Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glimfeather

Trådstartare
Händer inget i era liv längre? :) Kom igen nu och uppdatera!

Här fortsätter vi sitta på min lille Uri och han sköter sig hittills! Om ett par veckor ska han skos eftersom han trampar upp så mycket grus i hovarna, trots att han går i gräshage :cool: Han är dessutom väldigt ömfotad, så då kan jag börja promenera med honom också :bump:

Slänger med ett par bilder

får skjuts till hagen
217908_10151023142102343_1392007814_n.jpg


full ridmundering
207825_10151025648982343_1591753184_n.jpg


Och här är en på hans vackra huvud
551943_10151023143677343_754966719_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Å... för min del har det hänt en del. Jag har fått hem en alldeles snart egen fjordhäst. Det är en äldre valack (15+) vet inte just nu hur gammal han är riktigt. han är välkörd, rolig att rida och jobbar på väldigt bra med ryttare, och har en enorm personlighet. Pontus har gått ensam i nästan hela sitt liv så han är ibland rädd i olika o nya situationer. Bla när vi passerar kor som rusar mot honom, eller hästhagar där hästarna springer mot honom. Han tycker inte om mina shettisar och han han får panikångest när vi närmar oss grannens strutsar (fast de är gräsligt underliga och jobbiga så jag har stor förståelse för detta), han har vuxit upp hos en farbror som blev sjuk på sina äldre dar, och på så vis har hästen fått flytta hemifrån.
mvh /en mkt nöjd matmor till en fjordvalack.
Bilder kan ordnas, men det gör jag en annan gång.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ariel har kommit hem! :banana:

Jag är dessutom i Vetlanda nu för den årliga frossa-i-vackra-fjordhästar-helgen, så visst händer det saker. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

485824_3085710301316_1017545914_n.jpg


Jag tog mig friheten att fixa det åt dig!
Du lägger upp bilden på nätet, som du gjort. Därefter går du in på bilden, högerklickar och väljer "Kopiera bildadress". Så går du in på Buke, skriver ett inlägg och klickar på bildikonen ovanför skrivfältet, och klistrar in biladressen. Tadaa! :laugh:

*kl*

Välkommen till tråden, Elute!

*kl*

Kastor har varit helt fnattig på sista tiden. Hela förra veckan var han lättskrämd och tittig..håhåjaja. Jag tror att hästen min tror att det är vår igen ;) . Munkorg och flughuva har åkt av nu.
I söndags var vi på terrängbanan och skuttade - genomsvettig men väldigt glad häst (när han slutat försöka sprätta iväg i full kareta efter varenda hinder :devil:), även om vi höll oss till trav. Måndag-onsdag blev det oplanerad vila, då min bils kylare gick åt pipan och fick bytas ut. I torsdags kickade vi igång igen, med en härlig skrittur i raskt tempo - Kastor var kanonglad över att få jobba igen! :laugh: Igår red vi dressyr, i halv storm - det blåste som tusan och det fanns monster i varenda löv! :eek: Vi höll oss till skrittarbete; böjda spår, skänkelvikning och framdelsvändningar. Kastor blev rädd några gånger och bockade lite (mest rätt upp, inte så mycket sticka iväg - framsteg! I höstas när det stormade på ridbanan bockade han järnet och stack iväg i full galopp - jag fick tugga gummiflis..), men de stunder han fokuserade på jobbet var han fin, om än lite spänd.

Idag ser vädret helt ok ut. Hoppas att det håller i sig; isf ska jag ta med kameran och knäppa lite nya bilder. Och rida ut!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Och lille luringen han knatar pa. Vi har varit med pa inskjutning av vapen for algjakten, mkt intressant, men inget hoppande och skuttande, mer stod dar med oron framat och glatt mumsade lakritsen jag bjod pa. Och vad gor man inte for mat.
Den vanliga rundan runt med bade nerfor och uppfor langa backen, dock ingen brukstraning denna veckan. Skall forsoka komma ivag pa en ritt 6 october i Hagfors, det ar en PP ritt som distansforening har lagt upp. 10km slinga och bra for oss bada att komma ut bland andra hastar och folk. Den ganska sa stora magen ar fortfarande stor trots diet.. Mat ar ju sa gott... men kanske den har gatt ner litegrann. far mata igen..Ser fram emot vinter och ingen lera, ja frost i alla fall, skogen ar fortfarande blot och det ar inget man kan gora at.. ha sa skoj med era gulingar...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Lite bilder från helgen.

dsc_0001_505614d9ddf2b37035002f3d.jpg

Herrn ser helt ok ut hullmässigt (var tvungen att ta bilden snett bakifrån för att få med hela hästen i bild :p).

dsc_0003_5056159be087c3238a69485d.jpg


dsc_0005_50560dbde087c32392905488.jpg


dsc_0029_50560efae087c3238f1c9fe2.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej hej nya fjordisfolk :laugh:

Fast jag har ju varit rätt inaktiv här :o

Till helgen ska vi äntligen testa på lite hopptävling, bara en klubbätvling långt ute i buschen, men lagomnivå för mina hopptävlingsotränade tävlingsnerver. :D
Helgen efter det är den en precisionskörning, lokal, jag skippade dressyren, med gårdsletande och allt annat stök kändes det som att det fick räcka just nu.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl.

Är det någon som har bilder på Stolplyckans Olympus, Stolplyckans Orion och Furubäcks Io 210 från premieringen i Vetlanda? Skulle va himla kul att se då jag inte kunde åka dit själv.
Tack på förhand :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Idag rök den växande pälsen! Eftersom vädret är oförutsägbart och pendlar mellan för varmt för täcke (för Kastor) och kallt regn, fick en del över ryggen och korset vara kvar. Kanske blir det helklippning i vinter, vi får se hur vädret blir. Kastor stod som ett tänt ljus medan jag klippte, och gick nöjd ut i solen för att beta vidare efteråt. :laugh:

dsc_0004_505ca919e087c33ec483acae.jpg


Av ren nyfikenhet: Hur höga är era fjords? Jag har efter lite om och men lyckats mäta Kastor till 146-147cm, med skor, vilket känns ganska rimligt. När jag kikar på annonser verkar de flesta ligga runt (under eller strax över) 140cm - jag upplever det som svårare att hitta de som är 145cm+. Men så har jag heller ingen aning om vad som är "standard".
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag som kikat efter de på 145+ i annonserna kan tala om att dom är en minoritet iaf enligt min uppfattning jämfört med de runt 140 sträcket. Tyvär. För det blir nog ingen fjord till mig pga det.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hampus är slutmätt 139,6 cm och Ariel mätte jag häromdagen till 143 cm. :laugh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad kul att ni ska ut och tävla igen Tomten!

Skoj att det har hänt en del, och kul med nya fjordhästmänniskor! :bump:

Kul att se att det är fler än jag som funderat (och genomfört!) klippning, jag känner verkligen att det redan börjar bli dags men jag är såååå velig hur jag ska klippa (päls alltså, inte man ;) ). Eftersom Gandalf varit iväg och flirtat med tjejer hela sommaren så har han ju inte gjort så mkt, mer än ridas lite sporadiskt. Så jag tänkte ju att jag skulle sätta igång honom nu och hålla igång i vinter och sen kanske, kanske våga mig ut på ngn liten tävling till våren. Till saken hör att mina går ute mkt och står i kallstall och jag är inte jättesugen på att hålla på med en massa täcken (mest för att de leker ganska mkt i hagen, och jag vill inte gärna att de fastnar i varandras täcken...). Inne är det ju helt ok att lägga på ett täcke.
Hur tänker ni runt klippning?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag klipper om det behövs och anpassar även klippningen efter det jobb hästen gör.

Ifjol klippte jag strupranden på Ariel och en liten plätt på bringan, det räckte för vårt lågintensiva arbete, hon svettades förvisso en del, men hann alltid torka innan vi var tillbaka i stallet.

Hampus som jobbade som ridskolehäst gjorde de en märklig klippning på, halsen och bringan var i alla fall klippta och det fungerade bra. Men själva utformningen var inte den vackraste och jag tyckte det var för stor yta som klipptes.

I år blir det däremot ingen klippning av någon häst. Ariel promenadrids och går på lösdrift, så hon behöver sin päls. Hampus kommer bara att skrittas hela vintern, så han har inte heller behov av att bli av med päls.

Jag upplever att bra (tyvärr ofta dyra) täcken sitter på bra även när de busar mycket i hagen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vet var det finns en oerhört välhanterad och högt meriterad fjordvalack med supergång till slau - 145 cm, som treåring! Du får gärna PM.a
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det hade varit perfekt! Om jag inte var mitt uppe i småbarnslivet nu och söker efter en lite äldre skogsmulle häst. Känns som att en sådan häst förtjänar att få ge sig ut och visa upp sig, och det är inte jag intresserad utav tyvär.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kanske kan veta av en, den har iof varit ute och tävlat av vad jag förstått, men det lät som en som lika väl trivdes att få mysa ute i skogen, både riden och körd. Står inte i Skåne ;):D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har tack och lov, peppar peppar klarat mig eller hästarna då :p när jag haft täckade hästar förr och dom har lekt mycket i hagen.
Jag kommer nog klippa Tiger lite, han har inte så lång päls, men den blir väldigt tät så det tar tid för den att torka.
Tyngre slädkörning blir så himla svettigt och är det kallt så mjae, det får nog bli nån enklare klippning.


*kl*
Vi har äntligen varit på en liiiiten klubbhoppning/clear round, jag red som en kratta, eller red väl inte alls snarare och hästen är ovan att vara bland andra hästar. Men vi rev inget, trots urkass ridning :rofl:
Så med vettig ridning borde det ju kunna bli nått.
1d2aba69-a520-45a4-a7b5-d3efbd682c654.jpg


fe3e2fce-aed2-4e27-9825-5f1508dbedd34.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 244
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 700
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 831
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp