Den otroligt goda vardagsmaten

Jag brukar köra Flämtande uttern eller vad den heter. Alltid lika gott och ännu godare dagen efter. Snabbmat!

1 grillad kyckling (eller en påse kycklingfiléer, men då måste man strimla upp dem och steka på dem först).
1 paprika
3 dl vispgrädde
1 krossad vitlöksklyfta
1 tsk curry
1.5 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney

Rensa kycklingen.
Lägg kyckling och paprikastrimlorna i formen
Vispa grädden till löst skum och blanda resten av ingredienserna i grädden.
Häll över i formen.

In i ugnen i 225°/ 20min
Servera med valfritt tillbehör, ris, potatis, bönsallad eller vad nu man tycker om
 
Det är det faktiskt inte! Tänkte också det första gången jag gjorde det, men nepp! :)
Om du gillar det är ju allt frid och fröjd.

Men jag lutar nog ändå åt att man av ett recept vanligtvis kan utläsa ganska väl hur maten kommer att smaka. (Om det inte handlar om väldigt ovanliga ingredienser eller ovanliga kombinationer.)

Och då är det uppenbart att ditt recept blir lite smaklöst, i min mening.
 
1. Torka körsbärstomater i ugnen på ca 50 grader, skär i halvor, salta och häll över lite olja, torka tills de krympt ihop till ungefär halva storleken. Enklast är att sätta in en plåt nån gång mitt på dagen och låt den stå. Titta till varje halvtimme.

2. Fräs 2 hackade morötter, 2 selleristjälkar, 1-2 vitlöksklyftor och 1 stor gul lök i en stekpanna tills allt blivit mjukt och löken karamelliserat. Det funkar med palsternacka, rödbeta, kålrot, etc också. Hacka ned och fräs upp. Missa inte löken bara.

3. Häll i 2 burkar/tetror krossade tomater, gärna lite tomatpure om det finns hemma, och ca 3-4 dl fond (svamp, grönsak - eller kyckling om ni är köttätare) salta och peppra efter önskemål. Koka upp och låt bubbla ihop sig.

4. Häll i de torkade tomaterna. Kör med stavmixer så soppan blir någorlunda slät. Den ambitiöse kan ha i färsk basilika före mixningen.

En god matig soppa, som även kan kokas ihop till en gryta. Kan ätas bara som sig själv, eller fyllas ut med ex bulgur eller pasta. Trevligt med mjukt bröd till. För den som inte gillar tomat kan man göra typ likadant med pumpa.
 
Lax med fetaröra o mos

Blanda 1 paket feta med lite créme fraiche, soltorkade tomater, vitlök och solrosfrön. Bred över laxen o gratinera i ugn 200grader, 20 min.

Servera med mos på potatis o palsternacka 60/40, supersmarrigt!!
 
Kycklingfilé i dragonsås

500 g strimlad kycklingfilé
2,5 dl matlagningsgrädde
Ca 2-3 msk kinesisk soja
Maizena
Dragon
Salt å peppar

Stek kycklingen gyllenbrun i stekpanna, krydda med salt och peppar. När den är klar, lägg den åt sidan och blanda grädde, soja och dragon i stekpannan. Koka upp såsen och red med maizena. Lägg i kycklingen igen och koka ihop. Servera med ris/potatis och nån god sallad.

Sjukt snabbt och enkelt och smakar och ser ut som festlig mat!
 
Sleepans kycklinggryta

Stek bacon i bitar (ett paket eller två). Ta upp när de blivit knapriga.
Stek kyckling i bitar. När de brynts lite lagom - i med morot och lök i bitar, samt ett gäng hela/halva vitlöksklyftor.
Stek på litegrann.
Sen i med hälften grädde, hälften vatten (eller bara grädde om man så vill :D) och låt puttra. Ös i en hel del Kalvfond och en hel del soja. Låt den vara tills morötterna är mjuka och goa!
Smaka av med mer fond och soja om det behövs.

Sååå gott. Äts förslagsvis med kokt potatis.
 
Blomkålssoppa

Stek hackad lök och ett gäng (skalade) potatisar i bitar i en stekpanna.
I med lite vatten och ett par buljongtärningar.
När potatisen börjat mjuka - i med ett blomkålshuvud i bitar.
När allt är mjukt - mixa.
Sist men inte minst så pytsa i en ask Philadelfia. Helst med smak (typ vitlök och örter).
Servera med knaperstekt bacon (och varma ostmackor... Mmm!!).
 
Jag är barnsligt förtjust i maskris. Vet inte vad det kallas egentligen, men maskris låter väl bra nog ;)

Anyway! Simpelt som fasen är det - stek vermicelli tills gyllenbrunt. Koka ihop med ris (gärna jasminris) och gurkmeja. Servera med vad du än vill ha till, kyckling eller quornbitar eller vad som helst :)
 
Sätt in en laxfilé per person i ugnen (175 grader). Smält ihop en del smör, en del citronsaft och en del honung, ungefär 1msk per del och person. Mal i peppar och salta. Pensla laxen med detta under tillagningen. Funkar även i stekpannan. Servera med vadsomhelst. Själv gillar jag detta tillsammans med haricots verts, ev blandade med sparris. :d
 
Fiskgratäng :d
Skala och koka potatis till mos.
Lägg 1-2 torskblock i en ugnsform, salta och peppra. Se till så det är plats runt om. Täck med folie, in i ugnen på 175 grader i ca 15 min (20 om det är två block).
Gör moset med grädde, smör och ett ägg.
Smält en klick smör och red med lite mjöl. Häll på vätskan som blivit av fisken, häll på mjölk, i med en tärning fiskbuljong, citronzest och lite pressad citron. Salt och peppar förstås, och massor av dill! Lägg potatismos längs sidorna av fisken och häll på såsen, in i ugnen tills moset fått fin färg. Löjligt gott.
 
Min enklaste snabbmat:
Mosa ihop en avokado med en sked crème fraîche och lite örtsalt. Vill man variera sig kan man istället göra sallad på äpple, färsk fänkål och lime.
Stek en bit valfri fisk i smör. Krydda med salt, peppar och eventuellt lite cayennepeppar. Serveras med citron- eller limeklyfta att pressa över.
Är man ambitiös kan man koka potatis till.

Jordärtskockssoppa är perfekt när man fått en slatt vitt vin över.
Fräs lök, häll i skalade jordärtskockor, en skvätt vin och buljong så det täcker. Koka mjukt, mixa och runda av med lite grädde. Smaka av med salt och peppar.
 
Här är en av mina favoriter:

Marinera kycklingfilébitar i olja, vitlök, ingefära och lime. Häll ut i gryta och fräs tillsammans med frusna wokgrönsaker (eller andra grönsaker man gillar). Häll på 400 ml kokosmjölk. Krydda med röd chilipasta, salt, peppar. Det här är, som ni ser, ett väldigt ungefärligt recept.... ;) Äts med ris eller risnudlar. Gott :) !
 
Jag älskar att laga mat, men vardagsmaten blir lätt så himla tråkig. För den ska ju gärna vara snabb, enkelt och hyfsat billig. Nu är jag ute efter den otroligt goda vardagsmaten, maten som har det där lilla extra! Lite ovanligare recept, som ni säkert sitter på :D

Igår så gjorde jag en rätt som jag inte tröttnar på oavsett hur många gånger jag äter det. Enkelt, snabbt och framför allt, MEGAGOTT! Gjorde den med pasta och gröna bönor, men går lika bra med potatis och valfri sallad.

Ingredienser:
Laxfilé (kan göras med hel lax men jag hade fyra filébitar)
Vitlök
Flingsalt
Matlagningsgrädde
Gröna oliver utan kärnor

Gör såhär:
Smörj in laxen i salt och vitlök (jag älskar vitlök och har typ en klyfta per filé). Lägg i en ugnsform. Hacka/dela oliver. Jag hade ca 1 dl men det gör man som man vill med. Strö över oliverna över fisken. Häll över matlagningsgrädde, ungefär så det täcker fisken (jag hade 5 dl).
In i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter beroende på fisken.

BAM. Världens godaste vardagsmat är fixad!

Jag hoppas att ni har massa goda recept att dela med er av så jag kan fylla på min receptbok! :) Laxen tar typ 30 minuter att göra, vilket känns rätt lagom för en vardag.

Blev superinspirerad av den här tråden så nu testar jag detta recept :) Laxen är i ugnen och doftar supergott!

Ett recept som jag tycker är lite vardagslyx:
Marinera 500 g kycklingfilé i 2 msk rapsolja, 1 msk soja och 0,5 msk citronpeppar. Kör in i ugnen på ca 200 g i 20-30 minuter. Koka upp creme fraiche, en pressad vitlöksklyfta och ett par matskedar mango chutney. Servera med kycklingen, kokt ris och ruccola eller blandad sallad :) superenkelt och gott!
 
Tomatsås med bacon
Fräs lök,vitlök, bacon och chili. Tillsätt valfria hackade grönsaker (brukar ha i paprika,zucchini och morot). Häll på tomatkross, krydda med fond, tomatpure, lagerblad, timjan och basilika, en nypa socker. Puttra tills grönsakerna har lite tuggmotstånd kvar. Servera med spagetti.
 
Kycklingfilé i dragonsås

500 g strimlad kycklingfilé
2,5 dl matlagningsgrädde
Ca 2-3 msk kinesisk soja
Maizena
Dragon
Salt å peppar

Stek kycklingen gyllenbrun i stekpanna, krydda med salt och peppar. När den är klar, lägg den åt sidan och blanda grädde, soja och dragon i stekpannan. Koka upp såsen och red med maizena. Lägg i kycklingen igen och koka ihop. Servera med ris/potatis och nån god sallad.

Sjukt snabbt och enkelt och smakar och ser ut som festlig mat!

Detta brukar min mamma göra! Fast med spiskummin och lite sambal oelek istället för dragon. Till tagiatelle. Rätten går under namnet Pastaklegg :D
 
Jag gjorde kassler som jag skivade och skivade tomater och rödlök och lade alltihop i en ungssäker form. Sen sås på creme fraiche, gräddmjölk och chilisås och kryddor som jag slog på över alltihop och så lite riven ost på toppen. In i ugnen på 225 grader ca 15-20 minuter och kokade ris till. Gott, enkelt och blev några matlådor också.
 
Kom på ett busenkelt recept som jag brukar göra!

2-3 portioner.
En burk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
En burk tonfisk i vatten, avrunnen
Salt, peppar

Koka ihop och låt puttra ca 20 min eller längre. Servera med pasta, jag åt den med bönpasta igår vilket blev väldigt gott. Om man gillar kapris så är det gott att ha i, förutsatt att man gillar kapris - vilket jag inte gör.

Ikväll blir det @Emmahpemma's canneloni (finns på första sidan), den är alltid succé! Har bytt ut en burk keso mot ett block fetaost och toppar med mozzarella. Ett glas rödvin till detta, sen är fredagen perfekt!
 
Brorsans asiatiska lax
En laxfilé per portion, lägg i ugnsfast form
Droppa lime över laxen och strö sen brun farin över.
Hyvla färsk ingefära (mer ju mer du gillar ingefära) över laxen
Låt filéerna bada i en burk kokosmjölk (lägg gärna några klickar av kokosfettet på varje laxfilé) och ställ in i ugnen ca 20 minuter i 225 grader.

Pasta/nudlar/grönsaker till.

Det Gamla Vanliga
Stek wokblandning en stund, lägg i laxtärningar. Efter en stund till, lägg i tärnad halloumi och stek tills det är klart. Pasta/nudlar till vid behov. Teriyakisås är gott till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp