Bukefalos 28 år!

Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Man får försöka tänka att de bara vill väl. Men ja, vissa borde skippa attityden.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Okej ingen häst man har koll på än då med andra ord ;)

Jadu min travare har tyvärr ett långt register av skador och det sitter tyvärr i skallen på honom. Han var lovande som unghäst men fick en skada och han hade redan då ganska vasst humör, det ena ledde till det andra och fler skador uppstod och han har aldrig varit speciellt rolig att köra. Han blir het samtidigt som han blir fruktansvärt munvek, vill bara springa och det ska gå fort fort fort. Enda gången det är roligt att köra honom är när man kör intervaller eller banjobb, problemet kan bli hur man får stopp eller om han blir för het.

Av den anledningen så ridtränas han enbart hemma, träningsmöjligheterna jag har nu gör att jag väljer att enbart rida honom trots att jag kan köra honom men jag väljer att inte bråka med honom, han har alltid varit en högpulsad häst och jag tror att han hela tiden har svårt att sänka pulsen i justd för att han är så stressad. Kommer du till en tävlingsdag och kollar in i boxen där han står fullt påselad kan du aldrig någonson tro att han är en hetsporre att köra då han ofta står och sover, det är inte fören du kör ut på banan som han vaknar till liv och blir morsk, han är ganska hård (kommer nog från stammen). Gubbarna skrattar åt mig när jag säger att han är het, men när de får köra honom själv tar de alltid tillbaka de jag sagt, nog för att han har lugnat ner sig betydligt nu när han är lite äldre.

Jag har haft å göra med hästen sedan han var 2 år gammal och nu i årsskiftet blir han 8, jag fick chansen att köpa honom som 5 åring då han fortfarande var ostartad, han hade inte ens gått premie eller kval. Han har gjort 25 starter för mig och tagit 2 segrar och sprungit in 110 000, hade han hållit sig på benen i loppen hade han haft betydligt mer pengar på sig. Hade han haft friska ben hade han haft bra mkt mer deg på sig än vad han har nu .. men vi kämpar på så länge vi båda tycker det är roligt.

Apropå träningen så ridtränas han enbart hemma som sagt. Nu har vi skrittat i 3 månader men är på väg att börja vinterträna, vi joggar bara lätt motion nu fram tills snön har lagt sig och fixat fina träningsvägar så ska vi börja hårdträna inför kommande säsong. Under sommaren har vi en rundbana på 700m som vi rider varvat med alla stigar i skogen. När det är dags för jobb på banan kör vi så långsamt det går och så länge det går, han har speeden i sig så han behöver inte gå några korta jobb, kör oftast 30/3000m och då i bakvarv för att han inte ska bryta ut vilket han gör i rätvarv. Han rids motion varannan dag när han är startklar, mellan varven rider vi i skogen, i paddocken. Det är lite olika hur vi båda känner :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hej alla ni där med ridtravare !!! :bump::bump:

Jag måste tipsa er om en grejj som gjort underverk med min travare. Vi rider öppna och sluta i stort sett hela tiden. Mycket serpentiner och volter så han får gå på böjt spår. Allt ska gå sakta i alla gångarter. Vi har jobbat med detta i kanske 4 månader och NU börjar dom här travar stegen sakta avta. Han har innan kan kom till mig gått som elittravare i 11 år. Och sen i sommras har vi ridit för tränare. Är så kuuul :D

Här är en video på min travare och mig från den 27/9. Här ser man att han inte har 40 cm övertramp som han hade förr ! Jag är super nöjd med vilket jobb vi gjort och bättre och bättre blir det. Kan inte gör annat än att tacka min tränare Jonas Sohlman !!! Jag tipsar verkligen om att träna för honom om ni bor i närheten av Mariefred.

Jag längtar verkligen tills vi är redo för att börja träna på galoppen när jag rider. Longerar och galopperar men under ryttare så tar han inte stegen korrekt och har ingen balans xD

http://www.youtube.com/watch?v=nH8tPgiZKVs

Visst är han duktig? :love::bump:
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Lite dålig uppdatering i denna tråd:( Hur går det med era vackra travare?
Hämtade hem min ena valack igår som vart hos fodervärd i 1 år. Dock ingen jätte rolig historia då han är riktigt tunn:( Och inte heller igång alls.
Så nu blir det att fodra upp honom ordentligt och börja sätta igång honom sakta:) Tänkte tömköra och promenera med honom nu ett par veckor 20-30 min per dag 4-5 dagar i veckan. Tycker ni det låter rimligt?
Min andra plutt är igång nästan helt nu och vi jobbar vidare i dressyren för i vår ska vi ut och tävla:) Nu i vinter blir det en hel del konditions träning:)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Åh vad jag är glad :p Tycker att det gått lite halvknackigt med Vackre Pållen den sista tiden, det har inte stämt riktigt. Har kollat igenom honom, tänderna är också fixade. Vet att han ÄR jobbig under pälssättningsperioden, men man börjar ju undra... Men den fina mjuka formen i ridningen har liksom inte varit där, och sen i går.. PANG.. Allt fanns där igen :love::love::love:

Vet inte om det berodde på att han gick med remontgrimma igen och ett nyinköpt tredelat gummiklätt bett. Men oj så han gick! Han som tyckt att det varit SÅ jobbigt med öppna/sluta i trav, bara flöt iväg på långsidorna. Och han var så mjuk och följsam i både kroppen och munnen - LYCKA!
Så nu börjar man igen att fundera på Ridtravarriks 2014....

Har nog hittat en (yngre!!) ryttare som vill hoppa honom, våra egna höjder är MYCKET blygsamma nämligen. Och jag försöker även få henne att ställa upp i dressyren. Mina tävlingsnerver har nämligen blivit helt urkassa, och man vill ju ge Pållen de bästa förutsättningarna när det gäller Riks :sneaky:
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag tror du har fel där att hon behöver rejsa över en stubbåker. Jag tror din tjej behöver en uppgift och att du säger åt henne att lyssna på dig. Tyck inte synd om henne. (Jag utgår att hon får gå i stor hage med hästkompisar)

Av dina tidigare inlägg har jag fått intrycket att din häst är litet diva lik. Klart hon får vara det men hon ska faktiskt också acceptera att du väljer gångart och tempo!

Ni är väldigt fina ihop, du är faktiskt mycket vackrare än hästen, nu ska du få henne att inse att du är mycket klokare också...inte lätt med ett slugt sto men du får väl öva ;)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Går sådär just nu känns det som. Ringde hovis i god tid innan hans semester men han hade ändå inte tid innan... surt. Så jag fick dra av skorna själv så kan jag åtminstone motionera honom utan risk att han drar av sig skorna och halva hoven med dem. När pållen fått nya framskor ska det sättas igång ordentligt. Sen är jag gravid också men jag tänker rida så länge jag kan :)
Red barbacka igår och hästen var busig så jag trodde jag skulle trilla av ett par gånger eftersom balansen inte är den bästa just nu :D men det gick bra, vi skrittade och travade bara (behöver ju inte utmana ödet kände jag) sen släppte jag honom lös så han fick leka lite :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

KL

Mitt monster har nu äntligen börjat komma igång efter en lite allt för lång vila! Longerade idag och man såg riktigt hur lycklig hon var och flera små spralliga glädjeskutt kom fram! :love:

Dagen till ära en bild på min fina Lo! (Ursäkta alien ögonen. Tror att blixten tittade fram oväntat ;) )
ma3h.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Tack så mycket!

Den här hösten har varit lite knackig men nu känns det som det går framåt igen! Är så glad för de senaste ridpassen har Lill Uffe tagit båda galopperna! Samma sak idag, dock var galoppen ganska fyrtaktig idag men fattningarna fungerade bra. Vi fick till en superfin trav istället, man kan ju inte få allt.

Slänger in ett par dåliga mobilbilder på min fining från förra veckan!

2013-12-12-1338_52a9ae64ddf2b36988deabe1.jpg

2013-12-12-1337_52a9ae239606ee0f4a5d3202.jpg

bild_17_52ae182cddf2b30f57afaa87.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hej igen, länge sedan jag skrev här.
Zamba har stått under några månader pga sträckning i höger bog.
Nu är han dock fräsch igen och under igångsättning.
Trots att han stått i frimärkshage (fick förstås inte springa med sin skada), ser kroppen fräsch ut.
Han är förstås lite onödigt energisk nu, och jag har bestämt mig för att han inte får "älga iväg". Vi är måttligt överens stundtals.
Av klimatskäl är min ridbana inte helt användbar nu, utan det är vägen som gäller.
Jag tränar just nu på att han ska hålla sin trevliga form i övergångarna mellan skritt och trav, och traven ska vara lugn (vilket den oftast är).
så snart han blir tung i handen, saktar jag ner till skritt och börjar om. Nyttig träning.
Rider lite öppna och sluta i skritt, får med oss kroppen hyfsat.
Har börjat lite försiktigt med öppna i trav och det fungerar faktiskt över förväntan. Väljer då att stå i fältsits för att inte rubba balansen.
Galoppen får vi ta i vår igen, när paddocken är användbar.
Jag ser ingen som helst nytta med att rida i snabb galopp bara för att det ska galopperas: det ger ingen styrka eller bärighet utan riskerar att bara ge hets.

Lukas, kallblodet, fortsätter att styrketräna. Med honom jobbar jag ganska mycket med tempoväxlingar i traven, har inte fått till någon vidare ökning än men jobbar på det.
Dessutom lägger jag ner en del jobb på att få honom att behålla energin i travöppnan och att runda sig bättre i slutan.
I galoppen ligger fokus just nu på att orka galoppera samlat längre sträckor - vilket går ibland och ibland inte. Dessutom lite mer jobb med galoppombytena som behöver stärkas.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

KL Ursäkta inhoppet :) Måste bara ge er som rider travare en stor eloge för era fina hästar :bow:
Det värmer gubbens gamla travhjärta att ni håller dem så fina...

ps har visat bilderna härifrån för min drummel till kompis på hur en fin travare ska se ut .Lite bökigt o visa på datorn o dessvärre såg han måttligt road ut*S*
 
Senast ändrad:
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Red mitt dampmongo för första gången på två månader idag. Efter att ha gjort fantastiska levader, bocksprång och galopper på stället under den 15 minuter långa tilltänkta skritturen, så avslutade vi på topp med detta. (Hon klev inte på tyglarna, våldsbuffade däremot på mig när jag skulle knäppa fast henne, fastnade i bettet och slet sig loss.)

IMG_0399.jpg


Men vi kom hem med liv och hälsa i behåll och förhoppningsvis gjorde hon sig inte illa i munnen. Tur att jag inte orkade byta bett på mitt ordinarie dressyrträns utan kastade samman ett hopplock av delar från Hansbos billigaste träns.
biggrin.gif
Samtidigt var det roligt att hon emellanåt kunde koncentrera överskottsenergin till en lagom stark och ärlig framåtbjudning, vilket hon normalt sett inte gärna gör, så jag upplevde henne - när hon väl var på marken - som väldigt lättjobbad. Hoppas hon kan få behålla lite av det även när arbetsmängden ökar igen.

IMG_0394.jpg


(Och ja, nosgrimman (som för övrigt är i storlek ponny, normalt att det är för stort på en häst på 163 cm) sitter för långt ned, men den var ändå inte spänd så att den satt åt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hej! Jag hoppas att jag har kommit rätt! Jag köpte min ridtravare för ca.2 år sedan. Han är 20 år i år men fortfarande lagom pigg. Han är den snällaste och tryggaste hästen jag har varit med om. Och jag trivs mycket bra med honom. Men jag har ett ganska stort problem som jag inte får bukt på. Han är skit svår att få gång i galopp. Och det konstiga är att när jag provred honom så både travade och galopperade han felfritt. Men så fort han kom hem till mig så bara slutade han. Och bara när min vågade syster rider honom så galopperar han. Men det är ingen vacker syn! Snabbt och i kors och benen är i stort sett överallt. Jag har provat att byta till en mer bekväm sadel,bett,veterinär allt jag kan komma på men inget funkar

Vad är det jag gör fel? Några tips på hur jag kan hjälpa honom förstå mig och jag honom?
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*kl

Idag var vi ute och red i snön! Lill Uffe var superspänd hela passet, det var nämligen några som åkte skidor efter några slags fallskärmar (vet inte vad det heter haha) på flygfältet och det var jätte läskigt tyckte Lill Uffe. Jag ramlade inte av och solen tittade fram så helt illa var det inte :)

dsc_5202b_52dab74788e59dab7f0c69a8.jpg

dsc_5241_52dab80488e59da19e9b49dd.jpg

dsc_5220_52dab871ddf2b3118b764caf.jpg

dsc_5305_52dab905ddf2b347313b1e14.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag och mitt 21 åriga sto Birka har haft lite vila nu pga. att vi väntar på en ny sadel :D Till veckan kan vi förhoppningsvis börja komma igång igen! Då blir det bara träning för att hålla kroppen och knoppen igång så hon kan hålla full fräs i många år till, inte för att jag tror det kommer vara några problem då hon blir piggare och mer som en unghäst för varje dag som går! :p Slänger in några gamla bilder (hon ser dock likadan ut fortfarande.. haha)

eeh_ja_min_hast_tycker_INTE_om_att_sakta_av_xD_Foto_http_saraagustavsson_blogg_se_zps46157d54.jpg.html

1307977633405_zpsec438e01.jpg.html
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 908
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 185
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 355
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp