Bukefalos 28 år!

Den här hästen är skodd

@EmmaW - det stämmer, under ett tömkörningspass för några år sedan sprack sprickan upp ( fast långt ifrån som det är nu ) och min hovslagare rådde mig att honom barfota en period för att låta den växa ner. vilket den gjorde men försvann aldrig helt - det har liksom alltid funnits nån liten sprickbildning där

@Inte_Ung . tyvärr har jag inte det men kan försöka få till en ikväll ?
 
@EmmaW - det stämmer, under ett tömkörningspass för några år sedan sprack sprickan upp ( fast långt ifrån som det är nu ) och min hovslagare rådde mig att honom barfota en period för att låta den växa ner. vilket den gjorde men försvann aldrig helt - det har liksom alltid funnits nån liten sprickbildning där

@Inte_Ung . tyvärr har jag inte det men kan försöka få till en ikväll ?
Den där magnetrötngen kanske inte är nån dum ide´,så man ser om det finns nåt inuti som orsakar det eftersom det aldrig helt vill försvinna. Inga sprickor på dom andra hovarna? Om nu skoningen är så fel så borde ju dom utsättas för samma press menar jag....
 
Har varit i kontakt med annan klinik idag som gärna kunde ta emot oss men som rådde mig att kontrollera med FB om dom ville ersätta en ny bedömning vilket dom INTE gör och tyvärr har jag inte möjlighet att plocka ur egen ficka för nya bedömningar =(
FB betalar heller inte magnetröntgen i nuläget då han blev ohalt efter skoningen.
 
Har varit i kontakt med annan klinik idag som gärna kunde ta emot oss men som rådde mig att kontrollera med FB om dom ville ersätta en ny bedömning vilket dom INTE gör och tyvärr har jag inte möjlighet att plocka ur egen ficka för nya bedömningar =(
FB betalar heller inte magnetröntgen i nuläget då han blev ohalt efter skoningen.
Så trist vilken rävsax :( Kan du inte be om annan åsikt av en annan vet på nuvarande klinik?
 
av klinikhovslagare för 2 veckor sedan.
Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner.
Hästen har åkt skytteltrafik till klinik de senaste 5 månaderna för div hältor och luftvägsproblem.
Den senaste tiden har hästen varit halt på höger fram på böjt spår, ohalt på rakt.
Hältan har bedövats bort på hovens utsida och hästen skoddes på klinik, vilket mitt försäkringsbolag ville för att betala magnetröntgen av hoven.
Hästen blir ohalt efter skoning och är så i 2 veckor.
Häromdagen släppte jag ut en ohalt häst med liten hovspricka i hagen på morgonen och tar in en häst som är haltare än någonsin med en hovspricka som fullkomligt exploderat på några timmar.
Hovslagaren har varit hos honom idag och akutnitat sprickan.
Planen är att sprickan ska rensas och fixeras med plåt så fort vi får ihop det med att låna klinikens smedja och veterinärassistans för bedövning och lugnande.
Jag har uttryckt oro för hur hovarna ser ut en period till både min hovslagare, klinikhovslagaren och 2 olika veterinärer som inte verkar tycka det är så mycket att hänga upp sig på.
Ja, hovarna är olika höga och någon form av snedbelastning måste det vara men en del hästar ser helt enkelt ut så är, lite förenklat, de svar jag får av veterinär.
Hovslagarna säger att dom inte kan ta mer eller ändra vinklar för det är så här han ser ut helt enkelt ...

Höger fram
DSC_0666.jpg

DSC_0665.jpg

DSC_0662.jpg


Vä fram

DSC_0661.jpg

DSC_0659.jpg

DSC_0658.jpg


Båda

DSC_0660.jpg
 
Om det var min häst så skulle jag skaffa mig en hovslagare som nitade ihop sprickan hela tiden vart efter att hoven växer.
Och så skulle jag se över fodret.
 
Du har ingen bild på kronranden?

Det skulle vara mycket märkligt med en spricka som kommer nerifrån och inte försvinner på några verkningar.
Någon skada i tillväxtzonen måste det vara där, annars så hade ju sprickan varit borta för länge sedan.
Va? Det är väl det mest vanliga vid sprickor, att de kommer nerifrån pga spänningar i hovkapseln pga obalanserad verkning/skoning? Och så länge spänningarna finns kvar så fortsätter sprickan att vidgas.
 
Det kan bli spänningar av nitningen som gör att det spricker ovanför. been there.

En hornpelare i tån belastas inte som en i trakten.
en sdn kan nitas o samtidigt hållas isär som gör att den inte rör sig o därmed växer ihop.

Kryddans häst var nitad o hade också specialbeslag samt noggrann gynnsam verkning
 
Va? Det är väl det mest vanliga vid sprickor, att de kommer nerifrån pga spänningar i hovkapseln pga obalanserad verkning/skoning? Och så länge spänningarna finns kvar så fortsätter sprickan att vidgas.
Ja det är det mest vanliga.
Men det är så lätt att avlasta en spricka så den skall utan vidare försvinna på mindre än ett halvår.
Just den där sprickan ser ut att komma uppifrån kronranden.
 
Det kan bli spänningar av nitningen som gör att det spricker ovanför. been there.
Ja det är svårt det där.
Det måste vara ett visst tryck uppåt för att hoven skall växa på rätt sätt men inte så mycket belastning att det bräcker sönder sprickan.
En mycket svår balansgång.
 
TS:
Sjukt tråkigt att FB inte ersätter byte av klinik, då får du väl helt enkelt ta i med hårdhandskarna och argumentera med nuvarande vet tills denne förklarat hur denne tänker kring utredning och vidare behandling. Bra om du kan få något skriftligt besked från annan hovis som anger att detta inte är korrekt skoning osv..
 
OM man vet vad man gör som hovis ja.
Jag brukar då få stopp på begynnande sprickor på mina hästars hovar, men jag är inte någon "riktig" hovslagare.
En spricka som i TS fall är över min kompetens att åtgärda då den kräver sjukbeslag.
Något som jag inte heller får behandla, det måste till riktig legitimerad djursjukvårdspersonal till det.

Utan Legitimation så får man bara verka och sko friska hovar.
 
Har varit i kontakt med annan klinik idag som gärna kunde ta emot oss men som rådde mig att kontrollera med FB om dom ville ersätta en ny bedömning vilket dom INTE gör och tyvärr har jag inte möjlighet att plocka ur egen ficka för nya bedömningar =(
FB betalar heller inte magnetröntgen i nuläget då han blev ohalt efter skoningen.
Hästen är ju halt på nytt o ska självklart till Vet eller troligen hovis.

Tror inte att MR kan hjälpa dig, däremot en jäkligt duktig hovis
 
vill du ha den utdömd så åk dit. Det är ju och har aldrig varit nån hemlighet direkt att vill man ha sin häst utdömd så åker man till Mantorp. Jag vet många som är missnöjda för att dom utreder hästarna dåligt där. Men en second opinion är ju aldrig fel....

vilket rentutsagt skitsnack @EmmaW . Har du ens varit där själv?

Jag har samma erfarenhet som EmmaW.
Känns som alla som kommer dit och får hästen utredd kommer hem med samma galopprogram de ska göra och sen komma tillbaka... Visst är det väl bra att veterinärerna tycker att det är ett bra koncept, men jag har svårt att tro att det passar alla hästar med olika skador.
 
@Sorbe det är inte Evidensia du tänker på nu. Det är ÅF grann-veterinären med egen privat klinik några byggnader bort. Hon är den enda som ordinerar såna program.... viss skillnad ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 586
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
959
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp