått. Om man gör det tillsammans första gången är nog olika.

Och det var fullkomligt glasklart när jag satt där...

Vad förstår du inte med "kladden" då? Jag kan försöka hjälpa dig på msn sen om du inte förstått, men har inte tid just nu.

Hon gjorde en massa ringar (dvs kedjan) och "avstickare" (alternativa metoder typ, om inte de andra funkar) men skrev inget :p
Förutom att hon avslutade det hela med ett stort "KAOS!".
Jag antar att det händer för mycket omkring mig nu så jag inte riktigt hänger med, varken psykiskt eller fysiskt.

Hur är kopplingen mellan DBT och ESL?
Försökte googla men hittade ingenting om att det skulle vara två relaterade behandlingar?

Egentligen inte mer än att på ESL-kursen innehåller lite allt möjligt som kan ställa till det vid psykiska funktionshinder (medan DBT:n ska hjälpa mig att hantera min borderline):
Återhämtning
Stress och avslappning
Kognitiva funktionsnedsättningar
Strategier för att lösa vardagsproblem
Medicinering
Tidiga varningstecken
Vikten av aktivitet och struktur.

Det är ingen behandling, utan mer ett "redskap" eller vad man ska säga.
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Hoppas jag med! :)
...och så har jag en liten, liten förhoppning om att ev. kunna få lite stöd och pepp från buke, för det lär onekligen bli tufft :p
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

...och så har jag en liten, liten förhoppning om att ev. kunna få lite stöd och pepp från buke, för det lär onekligen bli tufft :p

Stöd och pepp kommer här.
Du kan inte misslyckas med DBT. Det är en av de grundläggande förutsättningarna i metoden, den människosyn som den bygger på, att patienten inte kan misslyckas utan gör det bästa h*n kan.

Kedjeanalys då. Jag tror du kanske krånglar till det - det viktiga är inte att du gör allt precis rätt enligt instruktionen, utan att du reflekterar över hur det kom sig att du gjorde som du gjorde. Att en händelse eller ett beteende inte slog ned som en blixt från klar himmel utan att det fanns en kedja av samband som ledde dig dit.

Först handlar det om sårbarhet - att vissa omständigheter gör att just du blir mera sårbar. Bara för att ta ett banalt exempel: Jag lider av hormonell migrän. Låt oss säga att jag får ett migränanfall och ska försöka förstå varför. Då vet jag att jag har en högre sårbarhet i vissa delar av menscykeln än andra. Med sårbarhet menar jag då, att om jag är på fel ställe i menscykeln krävs det mindre av andra påfrestningar för att anfallet ska komma. Så före mens + stress + ätit dåligt innebär en hög risk för att jag ska få ett migränanfall.

Sårbarheten kan handla både om något fysiskt, som att du ätit eller druckit dåligt eller sovit dåligt, eller något känslomässigt som att du kände dig ensam eller ledsen.

Utlösande händelse: ja, var det något som hände som knuffade dig över gränsen? Som skapade ett sånt tryck inom dig att du tog till precis det beteende som du försöker sluta med? T ex du bråkade med din partner om en bagatellgrej. Sen gick du in på toan och stoppade fingrarna i halsen (om det nu är det problemet du vill bli av med).

Tankarna som började att snurra i huvudet är viktiga. Låt oss fortsätta med exemplet att du bråkar med din partner. Ni bråkar och partnern springer ut och slänger igen dörren efter sig. Nu kanske det börjar snurra i huvudet på dig att h*n kommer göra slut. Att du är precis så värdelös som alla säger.

Det här bygger upp till nästa steg i kedjan - att du känner dig misslyckad, hopplös, värdelös. Det byggs upp ångest inom dig.

Det byggs upp ett tryck inom dig och så tar du till din standardlösning att hetsäta och kräkas (det är fortfarande bara ett exempel, jag vet ingenting om dig).

Sista steget i kedjeanalysen är att fundera på vad du fick ut av att göra det. Först på kort sikt - vann du något? Ångesten kanske försvann, kanske din partner blev orolig, brydde sig om dig, ni blev sams. Men på lång sikt kanske beteendet skapar problem - att ditt svalg och dina tänder förstörs, att relationen kommer bli sämre och sämre tills din partner inte orkar mer osv.

Kedjeanalys är inget magiskt eller krångligt, det är bara ett sätt att fundera över vad det var som hände och varför. Och var någonstans du kunde ha fått stopp på dig själv INNAN du gjorde det du försöker sluta med. Om vi fortsätter med samma exempel: Du kanske kommer på att om du har ätit en bra frukost så är du inte lika grinig och det blir inte lika lätt bråk med partnern. Så kan du göra det varje dag och minska sårbarheten.

Det är ett exempel på hur man kan använda kedjeanalys för att hitta hur man ska få det bättre i livet och kunna klara av påfrestande situationer utan att ramla dit på sitt problembeteende.
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Tack, tack, tack för ditt supersvar!! :bow:
Blev faktiskt mycket klokare av det! Huvudet på spiken typ! :)

Just, precis som du säger så säger min psykolog också "Jag måste alltid utgå ifrån att du gör ditt bästa - annars är jag en terapistörning och då är det mig själv jag måste jobba med för att kunna fortsätta peppa dig" typ.

Kanske kan detta bli en tråd där jag kan ventilera och kanske bli påmind av det som sägs?
Och få input från er som gått/går på DBT :)

(det är som sagt glasklart när jag sitter där, när jag kommer hem så är det inte så glasklart längre - dock är det ju därför som jag skaffat block också :) )

dbt_50b0aa47ddf2b31b57000f56.jpg


Ja förresten, ni som gått på DBT, har de spelat in era samtal också? Hon sa att de kommer spela in alla sessioner för att psykologen ska kunna få feedback från sitt team.
(eller, som hon sa "så de ser att vi inte spelar yatzy hela sessionen" hon har härlig humor :D )

Hur kändes det, att veta att den där förbenade kameran står och filmar?
Är det stressande?
Vänjer man sig?
 
Senast ändrad:
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Jag har sagt nej till att spela in terapi, av säkerhetsskäl. Men jag har videofilmats på förhör och efter ett tag tänkte jag inte på det.
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Hon sa att de kommer spela in alla sessioner för att psykologen ska kunna få feedback från sitt team.
(eller, som hon sa "så de ser att vi inte spelar yatzy hela sessionen" hon har härlig humor :D )

Hur kändes det, att veta att den där förbenade kameran står och filmar?
Är det stressande?
Vänjer man sig?

Jag tror du kommer vänja dig snabbt. Försök att tänka på att det inte handlar om dig, det är inte DU som blir filmad och granskad utan din terapeut. H*n ska efteråt få kommentarer över hur h*n kunde ha hjälpt dig bättre, blir en bättre psykolog på kuppen och du kommer få bättre och mera proffsig hjälp. Det är kanon ju!
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Hoppas det! :D
Blev smått chockad när hon sa det, men sedan tänkte jag att det är ju bättre det än att hela teamet sitter och stirrar på mig konstant :p
 
Sv: DBT - vad har jag gett mig in på?

Kanske kan detta bli en tråd där jag kan ventilera och kanske bli påmind av det som sägs?
Och få input från er som gått/går på DBT :)

Självklart kan du ventilera och få kommentarer här. Jag har inte gått på DBT men jag jobbar med folk som inte mår bra och har en del olika nyttoprylar i min verktygslåda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp