Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är 28 grader, vi orkar ingenting.. Hur gör ni med ev bete på sommaren? Vi har extremfrodiga hagar som enda alternativ, inga skogshagar eller liknande, så Alva får faktiskt lov att stanna hemma. Inte så att hon är helt ensam, de flesta hästarna går timvis eller över dagen på bete, i omgångar. Får många sneda blickar och oförstående kommentarer om min "stackars häst" som inte får "vila upp sig". Men jag vet ju hur fort det går att hon sväller upp som en spärrballong, har inte riktigt lust att börja om från början med bantning och diet när betessäsongen är över.
 
Här är 28 grader, vi orkar ingenting.. Hur gör ni med ev bete på sommaren? Vi har extremfrodiga hagar som enda alternativ, inga skogshagar eller liknande, så Alva får faktiskt lov att stanna hemma. Inte så att hon är helt ensam, de flesta hästarna går timvis eller över dagen på bete, i omgångar. Får många sneda blickar och oförstående kommentarer om min "stackars häst" som inte får "vila upp sig". Men jag vet ju hur fort det går att hon sväller upp som en spärrballong, har inte riktigt lust att börja om från början med bantning och diet när betessäsongen är över.

Har aldrig förstått varifrån idén om att "vila upp sig" kommer ifrån. Mina hästar vilar vintertid, för när det är kallt vill jag inte rida. ;)

I år blir det skogsbete för mina, hagarna ser ut att vara helt ok för två wm, två fjordhästar och två stora hästar. Facit vet jag först i höst, eftersom de aldrig gått där tidigare. Men då blir det bantning hela vintern, de får hö så de klarar ts-gränsen. :)
 
Har aldrig förstått varifrån idén om att "vila upp sig" kommer ifrån. Mina hästar vilar vintertid, för när det är kallt vill jag inte rida. ;)

I år blir det skogsbete för mina, hagarna ser ut att vara helt ok för två wm, två fjordhästar och två stora hästar. Facit vet jag först i höst, eftersom de aldrig gått där tidigare. Men då blir det bantning hela vintern, de får hö så de klarar ts-gränsen. :)

Nä, inte jag heller. Det är ju nu man har tid och dagsljus och lust. :D På vintern begränsas åtminstone jag av obrukbar ridbana och leriga ridvägar.
 
Igår fick Ariels sig en riktig utmaning. Grannarna ville åka häst och vagn. ;) Vi var tre st i vagnen och det var trångt och tungt. Ariel kämpade på så himla tappert. :heart Eftersom det var tungt så fick de kliva av i de brantare uppförs- och nedförsbackarna och så körde vi bara en kort stund. Hon hade säkert klarat det galant om hon varit mer igång, men vi har inte kört mer än en gång i år och hon har inte alls de muskler som krävs för tyngre körning än.

Men hon älskar verkligen att bli körd. :love: Hoppas kunna komma iväg till körtränare och lära mig hur man gör också. :p
 
Här är 28 grader, vi orkar ingenting.. Hur gör ni med ev bete på sommaren? Vi har extremfrodiga hagar som enda alternativ, inga skogshagar eller liknande, så Alva får faktiskt lov att stanna hemma. Inte så att hon är helt ensam, de flesta hästarna går timvis eller över dagen på bete, i omgångar. Får många sneda blickar och oförstående kommentarer om min "stackars häst" som inte får "vila upp sig". Men jag vet ju hur fort det går att hon sväller upp som en spärrballong, har inte riktigt lust att börja om från början med bantning och diet när betessäsongen är över.

Nope, inget bete här. Jag har bara två hagar än så länge (sedan några år tillbaka iofs) men de är helt utan gräs. Vi köpte gården eftersom den bara har skog och inget bete.

Jag vill inte att mina hästar ska jojo-banta och har veckovis vila istället samt runt ca 3 veckor vila runt jul när man har mycket annat som tar tid.
Att det sedan är en ras med stor risk för övervikt och fång är ju också en anledning.
Vi betar dem för hand ibland och sätter in sly till dem hela sommaren. Men annars är det exakt som på vintern.

Vi som körtävlar har dessutom alla tävlingar på sommaren och jag tränar alltså hela våren, tävlar hela sommaren (just nu gör jag det dock inte) och måste således ha mina hästar i tävlingsskick just nu. Skulle inte ha feta hästar på tävling, eller någonsin faktiskt.
Dock har det hänt av anledningen att jag inte lärt mig den "nya" hästen och att han bär sitt fett väldigt bra. Men det har bara varit korta perioder.
 
Igår fick Ariels sig en riktig utmaning. Grannarna ville åka häst och vagn. ;) Vi var tre st i vagnen och det var trångt och tungt. Ariel kämpade på så himla tappert. :heart Eftersom det var tungt så fick de kliva av i de brantare uppförs- och nedförsbackarna och så körde vi bara en kort stund. Hon hade säkert klarat det galant om hon varit mer igång, men vi har inte kört mer än en gång i år och hon har inte alls de muskler som krävs för tyngre körning än.

Men hon älskar verkligen att bli körd. :love: Hoppas kunna komma iväg till körtränare och lära mig hur man gör också. :p

Säg till när du flyttat neråt. Har ju tränare här av riktigt bra kvalitet.
 
Så sjukt stolt över Ariel ikväll. :heart Min sommarhage är uppdelad i två sektioner, men iom flytten så får de gå i hela hagen redan nu. Därför tänkte jag ta bort alla stolparna i mitten, då de inte behövs längre.

Testade att åka dit med rockarden, det är rejält ojämnt då det är gammal potatisåker. Ariel fick trixa en del, men skötte det superbra. Att stå stilla medan jag tog loss en stolpe och lastade i den var trist, men hon stod ändå stilla. :love:

Lastade ur allt framför mitt gamla garage och då small det en del, men Ariel stod och sov. :laugh: Bästa hästen som jag kan göra allt med!
 
Här är 28 grader, vi orkar ingenting.. Hur gör ni med ev bete på sommaren? Vi har extremfrodiga hagar som enda alternativ, inga skogshagar eller liknande, så Alva får faktiskt lov att stanna hemma. Inte så att hon är helt ensam, de flesta hästarna går timvis eller över dagen på bete, i omgångar. Får många sneda blickar och oförstående kommentarer om min "stackars häst" som inte får "vila upp sig". Men jag vet ju hur fort det går att hon sväller upp som en spärrballong, har inte riktigt lust att börja om från början med bantning och diet när betessäsongen är över.

En del av mina hästar får magert bete, andra får inget bete utan får gå i sina "trista" vinterhagar.
Jag vill inte göra mina hästar feta.

Vila - de behöver inte vila eftersom de jobbar max 2-3 dagar per vecka året runt. Vissa får vila ett par månader (en skoperiod) under vintern.
 
Tack för era erfarenheter, nu känner jag mig inte lika mycket som det svarta fåret, mer som det mörkt, mörkt grå. :D
Idag ska jag boka veterinärtid igen, är hyfsat säker på att det "bara" är senskidegallor som Alva har, men de beter sig lite märkligt så vill få dem ULade ändå. Ena dagen är båda benen torra, andra dagen har båda ljumna gallor, tredje dagen bara en varm galla. Har ingen erfarenhet av gallor heller, trots nästan 25 år med häst. :o

Min tränare hörde iaf av sig häromdagen, "kvarkaspärren" är hävd och vi kan börja träna igen så snart Alva är fit for fight. Längtar som tusan, tänkte höra om vi kan köra varannan gång för hand och varannan uppsuttet eller så. Har verkligen fått upp ögonen för dressyrarbete vid hand. :p
 
Här är 28 grader, vi orkar ingenting.. Hur gör ni med ev bete på sommaren? Vi har extremfrodiga hagar som enda alternativ, inga skogshagar eller liknande, så Alva får faktiskt lov att stanna hemma. Inte så att hon är helt ensam, de flesta hästarna går timvis eller över dagen på bete, i omgångar. Får många sneda blickar och oförstående kommentarer om min "stackars häst" som inte får "vila upp sig". Men jag vet ju hur fort det går att hon sväller upp som en spärrballong, har inte riktigt lust att börja om från början med bantning och diet när betessäsongen är över.
Trodde jag redan svarat men det hade jag visst glömt :o Tintin går på lösdrift och sommartid är deras hage (på ca 10 hektar) uppdelad i tre delar. En med mest skog och ytterst lite gräs, en del med ungefär hälften skog och hälften gräs - men "gräsdelen" är den del av hagen där hästarna annars också går mest så det växer bara lite gräs där med, och den sista tredjedelen är lite skog men mest gräs. Just nu är tredjedelen som ska ha gräs helt avstängd så inga hästar går där, både för att gräset ska få växa till sig och för att de känsligare hästarna inte ska komma åt gräset. Ifjol var Tintin såpass mager och omusklad att han fick gå på bete, men i år tror jag han får stanna i mittenhagen. Han var lite för fet i vårvintras men nu är han helt okej i hull och jag vågar inte riktigt riskera att han ska bli sjuk av att gå på bete. Är livrädd för att han ska få fång! Jag hinner knappast rida så många dagar mer per vecka än jag redan gör då vi också är ute vid sommarstugan en hel del under sommaren. Men jag är överlag mer aktiv under våren, sommaren och hösten och tar det lugnare under vintern då det är mörkt och tråkigt ute, så då får hästen ha det "halvledigt" även om han förstås inte helt ställs av under vintern.

Tintin har känts rätt bra den senaste tiden, vi har börjat träna på galoppen lite mera. Än så länge är det alldeles tillräckligt att bara galoppera rakt fram längs spåret, han orkar inte galoppera på volt ännu men det kommer väl så småningom. :) Ikväll var vi med på en grupplektion tillsammans med två andra hästar, då min tränare hade ett examensprov (hon hade som uppgift att planera och hålla en enkel grupplektion) och det var riktigt trevligt. Tintin visade sig inte från sin bästa sida, men det skyller jag på att jag antagligen var lite nervös och red lite annorlunda än jag brukar. Sen att han inte har världens bästa kondis är ju en annan sak, har tagit det lite för lugnt med honom efter att han var halt tror jag. Får nog bara försöka träna på det också :o
 
Apropå diskussionen om bete och vikt.
Vi får se hur det går för mina "gulingar" den här sommaren...

igår hoppade en halvblodsåring in till mina fjordingar i beteshagen, och dess "ägare" ringde för att berätta. Det gjorde ju inget; Yngve har adopterat sig en unghäst. Som inte var värst intresserad av att få gå tillbaka till sitt ordinarie sällskap.
Ägaren till gården (inte hästägaren; som är inackorderad hos den grannen) tycker att de har lite för mycket bete. Det tycker hästägaren också.
Så i eftermiddag ska vi flytta mina fjordingar, halvblodet och en welshcob till en större beteshage som torde räcka till de sju hästarna hela sommaren.
Så blir min beteshage ledig för några andra av mina hästar, och grannen, som äger gården, ska släppa sin överviktsbenägna new forestponny i en fin björkdunge tillsammans med en annan häst (de skrämde gemensamt halvblodet från den stora beteshagen så halvblodet och welshcoben fick gå i en mindre hage varifrån halvblodet alltså skuttade över till mina fjordingar om ni hänger med på alla hästar och hagar).

Kontentan av halvblodsåring som rymmer in i min hage blir alltså att jag får ytterligare en beteshage, bra när alla är vänner och ser lösningar på olika saker.

Gårdsägaren får sin stora beteshage avbetad.
Jag får mer bete.
Halvblodet och welshcoben får lite mer sällskap i hagen och blir troligen nöjda.
Newforesten slipper bli fet som ett smäck och får ha kvar sitt sällskap.
Halvblodet får en kompis att följa som en svans.
Yngve fick en unghäst.

Tja, kan det bli så mycket bättre?
 
Veterinären var här idag, Alva kändes igenom och fick trava på lina (på ett oerhört omotiverat vis, vet. blev full i skratt och hoppades att hon är piggare ute. Vilket hon ju är, varken hon eller jah gillar vår ridbana, haha..) Nåväl, senskidegallor var det, hovis kommer nästa vecka och ska få rätta till de understuckna trakterna bak som enligt vet. är orsaken. Får rida igång som vanligt och skall höra av mig för uppdatering om några veckor. Gillar min veterinär, hen är mycket pedagogisk. Hen var också nöjd över Alvas figur, även om hon rundat på sig en del av de senaste veckornas lugna motion. :-)
 
Har just utsatt mig för en väldigt stressig 11 juni.

Är sedan tidigare anmäld till en dressyrtävling med Jenta och Ärlig.
Är nu anmäld samma dag till en kör"tävling" med Yngve och Reggie. På en annan anläggning.
Det betyder att jag först ska åka 3½ mil till dressyrtävlingen.
Sedan åka hem med Jenta och Ärlig, byta hästar i transporten och åka till nästa anläggning ca 5 mil hemifrån.
Ska vara på körbanan kl 16.

Ser ut som bra planering, eller hur?

Har fått dispens från överdomaren vid dressyrtävlingen från deltagande i eventuell prisutdelning och varit i kontakt med tävlingsledningen gällande startlista, så det ska nog ordna sig.
Men jag får ju se till att fjordingarna i fråga inte är i beteshagen och ska hämtas den dagen, och att både sadlar, träns och körutrustning (som tur är, använder jag samma sele till både Reggie och Yngve) ligger i bilen redan dagen innan.

Och så får jag se till att köra ponny närmsta veckan.
Reggie får tydligen dispens från ridningen närmsta veckan och får körning i stället...
 
Här är 28 grader, vi orkar ingenting.. Hur gör ni med ev bete på sommaren? Vi har extremfrodiga hagar som enda alternativ, inga skogshagar eller liknande, så Alva får faktiskt lov att stanna hemma. Inte så att hon är helt ensam, de flesta hästarna går timvis eller över dagen på bete, i omgångar. Får många sneda blickar och oförstående kommentarer om min "stackars häst" som inte får "vila upp sig". Men jag vet ju hur fort det går att hon sväller upp som en spärrballong, har inte riktigt lust att börja om från början med bantning och diet när betessäsongen är över.
Har aldrig haft sommarvila, är ju nu man ska ha hästarna i toppform och flänga runt på olika event ^_^.
Men bara för att man ska hålla igång hästarna så måste man inte ha dom på box 20h per dygn, mina går ute dygnet runt så snart det blir bra väder. I år så har de gått ut senare än annars, detta då jag proppat i dom så mycket hö det bara gått så att balen är slut tills de ska ut på borta betet ^_^. Har alltid haft dom hemma innan och släppt ut i början på maj och stödfodrat i hagen tills de inte velat ha mer.
 
Firar ett år med fjording idag, är så glad att jag fick köpa den här fina lilla hästen :heart Bästa beslutet jag gjort i hästväg, har inte ångrat det en dag! Hoppas på många fina år tillsammans!

aMUsluQXSXqTdBTbOi0PAcJKAlqRTmGNWHIqa4RnsOgC0uYUSRnUqHaE-jqET01NC_tqhA9qa2lPUxPf4i6F136PjJAG83d7UNr2ibwKuK2V8Q18DmLDFtjUMASx_aTO9Lv4fC5s0XtTmTIpm6pgYCFvKfy8VqctLnRDdJUurV1xPA34PeFbx02xjIFIvJa8PJf-eFqwUwzyyASpBdNW54SIoP1RNsiVc9dlpK5JyU3_BnjEWKbjFhvRxgw_ZMduuS13JulVst50XbSrsnlNgMJ_et8aXrgZimo4w4T8dBy312H_iqAvKImOufTBLlrK97zu2bM-HlVTBFbcItcuqz4IyOd2C7yvcZ5jGW4bfKl-zYQQ5uDXQS8Ug1ArWOpfH-fYPdldpbQTJIZw-yICSKg1YP-f-Z_TYELS1WiB3j0fb1idjweTf21LFt8ylpGofvKXqRgygCSF3H-T0RxJ_LDFCL0cMlGIkntlGRbdGQc-XXrnO-6GtCupTGf22kAtIZxbbO2fih7RfrUzNSQxTMozgUL-yYl2z3--dGVIBLh7ZTZMjt4-ca4_OC-hV6n2VGr9058-Q4EVJQQGbe_8Y3ucijQuBLl6Xe9-jthgnf4xQA=w1392-h1856-no

1 juni 2016

CVcsxZlc0Y0ef9R-izYfacD0lECja_Y15MHyD9dvbfiD4UZolryn3T93WzGRkGFzgkZUqcJ0rCSVkdtalL5Gd1zR0paHKgcDfOBXNT-G9M-TPcJv7h35kvS2HD6aBxnAorcY1Jw1iY_AevMVO7wF8DyFX3MmKD79RsxkZ2ilMmM452EDJURfISddrgqSSaMkRjHFQT_kjS34vb1J7h1VQWvaAzcR4H5V3IEWtMa0pLwxk5HsKOyKZsYSh1gWQqNFCKriJL6Zgj9V1yJyrqenw3PRdo9m7xRaIsEy4X525zYQ1ARIpcpf3nz0p-_6OpQPr5ItbRtcv6ZbpQnaHqRsLX1kmsQYdLfDrDJXH2pBr6gOsPPHIq5dAmlK3UORnnWGbWj-bdoPy4SWv3LttoKGXzOljF4fqlMvgaKqVw3pVwhP83Quu1I1trrTKqjnezqQQtLqRN6-gDtpIXN4_5ro63ij3sMlAz8jvlPvTkVhkbmkmwHyMf4KfFYkaGrenYUoI1ZyRpAhfHVWU5pH1eIaJaKLTGuvdrAH8_8FwHWU_CBh0G_Zknk0yGT2NPIUfwA_Tln8xClc1TNBTNRaeO1cHVEVB0Bhd2k_naPZ2Rwq-dp_hg=w1792-h1344-no

Dagsfärsk bild, tycker att jag ser en del skillnad jämfört med den ett år gamla bilden ändå. Var betydligt somrigare för ett år sedan, kan man ju lugnt konstatera av att jämföra bilderna! O_o
 
Jo då, två veckor med väldigt sporadiskt motionerande har gjort att båda hästarna gått upp ett antal kilo. Fan vad snabbt det går!!

Herr grå har lagt på några kilo bakom bogbladet, blivit av med sin midja och fått lite på rumpan.

Bruno får ju på halsen mest.

Dragit ner lite på maten nu när alla medryttare har antingen tentor eller partner med tentor. Snart är det sommarlov. Då blir det mer rida och köra igen.
 
Jo då, två veckor med väldigt sporadiskt motionerande har gjort att båda hästarna gått upp ett antal kilo. Fan vad snabbt det går!!

Herr grå har lagt på några kilo bakom bogbladet, blivit av med sin midja och fått lite på rumpan.

Bruno får ju på halsen mest.

Dragit ner lite på maten nu när alla medryttare har antingen tentor eller partner med tentor. Snart är det sommarlov. Då blir det mer rida och köra igen.

Visst är det trist att det kan gå så fort!

Igår lekte jag med Isak igen. Hängde på en enkel rockard, lös i skakelremmar så den enkelt skulle ramla av om han blev rädd.
Det blev han inte.
Däremot blev han lite grinig över att inte få gå och beta med vagnen på sig, så vi hade en synnerligen kortfattad diskussion om riktningen.
Jag ledde honom - förstås - i grimskaft då, så diskussionen innebar inte mer än ett hyttande från min sida och ett OK från hans sida.
Avslutade med lite tömkörning längs väg och i paddock och genom ett L med sväng både åt höger och åt vänster, sedan klapp och beröm.

Vågar snart sätta fast vagn och åka i en åtta på gårdsplan, sedan dags att träna mer svängar nere på ridbanan.
 
Idag hälsade Ariel och jag på en kompis, som både hade ridbana och mobil att filma med. :angel: Så vi fastnade på film! Vi gör en övning där hästen ska vara rak, förutom huvud/hals som ska böjas. Vi gjorde det åt vänster oavsett varv, därav min glappande högertygel. Så skoj!


Älskar verkligen hur lättsam Ariel är att ha med sig till nya ställen, efter ridningen fick hon en dusch och gå i hage, hon sprang och kollade efter andra hästar, men sedan åt hon nöjt gräs tills det var dags att åka hem. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 869
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp