Den brutala sanningen?

S

Scheetan

Skriver detta annonymt då jag inte vill att mina elever ska se att det handlar om dom. :angel:

Jag har flera elever i både hoppning och dressyr på väldigt låg och grundläggande nivå då alla elever är "självlärda". Jag är inte utbildad utan gör det mer för skojs skull och för att tjejerna önskar rida lektion för mig. För många av dom går det strålande och jag är så stolt över dom! :D

Men jag har en elev som jag står helt handfallen för hur vi ska kunna komma vidare. Hennes självförtroende sjunker hela tiden. Hon skäller och gormar på hästen för att hon själv blir rädd och gör hästen väldigt nervös. Hon kommer hela tiden med undanflykter för att göra övningar för att hon tror att hästen kommer att gå omkull eller slänga av henne, (vilket aldrg har hänt :confused: ). Trotts att hon rider i väldigt långsamt tempo så tycker hon att det går jättefort.

Hästen är visseligen ingen direkt läromästare men han är väldigt snäll och vill göra rätt för sig. Han har nerverna lite på utsidan vilket förvärras av ryttarens ständiga räddsla. Jag har själv ridit honom och det är en väldigt trevlig häst.

Så vad gör jag? Säger till tjejen att skaffa en ny häst? För nu är det ung som om två blinda som leder varandra. Hon har inte kunskapen eller tålamodet som krävs med den hästen och hon verkar inte vara påväg att lära sig det heller. Det som känns värst är ju att hennes självförtroende sjunker och att jag som "ridlärare" inte verkar kunna hjälpa henne.

Ursäkta röran men jag behöver lite råd på vad jag ska göra/säga till henne :crazy:
 
Sv: Den brutala sanningen?

Jag hade sänkt kraven på ekipaget ett tag, ridit mkt övningar i skritt och ge ryttaren möjlighet till att slappna av på hästryggen.