Bukefalos 28 år!

Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har köpt d vitamin på hälsokost, det finns bra sorter om man läser på.
De är starkare, de har hjälpt mig. Märker stor skillnad nu när jag inte tagit på en vecka! Jag har mycket mera värk o ar stel!
Det behövs stora doser för att komma tillrätta med en brist.
Om jag förstått det rätt så fungerar d som ett hormon, och hela systemet hamnar på sniskan.
Rdi är lågt satt, men är ju bra för dem med normala nivåer.

Det behövs orimliga mängder med ägg(45) lax (kilovis)etc för att vi ska få i oss d via kosten!
Solen laddar oss men bara om vi exponerar hud mellan maj-Aug utan solskydd 30min varje dag när solen står som högst... och lyckas man med det räcker det ändå inte resten av året!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Kan också hålla med om att komma till ett multimodalt team! Jag har varit i kontakt med dem sedan i höstas, så skönt att det finns folk som förstår och framför allt lyssnar och tror på mej som patient!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har köpt d vitamin på hälsokost, det finns bra sorter om man läser på.
De är starkare, de har hjälpt mig. Märker stor skillnad nu när jag inte tagit på en vecka! Jag har mycket mera värk o ar stel!
Det behövs stora doser för att komma tillrätta med en brist.
Om jag förstått det rätt så fungerar d som ett hormon, och hela systemet hamnar på sniskan.
Rdi är lågt satt, men är ju bra för dem med normala nivåer.

Det behövs orimliga mängder med ägg(45) lax (kilovis)etc för att vi ska få i oss d via kosten!
Solen laddar oss men bara om vi exponerar hud mellan maj-Aug utan solskydd 30min varje dag när solen står som högst... och lyckas man med det räcker det ändå inte resten av året!

Vilken sort köper du? Jag har en Life butik i närmsta större staden, de brukar ha ganska bra sortiment..:laugh:

Ne, solen hjälper inte mycket.. Särskilt inte för mej som har lindriga soleksem..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har köpt Holistics med 2000 iE d3. (vitaminvaruhuset.se bla)
Man ska gärna ta dem med fett av ngt slag för att maximera upptaget.Gäller all D vit.
D-vitaminet lagras i fettet och därför kan man ta en större dos tex. varannan dag eller en gång/vecka. Men jag har tagit en kapsel dagligen.

Till barnen har jag köpt en svagare variant, dessa är i olja små kapslar.

Till alla:

Hur ser era B12 värden ut? Någon som provat injektioner?

Vilken annan medicinering? SSRI? Jag funderar på att be om Voxra, även om jag helst vill slippa..

Ang hypo typ 2. Läs på om detta - intressant tycker jag. Tyder på att standardproverna som tas på HC inte säger allt. Att omsättningen i blodet på dessa hormoner inte säger något om hur det ser ut på cellnivå, dvs kommer de till användning som de ska?

Hur började det för er andra? Jag gick in i väggen och var riktigt dålig länge. Sen har jag hankat mig fram, utbildat mej, omskolat mej, jobbat, varit sjukskriven. Men aldrig blivit pigg igen! Inte så att det fungerar som man önskar. Värst är att inte bli trodd. Ibland tror jag mej inte själv ens... Att man stämplas som lite märklig, ibland osocial (man orkar inte) etc. Man orkar det mesta - EN LITEN STUND.. Det är en SORG att inte kunna leva ordentligt.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Hur ser era B12 värden ut? Någon som provat injektioner?

Hur började det för er andra? Jag gick in i väggen och var riktigt dålig länge. Sen har jag hankat mig fram, utbildat mej, omskolat mej, jobbat, varit sjukskriven. Men aldrig blivit pigg igen! Inte så att det fungerar som man önskar. Värst är att inte bli trodd. Ibland tror jag mej inte själv ens... Att man stämplas som lite märklig, ibland osocial (man orkar inte) etc. Man orkar det mesta - EN LITEN STUND.. Det är en SORG att inte kunna leva ordentligt.

Jag antar att de kollade detta värdet när jag låg inne sist. Då varnade de för den extremt låga d-vitaminbristen, men inget om B12. Ska be läkaren ta ett prov nästa gång jag är inne.

Jag har ända sedan ganska ung klagat på ledvärk och onormal trötthet. När jag var yngre skyldes det på min astma. Psykologiska besvär har jag haft ända sedan tidiga tonåren (10-11år).. Jag har varit deprimerat i olika omgångar. Jag har också haft stora problem med att klara av att arbeta, vissa perioder är bättre och då funkar det okej. Andra gånger blir det bara totalstopp, det går helt enkelt inte. Hur gärna jag än vill.

Just nu håller jag på att utbilda mej, då det jag är utbildad till inte funkar att jobba med. Jag har också hos vissa stämplats som lite konstig, ordet hypokondriker, gnällspik och latmask har nämnts flertalet gånger.
"Ja, men det är ju bara att kämpa på, jag är också trött ibland" Hade jag fått en krona för varje gång jag hört det så hade jag varit rik idag..

Mvh Domino_s
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har testat b12 injektioner eftersom jag låg inom ramen men lite åt det låga hållet. Märkte tyvärr ingen skillnad mer än att värdet blev bättre på pappret.

För min del började allt år 2000 med en ryggskada, 2006 fick jag diagnosen myofasciellt smärtsyndrom och lumbago ischias. Fibromyalgidiagnosen fick jag i somras, då hade jag haft vandrande värk i 1,5 år men inte sökt för det utan hankat mej igenom min halvtid på jobbet så gott det gick. Envis som man e:grin: Men på sommaren tog det stopp efter att ha gått igenom stress med byte av jobb och arbetsgivare. Sedan augusti 2012 har jag varit helt sjukskriven och testat diverse olika mediciner, men tyvärr har inget gett verkan hittills. Är inskriven på multimodala teamet sedan november månad och hoppas att det ska göra skillnad!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

*KL*
Det har länge varit känt bland läkare att "ospecifik smärta" i många fall kan lindras med d-vitamintillskott. Många med värk får ju också lindring vid vistelse i varma länder, vilket man tidigare enbart kopplat till effekten av värmen. Men nu verkar man ha börjat fundera i om även det d-vitamintillskott som vistelse i solen i dessa länder ger bidrar till lindringen.

Jag tar 5000 IE D-vitamin per dag (alt 4000 varannan dag och 6000 varannan, beroende på vilken typ av tillskott jag använder.) Började med Apotekets D-droppar och då krävdes 50 droppar/dag för att komma upp i denna dos! Eftersom vitaminet är fettlösligt tar jag alltid tillskottet till min frukost, eftersom det är den måltid då jag har den allra största fettprocenten. Är övertygad om att de som hävdar att dagens rek doser av D-vitamin är alldeles för lågt satta och att rädslan för överdosering är överdriven. Det jag kunnat läsa mig till på Kostdoktorns sida ang d-vitamin är att alla kända fall avs överdosering handlat om 30.000 IE/dag under långa perioder.

Tyvärr har det visat sig förekomma mycket fusk med d-vitamintillskott... f f a att de vid test på oberoende lab visat sig inte alls innehålla lika mycket d-vitamin som utlovats. Men också några fall där de innehållit MKT högre doser än förpackningen anger - så att det faktiskt kunnat vara risk för överdosering. Numera köper jag därför ett d-vitaminpreparat som Kostdoktorn rekommenderar, då han själv bekostat test av detta i ett oberoende lab. Massor med intressant info om d-vitamin hittar du på hans sida HÄR.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Här är en till som brottas med fibro och d-vitbrist och även återkommande blodbrist pga ständigt fallande järnvärden...

Ibland tar tröttheten över helt. Den där känslan när man bara vill ligga ner, jämt, och inte göra någonting alls. Jag vet hur det är.

Jag fick diagnosen för snart 2 år sedan. Det gick ganska fort, hade gått ca 1- 2 år med diffusa symptom och vandrande värk och flera sjukskrivningsperioder, flera gånger kopplade till denna enorma trötthet!

Hästarna (och de andra djuren) är det som hållit igång mig under de senaste åren, så jag känner igen det du skriver. Jag kan ofta slappna av mer och låta mig få vara trött om jag har varit i stallet under dagen. Kroppen vilar bättre om den fått liiite ansträngning först (och hjärnan också för den delen) och jag kan acceptera tröttheten på ett annat sätt.

Jag fick mycket hjälp av KBT via smärtklinik. Fick verktyg att hantera tröttheten och värken. Även taktil massage har hjälpt, den hjälper mig att slappna av både fysiskt och mentalt och det hjälper faktiskt tröttheten också.

För mig brukar det bli bättre när solen och värmen kommer, så jag hoppas det blir snart (hästen fick dock ett fånganfall förra sommaren så fångesten är stor och den spär tyvärr på det onda, så längtar inte direkt till att gräset börjar dyka upp i år...)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

kl

är deltidssjukskriven pga tröttheten men FK har sparkat bakut sen dec..

FK...don´t get me started...:devil: Har haft så svåra besvär att de påverkat min arbetsförmåga sedan januari 2003. På senare år har jag dock blivit utförsäkrad tre gånger... Oerhört frustrerande när det inte spelar någon som helst roll hur man mår utan det enbart är antal dagar med sjukpenning som räknas... Ingen hade nämligen talat om för min fibro att den förväntas gå över efter x antal dagar... :crazy: Min läkare har hela tiden tyckt det varit fantastiskt bra att jag faktiskt klarat arbete på 75 % av min heltid, men för FK finns ju bara heltidsarbete numera... Fr 1 december 2011 blev jag utförsäkrad senast och då bestämde jag mig för att inte längre överklaga. Hade tillräckligt jobbigt att "hålla näsan över vattenytan" ändå och behövde använda den lilla energi jag hade till att må så bra som det ändå var möjligt. Arbetsgivaren var bussig att bevilja tjänstledighet utan lön på 25 % istället, trots att egentligen inga deltidstjänster finns hos oss och att de inte har någon som helst skyldighet att bevilja detta. Och det var en ENORM lättnad när jag väl lyckades släppa det hela - först då insåg jag hur otroligt mycket energi alla duster med FK tagit...

MEN i augusti 2012 råkade jag höra en intervju i radions P1 med högste chefen för FK i Sverige. Han berättade att de fått så många domar emot sig i högsta instans när det gällde fibromyalgi samt svåra sömnstörningar varför de nu måste ändra sina riktlinjer för hur arbetsförmågan i dessa fall skulle bedömas. Uppenbarligen hade reglerna hittills varit alldeles för hårda. Detta gav mig nytt hopp, jag ansökte om varaktig sjukersättning på 25 % fr o m 1 september 2012. Ett antal läkarutlåtanden och ett otal samtal med handläggaren på FK senare fick jag så i slutet av februari besked om att detta beviljats! Vilken OERHÖRD lättnad att inte längre behöva känna sig misstrodd av FK!!!

Konstigt nog har jag, förutom den där intervjun i P1, inte sett något alls om dessa nya riktlinjer i medierna. Eller på FK:s hemsida för den delen. Som jag förstod saken så innebär de nya riktlinjerna att de nu också måste ta hänsyn till hur länge man haft sina besvär. (I mitt fall i 10 år nu.) Så i alla fall för er som har mångåriga besvär bakom er men ändå inte fått er nedsatta arbetsförmåga godkänd av FK kan detta förhoppningsvis vara en öppning!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

*KL*

Är det föresten någon som testat floating? Läste en text om att det i tester visat sig mkt effektivt för personer med fibromyalgi för att hjärnan för en gångs skull får vila från intryck och därför ha mkt bra effekt på den här förlamande tröttheten. Det lät väldigt logiskt och jag har bokat in en första floatingsession i grannstaden i slutet av denna månad. (Dock var texten jag läste publicerad på hemsidan för ett företag som just erbjuder floating så jag har ju ingen aning om hur objektiva och välgjorda de där "testerna" man hänvisade till varit. Men det skadar ju inte att prova i alla fall!)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Här är en till som brottas med fibro och d-vitbrist och även återkommande blodbrist pga ständigt fallande järnvärden...
Jag har också dåliga järnvärden, usch.. Det är så mycket att man inte kan hålla allt i huvudet, kommer ihåg allt eftersom ni andra skriver om det..:crazy:

Ibland tar tröttheten över helt. Den där känslan när man bara vill ligga ner, jämt, och inte göra någonting alls. Jag vet hur det är.

Jag fick diagnosen för snart 2 år sedan. Det gick ganska fort, hade gått ca 1- 2 år med diffusa symptom och vandrande värk och flera sjukskrivningsperioder, flera gånger kopplade till denna enorma trötthet!

Hästarna (och de andra djuren) är det som hållit igång mig under de senaste åren, så jag känner igen det du skriver. Jag kan ofta slappna av mer och låta mig få vara trött om jag har varit i stallet under dagen. Kroppen vilar bättre om den fått liiite ansträngning först (och hjärnan också för den delen) och jag kan acceptera tröttheten på ett annat sätt.
Precis såhär är det för mej, har man fixat stallet och kanske till och med orkat rida så känns det liksom okej att vara lite trött, för då har man gjort något innan. Jag hade också gett upp för längesen om jag inte hade haft mina underbara djur.

Jag fick mycket hjälp av KBT via smärtklinik. Fick verktyg att hantera tröttheten och värken. Även taktil massage har hjälpt, den hjälper mig att slappna av både fysiskt och mentalt och det hjälper faktiskt tröttheten också.

För mig brukar det bli bättre när solen och värmen kommer, så jag hoppas det blir snart (hästen fick dock ett fånganfall förra sommaren så fångesten är stor och den spär tyvärr på det onda, så längtar inte direkt till att gräset börjar dyka upp i år...)
Jag mår också bättre när solen och värmen kommer, mer energi och mindre ont. Jag har en anläggning som erbjuder artificiell (stavning?) sol, saltvattenpool och bubbelpool som granne, tanken är att jag ska testa att besöka dem minst 3 ggr/månad. Har inte bott här sålänge så det har inte blivit av ännu. Detta hoppas jag mycket på!

Mvh Domino_s
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag får B12 injektioner just nu. Har fått 5/10 tycker det har hjälpt en del på min värk men jag misstänker att det inte kommer hålla i sig efter jag slutat på injektionerna. Har även känt mig lite mer "med" i hjärnan, inte lika avstängd. Jag tar också D vitamin, tröttheten hjälper den inte mot men jag har sluppit vinterdippen åtminstone.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Kl

Ang floating! Har för mig att man Har magnesiumsalter i vattnet!
Kroppen kan lätt ta upp magnesium via huden och det fungera då för trötta muskler mm!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Kl

Ang floating! Har för mig att man Har magnesiumsalter i vattnet!
Kroppen kan lätt ta upp magnesium via huden och det fungera då för trötta muskler mm!

Jag har googlat lite på detta sedan det kom upp i tråden och det låter intressant. Någon som har testat detta? :laugh:
Vad jag har förstått så använder de olika "tillsatser" i vattnet beroende på vilket resultat man vill ha, men det kan ha varit jag som läste lite dåligt också.

Mvh Domino_s
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har konstaterad hypotyreos. När värdena är låga så är jag så trött, så trött, alltid, oavsett vad.

Sista månaderna har jag på eget bevåg höjt levaxindosen till 200mikrogram. Är trots det oändligt trött, smärtkänslig, har myxödem nästan överallt och binder så mycket vätska att jag får ont i lederna. Och som jag fryser! Har helst närmare 30 grader inne för att inte frysa men kan frysa ändå.

Det är så sjukt svårt att få vettig hjälp.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har testat floating, tyckte att det var helt underbart, jag hade gärna bosatt mih i den där lådan om det gick.
För mig var det även otroligt underbart just att alla intryck försvinner. Jag blir ganska påverkad av ljud och ljus.
Tyvärr kostar det ju en hel del, precis som allt annat man provar och behöver för att lindra värk och trötthet.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Nu ska jag gå in i tråden .. tog mej hela dagen igår att läsa , ironiskt nog av trötthet :grin:
Kan inte sitta så länge stilla vid datorn , utan sätter mej mellan varven med häst och hundsysslor.
Fick min FM diagnos för länge sedan , ca 10-15 år sen ? Tappar liksom tidskoll med tiden .. men jag är 45 år nu och fick den i början av 30 årsåldern.
Känner igen mej väldigt väl i din beskrivning .. man är ju så trött att det går inte att föra ett samtal med ngn ens.
Jag svarar inte i telefonen före ca kl. 13 på dagarna för jag skulle inte kunna prata iallafall.

Jag pysslar alltid med det som kan vänta på kvällstid , jag mår bättre framåt kvällen då jag har kommit upp i ett antal värktabletter.
Så mocka i hagen (har lösdrift) , borsta hästarna , rida (sommarhalvåret , avställda under vintern) , hundpromenader , åka och handla osv sker alltid senare på dagen.
Allt är ordnat med hästarna så de klarar sej under morgon/förmiddagstimmarna så som thermobar och fri tillgång på grovfoder.

I höstas blev vi med valp här i huset :) .... Så kul och härligt .. men jag är fortfarande i en form av dimma efter morgonkissnödig valp de dagar min sambo jobbat , nu är hon 6 månader och fått ordning på kisseblåsan och börjar falla in i mattes dygnsrutiner så som de vuxna hundarna gör , så nu får jag sova på morgonen !

Men just en sådan sak är vad jag upplever svårt att förklara för ngn som inte vet hur sjukdomen fungerar , att det kan ju ta evigheter efter en period av "stress" att komma i fas igen.

Jag äter B-vitamin sedan några år , efter att man sett att jag låg på gränsen till lågt värde , även Folsyra sedan förra året , och Levaxin sedan några år.
Jag fick järn tillfört genom dropp under en period för några år sedan då den läkaren ville se om det kunde hjälpa mej ngt , jag blev inte mindre trött , men däremot blev min mens normal ! :confused:

D-vitamin har jag tillfört själv denna vinter , men vet i sjutton om det hjälpt ngt .... I och för sej så glömmer jag ta det dagligen , så det kanske blivit för lite.

Kram till alla trötta ! :)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

KL

Hej alla tröttisar! Hur står det till idag?

Själv har jag haft en ganska bra dag, orkade fixa hela stallet på morgonen, har varit iväg hem till en kompis med lill-hunden. Fixat delprov 3+4 i Etik och människans livsvillkor (hjärnan har inte orkat läsa på 1 vecka innan) och även tagit en 30min promenad med hästen och lill-hunden..

Nu är jag helt slut, hjärnan har stängt av och kroppen värker. Men det känns helt okej ändå..:laugh:
Jag har gjort det jag måste idag, lite dåligt samvete över disken i köket, men det får helt enkelt bli en annan dag.

Mvh Domino_s
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

jag har lyckats ta mig till doktorn som jag skulle och gå promenad med hundarna. Dammsugit här vardagsrummet nu i kväll. Känns inte så lovande att få nån mat i sig dock:cool:
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

jag har lyckats ta mig till doktorn som jag skulle och gå promenad med hundarna. Dammsugit här vardagsrummet nu i kväll. Känns inte så lovande att få nån mat i sig dock:cool:

Nej, det är samma här. Frukosten gick ner, men laga mat nu ikväll fanns ingen ork till. Tack och lov jobbade sambon dagspass idag och fixar för tillfället lite käk.. Hoppas nu bara att det smakar när han fixat och donar, har lätt att bli illamående när jag är så trött. Någon annan med det problemet?

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 189
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 679
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 596
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp