Den otroligt goda vardagsmaten

Jag gör ofta en barnsligt enkel pastarätt men som med lite färsk basilika kan imponera på de flesta

Täck botten på en kastrull med olivolja och fräs däri ett par klyftor skivad/pressad vitlök. Ha i ett gäng delade cocktailtomater och låt småputtra till tomaterna kokat sönder ( ca 20 min). Smaksätt med honung och basilika.

Strax innan tomatsåsen är klar kokar man färsk (måste!) tortellini/ravioli (gärna med ostfyllning). Häll av pastan i ett durkslag och smält i den varma kastrullen en generös klick med smör. Blanda smöret med en skvätt balsam vinäger och vänd ner pastan i smörblandningen. Skaka kastrullen försiktigt så att pastan täcks och får färg av smörblandningen.

Skär upp mozzarella i tärningar och lägg upp på tallriken. Häll den varma pastan över osten och skeda sedan över tomatsåsen. Servera med färsk basilika och riven parmesan efter tycke, smak och tillfälle.
 
Igår gjorde jag snabb middag bestående av falafel. Dessa hade jag gjort i förväg och frusit in i portioner. Även om falafel är bäst helt nygjorda så blev de jättegoda uppvärmda med rostade pitabröd, sallad och sås gjord på grekisk yoghurt och sambal oelek.
 
Låt mig presentera världens kanske godaste pastasås. Snorlätt att göra men kanske inte lika nyttigt som det som presenterats hittills.. :p

Ett paket kokt skinka (120g alltså sån man har på mackan från charken, inget färdigstrimlat skit)
1 paket naturell philadelphiaost
1 liten burk (2,5 dl) lätt creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
1 msk senap typ slotts
1 hönsbuljongtärning
lite färskmalen svartpeppar

Bara att blanda allt i en kastrull och låta det koka på låg värme 10 minuter kanske så allt är slätt och klumpfritt. Serveras med pasta. Denna är sjukt god, den funkar att frysa och tina men eftersom den har så pass högt fettinnehåll tycker jag den blir lite märklig. godare att ha i kylen bara och äta några dagar i rad :)
 
Jag älskar att laga mat, men vardagsmaten blir lätt så himla tråkig. För den ska ju gärna vara snabb, enkelt och hyfsat billig. Nu är jag ute efter den otroligt goda vardagsmaten, maten som har det där lilla extra! Lite ovanligare recept, som ni säkert sitter på :D

Igår så gjorde jag en rätt som jag inte tröttnar på oavsett hur många gånger jag äter det. Enkelt, snabbt och framför allt, MEGAGOTT! Gjorde den med pasta och gröna bönor, men går lika bra med potatis och valfri sallad.

Ingredienser:
Laxfilé (kan göras med hel lax men jag hade fyra filébitar)
Vitlök
Flingsalt
Matlagningsgrädde
Gröna oliver utan kärnor

Gör såhär:
Smörj in laxen i salt och vitlök (jag älskar vitlök och har typ en klyfta per filé). Lägg i en ugnsform. Hacka/dela oliver. Jag hade ca 1 dl men det gör man som man vill med. Strö över oliverna över fisken. Häll över matlagningsgrädde, ungefär så det täcker fisken (jag hade 5 dl).
In i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter beroende på fisken.

BAM. Världens godaste vardagsmat är fixad!

Jag hoppas att ni har massa goda recept att dela med er av så jag kan fylla på min receptbok! :) Laxen tar typ 30 minuter att göra, vilket känns rätt lagom för en vardag.
Den brukar jag också göra men jag byter ut oliverna mot att jag lägger ett täcke Västerbottenost på.
 
Lax i ugn med täcke av majonnäs beströdd med dill. Serveras med potatis eller ris.

Man kan även göra täcket av hälften majonnäs, hälften creme fraiche. Vad som är bäst tvistar de lärda om.
(Majonnäs såklart. För majonnäs är gudomlig nektar i burkform.)
 
Igår gjorde jag snabb middag bestående av falafel. Dessa hade jag gjort i förväg och frusit in i portioner. Även om falafel är bäst helt nygjorda så blev de jättegoda uppvärmda med rostade pitabröd, sallad och sås gjord på grekisk yoghurt och sambal oelek.

Herregud så hungrig jag blev! :arghh: :rage:
 
Låt mig presentera världens kanske godaste pastasås. Snorlätt att göra men kanske inte lika nyttigt som det som presenterats hittills.. :p

Ett paket kokt skinka (120g alltså sån man har på mackan från charken, inget färdigstrimlat skit)
1 paket naturell philadelphiaost
1 liten burk (2,5 dl) lätt creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
1 msk senap typ slotts
1 hönsbuljongtärning
lite färskmalen svartpeppar

Bara att blanda allt i en kastrull och låta det koka på låg värme 10 minuter kanske så allt är slätt och klumpfritt. Serveras med pasta. Denna är sjukt god, den funkar att frysa och tina men eftersom den har så pass högt fettinnehåll tycker jag den blir lite märklig. godare att ha i kylen bara och äta några dagar i rad :)


Vi gör en variant på denna.

En paket smörgåsskinka
Färska champinjoner
Créme bonjour vitlök och örter
Tagliatelle
Salt och peppar

Strimla skinkan, skiva svampen och fräs alltihop i smör. Koka pastan, häll bort vattnet och blanda ner créme bonjour och det frästa köttet och svampen. Krydda och ät. :d
 
Fuskrisotto

Koka risoni-pasta enligt anvisning anvisningar
Dela en knippe grön sparris i 2-3cm bitar och stek fort i lite smör
Låt räkor i lake rinna av/ tina frysta räkor
Blanda i en burk creme fraiche saffran/tomat i den varma, avrunna risonin
Vänd i sparris och räkor och värm upp allt lite snabbt
Hyvla/ riv över parmesan vid servering. KLART!
 
Vad mycket goda maträtter det finns i den här tråden :d

Gör en kycklingrätt ibland som är väldigt snabb, enkel och god.
Kycklingfile (eller en påse salladskyckling om man vill ha det riktigt snabbt)
Wokgrönsaker
En burk thaicurrysås (har jag för mig att den heter)
Nudlar eller pasta

Stek kycklingen tillsammans med grönsakerna, häll på såsen och låt det puttra en stund. Servera ihop med nudlar eller pasta. Det är gott!
 
Vinägrettpotatissallad är bland det godaste jag vet på sommarhalvåret. Äter det flera gånger i veckan. Vinägrett har jag alltid i kylskåpet. Går lika bra att ha på vanlig sallad.

Vinägrett: Olja och vinäger, ca 60-40. Jag tycker att balsamvinäger är godast. Blandar ofta olika oljor. Vitlök, salt, peppar är måsten. Sedan kan man ta olika örtkryddor (massor) och/eller senap t ex.

Koka potatis. Låt svalna lite, men inte så den blir kall. Skär i bitar. Häll på vinägrett medan den fortfarande är ljummen. Ha i rödlök i skivor och kalamataoliver MED kärnor. Om man vill kan man äta den som den är eller tillsätta vad man känner för, t ex ramslök, olika salladssorter, kapris, paprika, fetaost, solmogna tomater, morotsslantar, broccoli.

Jag kan äta potatissalladen som den är, men det går bra att ha t ex rökt skinka till. Eller något grillat.
 
Lax carbonara

Lax
Fiskbuljong
Gul lök
Grädde (visp eller matlagnings beroende på smak)
Mjölk/vatten att spä grädden med om man vill
Färsk pasta
Äggula
Parmesanost

Hacka och stek löken i olja tills den är genomskinlig, lägg på laxen, krydda den med fiskbuljong och stek den nästan klar, hacka den i bitar medan du steker. Blanda i en skål grädde, äggula och parmesanost. Häll över gräddblandningen över laxen, rör om. Koka pastan, rör ner tillsammans med laxen och grädden.

Quorn-sås

Quornfärs
Paprika-chili créme fraiche

Stek färsen, häll på créme fraiche. Ät med vad du vill.

Pasta pesto med halloumi

Pasta
Halloumi
Pesto
Körsbärstomater

Koka pasta, blanda med pesto. Stek halloumi och halverade körsbärstomater. Blanda ihop!

Fetaostpaket

Lägg fetaost, kryddor, lök, morot, örter etc etc i foliepaket och in i ugnen 25 min 200 grader typ.

Kyckling curry

Kyckling
Kokosmjölk
Röd currypasta

Stek kyckling. Häll på kokosmjölk och currypasta efter smak. Servera med ris.
 
Tycker man om spenat har jag följande recept:

Koka pasta
Skär kassler i stavar
Gör en stuvning av ca 5 dl mjölk, ett par msk mjöl, ca 300 g fryst spenat, salt, peppar och ett par klyftor vitlök
Låt stuvningen koka upp under omrörning och därefter sjuda ett par minuter.
Häll den kokta pastan i en gratängform, lägg över kasslerstavarna och häll över stuvningen. Toppa med riven ost, in i ugnen ca 10-15 min på 225 grader. Klart!
 
Får mig osökt att tänka på en "afrikansk kikärtsgryta" som också råkar passa i den här tråden :p

Första träffen på google om man söker på namnet men huvudprincipen är att fräsa lök, hälla över en burk krossade tomater, 1 burk kokta kikärtor, buljongtärning, en skvätt vatten, kryddor (t.ex spiskummin) och några rejäla skedar jordnötssmör som får koka ihop en liten stund, och strö över cashewnötter på slutet om man känner sig rik! Den är god till ris, och antagligen couscous och bulgur också.
Den är UNDERBAR! Gjorde den till min 40-årsfest :D, då både gluten och laktosintolleranta skulle delta + en vegetarian. Enormt uppskattad!!
 
En pastarätt som är svinenkel görs genom att blanda ett paket fryst bladspenat 400-500 g med en liten ädelost, typ kvibille, i en kastrull på medel-eller hög värme beroende på hur tinad spenaten är och hur mycket man orkar röra. Efter det kan man även ha gravad lax, 200 g räcker, i också. Koka pasta, blanda ihop, gotta dig!
 
Enkla fiskrätten

400g fryst torsk i block
1,5 tsk Herbamare (örtsalt)
3 dl grädde

Ugn 225 grader

Lägg fisken i en liten form. Strö över örtsaltet. Häll grädden över. Själv gör jag oftast dubbelt med sås (och krydda). Såsen ska täcka fisken.

In i ugnen 50 min (om djupfryst).

Barnsligt enkelt och barnsligt gott! Kan varieras i det oändliga men pröva originalet först,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp