Demokrati - vad är den värd?

Jag ville diskutera häst som mordvapen/användandet av polishästar men det spårade ur rätt fort.
Användandet av polishästar har varit effektivt, ända tills de autonoma gav faan i anständighet mot djur och började använda ammoniak och stickvapen mot hästarna.
Att långsamt tvinga en grupp bakåt med sidsteppande hästar gick bra ända tills någon kom på att ett vässat armeringsjärn i buken på hästen gjorde susen....

Det är ngt svårare vid en "kavallerichock"
 
Är det någon här som har läst SvP:s partiprogram? Det kryllar av hets mot folkgrupp, där de beskyller invandrare för allt från våldtäkter, osäkra gator på nätterna osv. De skriver att de vill ha ett etniskt rent sverige där man inte ens ska få adoptera barn från utlandet, allt för att bibehålla den etniska renheten. Jag tycker att det är fegt att låta dem demonstrera på öppen gata. Varför ska deras yttrandefrihet väga tyngre än att låta invandrare slippa bli smutskastade offentligt? Någonstans måste en fot sättas ned, precis som när det beslutades att man inte får heila på öppen gata. Ett parti som i grunden bygger på det som inskränker yttrandefriheten, dvs. hets mot folkgrupp bör därför också inskränkas. Det har ingenting med att demokratin inte är värd någonting att göra, det har att göra med att folk som bor här ska slippa smutskastas på offentliga platser.
 
Jag har gott hopp om att tråden om att vara tjock också kommer att vara en kandidat när veckan är slut! ;)
Har inte hunnit läsa den och hinner inte mer i den här heller nu då jag måste hoppa in i duschen innan sjulgymnasten. Undrar om jag ska fråga var han står politiskt innan han fixar min rygg? O_o

Kanske bäst att inte ta upp det till diskussion innan han är klar med mig. :D
 
Är det någon här som har läst SvP:s partiprogram? Det kryllar av hets mot folkgrupp, där de beskyller invandrare för allt från våldtäkter, osäkra gator på nätterna osv. De skriver att de vill ha ett etniskt rent sverige där man inte ens ska få adoptera barn från utlandet, allt för att bibehålla den etniska renheten. Jag tycker att det är fegt att låta dem demonstrera på öppen gata. Varför ska deras yttrandefrihet väga tyngre än att låta invandrare slippa bli smutskastade offentligt? Någonstans måste en fot sättas ned, precis som när det beslutades att man inte får heila på öppen gata. Ett parti som i grunden bygger på det som inskränker yttrandefriheten, dvs. hets mot folkgrupp bör därför också inskränkas. Det har ingenting med att demokratin inte är värd någonting att göra, det har att göra med att folk som bor här ska slippa smutskastas på offentliga platser.
Då polisamnäler man dem, man slår inte sönder och förstör och håller sig på samma låga nivå som de man hetsar emot. :banghead:
 
Problemet med brevbärares vägran att dela ut partisedlar blir då är det ok att slänga allt utom F!:s valsedlar, om man nu sympatiserar med dem? Är det ok att slänga allt utom sossarnas, vänsterns eller moderaternas utifrån var man står politiskt? Vill vi ha en brevbärare som väljer vad vi får i våra lådor, eller är det inte upp till mig själv om jag vill slänga SD:s papper i soptunnan?

Om detta skulle bli ett praktiskt problem får man lösa det med att ha specifika tjänster för att dela ut politisk propaganda. De som söker de tjänsterna är då skyldiga att dela ut allt, de som inte vill söker inte tjänsterna. Idag tror jag inte att vi har ett reellt problem här.
 
Jag tänkte på det här när jag mockade i morse, hur otroligt lättledda motemonstranterna är att springa både SD:s och SvP:s ärenden, Kravallerna tar focus från sakfrågan, de som valtalar är offren och deras budskap får vingar tack vare folk som blir förbannade. De har fått spaltmeter med gratis uppmärksamhet och det skulle inte förvåna mig det minsta om de vinner poäng på det här. :meh:
...och det finns ingen som egentligen vet vad de pratade om från talarstolen, de kunde ha pratat knypplingens framtidsutsikter i det sekulariserade samhället, eftersom 100% av all rapportering därifrån handlar om kravaller på deras möte och 0% om vilka åsikter som framfördes.
 
Är det någon här som har läst SvP:s partiprogram? Det kryllar av hets mot folkgrupp, där de beskyller invandrare för allt från våldtäkter, osäkra gator på nätterna osv. De skriver att de vill ha ett etniskt rent sverige där man inte ens ska få adoptera barn från utlandet, allt för att bibehålla den etniska renheten. Jag tycker att det är fegt att låta dem demonstrera på öppen gata. Varför ska deras yttrandefrihet väga tyngre än att låta invandrare slippa bli smutskastade offentligt? Någonstans måste en fot sättas ned, precis som när det beslutades att man inte får heila på öppen gata. Ett parti som i grunden bygger på det som inskränker yttrandefriheten, dvs. hets mot folkgrupp bör därför också inskränkas. Det har ingenting med att demokratin inte är värd någonting att göra, det har att göra med att folk som bor här ska slippa smutskastas på offentliga platser.
Varför ska de ha rätt att hålla möten? Därför att det är en del av demokratin. Du vill uppenbarligen inte ha en demokrati utan en "etniskt" ren politisk scen utan åsikter du inte gillar..
Inser du inte vilken tunn is du går på?
 
Om detta skulle bli ett praktiskt problem får man lösa det med att ha specifika tjänster för att dela ut politisk propaganda. De som söker de tjänsterna är då skyldiga att dela ut allt, de som inte vill söker inte tjänsterna. Idag tror jag inte att vi har ett reellt problem här.
Jag snackade me kompis från USA om det här med att man skulle censurera den politiska reklamen på bussarna...han frågade om jag bodde i det gamla östblocket...
 
Demokratin är värd precis allt!
Även om man ser våldsamma demostrationer mot exempelvis ett extremhögermöte som en "god sak" så får man tänka, vad hade hänt om det var extremhögerprotester mot exempelvis ett miljöpartimöte.

Saken med demokrati är att det är snacket som styr, inte nävarna, och den som inte kan styra snacket tar i med nävarna vilket är anti-demokratiskt och därmed fel.

Alla har rätt att äga en åsikt och framförallt, alla har rätt att tänka själva! Det är vår skyldighet att massa oss upp från sofflocket och rösta. Det är den yttersta demokratin, fria val för hög och låg, rik och fattig, kvinna och man. Den måste vi värna om och vara stolta över! Vi har vår chans att skapa ett samhälle med jämnlikhet och acceptans och den måste vi ta!
 
Då polisamnäler man dem, man slår inte sönder och förstör och håller sig på samma låga nivå som de man hetsar emot. :banghead:

Nej, men man kan tycka att deras demonstration inte alls borde ha blivit godkänd. Jag tycker inte heller att detta ska lösas med våld, de som var våldsamma var en klick som är där för våldet och våldet enbart.

Men att hålla på och försvara SvP, att de måste få höras till varje pris, det förstår jag inte. Det finns skyldigheter som människor måste upprätthålla i en demokrati, exempelvis att inte hetsa mot folkgrupp. De har förbrukat sina skyldigheter och borde därför inte få demonstrationstillstånd.
 
Om man vill läsa andras post och sedan vill avgöra om det är politiskt rätt att dela ut den eller inte så kanske ett annat jobb än brevbärare är att föredra.

Man behöver sällan läsa posten för att se om det handlar om utskick från ett politiskt parti. Dessutom måste du läsa PÅ posten vart den ska för att den ska hamna rätt.
 
Varför ska de ha rätt att hålla möten? Därför att det är en del av demokratin. Du vill uppenbarligen inte ha en demokrati utan en "etniskt" ren politisk scen utan åsikter du inte gillar..
Inser du inte vilken tunn is du går på?

Nej, det är ingen tunn is eftersom mina åsikter inte är i närheten av hets mot folkgrupp. Nazister är ingen folkgrupp. Vi har lagar mot hets mot folkgrupp, men de som godkände SvP:s demonstration måste vara blinda och döva.
 
Är det någon här som har läst SvP:s partiprogram? Det kryllar av hets mot folkgrupp, där de beskyller invandrare för allt från våldtäkter, osäkra gator på nätterna osv. De skriver att de vill ha ett etniskt rent sverige där man inte ens ska få adoptera barn från utlandet, allt för att bibehålla den etniska renheten. Jag tycker att det är fegt att låta dem demonstrera på öppen gata. Varför ska deras yttrandefrihet väga tyngre än att låta invandrare slippa bli smutskastade offentligt? Någonstans måste en fot sättas ned, precis som när det beslutades att man inte får heila på öppen gata. Ett parti som i grunden bygger på det som inskränker yttrandefriheten, dvs. hets mot folkgrupp bör därför också inskränkas. Det har ingenting med att demokratin inte är värd någonting att göra, det har att göra med att folk som bor här ska slippa smutskastas på offentliga platser.

Jag säger inte att nämda parti har åsikter som är vettiga någonstans men de har sin fulla rätt att vara inskränkta och korkade men vi medborgare måste inte köpa det som de säljer. Det är det som är baksidan med demokrati, att även the dark side får visa sig men vi måste lite på människor att de vågar protestera på rätt sätt, att inte ge dem stolar varifrån de kan bestämma.
 
Eller hur! Sen blir jag kallad historielös av en av dem som förespråkade censur ... :yuck:

Det där är lite intressant. Jag kan ha HELT fel men jag får intrycket att vi som inte vill tumma på demokratin har en viss ålder och de som inte ser några problem med att censurera vissa åsikter är lite yngre än vi andra.

Har det något med historie- och samhällsundervisningen i skolan de senaste åren? Det är inte ett påhopp utan en fundering.

Själv växte jag upp med det kalla kriget och gick i skolan när Berlin-muren föll. Att kämpa för ett demokratiskt rättssamhälle var så enormt självklart, även när man mer eller mindre gick på mellanstadiet.
 
På frågan, vad som är rätt väg att gå, så tycker jag att Tillsammans Karlskrona är rätt på sak:

Från vända ryggen mot SvP
"Med tanke på den fruktansvärda "politik" SvP bedriver är risken för att det blir ett annat sorts motstånd stort och det kommer vara än viktigare att vi som är där för Tillsammans behåller vårt lugn, gör vår sak och faller inte till föga för våldsamheter eller andra icke demokratiska metoder."

Från vända ryggen mot Åkesson
"Som alltid är vi inte där för att störa eller förstöra utan för att visa att Karlskrona står för gemenskap och sammanhållning. Människor som tar illa vid sig av Jimmies politik skall veta att vi är många som känner som du och vi är beredda att visa vad vi står för och tror på."

Och, som bevis på att de lyckas oxå.
https://www.facebook.com/tillsamman...0.1409038828./281833888650144/?type=3&theater
 
Nej, men man kan tycka att deras demonstration inte alls borde ha blivit godkänd. Jag tycker inte heller att detta ska lösas med våld, de som var våldsamma var en klick som är där för våldet och våldet enbart.

Men att hålla på och försvara SvP, att de måste få höras till varje pris, det förstår jag inte. Det finns skyldigheter som människor måste upprätthålla i en demokrati, exempelvis att inte hetsa mot folkgrupp. De har förbrukat sina skyldigheter och borde därför inte få demonstrationstillstånd.
Menar du att det vi ska införa en politruk som ska sitta bakom sitt ämbetsmannabord, och avgöra vilka som får hålla politiska möten, och vilka som inte får det?
 
Nej, det är ingen tunn is eftersom mina åsikter inte är i närheten av hets mot folkgrupp. Nazister är ingen folkgrupp. Vi har lagar mot hets mot folkgrupp, men de som godkände SvP:s demonstration måste vara blinda och döva.

Nej. De följde Svea Rikes lag, lagen om mötesfrihet. De får inte fråga om vad som kommer att sägas vid mötet. Om det sedan sägs olagligheter får man lagföra det då. I Sverige är vi oskyldiga tills brott bevisats.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 057
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 081
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp