Den här hästen är skodd

Svårt att avgöra vad som är hönan och ägget då det finns så många problem, har du någon uppfattning om vad som kom "först"? Har hovarna sett "snyggare" ut förut, men ändå fått sprickor?
Finns det någon veterinär som funderar över helheten och försöker hitta grundorsaker?
Jag tänker att om hovarna går sönder vid igångsättning och ridning så är det kanske så att hovarna bara är ett symptom från annat problem.
Oavsett måste ju hoven skos så att det underlättar maximalt, må vara att det ej går att ta mer, men mer stöd för trakten kan man ge ändå.

Hovarna har definitivt sett bättre ut, jag vill dock påstå att dom sakta men säkert blivit sämre under de senaste åren och de övriga problemen har sakta men säkert oxå ökat. Vad som är vad har jag ingen aning om, nu står jag dock med en häst som varit halt i 5 månader och tycker mig ha svårt att få gehör för min önskan om en helhetsbild.

Min ordnarie hovslagare ska rensa upp sprickan och borra plåt mm så fort vi får till det, jag kände att jag ville ha lite mer åsikter och tankar om hästens hovstatus överlag tills dess så jag mer kan fråga och kanske ifrågasätta ?
 
Om man läser lite trådar här om fång så verkar fånganfall kunna smita obemärkta förbi, och det är tydligen inte heller alltid som det syns på rtg.
Men med tanke på förändringen på vinkeln på din hästs hov, har veterinären mätt upp vinkeln på hovbenet på rtg? När vi var inne med halt häst så ritade vet och mätte upp vinkeln på hovbenet även om vi inte misstänkte fång.

Jo, jag har förstått att det kan smita omärkt förbi därför jag säger att jag inte kan vara säker, men han har aldrig haft några sådana symtom.
Jag vet att min vet och hovslagare satt och mätte på röntgenbilderna och studerade dom ihop och sa att det inte fanns några som helst förändringar.
 
Då tycker jag att du ska ta tag i veterinären och prata om detta med helhetsbild, om det inte känns som att du får gehör så tycker jag du ska byta veterinär. Det blir ju dyrt och onödigt långdraget för hästen om man inte ser på hela hästen. Och en problematik som börjat så tidigt och som eskalerar måste man ju hitta orsaken till snarast möjligt.
Prata med din ordinarie hovis, kanske har denne någon erf av vad för fel i hästens kropp som skulle kunna orsaka det man ser i hoven. Har du en bra ET så kanske de också kan samarbeta med vet och ge tips om var man kan söka.
Var i landet håller du till?
 
Faktum är att både min hovslagare och Equiterapeut kämpat på min sida i att försöka få vet på andra tankar än hon haft, men kanske är det dags att byta veterinär helt enkelt ?
Mig hittar du I östergötland =)
 
Pegasus veterinärklinik i Linköping brukar min unghästs uppfödare tipsa om, kanske kan vara idé att ringa dem om det inte är där du varit?
Kan du tänka dig att åka till Stockholm så rekommenderar jag Brunmåla norr om stan. Brunmåla har bla vet Cosima von Salder och vet Björn Nolting, sjukt duktiga veterinärer. Vi åker bara till Brunmåla och alla där är verkligen fokuserade på helhetsbilden, dessutom är veterinärerna inte rädda för att ta hjälp av varann där.

Eller så ber du om en annan veterinär där du redan varit.
Hoppas ni hittar felet, så otroligt frustrerande..
 
Visst är det väl helt krasst så att jag även börjar få problem med hästs nr 2 hovar ( 6,5 vecka sedan skoning) ?


DSC_0667.jpg

DSC_0669.jpg

DSC_0668.jpg

DSC_0670.jpg


Häst nr 3 skodd idag

DSC_0671.jpg

DSC_0673.jpg

DSC_0672.jpg

DSC_0674.jpg
 
Alltså, spontant tänker jag att vissa justeringar kan man snacka med hovis om, men när det ut sådär.. då undrar jag om hovis ens har kunskaper att diskutera kring? Fast å andra sidan, om vet och klinikhovis tycker att det ser ok så... *suck*
Vad ska man göra som hästägare? Man tänker att om man åker till klinikhovis så får man bästa möjliga hjälp.. men uppenbarligen inte..
 
av klinikhovslagare för 2 veckor sedan.
Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner.
Hästen har åkt skytteltrafik till klinik de senaste 5 månaderna för div hältor och luftvägsproblem.
Den senaste tiden har hästen varit halt på höger fram på böjt spår, ohalt på rakt.
Hältan har bedövats bort på hovens utsida och hästen skoddes på klinik, vilket mitt försäkringsbolag ville för att betala magnetröntgen av hoven.
Hästen blir ohalt efter skoning och är så i 2 veckor.
Häromdagen släppte jag ut en ohalt häst med liten hovspricka i hagen på morgonen och tar in en häst som är haltare än någonsin med en hovspricka som fullkomligt exploderat på några timmar.
Hovslagaren har varit hos honom idag och akutnitat sprickan.
Planen är att sprickan ska rensas och fixeras med plåt så fort vi får ihop det med att låna klinikens smedja och veterinärassistans för bedövning och lugnande.
Jag har uttryckt oro för hur hovarna ser ut en period till både min hovslagare, klinikhovslagaren och 2 olika veterinärer som inte verkar tycka det är så mycket att hänga upp sig på.
Ja, hovarna är olika höga och någon form av snedbelastning måste det vara men en del hästar ser helt enkelt ut så är, lite förenklat, de svar jag får av veterinär.
Hovslagarna säger att dom inte kan ta mer eller ändra vinklar för det är så här han ser ut helt enkelt ...

Höger fram
DSC_0666.jpg

DSC_0665.jpg

DSC_0662.jpg


Vä fram

DSC_0661.jpg

DSC_0659.jpg

DSC_0658.jpg


Båda

DSC_0660.jpg

Jag hade bytt hovis. Någon som anser att det där är bra eller ens ok kommer jag inte kunna bli enig med känner jag. Vi är från för olika planeter för att kunna mötas och för att jag ska kunna ha förtroende för denne.

Jag är inte hovslagare. Men jag skulle tippa på att även häst nr 3 till slut kommer se ut som övriga två.
Jag fattar ingenting hur man tänkt.

Jag hade velat ha tåkappa och försökt jobba mot andra vinklar. Jag fattar som sagt ingenting..
 
häst nr 3 ser väl ok ut i sammanhanget men häst nr 2 ser ju likadan ut som häst nr 1 ifråga om trakter och skor i övrigt.
understuckna trakter kan hästar ha i sig själva men som hovslagare jobbar man då med dessa istället för att låta dem sticka iväg och anpassa skon utifrån hur trakten drar iväg osv.
Understuckna trakter som inte alltid jobbas på hovslagararbetsmässigt, innebär ökad belastning på kotor, senor, och ligament och därmed ökar skaderisken i fråga om hur hästen belastar fel eller överbelastas ens vid normalt arbete pga det.
 
@Invincible Jag vill tipsa dig om att åka till Norrköpingskliniken till Carina, otroligt duktig och kompetent veterinär som ser hela hästen och har en förmåga att lösa dom mest krångliga fall. Dom samarbetar även med equi och kiro vid behov. Där finns även en hovslagare som är helt fantastisk. Nu vet jag inte var du finns men jag bor i lkpg och tvekar aldrig att åka dit om något är fel på nån av mina hästar. :)
 
Jag har haft samma hovslagare i 6 år ungefär, utbildad - godkänd - tidigare klinikhovslagare, verksam i många år och med - så vitt jag vet - gott rykte så jag begriper inte vad det är som händer ??
Och när både 2 olika veterinärer och klinikhovslagare inte har nåt att anmärka på ... känns som om luften börjar gå ur mig =(
 
@Invincible Jag vill tipsa dig om att åka till Norrköpingskliniken till Carina, otroligt duktig och kompetent veterinär som ser hela hästen och har en förmåga att lösa dom mest krångliga fall. Dom samarbetar även med equi och kiro vid behov. Där finns även en hovslagare som är helt fantastisk. Nu vet jag inte var du finns men jag bor i lkpg och tvekar aldrig att åka dit om något är fel på nån av mina hästar. :)
Det är precis där jag är med hästarna, den veterinären som har häst nr 1 och den hovslagaren som skott häst nr 1 ...
 
@Invincible Jag vill tipsa dig om att åka till Norrköpingskliniken till Carina, otroligt duktig och kompetent veterinär som ser hela hästen och har en förmåga att lösa dom mest krångliga fall. Dom samarbetar även med equi och kiro vid behov. Där finns även en hovslagare som är helt fantastisk. Nu vet jag inte var du finns men jag bor i lkpg och tvekar aldrig att åka dit om något är fel på nån av mina hästar. :)

Tyckte det var så bra med tips om nytt ställe. Men tar tillbaks då..
 
Ja, och som sagt - det är den veterinären och hovslagaren jag "slåss"
med ang hästen med sprickan ...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp