Bukefalos 28 år!

Den här hästen är skodd

Hästarna är skodda av samma hovslagare i 7 år ungefär, häst nr 1 sen den var ca 2 år gammal och häst nr 2 sen 5 månaders ålder. Jag har det senaste året blivit mer och mer bekymrad och, som sagt, sökt åsikter av andra hovslagare och veterinärer i min omgivning, rekommenderade individuella skointervaller följs.
Ansvaret är förstås mitt som hästägare, det är jag fullt införstådd med.

Hur länge har hovis skott häst 3?

Ras och strl på de tre? Användningsområde?
Skulle du vilja visa bild på mer av hästarna?

Om du vill svara så klart. Det är mest för min egen skull jag frågar. Jag är nyfiken. :)
 
När min häst fick en inflammerad spricka så rensades den, nitades och sen avlastades sprickan, vilket vi fortsatte att raspa på mellan skoningarna.
Hovslagare kan bli sämre med tiden.
Har haft nån som var jättenoga i början och sen vet jag inte vad som hände.
Den jag använde sist i vendel var kanon, här i Dalsland fick jag prova flera stycken och även ringa min gamla hovis ang fölet som var krokigt.
Ingen hovis här vågade röra förrän vet yttra sig.
Mamman till fölet hade världens bästa hovar, det enda var att hon var plattfot och ändå lyckades två stycken sabba hennes fötter.
 
Hästen har alltså, spatt, luftrörsproblem, problem med SI-leden och de knepigaste hovarna jag sett på länge. Det är inte mer än åtta år.
Vad har du tänkt använda den till? Vad säger försäkringsbolaget? Det är väl egentligen inte vad tråden handlar om, man jag hade försökt döma ut.
 
vill du ha den utdömd så åk dit. Det är ju och har aldrig varit nån hemlighet direkt att vill man ha sin häst utdömd så åker man till Mantorp. Jag vet många som är missnöjda för att dom utreder hästarna dåligt där. Men en second opinion är ju aldrig fel....
 
Hur länge har hovis skott häst 3?

Ras och strl på de tre? Användningsområde?
Skulle du vilja visa bild på mer av hästarna?

Om du vill svara så klart. Det är mest för min egen skull jag frågar. Jag är nyfiken. :)

Den har han haft lika länge, sen den var 3 ungefär - så 6 år ungefär.

Häst nr 1 är arab/vbl - 162 hög
häst nr 2 är appalooosa/arab - 149 hög
häst nr 3 är Irish Cob/vbl - 152 hög

Alla hästarna är hobbyhästar med dressyrinriktning.
Jag kan absolut lägga in bilder på hästarna och undrar om det är någon speciell typ av bilder du vill se ?
 
Hästen har alltså, spatt, luftrörsproblem, problem med SI-leden och de knepigaste hovarna jag sett på länge. Det är inte mer än åtta år.
Vad har du tänkt använda den till? Vad säger försäkringsbolaget? Det är väl egentligen inte vad tråden handlar om, man jag hade försökt döma ut.

Det handlar om en högt älskad familjemedlem, kan han promenadridas i framtiden så är vi nöjda med det OM han kan må bra
så.
 
@EmmaW - nej, jag vill inte ha hästen utdömd.
Tänk vilka olika åsikter man har om det här med vet och kliniker !
Ja eller hur! Jag har varit på mantorp för många år sen och fick bra service men visst fick jag puscha på om att jag inte villa ha hästen utdömd från dag ett pga av en liten senskada. (hästen höll i många år efter det). Jag kan åka dit för enklare saker men för utredning av något krångligare så nej. ;)
 
Jag har inte läst hela tråden.
Men det som jag har läst är bara en massa konstiga och felaktiga svar.
Reservation för att någon har skrivit något som jag ännu inte har läst.

Sprickan är en tråkig skada i tillväxtzonen.
Antagligen ett tramp med en brodd i kronranden.
Den får ni leva med.

Försök att hitta någon som kan nita sprickan alltid och vart efter som hoven växer.
Sprickan kommer inte att försvinna någonsin.
Jag ser dessutom foderränder i hovarna.
Var noga med att ge hästen samma näringsvärde året runt för att få jämna hovar.
Sneda hovar med den sprickan blir mycket svårt att hantera.

Ingen av era hovslagare eller kliniker har gjort något fel vad jag kan se.
 
Visst är det väl helt krasst så att jag även börjar få problem med hästs nr 2 hovar ( 6,5 vecka sedan skoning) ?


DSC_0667.jpg

DSC_0669.jpg

DSC_0668.jpg

DSC_0670.jpg


Häst nr 3 skodd idag

DSC_0671.jpg

DSC_0673.jpg

DSC_0672.jpg

DSC_0674.jpg
Efter att även ha sett dessa hovar så tror jag att du måste se över fodret så att hästarna får vad de behöver.
 
@Inte_Ung
Hästarna har uträknade foderstater och äter hösilage från samma leverantör hela säsongen utan foderbyten - jag har svårt att se vad jag kan göra annorlunda där faktiskt, med det menar jag inte att det inte kan vara "fel" nånstans men jag har försökt vara så noga som möjligt med den biten.
Men absolut, nånstans är det galet och kanske får jag tänka om och bolla med någon mer kunnig ang foderstaterna ?
 
Jag har inte läst hela tråden.
Men det som jag har läst är bara en massa konstiga och felaktiga svar.
Reservation för att någon har skrivit något som jag ännu inte har läst.

Sprickan är en tråkig skada i tillväxtzonen.
Antagligen ett tramp med en brodd i kronranden.
Den får ni leva med.

Försök att hitta någon som kan nita sprickan alltid och vart efter som hoven växer.
Sprickan kommer inte att försvinna någonsin.
Jag ser dessutom foderränder i hovarna.
Var noga med att ge hästen samma näringsvärde året runt för att få jämna hovar.
Sneda hovar med den sprickan blir mycket svårt att hantera.

Ingen av era hovslagare eller kliniker har gjort något fel vad jag kan se.

Om jag förstår dig rätt så anser du att problemet handlar mer om foder etc än att hästarna är felaktigt skodda ?
 
Om jag förstår dig rätt så anser du att problemet handlar mer om foder etc än att hästarna är felaktigt skodda ?
Ja.
Hur gör du under betessäsongen?
Det skulle kunna vara mineralbrist där.
Om man har ett problem så som du har så måste man leta felet.

Det största vecket på första hästens hov ser ut att ha kommit i slutet på bete förra året.
Och på hösten så är betet näringsfattigt, det kan då lösas med ett proteinrikt helfodertillskott.
Gå igenom månad för månad vad hästen har ätit och titta på hoven som vuxit ut under den tiden.

Sprickan tror jag är ett broddtramp som aldrig kommer att läkas.
 
Det sitter en rand på samma ställe på samtliga hästar.
Något hände i samband med den och troligast är ju maten.
Installning?
 
Ja, där kan du ha hel rätt när jag ser tillbaka... Och jag tror jag vet vad jag gjorde bort mig med då!
Tack för den tankeväckaren!!!
Hästarna gick på bete förra sommaren, mineraler utfodrar jag dock med hela sommaren.
 
Jag har inte läst hela tråden.
Men det som jag har läst är bara en massa konstiga och felaktiga svar.
Reservation för att någon har skrivit något som jag ännu inte har läst.

Sprickan är en tråkig skada i tillväxtzonen.
Antagligen ett tramp med en brodd i kronranden.
Den får ni leva med.

Försök att hitta någon som kan nita sprickan alltid och vart efter som hoven växer.
Sprickan kommer inte att försvinna någonsin.
Jag ser dessutom foderränder i hovarna.
Var noga med att ge hästen samma näringsvärde året runt för att få jämna hovar.
Sneda hovar med den sprickan blir mycket svårt att hantera.

Ingen av era hovslagare eller kliniker har gjort något fel vad jag kan se.
"Broddtramp" på utsidan, så pass liten utväxt sedan i höstas. En inbuktning o ingen regelrätt foderrand.
Konstiga påståenden.:banghead:
Sprickan kan visst gå upp så om det är en stor obalans o den kan VISST läka .
Det blir ofta en spricka där . Det går då sönder precis framför där trakt o hörnstöden går ihop med övriga hoven.
titta på bakhoven o där går kronranden i en båge= risk

Du tycker också att de ska ha alldeles för små skor.
Tja, man får inga tappskor.
 
Ja.
Hur gör du under betessäsongen?
Det skulle kunna vara mineralbrist där.
Om man har ett problem så som du har så måste man leta felet.

Det största vecket på första hästens hov ser ut att ha kommit i slutet på bete förra året.
Och på hösten så är betet näringsfattigt, det kan då lösas med ett proteinrikt helfodertillskott.
Gå igenom månad för månad vad hästen har ätit och titta på hoven som vuxit ut under den tiden.

Sprickan tror jag är ett broddtramp som aldrig kommer att läkas.

Intressant att alla andra i tråden tycker att hovslageriarbetet är under all kritik men att du tycker att hovarna är verkade och skodda i balans...

Angående ränder på hovarna så är det väl egentligen bara nr 1 som har ett rejält veck, precis vid nitningen. Det vecket kan du väl inte mena att det skulle vara nästan ett år sedan det kom till?
Vet inte hur fort dina hästars hovar växer, men på mina är det där typ 2-3 månaders tillväxt. Hela hoven växer ju ner på ett år ungefär. Så troligare är det väl utsläpp på bete som givit ev ränder. Dessutom har ju nr 1 behandlats med kortison, så det är väl en troligare orsak.

TS skrev ju att sprickan kom nerifrån, och först NU sprack upp hela vägen. Hur tänker du då att det är en skada i tillväxtzonen? Ser du inte hur krafterna påverkar hovkapseln pga den felaktiga balansen så att sprickan uppkommer?
 
TS:
Absolut att man kan se över foderstat osv, men en häst ska vara gravt undernärd om hoven ska kollapsa av sig själv trots korrekt hovvård.

Så, byt klinik, byt hovis!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp