Den otroligt goda vardagsmaten

Jag äter typ bara vansinnigt god mat. :o Annars är den inte värd att äta känner jag.

En snabbmatsfavorit är typ "thaigryta".

Grovhacka gul lök, rödlök, vitlök. Fräs i olja tillsammans med någon thaicurrypasta på burk. Riven färsk ingefära är gott men funkar utan. Ta så mycket currypasta du vill ha. Ha i lite chilisås också typ sriracha om du vill. Ha i alla grönsaker du har i kylskåpet (För mig brukar det bli typ blomkål, broccoli, paprika, morot, zuccini). Ha på en eller två burkar kokosmjölk, koka upp smaka av. Ha i en buljongtärning eller salt om du vill.

Ät med bra kokt basmatiris.
 
Jag brukar marinera kycklingfiléer i olja med smak av citron, 1 rödlök i grova bitar, örtsalt, vitpeppar, honung, sweetchili sås.. lägger dem i en ugnsform med lite smörklickar i och ca 1-2cm vatten sen in i ugnen! Kycklingen blir mör och god!

Gjorde härom veckan en underbart god köttfärslimpa! (imponerad av mig själv.. :D haha).
Jag använde fläskfärs då jag inte käkar nöt (tycker det smakar :yuck:) hade i en finhackad silverlök, salt, vitpeppar, ströbröd som fått svälla i lite mjölk, bacon i bitar, honung, lite sweetchili sås. Virade bacon om "limpan" och penslade med lite honung och sweetchili, i en smord ugnsform in i ugnen 175grader 1h! :d

Jag käkar inte kolhydrater, men man kan ju ha vad man vill till, till både kycklingen och köttfärslimpan! :)
 
Egenuppfunnet, snabbt ihoprört och "lättskyfflat" som exet uttryckte det.

Skär bacon i småbitar och stek. Lägg på ett hushållspapper och låt rinna av. Stek/woka purjo i småbitar tills den är mjuk och häll baconer över. Blanda ner creme fraiche i lagom mängd så det blir såsigt. Krydda med italiensk salladskrydda. salt behövs inte iom att baconet är salt.

Koka favoritpastan, häll såsen och över och gegga ihop. :d
 
400 g torsk. Lägg den helst i kylen kvällen innan du ska använda den så att den tinar sakta.
1 liten burk äkta ansjovis
1 dl grädde.

Lägg fisken i en ungsform och lägg anjovisen på, och häll över grädden. Stek i 175 c tills den blir genomstekt, hur länge beror på om fisken var helt tinad eller inte. Är den det så räcker det med 20 min. / Lycka till.
 
Broccoli och ostsoppa

Finhacka 1-2 gula lökar och fräs hyfsat mjuka i smör. Pudra över ganska rikligt med vetemjöl (½ dl i varje fall) slå på 1 liter vatten och 3 hönsbuljongtärningar hiva i broccolibuketter -fungerar utmärkt med fryst. Koka till lagom mjukhet dvs efter eget tycke. Hiva i riven ost ca 1-2 deciliter (återigen efter smak) och ½ dl grädde. Peppra. Jag serverar den som den är, men den går att mixa också.

Ätes av de festa ungar och tonåringar samt min absolut superkräsna brorsa.

Linssoppa

Koka röda linser mjuka tillsammans med 1-2 röda paprikor som är hackade i bitar och en burk krossade tomater + vatten för bra konsistens. Pressa i några vitlöksklyftor och krydda med salt och peppar. Mixa slät. Ätes gärna med en klick creme fraiche. Denna är väldigt matig och alla gillar inte konsistensen av linser även om det är mixat. Denna soppa kan lätt göras till gryta, bara att låta bli att mixa och vid kokningen hiva i en gul lök skuren i båtar samt någon kryddig korv i slantar.

Fläskpannkaka

Går utmärkt att göra supersnabbt om man gör den på plåt istället för i ugnsform.

Annat gott som redan finns liknande recept på i tråden är att koka färsk tortellini, brukar välja spenat/ricottafyllning. Till detta serveras följande: stek bacon i bitar, hiva på krossade tomater samt basilika, antingen fryst eller färsk. Pressa i några vitlöksklyftor samt peppra. Ibland kan tomaten behöva balanseras med en sockerbit för att syran inte ska framträda för mycket. Klart på 10 minuter.
 
Lax som tillagas i ugn tillsammans med diverse rotfrukter (sötpotatis, morot, palsternacka, potatis...) och serveras med fetaostkräm (smulad fetaost som blandas med ett par skedar naturell yoghurt/creme fraiche/gräddfil samt kryddor) är mitt bästa vardagsrecept! Det känns lyxigt men görs på typ 20-30 minuter.

Fajitas går också fort och känns fräscht - stek upp lite strimlad kyckling med paprika, lök och en massa kryddor och servera i tortillabröd med naturell yoghurt.

Sötpotatissoppa är också snabbt men mättande, jag brukar följa detta receptet: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/roasted-sweet-potato-carrot-soup

Det var det jag kunde komma på såhär på rak arm!
 
Dressyrtjejens superenkla quorn-röra

Jag är alltså totalt värdelös på allt vad matlagning heter. Antalet gånger jag startat brandlarmen i skolan till följd av mina "skills" på hemkunskapen ryms inte ens på ena handens fingrar. Har bl.a. gjort "minutbiff" på 45 min (med stekt potatismos som tillbehör.....) och kletiga muffins med eftersmak av brandhärd. :nailbiting: Hur jag kunde få C (VG) i ämnet i 9:an övergår än idag mitt förstånd. :cautious:

Men detta kan t.om. jag laga - och fort går det också! (Och givetvis är det jättegott!)

Du behöver:
Quornfärs - ca. 150 gr
Keso - ½ litet paket
Oliver - 2 matskedar
Herbamare

Gör såhär:
Stek quornfärsen i ca. 5 min. Vet inte vilken inställning på plattan man egentligen ska ha - i min värld finns bara 0 och 9, så jag kör på 9an. Och då brukar ca. 5 min vara lagom. Rör om emellanåt. När du tycker att färsen fått tillräcklig färg, häll upp den på en tallrik eller i en skål.
Öppna ett liten burk keso. Häll ungefär halva paketet över quornfärsen. Toppa med 2 matskedar oliver och lite herbamare.
(OBS! På bilden nedan gjorde jag utan oliver)

17426368_1128165377306793_7274147006696502123_n.jpg
 
Lax i ugn med täcke av majonnäs beströdd med dill. Serveras med potatis eller ris.

Man kan även göra täcket av hälften majonnäs, hälften creme fraiche. Vad som är bäst tvistar de lärda om.
(Majonnäs såklart. För majonnäs är gudomlig nektar i burkform.)

SJÄLVKLART majonnäs! För det är gudomlig nektar från mina hönor!!! :D:D:d:d (Tack för uttrycket - gudomlig nektar - det ska jag komma ihåg!)
 
Jag fick upp ögonen för stekt grönkål för ett par veckor sedan. För mig har grönkål tidigare bara varit julmat men det är ju på tok för gott för att inte äta resten av året också. Antingen man förväller den innan (doppar den ett par minuter i kokande vatten) eller så får man steka den (på medellåg värme) lite längre. Ha i vitlök och kryddor efter smak. Jättegott tillbehör till allt möjligt.
 
Dressyrtjejens superenkla quorn-röra

Jag är alltså totalt värdelös på allt vad matlagning heter. Antalet gånger jag startat brandlarmen i skolan till följd av mina "skills" på hemkunskapen ryms inte ens på ena handens fingrar. Har bl.a. gjort "minutbiff" på 45 min (med stekt potatismos som tillbehör.....) och kletiga muffins med eftersmak av brandhärd. :nailbiting: Hur jag kunde få C (VG) i ämnet i 9:an övergår än idag mitt förstånd. :cautious:

Men detta kan t.om. jag laga - och fort går det också! (Och givetvis är det jättegott!)

Du behöver:
Quornfärs - ca. 150 gr
Keso - ½ litet paket
Oliver - 2 matskedar
Herbamare

Gör såhär:
Stek quornfärsen i ca. 5 min. Vet inte vilken inställning på plattan man egentligen ska ha - i min värld finns bara 0 och 9, så jag kör på 9an. Och då brukar ca. 5 min vara lagom. Rör om emellanåt. När du tycker att färsen fått tillräcklig färg, häll upp den på en tallrik eller i en skål.
Öppna ett liten burk keso. Häll ungefär halva paketet över quornfärsen. Toppa med 2 matskedar oliver och lite herbamare.
(OBS! På bilden nedan gjorde jag utan oliver)

17426368_1128165377306793_7274147006696502123_n.jpg
Förlåt mig men - okryddad quornfärs och naturell keso, med endast Herbamare på toppen? Det låter fruktansvärt smaklöst faktiskt, även med lite oliver till.
 
Älskar mina laxpaket med citronsås och ris till.

Laxfilébitar som du lägger på en bit ugnsfolie, sen kryddar du med salt och citronpeppar, skivar en citron och lägger skivorna på. Därefter lite färsk dill och sen cirka två tunna skivor smör på varje laxfilé (går att modifiera som man vill men i den här familjen gillar vi smör). Packa in varje filé som ett paket i folien (dvs en filé/paket), stoppa in dem i ugnen cirka 25-30 minuter på 225 grader. Öppna paketet o kolla så att fisken är mjäll. Rekommenderar att enbart ha ett tunt lager folie runt laxen, annars blir tillagningstiden längre.

Enklaste citronsåsen:
1,5 dl grädde, 2 dl cremé fraiche, 1 fiskbuljongtärning, rivet skal av en citron och saft efter tycke och smak från densamma. Blanda ihop, koka upp och smaka av, klart. Så jäkla god att sambon har hittat mig över kastrullen fler än en gång, sörplandes med sked.:angel:
 
Grytan som står och sköter sig själv på spisen i detta nu är också en favorit (googla Jamie Olivers grekiska köttgryta för mer utförligt recept).
Jag använder vildsvinskött, grytbitar eller karré, cirka ett halvkilo. Sen kör jag lika mycket vanlig fläskkarré från tamgris. Marinerar det över natten i en slatt rödvin, lite rödvinsvinäger, mortlade kryddor+vitlök och lagerblad.
Dagen efter fräser jag upp rödlök som klyftats, innan jag tillsätter kött+marinaden och häller på tomatkross, vatten och buljong så det täcker, plus lite grovhackade russin. Sen får det stå och puttra i några timmar för sig själv. I slutet smakar jag av med lite citronsaft innan jag toppar med färsk persilja.

Vi har ätit det med couscous och nybakad surdegsbaguette till men det går nog att variera tillbehören rätt mycket. Hur gott som helst.
 
Men vad smakar det då? Alltså, är inte själva grejen med quorn att det inte har så mkt egen smak, utan måste kryddas? Och naturell keso smakar ju typ... Ingenting.

Jag tycker quorn smakar som kött, fast med lite "svagare" smak så att säga. Keson har du däremot rätt i! Så visst behövs det krydda, men absolut inte i några jättemängder. Då tycker jag kyckling smakar mindre än quorn isf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp