Bukefalos 28 år!

"Deformerade" händer?

Mammas

Trådstartare
Jag fick höra av en vän igår att det är vanligt att ryttare ofta har ett större mellanrum mellan lillfingret och ringfingret än vanligt folk har. Detta pga att det är där tygeln ligger vid ridning och att det blir så efter ett gäng års intensivt ridande.

Stämmer det för er? :)
Och är det här allmän kännedom som bara gått mig förbi tidigare? :D
 
Sv: "Deformerade" händer?

Om jag håller upp händerna framför mig så ja, då är det större mellanrum mellan ringfinger och lillfinger... Aldrig sett innan, haha! :D
 
Sv: "Deformerade" händer?

Hrm, ja. :o Men är det inte så på alla då? :cautious:

Det tror jag faktiskt är fallet, maken som visserligen har ridit men sporadiskt har samma fenomen. Det kan ju inte bero på tyglar i varje fall, ska titta på grannen också som inte är hästmänniska.
 
Sv: "Deformerade" händer?

Jag har inget mellanrum på vänsterhanden och endast ett par mm på högerhanden. Har ridit i 12 år!
 
Sv: "Deformerade" händer?

Hm, det är samma på mig :D Men jag har också stort avstånd mellan pekfingret och långfingret. Rökandet, kanske?
 
Sv: "Deformerade" händer?

Det var någon som hade bloggat om detta på Ridsport på nätet och lagt upp massa bilder och gjort någon undersökning.. och ja det verkar stämma :p Stämmer på mig också iallafall :p
 
Sv: "Deformerade" händer?

Jag tror att det är så på många människor oavsett om de är ryttare eller inte.
Jag kan konstatera att det är tätare mellan långfinger och ringfinger än mellan övriga fingrar på bägge händerna. :)
 
Sv: "Deformerade" händer?

Varför har man tyglarna som man har dom egentligen? Just mellan ringfinger och lillfinger alltså.
 
Sv: "Deformerade" händer?

Testa så får du se:D Man får mycket sämre grepp om man håller med hela handen. Jag använder tygelgreppet även när jag håller i koppel om det är en stor hund.
 
Sv: "Deformerade" händer?

Håller med ...
Jag skulle vilja spekulera om att avståndet generellt blir större pga att lillfingret sitter ytterst och därmed har friare spelrum . Tror det är total myt att det skulle vara ryttare då skulle alltså själva skelettet ändra sig när folk börjar rida . Njae ...;)
 
Sv: "Deformerade" händer?

Jag har störst avstånd mellan pek- och långfinger. Lill- och ringfinger har inget glapp alls. Har inte ridit aktivt de senaste sex åren.
 
Sv: "Deformerade" händer?

Jag har aldrig hört talas om det, men jag rider ju inte barhänt och har aldrig gjort vad jag kan minnas. Har ridit sedan -91 och många år med egen häst eller flera hästar per dag. Har aldrig sett fenomenet. Har små händer med ont om plats för tyglar osv så det borde ha visat sig.
 
Sv: "Deformerade" händer?

Håller med ...
Jag skulle vilja spekulera om att avståndet generellt blir större pga att lillfingret sitter ytterst och därmed har friare spelrum . Tror det är total myt att det skulle vara ryttare då skulle alltså själva skelettet ändra sig när folk börjar rida . Njae ...;)

...och jag passar på att tillägga då att jag inte har tygeln mellan lill- och ringfingret och borde inte ha mellanrum där då...men det har jag ;) . När jag har vanligt bett/bosal och då tvåhandsfattning löper tygeln på utsidan lillfingret. Mest har jag dock enhandsfattning då jag rider med stång som oftast.



....och därmed svarade jag även på Miss Fidelis fundering ...
 
Sv: "Deformerade" händer?

Om jag håller upp händerna framför mig så ja, då är det större mellanrum mellan ringfinger och lillfinger... Aldrig sett innan, haha! :D

Samma här. Detta har jag aldrig hört tidigare och har verkligen aldrig tänkt på det. Men det är inte så att alla människor har större avstånd mellan de fingrarna då?
Och jag har större avstånd mellan ring och lillfinger på vänsterhanden.
 
Senast ändrad:
Sv: "Deformerade" händer?

Jo, jag har lite större mellanrum mellan ring- och lillfingret. Men det är lika stort mellan pek- och långfingret. Jag har aldrig tänkt på det innan, och har "jämfört händer" med många av kompisarna som inte rider/ridit (håller upp händerna mot varandra, handflata mot handflata och sträcker på fingrarna) genom åren - mina händer har inte skiljt sig (förutom i storlek i vissa fall, och fingrarnas längd) från "icke ryttares" :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Ray
·
Relationer Triggervarning självskadebeteende/ relaterat till självmordstankar Jag har en vän som jag pratar med en hel del online, enbart i...
Svar
10
· Visningar
1 610
Senast: Sryoqwe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp