Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Vad fin Kastor ser ut i kroppen! Blivit maffig ju! :D

Med Simon går det bra, vi har hunnit med två tävlingar sen jag hämtade hem honom.
Först en Msv C:1, alldeles för tätt inpå jag hämtade honom, han var fet och jag hade knappt hunnit rida honom så det gick sådär, framåtbudningen och orken var inte med oss så det blev 58%.
I helgen gick vi ner i klass igen och red LB:1 och LA:1, 68% i LB:1 och en andraplacering och 67% i LA:1 och vinst. Var jättefin trots strulig vecka där han gått jättedåligt och jättedålig framridning i regnvädret.. Så då blev jag nöjd :D
Nu till helgen ska vi hopptävla, 80 och 90 cm lokal CR.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag klipper om och när det behövs. (Förra hästen klippte jag aldrig, eftersom hon behövde ha täcke på sig pga känslig rygg och svettades ganska lite.) Jag vill inte släppa ut en svett-blöt häst i hagen vintertid, och har sällan tid att låta hästen stå inne och vänta tills den torkat "för sakens skull". Det är en balansgång med Kastor, eftersom han ofta svettas vid ridning - men lätt blir för varm under täcken (även när det är vinterkallt och massor av snö).

Förra vintern klipptes Kastor ungefär som han är klippt nu (fast fulare - första gångerna jag höll i en klippmaskin :p). Vi red ganska mycket i (oisolerat) ridhus, och han svettades floder med vinterpälsen på. Och torkade inte under avskrittningen. Med klippningen blev han betydligt mer framåt, orkade mer och svetten torkade innan han skulle ut i hagen. Det funkade bra att slänga på ett ridtäcke vid fram- och avskrittning ute. Tyvärr blev det på gränsen till för varmt under vissa uteritter, med det bästa reflexridtäcket (lapp även över bogen).. Han klarade sig bra med ett 50g täcke i princip hela vintern; hade 200g ett par dagar när det var smällkallt (sisådär -25 -28, om jag minns rätt).

För tillfället är han klippt som förra året. Det är höstruskigt och oförutsägbart väder, och eftersom han lätt blir för varm under täcke vill jag inte lägga på något de dagar då det kommer någon skur. Han har haft 50g täcket ett par dagar i helgen, då det regnade i princip utan avbrott, men annars får han gå utan än så länge. I år har vi inget ridhus. Om vi inte åker på någon tävling/träning någonstans under vintern, blir det bara ridning utomhus. Hoppas på att kunna behålla nuvarande klippning, så att han kan vara utan täcke riktigt fina dagar, men det beror på hur varmt det blir med reflextäcket.
Jag klippte nu eftersom han börjat svettas ordentligt vid ridning. För ett par veckor sedan var han sjöblöt efter 40min skritt, trav, galopp och en del stressande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack, det gläder mig att höra! :banana: Hoppas att vi lyckas hålla det nu..

Vad roligt att det går bra för er! Grattis! :laugh: Lycka till i helgen!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Idag har ÖFF´s Fjordtanter träff i Norsholm. Fjordsnack, titta på stall och fika på cafe´t. Det blir nog en trevlig fm!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Idag har Hampus körts på grusvägen för första gången. Det var lite vingligt bortåt men desto ivrigare hemåt. :p Testade att trava och det gick alldeles utmärkt. :love: Han älskar verkligen att bli körd, så nu måste jag införskaffa en egen sele till honom. :angel:

Ariel går och blir tjock, men nu har jag semester en vecka så lite skritturer lär det bli. Dock tänker jag inte hålla igång henne i vinter, utan det får bli lite spontana turer när jag känner för det.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack för alla svar om klippning och täcken. Det som gör att jag tycker det känns lite läskigt med täcken i hagen är att Lattjo (shettisen) fastnade i Gandalfs täcke första året, fråga mig inte hur han lyckades men han hade på ngt sätt lyckats kroka i fästet till sin bukgjord i Gandalfs ena bensnöre.... Jag vet inte hur länge de suttit fast så men det var med hjärtat i halsgropen som jag gick in för att krångla loss dem...
Det är så mycket stegringar och bita i frambenen, tycker det är obehagligt med täcken. Kanske skulle man köpa billiga slit och släng täcken som faktiskt går sönder om de fastnar, det kanske är bättre egentligen? Mina horseware täcken håller ju för ALLT och går verkligen inte sönder i första taget...
Vilka I-lands problem!

Annars är det full rulle med lite nya projekt här, ska bli riktigt kul att komma igång med en lokalförening igen och det känns som om vi är ett riktigt järngäng! Jag återkommer med mer info när vi kommit igång ordenligt =)
Vilka (om några alls) lokalföreningar är ni med i och vad har ni för aktiviteter? Skåne är ju väldigt aktiva, synd att det är så himla långt bort. Jag funderar på vad folk i allmänhet vill ha för aktiviteter och i vilken utsträckning...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Oj, vad obehagligt! Jag har aldrig tidigare hört talas om hästar som lyckas fastna i varandras (hela) täcken på det sättet. Personligen vågar jag inte använda "skräptäcken" längre. Min förra häst lyckades på något vänster riva sönder sitt Showmaster ulltäcke och sedan trassla in sig fullständigt i det, ute i hagen. Jag var i skolan, men min mor åkte ut och lirkade loss det. Täcket gick att laga utan lappar och hästen fick inga sår eller så, men jag är inte säker på att Kastor skulle stå lika still och vänta på att få komma loss om något sådant hände honom..brr. Men jag håller med dig om att det skulle kännas tryggt om remmar och liknande lossnade vid tillräcklig belastning (t.ex. om de fastnar någonstans).
Kanske går det att klippa på något sätt, utan att behöva täcka? Jag tänker att om hästen har bra päls, och om man inte klipper för mycket utan bara precis lagom och kan se till att hästen är torr vid utsläpp, borde inte täcke behövas (iaf inte om vädret är ok) ? *spånar*

Åh, vad kul med aktiv lokalförening. Jag är ju inte medlem alls ännu, men ska ta mig i kragen och bli medlem till nästa år! Jag har inte järnkoll, men det blir väl Uppsala antar jag, för min del (?). Jag skulle så gärna vilja kunna åka på lite "pay & ride" och liknande i närheten; vänja mig själv vid att köra (med hästtransport) och hästen vid att åka, och träna bådas våra nerver i tävlings-/tävlingsliknande situationer. Men först måste jag öva öva öva med bilen och släpet, utan häst. Och lastträna Kastor - ska jag åka (köra) själv vill jag kunna lasta själv.

*kl*

Habina: Vad mysigt att kunna köra! :love: Tänk i vinter, när det är kallt och uschligt, att kunna sitta insvept i en filt på ett fårskinn istället för att frysa tårna av sig i sadeln (:angel:)..

*kl*

Kastor fick stå tors-sön förra veckan, eftersom jag for till huvudstaden för att jobba i helgen, och skaffade sig tydligen en jetmotor under helgen. Pigg som tusan! Tog en skrittur i skogen idag, drygt en timme, för att prova nya bettet (waterford), och han låg på en hel del. Men bockade bara en gång. Ska prova bettet mer under veckan, på ridbanan, och försöka få ur honom lite energi samtidigt..och sen åker jag och jobbar igen i helgen.
Är på jakt efter ett bett att rida distansritt med. Han blir för stark (på träningsritter/tävling) med tredelat tränsbett, men verkar tycka att pelhamstången är lite läskig (funkade bra på tävling i somras, men nu på senare skyggar han nästan är jag tar i tyglarna. Så det hänger mest i sadelkammaren). Har tidigare fått tips om waterford, men idag kändes det nästan snällare än det tredelade..håhåjaja. Han tyckte iaf inte att bettet var läskigt eller obehagligt. Vi har ju vintern på oss.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu går bägge hästarna i lösdrift. :love: Jag hoppas att Hampus skall tycka om det, han har hittills bara varit ute dygnet runt under sommaren. Men jag tror hans ben uppskattar att han kan röra sig hela dygnet...

Ariel vilar, hon är för ömfotad för att kunna ridas och jag velar mellan att låta henne stå hela dräktigheten och slå på skor så hon kan hållas igång.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tänkte att jag får presentera min lille myshäst ^^
(eller ja mys och mys.... jag har ju ramlat av honom fler gånger än vad jag har åkt av min tävlingshäst)

DSC_0006.jpg

Reid
1996
136cm

E: Rimbo 178
U: Paulina 2677
UE: Tuldre 123

(ber om ursäkt för dagsformen, har haft mycket problem med skador och motivation)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vilken sötnos! :love:

Idag har Simon och jag gjort vår tredje dressyrtävling sen han kom hem och därmed också färdigkvalat till SM i dressyren om det nu är samma regler i år med :)
Idag red vi Msv C:1 och lyckades skrapa ihop 61,7%. Han kändes ganska fin, men tappar bjudningen lite i Msv-programmet, inte alls som han är i LB och LA. Annars var han ganska fin, domaren tyckte han skulle va lite öppnare och friare i formen. Men träning, träning och träning så släpper det nog :) Hade med en hästskötare som tog massa fina bilder så det kommer när jag fått dom :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

klippning ja, luringen var klippt nar jag hamtade honom men skall lata allt fa vaxa ut over vintern sa nar varen kommer klipper jag samma igen. jag har uteboxar och det ar inte varmt darinne precis.. skall aven ta lite pa manen snart, den borjar bli lang.. nu skall han ju inte tillbaka da jag kopte honom, men kan vara skoj med en hast som ser hyffsad ut i alla fall.. den gamle gubben (Valdo(mar)) som ar 25 nu, han far ga med lang man och lang pannlugg, flatad dock sa han kan se lol.. Mkt ridning har det inte blivit, min kropp har inte fungerat som den skall, men skritt rundor gor vi. Planerar att vara i ridhuset i vinter, leran star hogt pa benen pa hastar annu, och riktigt frost kan inte komma fort nog..

Jag ar medlem i Varmlands lokal forening, ganska stilla for tillfallet i klubben, har bara Hubertusjakt 10 november men annars inget. Det finns folk, jag kanner 2 med fjordisar men de tavlar bada sa inte riktigt for mig. Men de ar intresserade att lufsa i skogen ibland... dock de bor pa avstand sa det blir att kora.. jobbigt nar man inte bor nara.. Sen sag jag faktiskt tva gulingar nar jag var till trailer butiken haromdagen.. Snygga hastar, vet dock inte vem som ager dem men skall kora ut och fraga ngn dag.. Och bjuda in till klubben om de inte ar medlemmar forstas.. Det ar fortfarande koravstand fran har, men narmare..

Sen har jag en "efterlysning" av sort. Valdomar, som egentligen heter Valdo och ar uppfodd av Inge Persson i Skovde trakten har ett okant forflutet, tankte fraga om ngn av er bor i det omradet och kanske har hort talas om honom. Han har Vallman som morfar (har inte pass framfor mig) vet jag, och ar en liten kille pa 138cm. Jag kopte honom fran ett ridlager, och de had kopt honom pa annons osedd.. Tydligen hade han bara gatt och lullat tidigare ngnstans i Skara/skovde/falkopingstrakten (riktnummer 0515 var det ). De hade inte papper kvar sa jag vet inte vem de kopte honom fran.. Skulle vara skoj och fa veta lite mer om gammelgubben och hans liv.

Dags att mocka igen, dagligen aterkommande det dar.. ha det bra och nu har jag batterier i kamera sa bilder kommer snart..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Reid som jag presenterade precis är uppfödd hos Inge Persson.
Har även betäckt ett av mina fd fjordston med Taffsnäs Åhle som stod hos Inge Persson.

Kan se om jag kan få fram ett telefonnummer till Inge om du vill`?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Himmel vad läcker ni är och duktiga, insåg att jag måste gå hit och titta för fler vbilder efter att ha sett 2 bilder under fjordgruppen på fb. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh, så snygg!!! :love:

Har själv ingen fjording, men det står tre stycken i det stallet jag står i. Har kärat ner mig i ett litet musblackt sto som jag fått äran att rida lite.
Jag har ridit henne fyra gånger, innan dess är hon riden i skritt och trav på ridbana för ungefär ett år sedan. (Hon har haft föl) Hon är så himla glad, smart och modig! Inte rädd för massa "spöken" som mitt halvblod. Kanske skulle byta storhästen mot ett fjordingsto? :rofl:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ni är ju så himla tjusiga! :love: Och duktiga!

*kl*

Kastor kom igår på att han faktiskt kan betäcka, och sedan förvandlades han till hingst.. :devil: Nej, kulorna är borta sedan många år, men han har bara gått med valacker tidigare. Inte visat minsta tendens under tiden vi stått i nuvarande stall (blandad flock), trots att "hans hjärtas dam" brunstat flertalet gånger sedan vi flyttade in i somras.
Så fick jag veta att han igår betäckt damen i fråga, om och om igen. Hon kom tillbaka från ridtur samtidigt som jag skulle ta in Kastor; han kom galopperandes i full fart, stannade till för att jag hamnade i vägen, fortsatte förbi mig och tvärnitade gnäggandes vid grinden. I stallet fick jag säga ifrån på skarpen för att han inte skulle gå på henne, utan ställa upp sig på "sin" plats. När hon gick ut i hagen, snurrade han runt (uppbunden..) och hade sig. Under promenaden på ca en timme gick han avslappnat och snällt, men gnäggade högt med jämna mellanrum. Tillbaka i stallet skulle jag byta grimma, för att prova nya lädergrimman, varpå han stack ut ur stallet, sprängde grinden till hagen (med ström) och drog iväg. Lät sig hämtas tillbaka, men var orolig de luxe när jag ställde in honom i boxen. Vandrade runt runt runt, frustade, gnäggade..när "flickvännen" kom in till sin box, ställde han sig i hörnet närmast henne och lockade.
Suck. Visst vet jag att alla valacker kan betäcka, men såhär har jag aldrig sett honom - inte ens anat - innan. Jag hoppas att det här är en period som ger med sig - och det snart. Inte roligt, alls.

Någon som har tips angående rengöring av skap? Jag har fått höra att det är onödigt att vara där och pilla i onödan, men jag misstänker att casanovan fått ett mindre sår på snoppen, och vill nog hålla det rent (jobbigt ställe att få infektioner på!)..

dsc_0008_5073a9cbe087c302476ceed4.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ahle, jag har Inges nummer i phonen lol. Har pratat med honom och Valdo(mar) var sald som 3 aring, alltsa 22 ar sedan och han kom ju inte ihag direkt.. Inte forsta hasten han har salt.. Nej, jag tankte mer de sista 10 aren eller sa. ja vem kopte honom fran Inge etc.. I passet star det ingenting. INGET ar ifyllt sa det ar lite trakigt..
Om skap, jag har en tvattcreme fran USA som man da skjoler med varmt vatten och sen tar creme pa handen och sticker in och forsoker fa dem att droppa ut. Annars tvattar man "inuti" och skjoler jattenoga. Cremen bubblar och det ar viktigt att allt kommer ut igen, inklusive all smegma och smuts som kan sitta dar.. Jag har dock tranat mina till att droppa nar jag vill, och har inga problem att tvatta dem. Det ar liksom del av vara ren rutinen for dem. Borjade som nyfodda med det.. Nar det galler din palle, jag skulle forsoka med att borja klia honom pa utsidan och borsta med mjuk borste, som nar du borstar magen och sen anvanda fingrar (anvand plasthandske om du ar acklad), och arbeta dig inat.. Forsta gangen blir han nog forvanad och reagerar. Men sen gor det varje dag och till slut ar det normalt for honom.. Samtidigt nar han droppar kan du saga ordet droppa och till slut forstar han.. Lycka till..
Inget nytt idag, leran ar hemsk och kroppen fungerar inte, sa de star alla i hagar och ar utrakade.. jaja, hoppas pa i morgon.. ha det bra alla
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu fattar jag om jag framstår som lite, eh, märklig som gör mitt första inlägg nånsin i fjordtråden på just detta ämne (kommer presentera mig på ett mer normalt sätt inom kort)! MEN jag råkade läsa ett svar på veterinären.nu om svullet skap där det står att gegget som finns inne i skapet (dvs. smegma) är cancerframkallande. Har googlat och hittar rätt mycket motsägelsefull info - är det här nåt som ni känner till?

Nu använder man väl iofs oftast handskar om man rengör hästens skap, men ändå. Helt ny info för mig.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det har jag också hört (men å andra sidan är ju i princip allting cancerframkallande om man läser på om det), men jag är inte särskilt bekymrad över det. Använder vinylhandskar när jag rengör eller av någon annan anledning pillar, men det är mer av hygienskäl än för att jag är rädd för att få cancer..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 287
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 897
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp