Bukefalos 28 år!

Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Tycker det ser fint ut. Ska man komma med lite konstruktiv kritik så kanske du bör försöka korta tyglarna lite, (tänker på det första delen av filmen när du travar i början) så du kommer fram lite med händerna och inte sitter med händerna uppe vid magen. Har man för långa tyglar är det lätt att man spänner armarna vilket gör att man lätt spänner axlarna = spänner överkroppen osv. Samt eventuellt sänka handen någon i traven.

Tack =)

Ja jag kom på mig själv när han slutat filma att skit vad långa tyglar jag sitter med :angel: Man lägger lätt på sig olater när man inte tränar för någon samt inte ridit dressyr på evigheter :D
Men jag är konstigt nog väldigt avslappnad ändå när jag sitter så ^^
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Idag hade jag en tjej som provred Kadde. Så himla trevlig!! Vi kunde nog stå och prata i timmar om allt möjligt. Hon red Kadde himla fint, lite problem med att få honom att fatta galopp första gångerna men sen gick det bättre. Har förståelse för det med galoppen då en som inte känner honom kan ha svårt med det.
Hon visade verkligen att hon var intresserad, ställde lite frågor och blev genast förälskad i Kadde. Framför allt hur fin han va i munnen och har så lätt för att samla ihop sig.
Efteråt stod vi säkert i 30 min och snackade. Och när hon hade åkt så kändes det så sjukt bra! Men vi bestämde inget för en annan tjej skulle komma på lördag. Men när jag kom hem så kände jag att jag redan hade bestämt mig. Så jag ringde henne och sa det att om hon vill ha Kadde så får hon gärna bli fodervärd, och hon blev så glad. Avbokade med tjejen som skulle komma på lördag.
Så han åker nu i månadsskiftet. Vaccination och besiktning är bokat.
Usch detta känns ändå hemskt. Haft Kadde i 6 år och jag älskar verkligen denna underbara goa häst.
Men jag har inget annat val :(

En aning dålig bild taget igår
87877_1331751846.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Vilket/vilka bett brukar ni ha?
Varierar mellan tjockt tvådelat med lösa ringar och bettplattor, rakt med fasta ringar och bettlöst(hack eller grimma). Det tjocka bettet är hans val och favorit, testat tunnare men det trivs han inte med alls.

Hur beter sig era hästar med bett?

Med de här kombinationerna trivs han bra, tredelat lägger han dock tungan över.

Hur länge har ni använt bett på hästen?

Sen han kom från banan, vilket var för mindre än ett år sen. Gick ju på travet med bett.

Någon som provat pessoa magic, vad tyckte ni?
Har inte provat.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Skönt att du verkar ha hittat en vettig fodervärd! Är ju aldrig kul att behöva lämna bort sin älskling dock:(
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja den biten känns toppen! Det underlättar ju mycket över att man faktiskt ska lämna iväg sin häst. Jag hoppas att jag snart kan ta hem honom igen :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Såg nu att jag inte ens skrivit i den här tråden, så jag gissar att jag inte kan räkna mig som särskilt aktiv :p

Vilket/vilka bett brukar ni ha?
Varierar mellan tredelat med fasta ringar, ledat tränsbett och en vaquerostång
Hur beter sig era hästar med bett?
Stången är helt klart både min och hästens favorit, massivt järn som ligger otroligt fint i munnen. Stången är vårt "jobb-bett", så Snoddas blir alltid lite extra taggad och fokuserad på något sätt när han får den i munnen.
Tränsbettena brukar jag varva mellan beroende på humör och dagsform, det är våra allroundbett. Han beter sig nog precis som vanligt med dom skulle jag säga (vet inte riktigt hur man ska beskriva det :p)
Hur länge har ni använt bett på hästen?
Så länge jag har ridit honom
Någon som provat pessoa magic, vad tyckte ni?
Nej


Bjuder på ny bild på herrn
419756_10150696756617145_756402144_9527136_2128046713_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Gud vad kul att du äntligen hittat en fodervärd som det verkar klicka med för både dig och hästen :)

Tack för alla svar. Sugen på att testa ett rakt med lösa ringar, har dock aldrig sett ett sådant. var kan man köpa det?
Tänderna är kollade, inga problem där. :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Bortse från min dumma fråga var man kan köpa ett rakt bett med lösa ringar..
Måndag morgon och jag är nog inte riktigt vaken än, tänkte mig ett rakt bett med typ sådanna kopparrullar (koppar ringar :D ) på.. hahahaha
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

--------------------------------------------------------------------------------

Vilket/vilka bett brukar ni ha?
Varierar med 3-delat,stång och hackamore.
Hur beter sig era hästar med bett?
Hacket hänger hon sig tyvärr.Men jag har det när vi är ute och skrittar.
3-delat småfipplar hon med och vill gärna lägga tungan över
Stången är den hon går bäst på och trivs med(den är rak)
Hur länge har ni använt bett på hästen?
Hacket har hon gått med säkert i 8 år.
Dom andra betten har jag ridit med ca 2-3 månader just nu

Någon som provat pessoa magic, vad tyckte ni?
Nej, men jag skulle nog vilja prova iaf.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*KL*

Ååå min häst var helt otrolig idag! Red en stund i paddocken, gick så himla bra. Formen, den låga som jag söker just nu satt som ett smäck, alla vänster galopper satt som ett smäck dem också. Kan inget annat än älska min halvgalna prinsessa sådana här dagar!

Lite synd att paddocken pga all väta var så himla lös/tung på vissa ställen bara:/ Får åka till ridhuset någn dag och rida ordentligt skulle jag tro. =)


Ha en fortsatt underbar kväll för det ska jag ha trots att de är sorgdagar hemma just nu:(
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag håller tummarna för dig att det här går bra......

Tack:bow: Tjejen har inskaffat allt foder som han behöver och ställt frågor om både det ena och det andra om bl.a just foder och fodergivan.
Har verkligen fått jätte bra kontakt med henne.
Nu kommer hon och hämta honom på torsdag:cry: Fruktansvärt för att vara ärlig men med denna tjejen är jag inte ett dugg orolig:)

Igår blev han vaccinerad samt besiktigad, UA. Så det känns skönt att man lämna iväg en frisk häst :laugh:
Idag ska jag ut och skritta en sväng i skogen. Njuta av det fina vädret *not* :angel:
Får istället njuta av att få sitta på hans rygg, näst sista gången detta året.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Bortse från min dumma fråga var man kan köpa ett rakt bett med lösa ringar..
Måndag morgon och jag är nog inte riktigt vaken än, tänkte mig ett rakt bett med typ sådanna kopparrullar (koppar ringar :D ) på.. hahahaha

Vet du vad bettet heter? Satt just och funderade på om det var ett westernbett...
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Så äckligt nöjd efter dagens träning. Jäklar vilken stadig och lätt form hon kan arbeta i när jag väl lyckas trycka på rätt knappar och verkligen RIDER i varje steg. Och vilken fantastisk trav hon får och... ja jäklar vilken häftig känsla, verkligen samspel och harmoni som jag aldrig känt henne. Helt lyrisk här. :D
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

:
Tror inte det finns något sådant bett, min fantasi skenade iväg när jag satt och läste.. :p

:D..hahahhaha..sånt som händer ibland.....



Vad härligt Stormkast :banana:...det är såna dagar man lever på,känns som man är lite nykär typ.

Själv ska jag rida lektion på min brunstiga lilla dam..jag hoppas att vi får en sån feeling som Stormkast fick......
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

"Gammelman" har aldrig varit så mjuk, elastisk och alldeles, alldeles.......underbar som nu, och vad händer då? Jo, naturligtvis blir det vår-race i hagen nu när snön och isen börjat ge vika, och han halkar förmodligen under ett sådant race, så nu är inte han (eller Matte) speciellt glada längre. En förmodad sträckning av muskeln högt upp på framsidan av låret :cry: Typiskt när man hade en massa skoj inbokat.
Stackars Pålle, han står och ser eländig ut i hagen när Matte lånar en annan häst för att ge sig ut på roliga ridturer.
Men lyckligtvis så ser jag en klar förbättring, så vi håller tummarna att allt ska ordna sig.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 924
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 189
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 355
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp