De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag bor på en liten ort. Jag fick frågan om jag visste vem som körde en viss a-traktor. Just denna har jag missat men ska tydligen köra i 150-160 km/h. Kan verkligen föräldrar missa detta?
 
Jag bor på en liten ort. Jag fick frågan om jag visste vem som körde en viss a-traktor. Just denna har jag missat men ska tydligen köra i 150-160 km/h. Kan verkligen föräldrar missa detta?
Ja, de kan ju mecka själva eller fått hjälp av andra att göra ekipaget olagligt utan föräldrarnas vetskap.
Min anmälan tidigare i år verkar ha gett resultat, jag har inte sett till den något mer efter vägarna. :up:
 
Jag bor på en liten ort. Jag fick frågan om jag visste vem som körde en viss a-traktor. Just denna har jag missat men ska tydligen köra i 150-160 km/h. Kan verkligen föräldrar missa detta?
Så klart föräldrar kan missa sådant, det är inte alla som har förmågan och/eller möjligheten att verifiera att fordonet är lagligt. Sedan finns det garanterat föräldrar som antingen ser mellan fingrarna, eller rent av uppmuntrar till att ta bort spärrar.
 
Ja, de kan ju mecka själva eller fått hjälp av andra att göra ekipaget olagligt utan föräldrarnas vetskap.
Min anmälan tidigare i år verkar ha gett resultat, jag har inte sett till den något mer efter vägarna. :up:
Jag menar att det pratas ju på en så liten ort och att man helt missat att ungen kör så galet låter konstigt.
 
Så klart föräldrar kan missa sådant, det är inte alla som har förmågan och/eller möjligheten att verifiera att fordonet är lagligt. Sedan finns det garanterat föräldrar som antingen ser mellan fingrarna, eller rent av uppmuntrar till att ta bort spärrar.
Även om de inte har koll på fordonet så pratas det ju på byn.
Jag berättade för en förälder att dennes son tävlingskörde i bredd i minst 100 och den föräldern blev störd på mig.
 
I den lokala facebookgruppen är trimmade A-traktorer ett återkommande ämne, och det brukar låta "låt ungdomarna ha roligt, det hade väl vi när vi var unga". Det verkar rätt vanligt att föräldrar känner till det, men att de också körde trimmat som yngre och därför inte tycker att det är något problem.

Jag tycker att möjligheten att bötfälla eller dra in föräldrarnas körkort borde kunna nyttjas mer, så kanske det tar skruv?
 
Även om de inte har koll på fordonet så pratas det ju på byn.
Jag berättade för en förälder att dennes son tävlingskörde i bredd i minst 100 och den föräldern blev störd på mig.

Och jag blir störd på sådana föräldrar 😖
Bra att du säger till i alla fall! Försöka få dem att ta sitt föräldraransvar (och anmäla till polisen när det går) är det du kan göra...
 
Och jag blir störd på sådana föräldrar 😖
Bra att du säger till i alla fall! Försöka få dem att ta sitt föräldraransvar (och anmäla till polisen när det går) är det du kan göra...
Ja. Det var förra sommaren. Jag tog det med föräldern och sa att jag ville ge ungdomen en chans för om jag anmäler det så kan det ju påverka ungdomens framtid. Svaret var att den precis hade gått igenom besiktning så hon visste att den inte var trimmad. Öh fast det var den ju. Ja men anmäl det då blev svaret.
Polisstationen var semesterstängd och efter har vi inte sett till den så kanske tog det skruv ändå….
 
Här i veckan så kom det en pickup och drog förbi mej och hunden när vi var ute och kvällspinka. Här är 50 och den körde inte några 50. Snarare nånstans 70-80, kanske mer. Svårt att bedöma. Tyckte att den lät lite mycket och kollade bakåt. Jovisst var det en a-traktor :meh:
 
Jag läste en artikel där en som kör EPA sa att det där kommer inte folk att följa då de vill kunna köra fler i bilen.
Var det artikeln i Aftonbladet? Där var det ju en ung tjej som uttalande att hom tyckte att bälte för förare var bra, men inte för passagerare. Av den anledning som du nämner.
 
Nya regler from idag. Bälte på alla i bilen och vinterdäck på vintern.
Hur kan det inte varit lag tidigare????
För ett fordon som inte ska köra snabbare än 30 km/h kan jag tycka att det inte är helt nödvändigt. Så det lagändringen gör är att det i teorin blir säkrare att köra olagligt...
 
För ett fordon som inte ska köra snabbare än 30 km/h kan jag tycka att det inte är helt nödvändigt. Så det lagändringen gör är att det i teorin blir säkrare att köra olagligt...

Man är aldrig ensam i trafiken. Man behöver även skyddas från vad ens MOTtrafikanter gör.

Alltså är bälte alltid en bra grej.

Och du blir rätt jävla skadad om du krockar i 30km/h också. Vad är det? 7km/h man orkar hålla sig fast i? 30m/h är ganska mycket mer än det.
 
För ett fordon som inte ska köra snabbare än 30 km/h kan jag tycka att det inte är helt nödvändigt. Så det lagändringen gör är att det i teorin blir säkrare att köra olagligt...
Varför i hela friden skulle det vara onödigt med bälte och vinterdäck? I sådana fall behöver man inte köra på vägarna, utan kan hålla sig till skogsvägar och åkrar. Och att använda bälte är väl en bra vana att få in inför riktig bil sedan?
 
För ett fordon som inte ska köra snabbare än 30 km/h kan jag tycka att det inte är helt nödvändigt. Så det lagändringen gör är att det i teorin blir säkrare att köra olagligt...
Men om du blir påkörd av någon som kommer i 70 eller mer kanske det är en fördel med bilbälte?
Här gillar flera att ligga efter e4 som är 2+1 110 väg. Då känns bilbälte som en bra grej.

Det är inte så att det saknas alternativ, det finns en parallellväg som "bara" går 80, men likförbannat är dom på e4 🤦🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 683
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 706
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp