Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Mamman till din häst har jag träffat. Hon lever fortfarande, 24 år gammal.

Knapplån

Jag är igång och rider lite grann efter graviditet och förlossning.
Och Jum-Jum går bättre än någonsin! Det är en fröjd att rida honom och jag är glad att äntligen kunna rida igen eftersom jag fick lägga ner det rätt tidigt i graviditeten.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Menar du Paulina? ^^
Vad roligt att höra att hon lever!
Vore riktigt kul att få se en bild på henne.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har tyvärr inga bilder på henne själv. Ägaren och jag umgås inte men brukar träffa på varann ute på tävlingsplats ibland (dock inte med Paulina utan med hennes andra häst).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag vågar mig på att dra en lättnadens suck angående "hingstigheten". Kastor var lugn och fin vid hantering och ridning (med sto) igår, även om han satte igång att gnägga och droppa ut snoppen när "flickvännen" kom in i stallet efteråt. Betade lugnt vid henne i hagen utan att verka bry sig. Idag var han helt cool vid både hantering och ridning - inte ens några spöken (som han sett överallt vid ridbanan den senaste tiden..). Puh. Men skapet ska rengöras ändå, det är lika bra, så ett stort tack för rådet!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jo jag har ju varit borta ett tag.
De som hittat på mig på Facebook vet nog det mesta som hänt efter graviditet och förlossning.
Livet blev ju inte riktigt vad det var innan.

Jum-Jum är heltokig i den nya familjemedlemmen. Första träningarna och tävlingarna efter förlossningen fick jag se till att hon hade flaskan i munnen, annars försökte Jumme ta sig fram till vagnen om hon pep.

IMG_4025.jpg

IMG_4052.jpg


Bilder från tävlingen i söndags.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej på er alla fjordhästägare! Jag har lurkat omkring i era trådar ett bra tag men inte haft så mycket att tillföra utan bara njutit av era bilder och sugit åt mig av all erfarenhet. Nu står jag dock i kö på både box- och lösdriftsplats på ett stall i närheten och tippar på att det blir antingen egen eller foderfjord inom ett år, förutsatt att jag får plats i stallet då. Har löfte om en foderhäst från en välkänd fjordinggård med lägerverksamhet, men vi får se om det blir så eller om jag hittar på något annat. Finns många fina unghästar ute nu och jag kan inte förneka att jag är sugen på en sådan.

Kort om mig: Jag är vuxen, bor strax utanför Stockholm och har två barn i lågstadieåldern. Barnen är inte direkt hästtokiga, jag har nog tjatat om hästar lite för mycket under deras uppväxt, men de gillar att åka häst och funkar bra att ha med sig i stallet (jag är just nu medryttare på en frieser som de älskar men som egentligen är alldeles för stor för dem och faktiskt även för mig, jag är en kortis).

Så jag fortsätter hänga här och läsa om era fina hästar, så får vi se om jag presenterar en egen häst om ett tag. Då kommer nog min inläggstakt att öka. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad härligt att du är tillbaka i sadeln igen - ni ser fina ut! Och ett stort grattis till familjetillökningen! :laugh:

*kl*

I eftermiddags red jag och Kastor ut på en 2½ timmars ridtur, på lagom mjuka grusvägar och över både stigar och offroad i skogen, i alla gångarter. Vädret var lite kyligt, och en "dugg-skur" på ett par minuter fångade in oss, men utöver det var det mestadels soligt och härligt höstväder. Herrn skötte sig bra, även om han var en liten smula tittig och hade ordentligt med egen motor. :love:
Jag har plockat fram ylletröjan och fleecehandskarna att ha i stallet nu. Inatt var det -3 grader, och det mesta var fortfarande frostklätt när jag åkte till skolan runt 7.30 imorse. Men Kastor går nöjd i hagen - klippt men utan täcke. För vår del får vädret gärna vara såhär ett tag. Kastor svettades en hel del när vi var ute idag, men vi skrittade de sista kilometerna hem och han var så gott som torr när han fick gå ut i hagen efteråt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack för de vänliga orden.
Att vara borta från ridningen har varit jättetråkigt samtidigt som det varit bra.
Jag hade turen att hitta en vettig medryttare o hon har gjort underverk med Jumme. Det någon månad innan hon kom på hur han fungerar, men sedan dess har det bara gått superbra för dem och jag är så nöjd med arbetet som hon gjort.
En ung, men mycket ansvarsfull tjej!

Jag tycker inte alls att vädret ska vara såhär. Vår hage är söndertrampad och lerig så jag vill ha ett snötäcke så att vi slipper både lera och mörker!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Igår gjorde Kidde o jag vårt sista "träningspass" inför Greveritten. Det blev en Pay&Race på Hovdala på 30 km. Planen var att rida på lite mer än vad jag har vågat göra på tävlingarna, eftersom det var kortare sträcka, o se lite var gränsen går, eftersom jag gärna blir feg o safe-ar för mycket.
Planen höll hela första slingan på knappt 20 km på 75 minuter, men sen stämde ingenting. På andra slingan började det vräkregna och åska (jag är hysteriskt åskrädd), åskan blev värre o värre och det smällde så att både jag o hästen höll på att hoppa ur skorna. Jag var livrädd och ute i skogen som blev becksvart i det dåliga vädret missade jag markeringar o red lite vilse, så vi fick dessutom några km extra på vägen..
Vi tog oss i alla fall i mål på en total ridtid av 2 h 43 min (varav ca 10 minuter pulstid i grind), och pulsen var 44-48-48, o jag kan ännu en gång konstatera att jag fegar för mycket på pulsen. Tiden blev långsammare än planerat, men med tanke på felridningen och omständigheterna o är jag glad att vi kom i mål tillsammans..
Att Kidde sen är superpigg trots att han gått fortare än han gjort tidigare (om än kortare distans), är ju enbart positivt! Tänk att vi var där för 14 månader sen o red 20 km, på ca 9,5km/h, o han var så trött, om än godkänd. Härligt att träning ger så synbara resultat!

Nu laddar vi för debut i tävlingsklass, T50 på Greveritten om två veckor! Det blir till att införskaffa nya täcken o regnkläder, precis allting var dyngsurt när vi kom hem igår!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kul att det går framåt för er! :D Hur har ni lagt upp träningen för att få den förbättringen?

Jag är lite småsugen på att starta Hampus nästa år, men bara på PP i sådana fall. Om jag får in honom i transporten förstås. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Helt ärligt så har vi inte gjort så väldigt mycket för att "distansträna" under det här året.. Det mesta gjorde vi under fjolåret med skrittpass och halvlånga travpass. Sen blev det inte jättemycket långa pass i vinter heller så jag tyckte ju att han var otränad när han gick Vedema o var superpigg, o till Göinge var jag ju beredd på det. I sommar har vi kört en del busridning (fartlek heter det väl med finare ord..) eftersom problemet är att han kroknar nånstans mellan 32-37 km o det tar nån km innan han kommer igen, annars var det tänkt att vi skulle rida dressyr o det gick inte så bra, så under nästan två månader under sommarens senare del hade han knappt ryttare alls, o avsuttna pass blir ju sällan så långa... Med andra ord så anser jag egentligen fortfarande att han är ganska otränad men resultaten talar ju för motsatsen. Han har växt till sig o mognat och lever väl mycket på den hållbarheten vi byggde upp under fjolåret som vi sen har underhållit, han jobbar ju regelbundet och varierat o jag är noga med vila samt försöker variera underlag efter förmåga. Uppenbarligen så går det bättre nu när jag slappnat av lite på träningsfronten, men det är ju det som är tacksamt med unghästar, jag lägger nivån efter dagsformen på häst o ryttare o får resultat därefter.

Är väl medveten om att bristen på uppbyggnadsträning under sommaren (fåtal uppsuttna pass), gör att jag får lägga nivån lägre på Greve än vad som var planen från början. Hade vi tränat på enligt planen så skulle han väl varit redo för att gå fortare, men nu siktar vi enbart på att ta oss runt, jag utgår helt klart från att banan kommer att vara tuffare än både CR o PP-banor, och då kan jag inte rida på o spränga honom. Har också valt tävlingen efter att maxtiden är generös (samma som till CR), just för att inte hamna i tidsnöd, om inget missöde inträffar på vägen..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om handskar och skap stadning.. Sjalvklart har man vinylhandskar (finns pa apoteket) pa sig, och nej man kan inte fa cancer av smegma etc.. visst far man det pa fingrar eller hander tvattar man sig ju.. Det ar nog bara en massa BS..
Om lastning av hast.. Vet inte vad ditt problem ar,och Valdomar ar hopplos ibland.. ja han var tills jag kom pa han vill aka brett och tycket det ar otackt att ga in i det "lilla" halet.. nu gar han fint..
Sa forst stall upp transporten, led hasten fram till rampen men ga inte in, sta dar och sag duktig ponke, och sen gar du darifran, OM han/hon lyder dig.. Forstsatt sa ett par dagar, sen advancerar du upp pa rampen. du star pa hastens vanstra sida. och haller grimskaft men lagger andan av det over ryggen. sag framat. eller vad du har for kommand for framat gaende. Och arbeta dig upp for rampen. Ha garna framdorren oppen. Nar hasten har gatt in med hela kroppen, har du en hink med godis i framandansa palle kan mumsa. Sen backar du ut pa en gang. stang ingenting utan backa och berom.. Fortsatt med san traning ett par dagar tills hast gar in utan att stanna, ok stanna och lukta ar ok men inte smita ivag.. Sen nar det ar gjort stanger du for kedja/bom och fortsatt prata med hast, ha garna ngn i framandan som kan klappa pa honom/henne ocksa.
Sen upp med rampen, inte slamra och sant om det gar, bara ta det lugnt.. och sta still med transporten. nar hasten ar van vid ramp up kan du borja kora .. omdet bara sa ar 10 meter rakt fram.. utoka med mer .. och snart kan du kora ivag utan problem.. kom ihag, mkt berom och fa inte panik om hasten ror sig nar du kor. Han forsoker bara att hitta balansen. Lycka till och lat oss veta om det fungerar..

Inget nytt pa torpet.. Leran ar sa hemsk nu de star upp till knana i det pa vissa stallet.. frosten far komma snart.. Alla ser ut som lerklumpar och det gar inte att fa dem rena.. jag kan rida pa grusvagen upp och ner men det ar allt.. Annars blir det att aka till ridhuset och det ar inte heller skoj sa.. Hoppas pa battre vader snart.. detta ar inte normalt.. ha skoj med era gulingar...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu har jag hoppat Hampus två gånger och jösses vad han älskar att hoppa! :love: Han söker efter hindren själv, och föreslår gärna att vi skall hoppa hinder som vi definitivt inte är redo för. :p

Funderar nästan på att ta ut honom på lite blåbärshoppningar och lingondressyr nästa år...

Idag kommer fysioterapeuten och känner igenom honom för första gången. Skall bli spännande (men nervöst!) att höra vad hon säger.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är så himla glad! :bump: Och så sjukt peppad att komma igång med riktig träning på Hampus. :D

Fysioterapeuten hittade ingenting att anmärka på, utan gav mig order att använda de fantastiskt mjuka muskler Hampus har. :love:

Så nu kommer en del av vinterpälsen att ryka och så kommer jag kräva mer i ridningen. Målet är en fullständigt lösgjord häst som går i form. :) Sedan kanske vi råkar åka på några programridningar och någon prova på nästa år. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl

Här hos oss tar vi det lilla lugna. Uri blir sutten på av en lätt ryttare varje/varannab vecka och så försöker jag ta med honom som handhäst på en ridtur ett par gånger i veckan. Han verkar gilla att ha något att göra och han är inte lika brötig när han får röra på sig regelbundet :) nyttigt också att öva på rösthjälper och nya miljöer när han hänger med ut.

Bild när hans lilla ryttare sitter på
552546_10151067417262343_70649585_n.jpg


Sko honom fick vi göra eftersom han sliter hovarna så fort och blir ömfotad av bara en kort tur utanför hagen och dessutom får hålväggar av att grus tränger in även om han bara går i gräshage (som visserligen ligger på sandmark).
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad härligt att ni får komma igång igen! Pepp! Då tycker jag att ni får komma hit och rida ut någon dag, när vädret blir lite roligare (igår var första dagen på flera veckor då det inte regnade alls..) ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nja, transport väntar jag med tills våren. Jag är inte tillräckligt van för att köra när det finns risk för halka eller vinterväglag. Men vi kanske kan planera in en ridtur i hågadalen i april? Funderar på att anordna en ny SUFF-ritt då...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Aha, då är vi två! Jag måste ta mig i kragen och byta däck (punka) på släpet, så att jag kan ut och övningsköra med det.
April låter bra :laugh: Och så börjar ju distansritterna..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej igen, länge sedan jag skrev i fjordtråden.
Om jag inte berättat det så tog jag tyvärr bort min Betty i somras, efter lång tids sjukdom (ända sedan jag tog hand om henne för sju år sedan, faktiskt). Inte roligt.

Tränar för fullt med Lester
644720_423500904379400_57311934_n.jpg

som blivit så här fin,
Ärlig som går som en klocka på westernstång men tyvärr uselt på tränsbett och jag överväger att starta honom på B-nivå WR i sommar.
Jenta är inriden och fantastiskt trevlig. Kommer att bli en underbar allroundhäst, tänker nog starta henne i westerntävlingar som fyraåring nästa säsong. Hon kan klara sig riktigt bra i flera grenar eftersom hon är en obekymrad och snäll och samarbetsvillig individ!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 897
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp