De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Men om du blir påkörd av någon som kommer i 70 eller mer kanske det är en fördel med bilbälte?
Här gillar flera att ligga efter e4 som är 2+1 110 väg. Då känns bilbälte som en bra grej.

Det är inte så att det saknas alternativ, det finns en parallellväg som "bara" går 80, men likförbannat är dom på e4 🤦🏼‍♀️
Igår låg jag i kilometerlång kö bakom en EPA på 2+1-väg på 100-väg i rusningstrafik, och sannolikheten att det smäller är nog inte hur liten som helst, vissa bilister verkar inte alls gilla att bli några minuter sena. Så bälte är himla bra och effektivt för att minska personskador, även i lägre egen hastighet. Vid kollision är det vektorsumman av de två fordonens hastighet som bestämmer kraften.
 
Lagstiftningar hänger kvar väldigt länge. Jordabalken som styr markägande är från 1700-talet med ändringar såklart, men har ingen bestämt sig för att dyka in i lagen och ändra den så är det ju de gamla skrivningarna som styr.

Nja, Jordabalken har ju upphävts och ersatts sen dess, vilket är något annat än att den har ändrats. Nuvarande Jordabalk är från 1970.
Det har ju funnits alla möjligheter att genomföra den här lagändringen tidigare om man hade velat.
 
Nja, Jordabalken har ju upphävts och ersatts sen dess, vilket är något annat än att den har ändrats. Nuvarande Jordabalk är från 1970.
Det har ju funnits alla möjligheter att genomföra den här lagändringen tidigare om man hade velat.

Jag tänker att problemet med A-traktorers säkerhet/uppfyllande av lagen verkligen exploderade när de ändrade reglerna för några år sedan och då även antalet exploderade. Även om det var problem tidigare så märktes det inte lika mycket som idag.

Dvs den ena lagstiftningen släpade efter den andra. Sedan tycker jag väl kanske att lagstiftarna borde ha lyssnat mer på polisen tidigare.
 
Nja, Jordabalken har ju upphävts och ersatts sen dess, vilket är något annat än att den har ändrats. Nuvarande Jordabalk är från 1970.
Det har ju funnits alla möjligheter att genomföra den här lagändringen tidigare om man hade velat.
Ah då läste jag slarvigt. Ja visst finns det möjlighet att ändra men det finns ju mycket som ligger kvar för att ingen orkat ta tag i det.
 
Under natten har en EPA jagats av polis i centrala Hässleholm, och där krockat in i en mur. Sju personer befann sig i epan och flera är nu på sjukhus.

Föraren är anhållen, bl.a för vårdslöshet i trafik samt drograttfylleri.


Den här polisjakten hade jag verkligen velat se irl, mest med tanke på att epor bara går i 30.
 
Under natten har en EPA jagats av polis i centrala Hässleholm, och där krockat in i en mur. Sju personer befann sig i epan och flera är nu på sjukhus.

Föraren är anhållen, bl.a för vårdslöshet i trafik samt drograttfylleri.


Den här polisjakten hade jag verkligen velat se irl, mest med tanke på att epor bara går i 30.
Såg också det i tidningen, funderade på antalet personer då alla ska vara bältade och max 30, mycket som är fel här
 
Under natten har en EPA jagats av polis i centrala Hässleholm, och där krockat in i en mur. Sju personer befann sig i epan och flera är nu på sjukhus.

Föraren är anhållen, bl.a för vårdslöshet i trafik samt drograttfylleri.


Den här polisjakten hade jag verkligen velat se irl, mest med tanke på att epor bara går i 30.
Hoppas att föräldrarna tar det på STÖRSTA allvar.

I en lokal fb-grupp såg jag för ett tag sedan någon som beskrev (den hade en väldigt distinkt text på bakrutan) en EPA-traktor som hade kört alldeles för fort. Hon fick kontakt med föräldrarna som tog nyckeln från barnet tills denne valde att berätta hur det kunde komma sig att fordonet kunde köras så fort. Det kändes som en vettig konsekvens. Det är verkligen livsfarligt när reglerna - som nu tack och lov har skärpts en hel del - inte följs.... :(
 
Hoppas att föräldrarna tar det på STÖRSTA allvar.

I en lokal fb-grupp såg jag för ett tag sedan någon som beskrev (den hade en väldigt distinkt text på bakrutan) en EPA-traktor som hade kört alldeles för fort. Hon fick kontakt med föräldrarna som tog nyckeln från barnet tills denne valde att berätta hur det kunde komma sig att fordonet kunde köras så fort. Det kändes som en vettig konsekvens. Det är verkligen livsfarligt när reglerna - som nu tack och lov har skärpts en hel del - inte följs.... :(
i mil lokala grupp kritiseras de som ifrågasätter att ungdomarna i närmast har dragracingtävlingar på huvudgatan och sladdar upp på trottoarerna så folk får hoppa undan. Man är tydligen tråkig och glömt bort hur det är att vara ung. Och att vi ska vara tacksamma för de ”motor intresserade ungdommarna” att de inte håller på med annat ”skit”

Livet på landet ❤️
 
i mil lokala grupp kritiseras de som ifrågasätter att ungdomarna i närmast har dragracingtävlingar på huvudgatan och sladdar upp på trottoarerna så folk får hoppa undan. Man är tydligen tråkig och glömt bort hur det är att vara ung. Och att vi ska vara tacksamma för de ”motor intresserade ungdommarna” att de inte håller på med annat ”skit”

Livet på landet ❤️
Finns sådan tendenser även här.
 
i mil lokala grupp kritiseras de som ifrågasätter att ungdomarna i närmast har dragracingtävlingar på huvudgatan och sladdar upp på trottoarerna så folk får hoppa undan. Man är tydligen tråkig och glömt bort hur det är att vara ung. Och att vi ska vara tacksamma för de ”motor intresserade ungdommarna” att de inte håller på med annat ”skit”

Livet på landet ❤️
Jag bor ju "på landet"
Det åker minst ett halvdussin epor förbi på morgonen och på eftermiddagen. De åker till skolan i stan.

Absoluta majoriteten tuffar på i långsam fart Några kör fort.
Jag tycker att epor är ett alldeles utmärkt fordon!

Problemet är inte fordonen, problemet är laglydnaden.
Hellre ett barn i en epa än moppe bland lastbilar och timmertransporter på vår väg.
 
Jag bor ju "på landet"
Det åker minst ett halvdussin epor förbi på morgonen och på eftermiddagen. De åker till skolan i stan.

Absoluta majoriteten tuffar på i långsam fart Några kör fort.
Jag tycker att epor är ett alldeles utmärkt fordon!

Problemet är inte fordonen, problemet är laglydnaden.
Hellre ett barn i en epa än moppe bland lastbilar och timmertransporter på vår väg.
Hade hellre sett en fungerande lokaltrafik för alla än enskilda epor till få.
 
Hellre ett barn i en epa än moppe bland lastbilar och timmertransporter på vår väg.

Håller helt med!
Tycker det är mycket bättre att ungdomarna sitter skyddade i en riktig, till epa ombyggd bil än att de är ute på moppe eller en sån där hemsk liten plastmopedbil 😵‍💫

Här stöter man på epor i trafiken så gott som dagligen, laglig hastighet, håller sig åt höger där det finns vägren nog och svänger ofta in på parkeringplats/busshållplats om det blivit kö bakom och det är dåliga möjligheter för oss övriga att köra om och här uppe har i princip alla -i alla tider- vinterdäck under vintersäsongen.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 683
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 706
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp