Den här hästen är skodd

Det är precis där jag är med hästarna, den veterinären som har häst nr 1 och den hovslagaren som skott häst nr 1 ...
Skumt, jag har själv fått min häst skodd där och har aldrig varit minst lilla missnöjd. Var det ordinarie hovis på kliniken som skodde?
 
Det är precis där jag är med hästarna, den veterinären som har häst nr 1 och den hovslagaren som skott häst nr 1 ...
Då får du kanske ta tag i den vterinären och säga "nu har jag hört att du ska vara bra på helhetsbilden, upp till bevis!"
Ibland handlar det kanske också om kommunikation med hästägaren, veterinären kanske har koll på andra saker än vad som kommunicerats med dig. Och klinikhovslagaren hade jag frågat rent ut vad som menas. Om det är ett "arbete in progress" så måste denne förklara det för dig. Om denne tycker att det är en normal hov i balans vet jag inte.. då skulle jag nog vilja anmäla det någonstans...
 
@EmmaW Dessutom är min ordinarie hovslagare mer kompetent än klinikhovslagaren, det var han- på kliniken - noga med att själv poängtera -att jag redan har en av dom skickligaste i området och att det inte finns några skäl att misstro hans arbete ...
 
Hästen är behandlad i alla leder x flera, jag fick tjata till mig en ryggröntgen och div annat och remiss till magnetröntgen av hoven var på g - därför han skulle skos av klinikhovslagaren som försäkringsbolaget krävde.
Jag gör så, hästen blir ohalt och röntgen avskrivs och pang så kollapsar hela hoven och här står jag nu
 
Hästen är behandlad i alla leder x flera, jag fick tjata till mig en ryggröntgen och div annat och remiss till magnetröntgen av hoven var på g - därför han skulle skos av klinikhovslagaren som försäkringsbolaget krävde.
Jag gör så, hästen blir ohalt och röntgen avskrivs och pang så kollapsar hela hoven och här står jag nu
Tja, det kanske är dags att byta klinik då..
 
Hästen är behandlad i alla leder x flera, jag fick tjata till mig en ryggröntgen och div annat och remiss till magnetröntgen av hoven var på g - därför han skulle skos av klinikhovslagaren som försäkringsbolaget krävde.
Jag gör så, hästen blir ohalt och röntgen avskrivs och pang så kollapsar hela hoven och här står jag nu

Jag är ju som sagt inte hovlagare. Men hade min vet inte kommenterat att min häst behövde justeras i fötterna om den såg ut så hade jag tappt förtroende för denne som vet.
Man ska inte behöva vara hovslagare för att vara vet - absolut inte! Men det där känns för mig så fel att jag skulle vilja att vet reagerade på det och påtalade sånt för mig om jag missat.
 
@Invincible Jag vill tipsa dig om att åka till Norrköpingskliniken till Carina, otroligt duktig och kompetent veterinär som ser hela hästen och har en förmåga att lösa dom mest krångliga fall. Dom samarbetar även med equi och kiro vid behov. Där finns även en hovslagare som är helt fantastisk. Nu vet jag inte var du finns men jag bor i lkpg och tvekar aldrig att åka dit om något är fel på nån av mina hästar. :)

haha ;) ja alla har vi olika åsikter ;) förlåt, finner inlägget otroligt prepresenativt i fråga om hur variablelt det är i fråga om vem man tycker är bra eller inte.
 
Och osäker som jag blivit eftersom alla yrkesverksamma runt mig säger att allt ser bra ut startade jag den här tråden för att få input från oberoende och olika håll om det kan vara så att jag faktiskt har en poäng i att skoningen är galen eller om jag letar "syndabockar".
 
Och osäker som jag blivit eftersom alla yrkesverksamma runt mig säger att allt ser bra ut startade jag den här tråden för att få input från oberoende och olika håll om det kan vara så att jag faktiskt har en poäng i att skoningen är galen eller om jag letar "syndabockar".

Klart man blir osäker då folk som har mer utbildning än man själv påstår saker. Men ibland är magkänslan så stark att man iaf söker info på fler ställen och då kanske får andra svar.

Det jag menade med mitt ovanstående inlägg är lite att om klinikhovis anser att din vanliga är kompetent och dina andra hästar också ser lite tveksamma ut.. Sista är ingen sån man hade reagerat så mycket på om man inte sett de andra två redan innan.. Men tendenserna upplever jag finns där..
Om klinikhovis anser det vara bra jobb.. Ja, då är jag nog inte ense med klinikhovis. Om han eller jag har fel är väl en annan sak. Men jag hade inte haft tilltro till denne och förmodligen kollat efter andra alternativ.
Detsamma gäller en vet som inte reagerar på att den skoningen skulle kunna påverka övriga prob.

Sen att man som oskolad inom detta blir osäker är inte konstigt.
Men det finns skäl till varför vissa människor väljer att samarbeta med vissa. De har samma åsikter.
Så vill man ha åsikt kring något man är osäker kring är det bra att fråga fler som inte har med varann att göra.
Tex annan klinik eller andra hovisar/vet.

Hoppa du kan få hjälp!
 
Klart man blir osäker då folk som har mer utbildning än man själv påstår saker. Men ibland är magkänslan så stark att man iaf söker info på fler ställen och då kanske får andra svar.

Det jag menade med mitt ovanstående inlägg är lite att om klinikhovis anser att din vanliga är kompetent och dina andra hästar också ser lite tveksamma ut.. Sista är ingen sån man hade reagerat så mycket på om man inte sett de andra två redan innan.. Men tendenserna upplever jag finns där..
Om klinikhovis anser det vara bra jobb.. Ja, då är jag nog inte ense med klinikhovis. Om han eller jag har fel är väl en annan sak. Men jag hade inte haft tilltro till denne och förmodligen kollat efter andra alternativ.
Detsamma gäller en vet som inte reagerar på att den skoningen skulle kunna påverka övriga prob.

Sen att man som oskolad inom detta blir osäker är inte konstigt.
Men det finns skäl till varför vissa människor väljer att samarbeta med vissa. De har samma åsikter.
Så vill man ha åsikt kring något man är osäker kring är det bra att fråga fler som inte har med varann att göra.
Tex annan klinik eller andra hovisar/vet.

Hoppa du kan få hjälp!

Jag förstår precis vad du menar och jag är i detta nu förvirrad och frustrerad ska tilläggas.
Det jag tänkte på när det gäller att "ta ett snack" med min hovslagare är att verkligen fråga honom vad tanken är - varför ser dom ut så här osv och försöka förstå varför innan jag letar efter ytterligare åsikter och förstör min relation med honom.
 
Och osäker som jag blivit eftersom alla yrkesverksamma runt mig säger att allt ser bra ut startade jag den här tråden för att få input från oberoende och olika håll om det kan vara så att jag faktiskt har en poäng i att skoningen är galen eller om jag letar "syndabockar".

frågan är relevant i sig eftersom din häst har haft så otroligt många problem osv bortsett från hovspricka i sig osv.
Men skoningen är helt klart inte riktigt vettig, utifrå
Skumt, jag har själv fått min häst skodd där och har aldrig varit minst lilla missnöjd. Var det ordinarie hovis på kliniken som skodde?

vad har du för historik att du är där, och på vilket sätt skoddes hästen och varför utifrån det är du nöjd osv?
 
Du börjar inte få problem med häst nr2 du har redan samma problem som nr1 fast utan sprickan på nr2.

Problem är oxå att det är en minoriteter av alla hovslagare som är bra eller orkar göra ett bra jobb.

Sedan är det svårt att kritisera en annan hovslagare då man inte vet hur hovarna var när hovslagaren började eller hur länge hon/han har jobbat med hovarna eller om häst ägaren följer rekomenderad Sko intervall.
Fast nr1 och 2 har så stora problem så det finns nog få bra hovslagare som fortsatt att sko om det hängde på häst ägaren, varje jobb är reklam utåt för hovslagaren.
 
Hästarna är skodda av samma hovslagare i 7 år ungefär, häst nr 1 sen den var ca 2 år gammal och häst nr 2 sen 5 månaders ålder. Jag har det senaste året blivit mer och mer bekymrad och, som sagt, sökt åsikter av andra hovslagare och veterinärer i min omgivning, rekommenderade individuella skointervaller följs.
Ansvaret är förstås mitt som hästägare, det är jag fullt införstådd med.
 
Vill du byta vet/klinik gillar jag karolina i mantorp, har flera bekanta som är nöjda med henne och tror inte jag hört om någon som inte känt sig nöjd. Vet inte hur de har det med klinikhovis i mantorp, men det kanske är värt att testa.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp