Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Tintin tar det lugnt fortfarande. Red i förrgår, han är bättre men kändes inte helt 100, tycks fortfarande vara lite hovöm vänster fram. Det går åt rätt håll men det går långsamt. Har mest jobbat honom från marken men det går hur bra som helst det med. I övrigt en väldigt nöjd och glad häst, arbetsmotiverad och så mysig att hålla på med! :)

Måste skaffa sommardojor också. Man borde ha pengar som gräs när man har häst emellanåt känns det som :banghead: eller det är alltid flera dyrare saker som ska betalas ungefär samtidigt..
 
Tömkörde en liten stund på ridbanan ikväll. Gick finfint, kul med en häst som kan och när man själv börjar hitta knapparna :up: Både åttor, serpentiner och volter funkar i skritt, i trav prövade vi åttor och det gick bra det med! Jag har själv bara så dålig kondis och dåliga skor att springa med så där har vi något att jobba med i traven så att säga.. ;) Tintin tyckte det var kul och det tycker jag också! Roligt med en mångsidig häst som man kan hitta på lite allt möjligt med!
 
Har bestämt mig för att vara med på en p&j innan midsommar, så nu känner jag mig lite mer taggad att komma igång.

Idag blev det en joggingtur på en nöjd Ariel, saknas massor med kondition, men samtidigt ska vi ju inte tävla svår klass. ;)
 
Har bestämt mig för att vara med på en p&j innan midsommar, så nu känner jag mig lite mer taggad att komma igång.

Idag blev det en joggingtur på en nöjd Ariel, saknas massor med kondition, men samtidigt ska vi ju inte tävla svår klass. ;)

Kul!

Och visst blir man mer sporrad till träning, när man har en tävling att förbereda sig för!

Funderar på någon likadan med Ärlig framöver.
Det retar mig lite att han är duktig på att hoppa hemma, men svårmotiverad i övrigt.
Surt med en skrutt som lätt kliver över 95-100cm hemma men som inte vill hoppa 60 cm på bortaplan.
Hemma räcker det med ett par galoppsprångs ansats, så fixar han 95-100. Och ser till att taxera själv (jag kan nämligen inte alls; jag kan styra och undvika att ramla av).
Så pay and jump verkar ju vara den framkomliga vägen om vi någonsin ska kunna ta oss dit jag (obs, inte vi här, utan jag) vill...
 
Kul!

Och visst blir man mer sporrad till träning, när man har en tävling att förbereda sig för!

Funderar på någon likadan med Ärlig framöver.
Det retar mig lite att han är duktig på att hoppa hemma, men svårmotiverad i övrigt.
Surt med en skrutt som lätt kliver över 95-100cm hemma men som inte vill hoppa 60 cm på bortaplan.
Hemma räcker det med ett par galoppsprångs ansats, så fixar han 95-100. Och ser till att taxera själv (jag kan nämligen inte alls; jag kan styra och undvika att ramla av).
Så pay and jump verkar ju vara den framkomliga vägen om vi någonsin ska kunna ta oss dit jag (obs, inte vi här, utan jag) vill...

Jag har ju en del krångel med mina tävlingsnerver (inget jag själv eller tränare märker av, men Ariel gör det) och då tror jag lite lättsammare träningstävlingar kan vara vägen att gå. Iofs har vi alltid haft bra känsla när vi hoppat, men jag har en gigantisk tröskel till lokal ponnyhoppning ändå. ;)
 
Löshoppade Ricky ikväll. Han är för underbar att jobba med. :love: Trots avsaknad av infångare hoppade han glatt hindret jag visade att han skulle hoppa. Däremellan busade han en massa och hade sååå roligt när han fick vara lite "odygdig". :rofl:

Inkallningen fungerar just nu klockrent, även när han står och spanar vid grinden och vill hem, ropar jag så galopperar han fram till mig ändå. :love:

Imorgon blir det årets första träning för mig och Ariel. Härligt! :bump:
 
Har visst inte skrivit nagot här pa ett tag, har varit lite mycket pa sistone.
Skall försöka fa hit veterinären igen nästa vecka, och da ultraljuda bada bakbenen, det är nagot som inte stämmer. Vissa dagar kan jag bara ana en lätt svullnad pa h.b., andra dagar (t ex idag) känns senskidorna brännheta, men gar ner nagot efter skrittpromenad. Idag har Alva i alla fall flyttat in i en s.k. paddockbox. Det är som en minimal lösdrift, kan man säga. En box med tak och väggar, liksom, och sedan en inhägnad yta utanför dörröppningen. Fördelen här är att underlaget är fast och jämnt. Gummimatta och span inne i boxen, ute typ stampat jordgolv. Typ. Det är ju ingen langsiktig lösning, men tills vidare far det vara sa. En fördel är att jag kan styra vad hon äter, t ex lägga till halm om jag vill. Det ville inte hen som jag delade hage med innan. Naväl.

On a side note, i tisdags var jag hos min tatuerare och fick Alva förevigad pa ena laret.
Hoppas länken funkar, sitter vid fel dator. Är sa löjligt nöjd. :love::love::love:

https://www.instagram.com/p/BT6YVFBlxQq/?taken-by=julian_hets&hl=de
 
Har visst inte skrivit nagot här pa ett tag, har varit lite mycket pa sistone.
Skall försöka fa hit veterinären igen nästa vecka, och da ultraljuda bada bakbenen, det är nagot som inte stämmer. Vissa dagar kan jag bara ana en lätt svullnad pa h.b., andra dagar (t ex idag) känns senskidorna brännheta, men gar ner nagot efter skrittpromenad. Idag har Alva i alla fall flyttat in i en s.k. paddockbox. Det är som en minimal lösdrift, kan man säga. En box med tak och väggar, liksom, och sedan en inhägnad yta utanför dörröppningen. Fördelen här är att underlaget är fast och jämnt. Gummimatta och span inne i boxen, ute typ stampat jordgolv. Typ. Det är ju ingen langsiktig lösning, men tills vidare far det vara sa. En fördel är att jag kan styra vad hon äter, t ex lägga till halm om jag vill. Det ville inte hen som jag delade hage med innan. Naväl.

On a side note, i tisdags var jag hos min tatuerare och fick Alva förevigad pa ena laret.
Hoppas länken funkar, sitter vid fel dator. Är sa löjligt nöjd. :love::love::love:

https://www.instagram.com/p/BT6YVFBlxQq/?taken-by=julian_hets&hl=de

Snyggt stiliserad bild tycker jag!
 
Jag är sur efter gårdagens dressyrtävling.

Ärlig betedde sig någonstans mellan bra och dåligt. Rädd för sprinklers och högtalare och annat så inledningen av framridningen var ett äventyr. Under framridningen var han bra. Fina övergångar, kanonbra travökningar.
På tävlingsbanan fick han motorstopp och jag lyckades med viss möda tvinga honom runt programmet. Domaren verkade ha överseende med tvång för hon kommenterade "trevligt ridet på lydig häst". Nja, just lydig häst kändes det ju inte som. 62% drygt, helt OK poäng för den ritten.

Sedan Jenta, då. Nej, inte Jentas bästa dag. Men skapligt stadig, skapligt lydig, gjorde det hon skulle där hon skulle. Något tjafsig i munnen. Och 58%. I LC. Kände mig hårt neddömd, särskilt jämfört med andra ekipage som gjorde betydligt sämre ritter på betydligt bättre poäng.

Fick några foton av en kompis som var där som publik, och om hennes foton är representativa så blir jag ännu surare över skit-procenten.

Något som faktiskt var kul var att jag pratade med överdomaren, eftersom jag försöker ragga personal till vår tävling i höst. När jag presenterade mig, kommenterade han direkt Yngves prestationer från 1 maj (det var han som dömde Yngve i båda klasserna då); dels kommenterade han att jag hade en väldigt ljus fjording (Yngve är vitblack), vilket antyder lite extra intresse från personens i fråga sida att ens lägga märke till färgen, dels kommenterade han att Yngve hade goda steg. Och så håller jag med om hans analys av Ärligs prestation (överdomaren berättade att han hade ställt sig och tittat på den ritten): "Han hade kunnat springa lite fortare"...
18423064_1135136456632964_4989909724802957394_o.jpg

18451442_1135136549966288_3304820404575575905_o.jpg
 
Står och väntar på två fjordhästar som inte ids komma in till kraftfodret. ;)

Idag har Ariel och jag åkt till klubbens ridbana för sista gången. Det blev ett dressyrpass med fokus på galoppen, vi har verkligen tappat massor. Ska "fuska" med hinder efter flytten, det brukar gå lättare för oss bägge då.
 
Ni är så duktiga på att skriva...tur det, för jag är det då inte :)
Här flyter allt på, Arv betäcker för fullt, han börjar bli vuxen, och slyngelfasonerna håller på att helt försvinna. Favoriten är dock fortfarande Ässa, men de andra stona får allt sin beskärda del av uppvaktning också :heart. målet är, att till nästa säsong ha honom på fribetäckning. det har länge varit en dröm, att kunna gå "back to nature" - en hingst, gående med sina 2-3 ston året om , hoppas jag snart är där .
 
Fick till bästa galopplyften hittills med Tintin idag :love: Han har haft lite svårt att få till tillräckligt med balans och styrka för att orka lyfta ordentlig galopp, speciellt på ridbanan. Ute i terräng med draghjälp och bara rakt fram så har det fungerat. Han kändes såpass bra idag så jag tyckte det var värt att försöka. Det hjälper inte till precis att jag själv lätt börjar skumpa i sadeln om inte fattningen blir bra från början. Och det gick hur bra som helst, han tog galoppskänkeln direkt i båda varven och galopperade duktigt hela vänster varv. I höger varv som är svårare blev fattningen bra, men efter ca 2/3 varv tappade Tintin balansen och bröt av till trav. Men jag är väldigt nöjd, galoppen har varit svår men helt klart har vårt "lallande" och balanstränande i framför allt skritt men också trav börjat ge resultat nu. :up:

Friserade manen på honom också. Läste ett tips på finska fjordhästföreningens hemsida, att man ska börja närmast öronen och klippa manen till ca 1 cm längd där och sen sakta spara den längre ju närmare mitten på halsen man kommer. Blev faktiskt riktigt snyggt, varför har jag inte gjort sådär tidigare? :o
 
Igår hade jag med mig Jenta och Yngve på bruksridnings-tävling.
Jenta är jag inte jättenöjd med; fick lite för mycket straff med oss vid vändning i trångt utrymme och ryggning - men det var inte hästens fel att jag petade ner en boll med tån (satt på strategisk höjd och bredd...).
Missade dessutom gatubrunnen men det är inte mycket att säga om för det är i mitt fall slumpen som avgör om vi trampar på den eller inte.
Och visst, hade inte om varit, och om Jenta trampat på brunnen så hade vi vunnit DM-klassen. Men "om" är ju också med i omständigheterna, så lite färre straffpoäng hade varit trevligt.
Halterna fungerade helt prickfritt, och hon vågade faktiskt trava ner i och genom vattengraven vilket var positiva överraskningar.
SM-kvalad, men jag kommer inte att åka i år.

Yngve skötte sig över förväntan. Förhoppningen var att komma runt utan u i delmoment, och de där trånga manöver-hindren samt vattengraven kändes som riskabla moment. Vid förra försöket för ett år sedan, blev han stressad och vi "ramlade ur" ryggningen och blev underkända där.
Och visst hade han problem i ryggningen, massor av övertramp och 50 av hans 59 straff kom i det hindret.
Säger å andra sidan en del om att resten fungerade. fick straff för lite tygelkrångel vid sadlingen, och några straff för fel gångart eftersom han skrittade ner i och några steg i vattnet (men jag var jättenöjd ändå, för han vägrade inte).
Vändning i trångt utrymme var inte så jobbigt, men Yngve är väldigt kort i ryggen och får mer plats än man skulle kunna vänta sig.
Så nu kan jag ansöka om prestationsmedalj i brons i bruksridning för Yngves del, kul. Och det känns tämligen rimligt att kunna kvala även honom till fjord-SM i den klassen framöver.

Åkte hem lite irriterad över de många straffen i ryggningshindret, men inte hästarnas fel egentligen eftersom jag enbart tränat dressyr det senaste i stort sett året så det är naturligtvis mitt fel.
Så nu är det dags att lägga in lite träning på detta också, även med ett par andra hästar.
Ärlig, till exempel, borde kunna göra ett skapligt jobb i bruks - om han vill.
Men det är ju så med allting för Ärligs del. Om han vill, så kan han. Vill han inte, så blir det mest bara pannkaka. För honom behövs mycket träning på att vara iväg och gå med på att samarbeta.
 
Då var träningshelgen över och gården helt tom.

Vi har haft så fantastiskt roligt!

Fredagen var anländardagen för två stycken ryttare/kuskar och tre hästar.
Vi utnyttjade fredagen till att kolla Jokers mun, löshoppa alla våra hästar (fem stycken) och äta middag ihop, samt skratta en massa.

På lördagen resten av deltagarna och med ett hästbortfall (hovböld) och ett ryttarbortfall (Venars medryttare fick magsjuka).

På plats var två godkända hingstar Höjgaards Joker 282 och Yield 302. Ännu en hingst, dock inte godkänd.
Tre valacker och 4 ston.

Ett helt fantastiskt gäng trevliga, fina människor med gott humör och stor portion humor.

Vi har haft väldigt roligt och vi har alla utvecklats och jag hoppas alla tyckt att det varit lika roligt som jag har.
 
En riktigt varm dag idag! Vi hade 20 grader i skuggan, så jag passade på att köra Ariel för första gången i år. Hade någon idé om att hon skulle bli loj av värmen (för hon brukar föredra när det är kallt), men jag hade fel. ;) Piggare än piggast var hon, men ändå hanterbart. Märktes att hon tyckte det var superskoj att vara ute med vagnen.

Längtar så tills vi flyttat och jag kan åka till en tränare i körning, ska bli spännande att få lära mig att köra! :laugh:

170521_5921e5ceddf2b367bb7d8143.jpg
 
Är fjordlös igen, Ibbe fick åka till tränaren för försäljning.
Det gick inte helt som planerat med honom i och med det stora bakslaget med inkörningen och sen också att jag blev rädd när jag ramlade av och slog i huvudet :(.
Hade ju tänkt att han skulle vara någorlunda inkörd nu och mer i form, men hoppas att någon annan får upp ögonen för den lilla envisa åsnan med ostyrlig man ^_^.
Löshoppade honom förra veckan och han har verkligen fattat meningen med det nu :), skitkul och lite bättre teknik än i vintras :p.
Hoppas länken fungerar :)
https://www.instagram.com/p/BUHHOjFAKnvOLgHhZ40J79hW3V1FFfQ1-t9NEI0/
 
Idag har vi hoppat! :banana:

Byggde upp en del markarbetesövningar häromdagen, det blev både bommar på volt, S-båge samt 7 galoppbommar. Eftersom jag hade lite utrymme över så satte jag även upp två hinder, koppelräck på 60 och oxer på 50 (känner mig löjligt ringrostig på oxer). Mätte inga avstånd utan satte upp sådär "lagom" långt ifrån varandra.

Att jobba på böjt spår är fortfarande en utmaning, men en stor :down: är att underlaget är så kasst. De gånger jag korrigerar henne slutar det alltid med att hon halkar eller snubblar. :( Blir bättre efter flytt när vi har bra underlag.

Galoppbommarna var typ det roligaste Ariel gjort på länge. :laugh: Hon älskar verkligen bommar och eftersom vi behöver träna galoppen är det superjobb! Blir garanterat mer sånt även på böjt spår sedan.

Avslutade med att hoppa några språng. Hoppade först oxern fristående och den kändes så löjligt låg. Ariel hoppade ju knappt. :p Sedan tog jag bägge hindren efter varandra och det blev perfekt med sex galoppsprång emellan. :cool:

Mycket nöjd när jag skrittade hem! Pga att jag är hundvakt kunde jag bara rida en kvart, men på lördag får jag lite avlastning, så då blir det mer hoppning (och högre hinder :angel:).
 
Det har varit en del vanlig, normal ridning här hemma förstås.

Igår tänjde jag på mina gränser i vad jag vågade.
Yngve fick bli körd; jag var lite mör och trött när det var hans tur för dagen och orkade inte riktigt hitta mental motivation för ett ridpass.
Men plockade fram sele och rockard och spände för.
Fantastiskt vilken trevlig häst Yngve är: jag har kört in honom trots att jag inte kan... och han står stilla och sover medan man spänner för och klättrar i vagnen, inte en rörelse förrän jag ber honom gå.

Det som var att tänja gränser var att köra i paddocken och lägga honom i trav i stort sett hela tiden, och intala mig själv att hästen ryms lika bra som när jag sitter på. Vilket förstås är sant: han har varken lättare eller svårare att trava en tiometersvolt bara för att det hänger en vagn bakom honom.

Tidigare har jag ju mest vågat köra på i trav ute längs vägen men i paddocken har jag fått lite cellskräck och tyckt att det är för trångt och okontrollerat... men som sagt, Yngve är så snäll och lugn så det kändes bara trevligt att köra.
Ska göras mer så jag kanske kan bli lite bättre på att köra häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 244
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 700
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 831
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp