Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade hela ridvägsnätet för oss själva i förmiddags, för det duggregnade. :p Var en jättefin uteritt, fick feeling och galopperade lite också. Benen känns bättre och nästa vecka kommer hovis igen, hoppas vi kan börja få ordning på trakterna bak.
 
Vi har haft en skön körtur idag. Även om partier på rundan är allt annat än sköna att åka på (sten, terräng och sönderkörda skogsvägar) så var själva turen helt underbar.
 
Efter två dagars träning tycker jag att jag tagit tag i Isaks inkörning på riktigt...
kanske lite överoptimistisk tolkning; intensiteten kan säkert rasa vilken dag som helst.

Igår var det dags att träna på att dra rockarden igen, hängde skaklarna lösa i skakelremmar (det finns en påsvetsad ögla som fungerar som stopp så den inte bara glider ur) och gick på gårdsplanen. Svänga, byta varv, svänga lite tvärare.
Tränade alltså på att gå in i skaklarna när vi svänger, för att se så han inte blir rädd.
Det blir han inte.
Alltså är det väl dags att sätta fast rockarden och sätta mig på och åka.
Jag använder en "dålig" rockard utan svängel, låg så jag kan sätta mig på kanten utan att behöva kliva ombord ordentlig. Det gör att jag enkelt kan kliva av om jag behöver, och så behöver jag inte vara rädd om den här vagnen.

Köpte den för ett par tusenlappar för drygt tio år sedan. Har väl inte kört jättemycket, men den gör sin nytta vid invänjning vid vagn.
 
Ikväll blev det ett kort hoppass. Eftersom hon kändes lite trött efter gårdagen blev det bara 60 cm högt och inte så många språng. Men det är såååå sjukt roligt att hoppa henne. Har bett om att få vara med på min favorittränares hoppträningar till hösten, hoppas så att jag får en fast plats. :)
 
Måste bara bjuda på den här filmen också! Ariel hade gått 70 min dressyr, var märkbart trött efter passet, men hon är förbaskat snabb att ladda om den hästen. Allt som krävdes var avskrittning + dusch, sedan var hon redo för bus igen. :laugh:

 
Idag har Ärlig och jag varit på dressyrtävling.
Vi provade på en LB:2 (det var det som fanns att välja på, om jag inte ville rida svårare klasser).

Det som var positivt var att han faktiskt hade eftergift och var stadig i formen.
Det som inte var riktigt lika positivt var att bjudningen var - sådär. För att uttrycka mig milt...
Men vi tog oss runt.
Ärlig lade in en egen halt vilket satte ner poängen ordentligt i ett moment - hade han inte hittat på egna programpunkter så hade vi faktiskt klarat 60%...
Nu landade vi på drygt 59% och en fjärde plats av sju startande.
får duga...
18920780_1151467361666540_8411033467177670789_o.jpg
 
Nu har jag äntligen skaffat sommarboots till Tintin! Var ute och testade dem på en kort promenad idag, så nöjd häst! Betydligt mer framåt på både grus och asfalt och öronen framåt hela tiden! Bra betyg, nu behöver vi bara värva nån av stallskompisarna som sällskap så är det bara att tuta och köra med uteritter igen :up:
 
Nu har jag äntligen skaffat sommarboots till Tintin! Var ute och testade dem på en kort promenad idag, så nöjd häst! Betydligt mer framåt på både grus och asfalt och öronen framåt hela tiden! Bra betyg, nu behöver vi bara värva nån av stallskompisarna som sällskap så är det bara att tuta och köra med uteritter igen :up:

Vad bra!!
jag tror många som har barfotahästar tror att deras hästar mår jättebra barfota bara för att de inte går i gräset eller inte verkar ömma. Men de flesta borde ha mer skor än de tror, antingen sådana som du har eller järnskor.
 
Vad bra!!
jag tror många som har barfotahästar tror att deras hästar mår jättebra barfota bara för att de inte går i gräset eller inte verkar ömma. Men de flesta borde ha mer skor än de tror, antingen sådana som du har eller järnskor.

Glömmer aldrig när jag hade Hampus oskodd (direkt efter att jag köpt tillbaka honom) och han var sååå seg. Trodde det var kombination otränad och fd ridskolehäst. Tills jag en dag skulle trava lite på ett gräsfält och han stack med mig i full galopp, överlycklig över att kunna röra sig utan att det gjorde ont...

Sedan dess hade han alltid skor.
 
Vad bra!!
jag tror många som har barfotahästar tror att deras hästar mår jättebra barfota bara för att de inte går i gräset eller inte verkar ömma. Men de flesta borde ha mer skor än de tror, antingen sådana som du har eller järnskor.
Absolut! Han kan gå barfota på grus utan att ömma, men jag har märkt att av den extravikt som det blir med ryttare så visar han att det är obekvämt. Om man bara skrittar så går det väl, men steget i trav blir såpass mycket kortare och stötigare att det inte är speciellt bekvämt. I lösdriften, på ridbanan och i ridhuset rör han sig obehindrat barfota. Och där håller vi till mest, kommer oss tyvärr inte ut så mycket och ofta som jag hade velat. Men nu har vi ju ingen orsak till att inte komma oss ut och träna :)
 
Glömmer aldrig när jag hade Hampus oskodd (direkt efter att jag köpt tillbaka honom) och han var sååå seg. Trodde det var kombination otränad och fd ridskolehäst. Tills jag en dag skulle trava lite på ett gräsfält och han stack med mig i full galopp, överlycklig över att kunna röra sig utan att det gjorde ont...

Sedan dess hade han alltid skor.
Känner också till personer som håller så hårt på att hästen ska vara barfota trots att man tydligt ser att den ömmar eller går och spänner sig.. :( Det finns ju bra urval på boots på marknaden i dagens läge att man högst antagligen hittar en modell som fungerar till ens häst. Annars får man så lov att sko.

I nuläget så rider jag bara ut max ett par gånger i månaden så då är det enkelt att bara slänga på bootsen och rida. Har en stallskompis som kört med samma typer av boots till sin islandshäst i flera år, hon och hästen har varit nöjda med dem.
 
Här i Tyskland tycks det bland hobbyryttare vara lite av en skymf att sko hästen. Min är ju helskodd, och många är jätteförvånade och frågar om Alva är skadad eller behöver specialbeslag. Mååånga hästar här är sulömma men det bortförklaras med lathet och ovilja. Visst finns det hästar där det funkar, men i mina ögon gör det ont att se hur de stapplar fram.
 
Glömmer aldrig när jag hade Hampus oskodd (direkt efter att jag köpt tillbaka honom) och han var sååå seg. Trodde det var kombination otränad och fd ridskolehäst. Tills jag en dag skulle trava lite på ett gräsfält och han stack med mig i full galopp, överlycklig över att kunna röra sig utan att det gjorde ont...

Sedan dess hade han alltid skor.

Jag tror att det oftast är så här och som @fraggelzebra skriver. Man bortförklarar det och tror en massa.
När det gäller fjordhästar undrar jag om det inte är vanligare än man tror att de går och har ont? Bara för att man tror att de har mediokert steg, som ras.

Herr Grå kunde ju inte ens gå på grus som ettåring så det var ju tydligt men Bruno var inte lika tydlig. Ett bra skrittsteg i grunden och ryttare på så hade det nog undgått de flesta. Det var bara tur att ryttaren märkte efter tredje uteturen att det var skillnad. Jag som åkte bredvid med Herr Grå såg inte skillnad men det kändes.
När han så blev skodd såg jag skillnad eftersom det inte var gradvis.
 
Jag tror att det oftast är så här och som @fraggelzebra skriver. Man bortförklarar det och tror en massa.
När det gäller fjordhästar undrar jag om det inte är vanligare än man tror att de går och har ont? Bara för att man tror att de har mediokert steg, som ras.

Herr Grå kunde ju inte ens gå på grus som ettåring så det var ju tydligt men Bruno var inte lika tydlig. Ett bra skrittsteg i grunden och ryttare på så hade det nog undgått de flesta. Det var bara tur att ryttaren märkte efter tredje uteturen att det var skillnad. Jag som åkte bredvid med Herr Grå såg inte skillnad men det kändes.
När han så blev skodd såg jag skillnad eftersom det inte var gradvis.

Hampus fick dessutom kommentaren "stor gång" på en dressyrtävling, han var C-ponny men rörde sig som en stor häst.

Tyvärr tror jag många hästar är för bussiga och kämpar på trots onda fötter. :(
 
Tyvärr tror jag många hästar är för bussiga och kämpar på trots onda fötter. :(

Precis, tror jag med. En i stallet har en haflingervalack som är 20+, har artros i hela bakkärran och rör sig riktigt dåligt. Nickar t.o.m. i skritten. Han rids som vanligt av ägare och medryttare, i alla gångarter. Ser fruktansvärt ut och vi är flera som opponerat oss, men enligt ägaren "låtsas han för att slippa arbete". H e l t vansinnigt.
 
Precis, tror jag med. En i stallet har en haflingervalack som är 20+, har artros i hela bakkärran och rör sig riktigt dåligt. Nickar t.o.m. i skritten. Han rids som vanligt av ägare och medryttare, i alla gångarter. Ser fruktansvärt ut och vi är flera som opponerat oss, men enligt ägaren "låtsas han för att slippa arbete". H e l t vansinnigt.

Usch!
 
Igår hade jag en trevlig fjording-dag.
Men intensiv.

Först iväg på dressyrtävling med Ärlig och Jenta.
Ärlig trögdriven igen... men orkade med viss möda genomföra programmet (mödan var min, hästen var förstås helt oberörd). Fick strax över 61% med vänliga kommentarer om att traven drog ner poängen för dagen och ett "tyvärr taktmissar" vid travökningen. Men godkänt resultat i alla fall.

Jenta kändes bra på framridningen men blev tjafsig och oengagerad på tävlingsritterna. LC kändes OK men rätt trist, och hon fick aningen bättre resultat än Ärlig.¨
Visst, platserna 15 och 16 av 22 startande får väl anses vara OK på olydiga ponnyer...
I LB kändes Jenta riktigt tråkig. Och inte blev det bättre av att jag drog på mig straffpoäng för en felridning direkt i programmet (hade LC-programmet i skallen). Dock halkade vi över 60%-strecket där också, så nu ska inte Jenta ut på fler tävlingar i år utan vi ska träna vidare på att förbättra och stärka.

Efter dressyrtävlingen åkte jag hem med Jenta och Ärlig, städade transporten och fyllde på nytt foder i hönäten, lastade Reggie och Yngve och åkte på en "pay and drive" får man nog kalla det. Precisionskörning och precisionstömkörning.
Jag har ju aldrig testat varken det ena eller det andra, och även om jag kör lite försiktigt därhemma så är det ju skillnad på att vara på bortaplan och ha en massa konor att hålla ordning på.
Så min målsättning var att ta mig runt precisionsbanan med vagn med båda killar, och helst våga trava lite också.
Reggie fick börja eftersom jag tänkte att han skulle kunna bli lite upprörd av att stå ensam i släpet och vänta.
Han skötte sig utmärkt. Ingen reaktion, i stort sett, på att det körde omkring hästar och vagnar i rask trav och i energisk galopp runt omkring honom.
Han fixade banan helt OK - eller om det var jag som gjorde det. Trav nästan hela tiden. Några bollar ner men det kändes ändå kul för att vara ett första försök.

Yngve skötte sig lika bra han, trots lite tight schema och ingen framkörning. Det verkade som om Yngve fattade vad han skulle göra mot slutet; de sista 3-4 portarna tog han elegant och verkade nästan söka sig mot mitten. Det kan ju vara inbillning, men kändes som sagt väldigt enkelt de sista portarna.

Tömkörningen var också rolig, även om jag gjorde det lite för svårt för mig med Yngve genom att försöka trava mig runt en slingrig bana. Inte så smart när man i stort sett inte tömkör hästen...
Reggie har en väldigt bra, energisk skritt så han tog sig runt i ganska raskt tempo i enbart skritt i tömkörningen.
Jag var jättenöjd och ska göra om den här övningen om en månad när nästa tillfälle bjuds.

Alltid kul att prova något nytt under avslappnade förhållanden, och precisionskörning var ju löjligt roligt även om jag verkligen inte har någon vidare koll på läget.
 
Knapplån (använder man det uttrycket fortfarande?)

Min Atom är utlånad till Taffsnäs i sommar. Vore kul att höra vad deltagarna tycker om honom. Så känner ni någon som ska dit så be dem hälsa honom från mig. Ska åka och hälsa på honom också.

Trevlig sommar!
 
Knapplån (använder man det uttrycket fortfarande?)

Min Atom är utlånad till Taffsnäs i sommar. Vore kul att höra vad deltagarna tycker om honom. Så känner ni någon som ska dit så be dem hälsa honom från mig. Ska åka och hälsa på honom också.

Trevlig sommar!

Vad trevligt!
Vi har ju diverse taffsnäshästar här varje vår och höst när de kommer på vårt träningsläger, ca 2 åt gången. De passar på att få dem iväg i transport och kombinerar med två dagar utbildning.

Alltid fina, trevliga och välskötta individer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 879
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp