Bukefalos 28 år!

Demokrati - vad är den värd?

Jag säger inte att nämda parti har åsikter som är vettiga någonstans men de har sin fulla rätt att vara inskränkta och korkade men vi medborgare måste inte köpa det som de säljer. Det är det som är baksidan med demokrati, att även the dark side får visa sig men vi måste lite på människor att de vågar protestera på rätt sätt, att inte ge dem stolar varifrån de kan bestämma.

Fast att man inte kan lita på att människor vågar protestera är ganska uppenbart då SvP har flera kommunala mandat utspritt lite överallt. Fruktansvärt är det, och det om något är historielöst.
 
...och det finns ingen som egentligen vet vad de pratade om från talarstolen, de kunde ha pratat knypplingens framtidsutsikter i det sekulariserade samhället, eftersom 100% av all rapportering därifrån handlar om kravaller på deras möte och 0% om vilka åsikter som framfördes.
Jag utvecklar detta lite.
Tänk om tidningarna hade fyllts av artiklar dagen efter mötet som strimlade vad som sagts från talarstolen till konfetti - och så jämför vi med hur det blev med kravallrapporteringen.

Vilket av dessa sceniarion hade varit positivt respektive negativt för Svenskarnas parti?

Samt, skulle man då kunna säga att det ena sceniariot är kontraproduktivt, för de som inte sympatiserar med SvP?
 
Det där är lite intressant. Jag kan ha HELT fel men jag får intrycket att vi som inte vill tumma på demokratin har en viss ålder och de som inte ser några problem med att censurera vissa åsikter är lite yngre än vi andra.

Har det något med historie- och samhällsundervisningen i skolan de senaste åren? Det är inte ett påhopp utan en fundering.

Själv växte jag upp med det kalla kriget och gick i skolan när Berlin-muren föll. Att kämpa för ett demokratiskt rättssamhälle var så enormt självklart, även när man mer eller mindre gick på mellanstadiet.

Fast jag är samhällskunskapslärare och under min utbildning var det viktigt att kunna ifrågasätta demokratin för att kunna försvara den. Det finns uppenbara brister med demokratin, även om det är den bästa lösningen av de som finns. Ett exempel är ju att SvP har mandat i flera kommuner trots att de är öppet nazistiska. Var går gränsen? Vad är viktigast, människors lika värde eller yttrandefriheten?
 
Nej, men man kan tycka att deras demonstration inte alls borde ha blivit godkänd. Jag tycker inte heller att detta ska lösas med våld, de som var våldsamma var en klick som är där för våldet och våldet enbart.

Men att hålla på och försvara SvP, att de måste få höras till varje pris, det förstår jag inte. Det finns skyldigheter som människor måste upprätthålla i en demokrati, exempelvis att inte hetsa mot folkgrupp. De har förbrukat sina skyldigheter och borde därför inte få demonstrationstillstånd.
Det är ingen som försvarar SvP:s åsikter, vi försvarar allas rätt att hålla möten, att få yttra sig i linje med svensk lag, att som politiskt parti få valtala, allas lika rätt i samhället. Om du inte ser skillnaden så ska du nog ta och läsa på lite om demokrati och varför den ska skyddas. Att ta lagen i egna händer och slå ihjäl sin meningsmotstandare är inte och ska aldrig vara ok, oavsett var den står politiskt!
 
Menar du att det vi ska införa en politruk som ska sitta bakom sitt ämbetsmannabord, och avgöra vilka som får hålla politiska möten, och vilka som inte får det?

Det har vi redan, det är polisen som avgör vilka som får demonstrationstillstånd och ej. Och de har blivit allt slappare med att tillåta öppet nazistiska grupper att demonstrera än vad de varit tidigare. Men det finns många platser där SvP fått avslag att demonstrera pga sina öppet nazistiska åsikter.
 
Fast jag är samhällskunskapslärare och under min utbildning var det viktigt att kunna ifrågasätta demokratin för att kunna försvara den. Det finns uppenbara brister med demokratin, även om det är den bästa lösningen av de som finns. Ett exempel är ju att SvP har mandat i flera kommuner trots att de är öppet nazistiska. Var går gränsen? Vad är viktigast, människors lika värde eller yttrandefriheten?

Så du kan med gott samvete stå inför dina elever och säga att vissa åsikter inte ska få framföras?! :crazy:

Människors lika värde går hand i hand med yttrandefriheten. Vi kan inte välja vilka friheter som vi ska ha och vilka vi inte ska ha. Det blir lite knepigt när man pratar om frihet.
 
Det där är lite intressant. Jag kan ha HELT fel men jag får intrycket att vi som inte vill tumma på demokratin har en viss ålder och de som inte ser några problem med att censurera vissa åsikter är lite yngre än vi andra.

Har det något med historie- och samhällsundervisningen i skolan de senaste åren? Det är inte ett påhopp utan en fundering.

Själv växte jag upp med det kalla kriget och gick i skolan när Berlin-muren föll. Att kämpa för ett demokratiskt rättssamhälle var så enormt självklart, även när man mer eller mindre gick på mellanstadiet.
Helt seriöst, här är kanske ett större samhällsproblem pinpointat än en liten i sammanhanget obetydlig extremistverksamhet på ena flanken.
 
Det har vi redan, det är polisen som avgör vilka som får demonstrationstillstånd och ej. Och de har blivit allt slappare med att tillåta öppet nazistiska grupper att demonstrera än vad de varit tidigare. Men det finns många platser där SvP fått avslag att demonstrera pga sina öppet nazistiska åsikter.

Vart då någonstans? Och är det anmält till JO?

Däremot kan jag tänka mig att de (och andra) fått avslag eftersom det inte varit på en lämplig plats eller tidpunkt.
 
Fast jag är samhällskunskapslärare och under min utbildning var det viktigt att kunna ifrågasätta demokratin för att kunna försvara den. Det finns uppenbara brister med demokratin, även om det är den bästa lösningen av de som finns. Ett exempel är ju att SvP har mandat i flera kommuner trots att de är öppet nazistiska. Var går gränsen? Vad är viktigast, människors lika värde eller yttrandefriheten?
Uppenbart har du missat hela 1900-talets, och även de tidigare århundradenas historia eftersom dina åsikter går hand i hand med de du vill begränsa. Jag tycker det är skrämmande att du är lärare med sådanna antidemokratiska åsikter.
 
Helt seriöst, här är kanske ett större samhällsproblem pinpointat än en liten i sammanhanget obetydlig extremistverksamhet på ena flanken.

Det var därför jag startade tråden, jag tycker demokratidebatten är enormt viktig och blev allvarligt rädd av att höra vissa åsikter som kom fram i tråden på Gnägg angående censur och vilka åsikter som ska få framföras.
 
Hitler tog makten i ett sk. "demokratiskt" val...
I flera europeiska länder är ju, kanske just med det som bakgrund, nazistpartier förbjudna.
Jag vet inte om man skulle kunna införa något liknande i Sverige, men att ge folkgruppshetsande nazistpartier demonstrationstillstånd i stora städer, på centrala platser borde i alla fall inte vara en nödvändighet.
 
Så du kan med gott samvete stå inför dina elever och säga att vissa åsikter inte ska få framföras?! :crazy:

Människors lika värde går hand i hand med yttrandefriheten. Vi kan inte välja vilka friheter som vi ska ha och vilka vi inte ska ha. Det blir lite knepigt när man pratar om frihet.

Ja, man får inte uttrycka åsikter som är hets mot folkgrupp på offentlig plats. Vi har redan valt vilka friheter vi ska ha och vilka vi inte ska ha iom inskränkningar i yttrandefriheten, som hets mot folkgrupp och förtal som är olagligt. Det är min plikt som lärare att ta avstånd från vissa åsikter, exempelvis rasistiska, homofoba och andra åsikter som strider mot mänskliga rättigheter och vår demokrati som den ser ut idag.
 
Hitler tog makten i ett sk. "demokratiskt" val...
I flera europeiska länder är ju, kanske just med det som bakgrund, nazistpartier förbjudna.
Jag vet inte om man skulle kunna införa något liknande i Sverige, men att ge folkgruppshetsande nazistpartier demonstrationstillstånd i stora städer, på centrala platser borde i alla fall inte vara en nödvändighet.
Du är lika okunnig idag som när du skrev i tråden igår, trots @athena_arabians utmärkta förklaring. LÄS historia och öppna ögonen! Uppenbarligen har du missat väldigt mycket eller så blir det bara väldigt fel när du tänker. Nu har jag inte tid med det här längre, ska bli intressant att se om tråden är kvar när jag kommer hem i em. :banghead:
 
Det har vi redan, det är polisen som avgör vilka som får demonstrationstillstånd och ej. Och de har blivit allt slappare med att tillåta öppet nazistiska grupper att demonstrera än vad de varit tidigare. Men det finns många platser där SvP fått avslag att demonstrera pga sina öppet nazistiska åsikter.
Jag tror du helt har missat tågordningen.
a) Vem som helst får hålla precis vilka politiska möten som helst.
b) När någon på detta politiska möte gör något olagligt ska denne person omhändertas, och sedan hamna i rätten.

Avslag ges till möten och demonstrationer där det är uppenbart olämpligt av säkerhetsskäl. Dvs den aktuella motdemonstrationen fick garanterat aldrig något tillstånd att motdemonstrera 100m bort. Hade de däremot begärt att få hålla sin motdemonstration två mil bort vid samma tidpunkt hade de garanterat fått tillstånd.
 
Ja, man får inte uttrycka åsikter som är hets mot folkgrupp på offentlig plats. Vi har redan valt vilka friheter vi ska ha och vilka vi inte ska ha iom inskränkningar i yttrandefriheten, som hets mot folkgrupp och förtal som är olagligt. Det är min plikt som lärare att ta avstånd från vissa åsikter, exempelvis rasistiska, homofoba och andra åsikter som strider mot mänskliga rättigheter och vår demokrati som den ser ut idag.
Det är din plikt som samhällslärare att lära dina elever vad som ingår i en demokrati, att lagar ska följas och allas rätt till lika behandling. Är man inte nöjd med lagen så jobbar man på en förändring, man tar inte lagen i egna händer!
 
Hitler tog makten i ett sk. "demokratiskt" val...
I flera europeiska länder är ju, kanske just med det som bakgrund, nazistpartier förbjudna.
Jag vet inte om man skulle kunna införa något liknande i Sverige, men att ge folkgruppshetsande nazistpartier demonstrationstillstånd i stora städer, på centrala platser borde i alla fall inte vara en nödvändighet.

Jo, det är nödvändigt. Den stora ökningen av röster i Tyskland för NSDAP kom när man försökt censurera dem. Kommunister och nazister slogs på gatorna och med det våldet som bakgrund är det lite svårt att påstå att det var helt demokratiska val i Tyskland.

De partier som stod för en mer sansad politik försvann i våldet sas.
 
Menar du att det vi ska införa en politruk som ska sitta bakom sitt ämbetsmannabord, och avgöra vilka som får hålla politiska möten, och vilka som inte får det?

Och så kan man dra det till sin extrem och korrigera de som tyckte fel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gulag

(Haken är att det stannar ju aldrig vid de som hm tycker fel "på riktigt" om man får säga så, hålet med "tycka rätt" krymper hela tiden. Till slut sitter man där i klistret bland feltyckarna och önskar att djurskyddet kunde bli bättre eller att glasögon väl ändå är ganska ok http://sv.metapedia.org/w/Folkmordet_i_Kambodja. I slutänden är det ganska vidrigt både att döda folk för att de tycker fel och för att de föddes fel.)
 
Senast ändrad:
Här är en artikel som förklarar hur jag tänker ur en historisk kontext. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nazister-bor-inte-ges-tillstand-att-demonstrera_3503202.svd

Vi glömmer att vi faktiskt har förbjudit nazister att demonstrera och sprida sin propaganda på öppna gator. Vi glömmer att de trots sin mer polerade yta har nazistiska åsikter som förespråkar etnisk rensning. Vi ser inte att nazismen och rasismen blir allt mer rumsren och spridd. Det tycker jag är läskigt.
 
Det är din plikt som samhällslärare att lära dina elever vad som ingår i en demokrati, att lagar ska följas och allas rätt till lika behandling. Är man inte nöjd med lagen så jobbar man på en förändring, man tar inte lagen i egna händer!

Jag har aldrig sagt att lagen ska tas i egna händer, jag säger bara att jag inte anser att SvP borde ha fått demonstrationstillstånd. Det har jag all rätt att tycka oavsett om andra tycker att det är en inskränkning i demokratin. Det är något som har förändrats, för 15 år sedan var det ingen som lyfte ett ögonbryn när nazisterna inte fick demonstrera på öppna gator, nu är det plötsligt ett hot mot demokratin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 370
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp