Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag är fortfarande skeptisk till ensamarbete för minderåriga. En av de intervjuade ungdomarna i nyheterna var 15. Antar att just denna inte hade EPA som transportmedel, där är det väl 16 som gräns 🤔 Gör säkert ett utmärkt jobb men även sett till att det ändå inte är helt ovanligt att det är hemtjänstpersonal som upptäcker avlidna vårdtagare så känns det inte helt ok att göra sådant utan någon form av handledare i närheten.
15 är gränsen för moppe och traktorkort.

16 är gränsen för att börja övningsköra för B-körkort.
 
Jag är fortfarande skeptisk till ensamarbete för minderåriga. En av de intervjuade ungdomarna i nyheterna var 15. Antar att just denna inte hade EPA som transportmedel, där är det väl 16 som gräns 🤔 Gör säkert ett utmärkt jobb men även sett till att det ändå inte är helt ovanligt att det är hemtjänstpersonal som upptäcker avlidna vårdtagare så känns det inte helt ok att göra sådant utan någon form av handledare i närheten.
Jo det är ovanligt att hemtjänst upptäcker avlidna.
Jag gjorde detta för tre år sen. Det hade då aldrig inträffat i vår kommun (tre enheter med ca 160 anställda)
Det händer men är verkligen ovanligt att folk avlider så hastigt.
 
Dom kör väl ut matvaror och säger hej. Gör dom mer än så?
Jisses! Min dotter jobbade i hemtjänsten en tid och första dagen fick hon tvätta ett nerbajsat underliv och plocka upp bajs ur duschen. Det var VÄLDIGT mycket med avföring under det år hon jobbade där. Även ta ut ett porslinsöga och rengöra, väldigt mycket lyft och vändning av tunga sängliggande personer, hjälp med proteser, byta stomipåse, ensambesök hos män som absolut inte var lämpliga för en ung kvinna, listan är LÅNG. Plus givetvis matlagning, tvätt, bäddning, osv osv. Allt under enorm tidspress.
 
Jisses! Min dotter jobbade i hemtjänsten en tid och första dagen fick hon tvätta ett nerbajsat underliv och plocka upp bajs ur duschen. Det var VÄLDIGT mycket med avföring under det år hon jobbade där. Även ta ut ett porslinsöga och rengöra, väldigt mycket lyft och vändning av tunga sängliggande personer, hjälp med proteser, byta stomipåse, ensambesök hos män som absolut inte var lämpliga för en ung kvinna, listan är LÅNG. Plus givetvis matlagning, tvätt, bäddning, osv osv. Allt under enorm tidspress.
Hur gammal var hon då? Och var hon själv eller var de flera?
 
Jisses! Min dotter jobbade i hemtjänsten en tid och första dagen fick hon tvätta ett nerbajsat underliv och plocka upp bajs ur duschen. Det var VÄLDIGT mycket med avföring under det år hon jobbade där. Även ta ut ett porslinsöga och rengöra, väldigt mycket lyft och vändning av tunga sängliggande personer, hjälp med proteser, byta stomipåse, ensambesök hos män som absolut inte var lämpliga för en ung kvinna, listan är LÅNG. Plus givetvis matlagning, tvätt, bäddning, osv osv. Allt under enorm tidspress.

Var hon en femtonåring som jobbade med att köra ut mat till de som har matlåda från kommunen?
 
Jisses! Min dotter jobbade i hemtjänsten en tid och första dagen fick hon tvätta ett nerbajsat underliv och plocka upp bajs ur duschen. Det var VÄLDIGT mycket med avföring under det år hon jobbade där. Även ta ut ett porslinsöga och rengöra, väldigt mycket lyft och vändning av tunga sängliggande personer, hjälp med proteser, byta stomipåse, ensambesök hos män som absolut inte var lämpliga för en ung kvinna, listan är LÅNG. Plus givetvis matlagning, tvätt, bäddning, osv osv. Allt under enorm tidspress.
Men nu menar jag Epaungdomarna. Inte vanliga hemtjänsten. JISSES!
 
Jag har märkt att det är väldigt många A-traktorer i orten där jag jobbar, de allra flesta är gjorda av nyare, finare bilar. Det är ju helt sjukt att en lastbil kan byggas om till en A-traktor, det borde ju inte vara möjligt. Tycker definitivt att reglerna borde ses över, det finns alldeles för många kryphål i nuläget. I värsta fall förbjuda A-traktorer som de ser ut nu, så får ungdomarna helt enkelt börja köra gamla vanliga traktorer. Inte lika spännande, men de får fortfarande mer frihet att kunna transportera sig utan föräldrarnas hjälp. Och definitivt lägga till övningskörning och körprov innan de får köra på egen hand.
 
Jag bor längs en länsväg som leder till samhället.

Det är sommarlov nu och jag har sett ett antal ekor med släpvagnar. Med ved eller annat. Igår kom en med en husvagn bakom.
Släpvagnsekipagen är ytterlige ett användbart fordon i de familjerna.
 
Jisses! Min dotter jobbade i hemtjänsten en tid och första dagen fick hon tvätta ett nerbajsat underliv och plocka upp bajs ur duschen. Det var VÄLDIGT mycket med avföring under det år hon jobbade där. Även ta ut ett porslinsöga och rengöra, väldigt mycket lyft och vändning av tunga sängliggande personer, hjälp med proteser, byta stomipåse, ensambesök hos män som absolut inte var lämpliga för en ung kvinna, listan är LÅNG. Plus givetvis matlagning, tvätt, bäddning, osv osv. Allt under enorm tidspress.
OT det är ett jobb som varken har betalningen, stöttningen/arbetsförhållandena eller statusen det borde ha. Jag tycker att de åtminstone kunde få mer slack i schemat - typ om det i sol, liten trafik och inga rödljus tar 5 minuter att ta sig borde hemtjänsten få 10 inte 4.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 187
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 865
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 734
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp