Bukefalos 28 år!

Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Å vad kul att ni ska ut på distansbanorna, har ni tävlat förut?:)

Min lille herre är pigg som attan just nu och har sin första start för i år i april,mjukstartar med en CR/KM som klubben har och sen blir det debut på 8 mil senare i vår!

I maj är det dessutom ett år sen han gjorde sin sista start på travet och fick bli ridhäst:) och ett år sen min älskade Majsan dog:cry:

Två filmsnuttar från idag:
http://teamkarlsson.blogg.se/2012/march/dagens-pass-med-royal-plus-lite-film.html
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jo det kan man säga. Gått och funderat större delen av dagen på vad som gick fel egentligen och om jag kunnat göra något för att förhindra det men inte kommit på något vettigt. Som sagt, efter X antal passeringar utan problem var denna reaktionen inte helt väntad.

Det fina soliga vädret, den tilltagande blåsten och hans nystartade fällning av vinterpäls (= nipprig) kanske hade en bidragande orsak, vem vet.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl:

Äntligen är paddocken tinad, och jag har släpat ner 3 bommar dit från vinterförvaringen, och två block. (Det var vad jag klarade med min nacke, sedan hade jag ont i 3 dagar.. Typiskt..) Det är inte mycket, men det räcker till enkla cavallettiövningar och till att börja träna galoppfattningar.

Idag debuterade vi med galopp i paddocken. Hon var faktiskt jätteduktig, rullade på hyfsat i båda varven, trots att paddocken är så liten att jag har undrat om hon ngnsin skulle kunna galoppera där öht utan att hamna i stress.

Bästa bilden är nog denna, för jag tycker att det ser så roligt ut att hon laddar så över det där lilla, lilla hindret.. ;)
version-6307ce5e215fcfc4ecf29cfe45c0c77c


Vi har en lååååång väg kvar att gå, men jag satsar på att galoppen ska vara lite genomarbetad i augusti. Hoppas att den tidsplanen håller.. Idag blir det uteritt med klättring, och en hel del massage.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Positivt! troligen en stukning bara?
Och naturligtvis tar du till dig de råd du själv tycker känns bäst! :)

Grejen är väl den att jag är alldeles för kasst insatt i det här med leder och senor att jag inte vet vad jag tycker känns bäst. ;) Så då blir det automatiskt att jag lyssnar på första råd jag får av någon kunnig person. Men tack för påpekandet, jag ska nog ta och sätta mig in i det här lite bättre själv så att jag faktiskt kan bilda mig en påläst uppfattning om vad jag faktiskt anser.

kl

Anna har fått klartecken att gå ut igen och sättas igång. Veterinären påstod att när alla symptom försvunnit på bara några timmar och inte återkommit, så skulle det inte vara något annat än en lätt stukning/ytlig blödning. Fast jag är ju såklart nojig och springer i hagen stup i kvarten och klämmer och känner på benet. :angel: Och det blev inte direkt lugnare av att det första hon gjorde vid utsläppet var att dra en rejäl galopprepa...

Så, jag är fortfarande orolig för en led- eller senskada, men jag hoppas på det bästa!
 
Senast ändrad:
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl

Hur hade ni reagerat om en fodervärd var intresserad av eran häst, kommer och provrider. Men ställer inte en enda fråga om hästen?
Hade en tjej i går, 17 år och hennes mamma. Tjejen letar efter en ny dressyrhäst som hon kan tävla med. Red Kadde super bra. Men som sagt, dem frågade inte en enda fråga mer än hur gammal han var. Dem sa inte så jätte mycket, pratade en del med mamman, liksom försökte få igång ett samtalsämne. Men det gick inte så bra.
Hur hade ni tänkt om det?
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Att de egentligen inte alls var intresserade :eek: eller bara letar efter en maskin och skiter i vad det är för personlighet på den så länge de vinner:grin:
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja lite så känner jag med faktiskt :/ Idag skickade tjejen ett mail och frågade om han har varit skodd och hur han är att rida i skogen.
Men om jag letar häst så hade jag frågat lite frågor om hur hästen beter sig och hur den är i hantering osv.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

:love::love:
Just den var det ;)
Underbara hoppbilder, ser riktigt stark ut i ryggen. Men om den var oriden, var det hon då som red monté på han? :)

Ja alltså, han var ju sutten på - men montériden anser jag inte vara samma sak som "riden-riden" (montéhästar jobbas t.ex. inte i ridform utan i travarform och det enda man begär av dem är precis samma som framför en sulky dvs trava fort som attan när kusken/ryttaren ber om det). Hon fick börja om från grunden med honom.

Här är några ridbilder från igår.

Future's Hope 11 mars

Och jag känner alltså varken tjejen eller hästen, tycker bara de är ett (av många) imponerande och inspirerande exempel på hur bra det kan bli med ridtravare! :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jäkla snygg häst måste jag säga!

kl
Är det någon annan vars häst blir som en krutdurk nu under fällningstiden?
Buster har bara över en natt satt igång att fälla som en jäkel. Igår kväll var det knappt något alls och nu idag rasar pälsen så det knakar. Igår var han lugn och fin när vi var ute, idag kunde han knappt skritta normalt, det taktades, småtravades och slogs bakut om vartannat.. är glad att jag inte red idag måste jag säga, mina nerver klarar inte den typen av beteende när man sitter på ryggen... Hade tänkt att vi skulle tränat lite "dressyr" i tömmarna, men jag fick slopa den idén och istället fokusera på att ta oss runt rundan i något sånär normalt tempo, så istället för "dressyr" blev det ett rejält konditionspass för oss båda.. Vet inte vem som var mest svettig när vi väl var hemma igen..

Häst motionerad: Check
Matte motionerad: Check
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*KL*

Äntligen fått lite nya kort på donnan min idag..Perfekt väder, inte de bästa korten när öronen ligger bakåt den mesta av tiden ;)

Vacker:love:
Antligen_nya_kort.jpg


Ser ut som en mini ponny på detta kortet, helt otroligt att man kan se så liten ut med sina 157cm! Stod nog på högre höjd än henne hoppas jag:D
Dumma skugga som förstör bilden :mad:

79121_1331751538.jpg


Här finns resterande kort på sessan om intresse finns:
http://dayviews.com/mumling/2012/3/14/
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl

Red Kadde plutten idag. Märks lite på honom att han har stått hela vintern men han är ändå grymt fin att rida. Syns dessvärre hur omusklad han är hehe. Min pojkvän följde med och skulle fota och så filmade han lite. Hm ja det blev inte jätte bra för han hade tydligen problem att hålla kameran stilla så det är rätt skakigt.
Men man ser lite för er som är intresserade
http://www.youtube.com/watch?v=AOms2-qfk_U&list=UU2mVNwJsNqf4rUxTs0rs9Hg&index=1&feature=plcp
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Nu har jag skrittat Anna två dagar och hon har inga sviter efter helgen alls, så nu vågar jag faktiskt börja andas ut och lita på att hon inte har en allvarlig senskada. :p Känns så jävla skönt. Det är ju inte klokt vad man (jag) blir hypokondriskt lagd när det kommer till de små liven.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Tycker det ser fint ut. Ska man komma med lite konstruktiv kritik så kanske du bör försöka korta tyglarna lite, (tänker på det första delen av filmen när du travar i början) så du kommer fram lite med händerna och inte sitter med händerna uppe vid magen. Har man för långa tyglar är det lätt att man spänner armarna vilket gör att man lätt spänner axlarna = spänner överkroppen osv. Samt eventuellt sänka handen någon i traven.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Haha, det är alltid en lättnad. :p Härligt att hon verkar vara okej igen. :)


*kl*
Veterinärbesök inbokat för Lidos. Pratade med kliniken som följt oss tidigare och de tyckte att en koll vore bra så vi fick tid om tre veckor. Skulle det vara nåt obetydligt så lär det vara bättre innan dess, och i annat fall spelar en vecka hit eller dit ingen roll. Mer än att man (jag) hinner tänka en väldans massa innan dess... :p
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Har varit tyst från oss ett tag, men nu tror jag bannemig att jag och gubben har gått för långt haha! I maj blir det nog dressyrtävling för våran del, har dock inte bestämt mig helt och hållet meeeeeeeeen vi satsar stort och går ut på engång i en LB:D

Slänger in ett par bilder från måndagens ridpass också.
Jag måste verkligen slipa på sitsen, har en väldigt stark tendens att "slappa" till det när jag blir lite trött.. Slarvslarv och åter slarv.

Tänk om man haft någon som slog en i skallen varje gång man missköter sitsen:P

rid4.jpg


rid2.jpg


rid1.jpg


Vi hörs!:)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Varmblod 90: Hoppas du hittar ngn bra fodervärd :)

Jag funderar på att prova lite olika bett på Kiwi för hon är inte riktigt bekväm med ngt i munnen över huvud taget. Jag kör just nu med ett 3 delat och det har jag alltid gjort för att välja henne vid bett. Jag har ofta varierat mellan bett och hack på henne men vill att hon ska bli helt bekvän med bett. Hon pillar med bettet hela tiden, går gärna med öppen mun när man rider osv. Lite frågor om ni pallar svara..:p

Vilket/vilka bett brukar ni ha?
Hur beter sig era hästar med bet?
Hur länge har ni använt bett på hästen?
Någon som provat pessoa magic, vad tyckte ni?
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag växlar mellan ett rakt med rörliga ringar och ett tredelat med fasta ringar. Det är lite knepigt med Anna, för hon gillar inte för smala bett samtidigt som hon måste ha ganska smala bett då hon har så himla liten mun.

Hon fungerar bra på de bett jag har, jag bestämde mig för dem efter att hon totalvägrade gå på tvådelat, bara gapade, bet tag osv. Hon föredrar det raka då hon är lite kinkig på det tredelade, räcker att man blir liiite för stum för att hon ska bli tjafsig. Egentligen hänger nog det mest kvar sedan när det var förbjudet att tävla på rakt, + att jag vill skifta bett för både hästens och min del, det är bra att jag påminns om att inte bli för stum i handen också.

Jag har haft bett alla sex år jag haft hästen, dock har jag ofta växlat med ett sidepull både när hon gick för vagn på travet och nu i ridningen. Jag har en envis princip att min häst SKA vara precis lika kontrollerbar på ett milt bettlöst som på ett milt bett, så den håller jag på. :p

Pessoa Magic har jag tyvärr inte testat.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Vilket/vilka bett brukar ni ha? Varierar mellan ett tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten och ett rakt odelat tränsbett med lösa ringar.
Hur beter sig era hästar med bet? Inga problem, lugn och fin i munnen.
Hur länge har ni använt bett på hästen? Sen jag köpte honom för nästan ett år sedan. Gissningsvis har han väl gått med bett sen han var 1½ - 2 år gammal.
Någon som provat pessoa magic, vad tyckte ni? Ej testat.

Vill också tillägga att om hon konstant går och gapar, grejar med bettet osv är det kanske läge att i första hand kolla om hon har några besvär i munnen. Man kan dessutom ofta få hjälp av "hästtandläkare" att prova ut ett passande bett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 908
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 185
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 355
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp