Bukefalos 28 år!

Den här hästen är skodd

Ja eller hur! Jag har varit på mantorp för många år sen och fick bra service men visst fick jag puscha på om att jag inte villa ha hästen utdömd från dag ett pga av en liten senskada. (hästen höll i många år efter det). Jag kan åka dit för enklare saker men för utredning av något krångligare så nej. ;)
Fast, för att du haft EN dålig upplevelse (för många år sedan) behöver det ju inte innebära något alls gällande kliniken idag... Alla är ju i sin fulla rätt att välja klinik efter magkänsla, men det behöver ju inte vara en anledning att avråda TS att åka dit.

Jag tror att oavsett klinik man kontaktar i det här läget, så bör man nog redan vid tidsbokning flagga för att man vill ha en rejäl utredning, helhetsbild osv, då får man säkert den veterinär som de vet är bäst på sånt.
 
Fast, för att du haft EN dålig upplevelse (för många år sedan) behöver det ju inte innebära något alls gällande kliniken idag... Alla är ju i sin fulla rätt att välja klinik efter magkänsla, men det behöver ju inte vara en anledning att avråda TS att åka dit.

Jag tror att oavsett klinik man kontaktar i det här läget, så bör man nog redan vid tidsbokning flagga för att man vill ha en rejäl utredning, helhetsbild osv, då får man säkert den veterinär som de vet är bäst på sånt.
Nu var det ju inte så jag menade ;) jag har både bra och dåliga erfarenheter av dom, jag vet många i min närhet som har detsamma däremot är det mer regel än undantag här att man åker dit om man vill ha hästen utdömd ( har tom skrivits om det i tidningar osv) och sen att det är svårt att få dom att utreda ordenkligt. Jag avrådde inte TS utan kan tycka att en second opinion är bra.
 
Nu var det ju inte så jag menade ;) jag har både bra och dåliga erfarenheter av dom, jag vet många i min närhet som har detsamma däremot är det mer regel än undantag här att man åker dit om man vill ha hästen utdömd ( har tom skrivits om det i tidningar osv) och sen att det är svårt att få dom att utreda ordenkligt. Jag avrådde inte TS utan kan tycka att en second opinion är bra.

Blir lite ironiskt med dina påståenden när du hyllar den andra kliniken som lär vara långt vidare känd för diverse grejer. Men jag förstår att du gillar dem om du tycker Mantorp är för snabba att döma ut osv, för där är det ju raka motsatsen ;)
 
Blir lite ironiskt med dina påståenden när du hyllar den andra kliniken som lär vara långt vidare känd för diverse grejer. Men jag förstår att du gillar dem om du tycker Mantorp är för snabba att döma ut osv, för där är det ju raka motsatsen ;)
Jag personligen tycker Norrk är bättre på att utreda än Mantorp. Jag är väl medveten om att dom är mantorps raka motsatts till att döma ut, vilket passar mig bra då jag inte är intresserad av att avverka hästar på löpande band utan vill behålla mina.
Att jag valde att tipsa om just den kliniken beror ju på att det är mitt förstahandsval och att jag själv har god erfarenhet av hovis där. Mantorps hovslagare vet jag ingeting om. :)
 
Intressant att alla andra i tråden tycker att hovslageriarbetet är under all kritik men att du tycker att hovarna är verkade och skodda i balans...
Det kan jag inte ha någon uppfattning om då det i princip är hopplöst att få det bra om hovarna har blivit konstiga p.g.a. fodret.

Det övriga kan kanske ägaren svara på med hovtillväxten och så.
Men jag ser samma rand på alla hästarnas hovar och med samma tidsperspektiv.
Så något gemensamt är det.

Den sprickan kan inte ha kommit nerifrån, för då så skulle den inte se ut på det viset.
 
@EmmaW fast det handlar verkligen inte om att man inte skulle vara intresserad av att behålla sina hästar. Men visst, tycker man det är ok att spruta sin häst 20 gånger i samma leder eller hålla på i åratal och "utreda" utan att det blir några större resultat, och ingen veterinär säger stopp för hästens skull utan fortsätter och fortsätter. Jag tycker det är tragiskt!
 
Det kan jag inte ha någon uppfattning om då det i princip är hopplöst att få det bra om hovarna har blivit konstiga p.g.a. fodret.

Det övriga kan kanske ägaren svara på med hovtillväxten och så.
Men jag ser samma rand på alla hästarnas hovar och med samma tidsperspektiv.
Så något gemensamt är det.

Den sprickan kan inte ha kommit nerifrån, för då så skulle den inte se ut på det viset.
Att sätta på tillräckligt stora skor med understöd för trakten borde inte vara svårt, och om hovis inte kan verka hoven i balans pga dåligt foder så borde hovis säga till hästägaren kan man tycka.

Hur du kan se hur sprickan uppstått förstår jag inte.. men jag tänker att väl TS vet bäst.
 
Hur du kan se hur sprickan uppstått förstår jag inte.. men jag tänker att väl TS vet bäst.
Det saknas päls runt sprickan i kronranden, något som är vanligt vid trampskador.
Sprickan är större vid kronranden än vid bärranden.
Enligt TS så är sprickan flera år gammal

Det kan vara dumt att ha för mycket tryck på den bakre, lösa biten av hoven.
Men det där är sjukbeslag och övergår min kompetens.
 
@EmmaW fast det handlar verkligen inte om att man inte skulle vara intresserad av att behålla sina hästar. Men visst, tycker man det är ok att spruta sin häst 20 gånger i samma leder eller hålla på i åratal och "utreda" utan att det blir några större resultat, och ingen veterinär säger stopp för hästens skull utan fortsätter och fortsätter. Jag tycker det är tragiskt!
Jag har pratat med TS via pm och där har jag fått reda på att hon endast haft kontakt med kliniken i 5 månader. Det är inte lång tid att fixa till en hov på. Ts vill ju inte ha hästen utdömt. Det har pratats om magnetröntgen av hovarna i stället men eftersom hästen vid senaste skoningen faktiskt var ohalt så valdes den bort , säkerligen för att fb aldrig skulle godta en sån sak när hästen är på bättringsvägen på nuvarande behandling. Kanske hade hoven hållt om den stått i liten hage....kanske har den rejsat, trampat fel och därav sprickan. Kanske var planen att allt gick framåt men så blev det ett bakslag. Kanske fanns inte nåt annat sätt att hantera det hela på. Det vet inte jag, det kan vi bara spekulera i här på buke.....
 
@EmmaW jag pratar GIVETVIS inte om ngn TS nu, det hoppas jag framgick tydligt. Så hur länge just TS varit där eller inte osv, har ju inget med mitt svar till dig att göra öht, utan klinikens rykte och hur de behandlar väldigt många kunder.
 
@EmmaW jag pratar GIVETVIS inte om ngn TS nu, det hoppas jag framgick tydligt. Så hur länge just TS varit där eller inte osv, har ju inget med mitt svar till dig att göra öht, utan klinikens rykte och hur de behandlar väldigt många kunder.
Det du nämner där vet jag inget om och har ingen erfarenhet av och jag trodde du pratade om Ts.
 
Jag vill förtydliga att hästen kom till kliniken för drygt 5 månader sedan pga vinglig bakdel och svårigheter att få med sig ett bakben, det ena har lett till det andra - den ena hältan efter den andra som bedövats och behandlats i div leder, röntgen osv
Hältan på höger fram är kvarstående och bedövas bort på hovens utsida.
Vet har inte haft några frågetecken om skoningen öht utan klinikhovslagen skodde för att mitt FB ville det och då vart hästen ohalt fram till nyligen igen då sprickan gått upp och hästen återigen haltar.
 
Jag har i mina gömmor hittat en dålig bild på sprickan innan den sprack upp, den har som sagt funnits i flera år - kommit och gått lite i storlek.

IMG_20140606_081941.jpg
 
Vet har inte haft några frågetecken om skoningen öht utan klinikhovslagen skodde för att mitt FB ville det och då vart hästen ohalt fram till nyligen igen då sprickan gått upp och hästen återigen haltar.
Uppenbarligen fungerade ju klinikens skoning eftersom hästen blev ohalt?
Kan det vara ren skär olycka att sprickan blivit värre?(yttre trauma)
 
@Invincible Läste jag inte någonstans att hästen hade fungerat och sprickan läkte ihop när hästen var barfota....eller har jag snurrat ihop allt nu?:cautious:
 
Jag har i mina gömmor hittat en dålig bild på sprickan innan den sprack upp, den har som sagt funnits i flera år - kommit och gått lite i storlek.

IMG_20140606_081941.jpg
Du har ingen bild på kronranden?

Det skulle vara mycket märkligt med en spricka som kommer nerifrån och inte försvinner på några verkningar.
Någon skada i tillväxtzonen måste det vara där, annars så hade ju sprickan varit borta för länge sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp