Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Haha men vad söt! :laugh: Kan hon backa på kommando?
Hon kan backa på kommando ja. Inte så bra, men hon backar iallafall. Snett. Väldigt snett oftast :rofl: Det är ett work in progress om man säger så.

Det är väl därför jag lyckas få runt henne halvvägs nu, för hon backar naturligt snett ändå. Fast, åt andra hållet egentligen.
 
Du får väl lära dig att intressera dig för de bra sporterna, som vettigt folk! :angel:


Nu ska jag ha kurs (sen som vanligt :banghead:), men kan försöka förklara mer sen - om det fortfarande behövs. :D

:D :D

Mycket bra tips i alla fall! Ska testa det med Floyd, kanske kan jag belöna i stilla position utan att han får för mycket förväntan i själva fotgåendet.
 
Hon kan backa på kommando ja. Inte så bra, men hon backar iallafall. Snett. Väldigt snett oftast :rofl: Det är ett work in progress om man säger så.

Det är väl därför jag lyckas få runt henne halvvägs nu, för hon backar naturligt snett ändå. Fast, åt andra hållet egentligen.

Om hon kan kommandot backa så ställ dig i ett hörn (eller en fyrkant gjord av kompostgaller) och säg backa samt visa med händerna. Hon har inget val då än att backa runt dig eftersom väggarna är ivägen.
Det underlättar att ha godis i båda händer och lägga in flera belöningspunkter. Jag lärde Dahlia så väldigt snabbt. Gick ut från hörnet mer och mer tills hon kunde även utan några väggar/hörn.
 
Nu har jag anmält oss till två HtM tävlingar. Har inte tränat HtM på ett bra tag och har 4 rallystarter att göra innan HtM starterna så vi får väl se hur det går. Vi har ett program som vi tävlat med förr men man behöver ju alltid träna mer och slipa på detaljerna.

Hur går det för er andra?
 
Nu har jag anmält oss till två HtM tävlingar. Har inte tränat HtM på ett bra tag och har 4 rallystarter att göra innan HtM starterna så vi får väl se hur det går. Vi har ett program som vi tävlat med förr men man behöver ju alltid träna mer och slipa på detaljerna.

Hur går det för er andra?

Vad kul! Jag är sugen på att starta både freestyle och HtM klass 2 men tror inte att det kommer bli förrän i höst när inomhussäsongen drar igång.
Nu blir det så mycket lydnad, bruks, agility och rally under våren och sommaren istället.
Har dock en tanke på att bygga vidare på mitt freestyleprogram jag körde i klass ett men göra det längre och lite mer avancerat.
I HtM har jag en tanke om låt, kommer nog ta delar från klass ett-programmet men mestadels gör jag nog nytt för att det är roligt! :D
Så synd egentligen att jag inte haft tid och möjlighet till att komma igång med nya program nu för klubben kommer ha sin allra första freestyle och HtM-tävling i maj så det hade varit väldigt kul att tävla då!

För övrigt så jobbar jag vidare på att hon ska kunna backa längre sträckor ifrån mig men även backa emot mig och in mellan mina ben.
Vill även lära henne att vända sig så hon kan backa ut, vända och backa in, men inte kommit på något bra sätt att lära in det ännu.
 
Vad kul! Jag är sugen på att starta både freestyle och HtM klass 2 men tror inte att det kommer bli förrän i höst när inomhussäsongen drar igång.
Nu blir det så mycket lydnad, bruks, agility och rally under våren och sommaren istället.
Har dock en tanke på att bygga vidare på mitt freestyleprogram jag körde i klass ett men göra det längre och lite mer avancerat.
I HtM har jag en tanke om låt, kommer nog ta delar från klass ett-programmet men mestadels gör jag nog nytt för att det är roligt! :D
Så synd egentligen att jag inte haft tid och möjlighet till att komma igång med nya program nu för klubben kommer ha sin allra första freestyle och HtM-tävling i maj så det hade varit väldigt kul att tävla då!

För övrigt så jobbar jag vidare på att hon ska kunna backa längre sträckor ifrån mig men även backa emot mig och in mellan mina ben.
Vill även lära henne att vända sig så hon kan backa ut, vända och backa in, men inte kommit på något bra sätt att lära in det ännu.

Vad kul att du ska bygga nytt, det är roligt.

Tror det är din klubb jag ska tävla på i maj ;) Jag tränar på att tävla, tror inte vi är redo egentligen med tanke på hur lite vi tränat htm senaste tiden och vi kommer inte hinna träna så mycket heller för jag kommer nog mest träna rally.
 
Vad kul att du ska bygga nytt, det är roligt.

Tror det är din klubb jag ska tävla på i maj ;) Jag tränar på att tävla, tror inte vi är redo egentligen med tanke på hur lite vi tränat htm senaste tiden och vi kommer inte hinna träna så mycket heller för jag kommer nog mest träna rally.

Ja vad roligt! :p Jag anmälde mig precis som funktionär så vi syns nog där. Heja heja!
Tycker det låter som en bra idé att se det som träning av tävling. Detta är ju dessutom utomhus vilket kan vara lättare för vissa och svårare för andra :)
 
Ja vad roligt! :p Jag anmälde mig precis som funktionär så vi syns nog där. Heja heja!
Tycker det låter som en bra idé att se det som träning av tävling. Detta är ju dessutom utomhus vilket kan vara lättare för vissa och svårare för andra :)

Vad kul, då ses vi.

Vi har ju tävlat mest inne så det är annorlunda att tävla ute. Vilket som är lättast för Minn vet jag inte riktigt då vi bara gjort 2 starter ute. Kommer ha hunnit med 4 rallystarter till ute innan HtM-tävlingen så då har hon fått mer erfarenhet.
 
Nu har jag och Chanel anmält oss till en intensiv helgkurs i freestyle och heelwork to music för nybörjare i Karlskoga 23-24/9. Känner att vi behöver lite hjälp på traven för att komma igång, bygga grunder, få förståelse för träningen m.m. :)
 
Nu har jag och Chanel anmält oss till en intensiv helgkurs i freestyle och heelwork to music för nybörjare i Karlskoga 23-24/9. Känner att vi behöver lite hjälp på traven för att komma igång, bygga grunder, få förståelse för träningen m.m. :)

Vad kul! Berätta hur det var sen, OK? :)

Hur går det för er andra? :)

Ingen större skillnad för oss, tretusen halvfärdiga tricks, nästan noll som är exakta. :laugh:
Har dock ett par kurser på gång också! :up:
 
Hur går det för er andra? :)

Inte tränat alls egentligen. Finslipad lite på några HtM-positioner och sen även börjat med backa in mot mig. Vill gärna att hon ska kunna backa från mig en 5-10 meter, vända själv och sedan backa tillbaka till mig.
Snurra kan hon på håll, men inte vända sig så det måste jag komma på hur jag ska lära in (nära mig först och främst såklart!).

Funderar på en start i HtM-i höst. Kommit på att jag helst tävlar just freestyle och HtM inomhus så därför skippar vi sommartävlingarna.
 
Skickade precis iväg anmälan och betalning till en tävling. Ska starta HtM som jag gjort förut men har visst fått för mig att testa att starta FS också :nailbiting:

Nu har vi tävlat. HtM gick inte bra. Fick inte alls med henne så hon tappade positioner och stannde för hon ville ha koll på allt runtomkring.

Freestyledebuten gick däremot mycket bättre. Vi fick ihop 23.05 poäng och uppflytt :banana:
A760wYK.jpg
 
Puttar upp tråden. Jag har börjat träna både fs och htm med Betty som ett break ifrån rallyn och komplement till lydnaden.

Har satt ihop två program och hon kan alla delar som är i, ska bara få ihop allt till en helhet. Har tänkt debutera i ullriceham i båda grenarna, är dubbelstart i båda lördag + söndag i oktober.
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 638
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 291
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 287
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 254
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp