Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Ja för det står så här: https://www.transportstyrelsen.se/s...ing-och-traktor/am-korkort-for-moped-klass-i/

Hela poängen är att du kör upp för MOPPE för att kunna få sitta i ett fordon med 4 hjul. Det är en jäkla skillnad.

Det är ett körkort som omfattar moped klass 1, står tydligt på första sidan.

Håller helt med dig om sista stycket, tror t om att jag skrivit min åsikt om det tidigare i tråden. MEN det var inte det jag reagerade/reagerar på utan att du kallar det för moppekort.
 
Senast ändrad:
Att sitta och spekulera i om han hade stulit epan och om han var full är jävligt osmakligt.
Kan du utveckla hur du menar?

Hur tror du att det kommer sig att en 14 åring kör epa mitt i natten?

Får vi inte diskutera om onyktra ungdomar, som ger sig ut i trafiken?

Tycker du det är OK om föräldrarna tillåter sin 14-åring att köra epa?

Tycker du att trimmade epor är OK?

Även om det inte blir krav på bilbälte i epa förrän 31 augusti, så är det farligt, kanske t.o.m. dödligt att inte använda bilbälte.

Det är ofta alkohol inblandat i trafikolyckor, och det är anmärkningsvärt att en 14-åring är ute och åker vid 04-tiden på natten.

En av mina kollegors barn dog i en mopedolycka på väg hem från en fest för ca 25 år sedan. Också 14 år gammal. Onykter, och hade tagit mopeden till festen utan föräldrarnas medgivande.

Jag har ingen aning om vad som hänt i det aktuella fallet, men min initiala infallsvinkel är att det är märkligt att polisen omedelbart kan avgöra att inget brott begåtts och går ut med det i sitt pressmeddelande.
 
Ofta sätter ju polisen ändå en brottsrubricering för att ges möjlighet att utreda vad som hänt. Beroende vad de kommer fram till läggs ärendet sedan ner.

Ja, och i artikeln jag läste så har det även inletts en utredning om vårdslöshet i trafik just för att utreda vad som hänt?

Men tänker att det kan man ju göra samtidigt som det inte finns någon misstänkt för något brott, eftersom personen inte är i livet?
 
Ja, och i artikeln jag läste så har det även inletts en utredning om vårdslöshet i trafik just för att utreda vad som hänt?

Men tänker att det kan man ju göra samtidigt som det inte finns någon misstänkt för något brott, eftersom personen inte är i livet?

Jo, fast nåt brott måste ju ha begåtts eftersom en 14-åring olovligt körde ett fordon. Någon antingen bröt mot lagen genom att låna ut den till honom (vän? föräldrarna? annan?) eller så stal han den. D.v.s. det måste utredas hur han fick tag på fordonet och om någon lånade ut den till honom så borde väl den personen kunna straffas för det?

Jag minns iaf från min körkortsteori att man som fordonsägare är skyldig att se till att ingen som inte får köra den kör den.
 
Jo, fast nåt brott måste ju ha begåtts eftersom en 14-åring olovligt körde ett fordon. Någon antingen bröt mot lagen genom att låna ut den till honom (vän? föräldrarna? annan?) eller så stal han den. D.v.s. det måste utredas hur han fick tag på fordonet och om någon lånade ut den till honom så borde väl den personen kunna straffas för det?

Jag minns iaf från min körkortsteori att man som fordonsägare är skyldig att se till att ingen som inte får köra den kör den.
Polisen utreder bara vissa brott när det är någon som är under 15 som begått brottet. Gissar på att olovligkörning inte ingår där.
 
Polisen utreder bara vissa brott när det är någon som är under 15 som begått brottet. Gissar på att olovligkörning inte ingår där.

Trots att någon som är över 15 år kan ha lånat ut bilen till 14 åringen?? Det är ju inte bara 14 åringen som kan ha begått ett brott i det här. Om det visar sig att någon lånat ut den till honom så har den personen brutit mot lagen. En person som förmodligen är straffmyndig.
 
min initiala infallsvinkel är att det är märkligt att polisen omedelbart kan avgöra att inget brott begåtts och går ut med det i sitt pressmeddelande.

Det är inget märkligt med det alls.
Föraren är avliden = ingen finns att "ställa till svars" för ev. olovlig körning, så det finns ingen direkt anledning för polisen att lägga sina skrala resurser på att utreda vidare.

Sedan dina -och andras- spekulationer om att den som körde var full, har stulit epan, att föräldrarna "godkänt" färden etc är bara sjukt osmakligt. Sånt gottande i en tragedi hör mer hemma på flashback än på buke.
 
Det är inget märkligt med det alls.
Föraren är avliden = ingen finns att "ställa till svars" för ev. olovlig körning, så det finns ingen direkt anledning för polisen att lägga sina skrala resurser på att utreda vidare.

Sedan dina -och andras- spekulationer om att den som körde var full, har stulit epan, att föräldrarna "godkänt" färden etc är bara sjukt osmakligt. Sånt gottande i en tragedi hör mer hemma på flashback än på buke.

Men finns det fler förklaringar till hur en 14 åring kunde köra en EPA?

-Någon lånade ut den till honom = ett brott
-Han stal den = ett brott men eftersom han är avliden så blir det inget mer
-Han köpte den utan föräldrarnas tillstånd och utan att de visste om det. Frågan är om ett brott begåtts i så fall. Osäkert.

Eftersom det finns iaf en förklaring där det kan finnas en person i livet som begått ett brott, dessutom ett brott som ledde till att en ung människas liv tog slut, så måste det väl utredas!
 
Men finns det fler förklaringar till hur en 14 åring kunde köra en EPA?

-Någon lånade ut den till honom = ett brott
-Han stal den = ett brott men eftersom han är avliden så blir det inget mer
-Han köpte den utan föräldrarnas tillstånd och utan att de visste om det. Frågan är om ett brott begåtts i så fall. Osäkert.

Eftersom det finns iaf en förklaring där det kan finnas en person i livet som begått ett brott, dessutom ett brott som ledde till att en ung människas liv tog slut, så måste det väl utredas!
Finns mig veterligen inget som hindrar honom att ha en EPA även om han inte får köra den? Det finns ju massor med ungdomar som "äger" bil innan de fyller 18 och har körkort med med, åtminstone i kretsar där man gillar att meka.
 
Finns mig veterligen inget som hindrar honom att ha en EPA även om han inte får köra den? Det finns ju massor med ungdomar som "äger" bil innan de fyller 18 och har körkort med med, åtminstone i kretsar där man gillar att meka.

Nä, så i det tredje alternativet finns det ingen som nu är i livet som begått brott. Möjligtvis om föräldrarna kan tänkas veta om det och godkänt det.

Men alternativet 1 kvarstår som en möjlighet. Då finns det en straffmyndig person som brutit mot lagen vilket i det här fallet hade en oerhört tragisk konsekvens.
 
Men finns det fler förklaringar till hur en 14 åring kunde köra en EPA?
Nu spekulera jag men om det är en A-traktor med automat så kan nog så nära på vem som helst förflytta fordonet. Räcker ju att snappa upp lite när en sitter bredvid den som kör och lyssna när andra pratar för att lyckas. Behöver ju inte vara i A-traktorn det snappats upp i utan kan lika gärna vara i en bil.
 
Måste säga att vissa av svaren som ungdomarna i den här artikeln ger är skrämmande med tanke på konsekvenstänk, till exempel detta :( :

Jag tycker att det är bra att man tänker på säkerheten, men man kan sitta säkert om man är flera också. Två personer kan dela säte och det tycker jag funkar lika bra. Jag tycker i alla fall att föraren ska ha bälte. Om de vill sätta in ett krav på bälte så tycker jag inte att det behöver vara för passagerarna för det begränsar hur många kan vara, säger Molly Danielsson.
Hon säger att de flesta förare man ser i dag inte har bälte och hon är tveksam till om epa-åkare faktiskt kommer att följa de nya kraven.


Ja, det är aftonbladet och, ja, de pratade bara med två ungdomar så det kan ju knappast ses som representativt för epa-körande ungdomar i allmänhet. Men jag förstår inte riktigt hur Molly tänker här. Varför skulle inte passagerare behöva bälte (förutom att det tydligen är roligare utan för att man då kan packa in fler personer i bilen)?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw01aX/nya-regler-for-epa-traktorer-sa-tycker-ungdomarna
 
Nä, så i det tredje alternativet finns det ingen som nu är i livet som begått brott. Möjligtvis om föräldrarna kan tänkas veta om det och godkänt det.

Men alternativet 1 kvarstår som en möjlighet. Då finns det en straffmyndig person som brutit mot lagen vilket i det här fallet hade en oerhört tragisk konsekvens.
Det var flickan som åkte som passagerare som ägde A-traktorn. Hon är nu brottsmisstänkt för att ha lånat ut sitt fordon till pojken som hon viste ej hade ålder inne eller AM-kort.
 
Måste säga att vissa av svaren som ungdomarna i den här artikeln ger är skrämmande med tanke på konsekvenstänk, till exempel detta :( :

Jag tycker att det är bra att man tänker på säkerheten, men man kan sitta säkert om man är flera också. Två personer kan dela säte och det tycker jag funkar lika bra. Jag tycker i alla fall att föraren ska ha bälte. Om de vill sätta in ett krav på bälte så tycker jag inte att det behöver vara för passagerarna för det begränsar hur många kan vara, säger Molly Danielsson.
Hon säger att de flesta förare man ser i dag inte har bälte och hon är tveksam till om epa-åkare faktiskt kommer att följa de nya kraven.


Ja, det är aftonbladet och, ja, de pratade bara med två ungdomar så det kan ju knappast ses som representativt för epa-körande ungdomar i allmänhet. Men jag förstår inte riktigt hur Molly tänker här. Varför skulle inte passagerare behöva bälte (förutom att det tydligen är roligare utan för att man då kan packa in fler personer i bilen)?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw01aX/nya-regler-for-epa-traktorer-sa-tycker-ungdomarna
Jo jag läste den artikeln häromdagen. Skakar bara på huvudet åt det..
 
Nu spekulera jag men om det är en A-traktor med automat så kan nog så nära på vem som helst förflytta fordonet. Räcker ju att snappa upp lite när en sitter bredvid den som kör och lyssna när andra pratar för att lyckas. Behöver ju inte vara i A-traktorn det snappats upp i utan kan lika gärna vara i en bil.

Jag menar inte kunde som i kunskap. Utan som: vem/vad gav honom möjöigheten att köra den trots att han enligt lagen inte fick.
 
Hela historien är så sorglig!

Visar så tydligt att tonåringar i den åldern inte är mogna ansvaret samhället ger dem.
Jättesorgligt.
Dock ser jag inte detta som något unikt för just A-traktorer.
Ungdomar utan konsekvenstänk som lätt har kunnat skada sig eller andra har jag stött på i skidbacken, på moppe, till häst, på elscooter, cykel, ja vad som.

Men bättre utbildning och hårdare lagar behövs absolut när det gäller A-traktorer.
 
Måste säga att vissa av svaren som ungdomarna i den här artikeln ger är skrämmande med tanke på konsekvenstänk, till exempel detta :( :

Jag tycker att det är bra att man tänker på säkerheten, men man kan sitta säkert om man är flera också. Två personer kan dela säte och det tycker jag funkar lika bra. Jag tycker i alla fall att föraren ska ha bälte. Om de vill sätta in ett krav på bälte så tycker jag inte att det behöver vara för passagerarna för det begränsar hur många kan vara, säger Molly Danielsson.
Hon säger att de flesta förare man ser i dag inte har bälte och hon är tveksam till om epa-åkare faktiskt kommer att följa de nya kraven.


Ja, det är aftonbladet och, ja, de pratade bara med två ungdomar så det kan ju knappast ses som representativt för epa-körande ungdomar i allmänhet. Men jag förstår inte riktigt hur Molly tänker här. Varför skulle inte passagerare behöva bälte (förutom att det tydligen är roligare utan för att man då kan packa in fler personer i bilen)?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw01aX/nya-regler-for-epa-traktorer-sa-tycker-ungdomarna
Jag tänker att Molly nog tänker som många tonåringar gör dvs det är viktigare att många kan åka med för det är roligt snarare än att tänka på säkerhet med bälte. Och det är ju därför samhället och myndigheter måste gå in - dvs och skydda eftersom många tonåringar inte har konsekvenstänk ännu.

Jättebra att de också begränsar antalet som får åka med då jag tror det minskar risken för grupptryck och med fler personer i bilen så är det lättare att koncentrationen för föraren brister.
 
Olika ålder för att köra bil, ibland med begränsningar.

14 år
USA (beroende på delstat)

15 år
El Salvador

16 år
Nigeria
Guatemala
Colombia
Israel
Isle of Man
Australien
Nya Zealand
Guam

17 år
Bahamas
Trinidad och Tobago
Malaysia
Filipinerna
Ungern
Irland
Storbritannien
Kosovo

Vissa stater tillater learner's permit vid 14 ars alder, vilket innebar att de kan ovningskora med nagon som ar minst 21-ar och haft korkort prickfritt i 3 ar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 805
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 721
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp