Denna värme med hästarna

lovehorses

Trådstartare
Det har ju varit extremt varmt och är det fortfarande och kommer att fortsätta med detta.

HUr gör ni med era hästar när det är så här varmt?
Låter ni dem gå i hagen som vanligt?

Jag känner mig jättekluven, å ena sidan är det sommar de blir varmt MEN när man ser hur de lider i värmen och med alla brömsar och skit som finns.
Har dem på ett bete en bit ifrån mig men kommer att ta hem dem för man ser hur de lider och hur trötta de är.
Kommer att sätta dem i en skogshage, där e de lite svalare.

Från en som lider med hästarna i värmen.:crazy:
 
Just nu står min egen häst på boxvila, så jag har inget direkt problem. Men de andra i stallet har ju detta problem. De hästarna som går på lösdrift märker man att väljer att stå inne när det är som varmast. De hästar som går i öppna hagar verkar tycka värmen är jobbig. Vissa tar in sina hästar på dagtid och låter dem gå ute på kvällen och natten. Det känns faktiskt som det mest optimala just nu.
 
min står i hagen!
Har skugga på olika ställen hela dagen (minst på förmiddagen och sedan mer och mer!)

Varierar med att låta honom ha flughuva, för att försöka undvika rinnande ögon och skav. Flugtäcke har han vissa nätter (är förvarmt på dagen).
Han verkar trivas! Står och chillar, inte alltför störd av broms o skit (mestadels).

Har haft tankar på att spola av honom när det är som varmast, men har jobbat då och inte haft möjlighet till de.

Jag brukar även ta in honom ett par gånger i veckan och låta honom stå och vila i stallet (just nu tvättas stallet, så är utan stall nån vecka...) DET är uppskattat :)
 
Jag har en sådan tur att mina hästar går bredvid stallet så de går in. Hade jag haft någonstans som de kunde gå in själva hade jag varit nöjd. Jag lider med de hästar som står ute med alla stickande och bitande insekter, det känns som om det bara blir mer och mer. Rida kl 04 på morgonen om man inte har ridhus:eek:
 
Z går ute på nätterna. Han och hand kompis går ut när de andra går in. De verkar väldigt nöjda. Eftersom de går ute när ingen kan se till dem för de flesta sover då, har de inga huvor eller täcken, utan är sprayade och smorda i stället. Deras hage är kuperad med träd, backar osv, så de kan välja ganska bra vad de känner för...
 
Jag har mina på bete.
Det finns en tät och sval skog, där inne står de hela dagarna just nu. Äter nog på nätterna.

Åker förbi andra hästar, bland annat ett sto med föl, som står i helt öppna hagar utan någon skugga och jag lider verkligen med dem.
 
Nästa gång jag bygger en ligghall till en lösdrift ska jag nog banne mig mura upp den, så det är svalare i den sommartid. :idea:
Nu tas de in dagtid för att slippa värsta ohyran, men trots flugskydd märker jag att min stora har mycket problem med ögonen. :(
 
Mina är inne på dagen, och på natten...Vi har alltid makalöst med insekter och jag står inte ut att se dom springa som besatta och inte komma undan. Jag har stora hagar med skog, och skugga och öppna fält, men vår gård ligger som en i en gryta och luften står still. Nu är det så illa i den här värmen att inte ens unghästarna kan vara ute dygnet runt, så jag har tagit upp dom till stallet så det är lätt att ta in och ut.

Jag släpper ut dom på natten när jag ändå brukar vakna, mellan 04 och 07. Är det tidigt får jag och lägger mig igen. Sedan måste de in vid 9. Släpper ut vid 16 tiden igen, fast det är nästan för varmt och mycket broms då med, tar in igen vid 21-22 tiden då mygginvasionen börjar. Men jag hoppas att den ger med sig så unghästarna kan gå ute på natten i alla fall.
Ponnyerna klarar att vara ute på nätterna och vissa dagar, deras hage är den bästa och på något sätt går vindarna så det inte är lika mycket insekter där. (Tack och lov)

Tur att jag tog tidig semester och jobbar nu, för annars hade jag blivit tokig av att använda semestern till att mocka och släppa in och ut hästar.:crazy:

Här hjälper inga insektsmedel eller täcken och huvor.
 
Vi har de två stora beteshästarna inne på dagarna och ute på nätterna nu. Det är alldeles för mycket broms.
Eksem ponnyerna är ute på dagarna men i svala små hagar bakom stallet och står inne på nätterna. Så våra går i skift kan man säga. Visst är det härligt med sommar med såååå mycket mindre stalljobb? Not. :D
 
Halva ligan går in mellan 8 och 9 på förmiddagen och ut igen när de som står och häckar i hallen hela dagen beger sig ut på betet. Då vet jag att insektstrycket är lagom :)
 
Ute.
Våra står på en öppen slätt där det alltid fläktar.

Min får sig en daglig dusch plus flugtäcke på när det är varmt, på så vis håller han sig sval.
 
Värmen är bra för mig just nu med tanke på att min häst är konvalescent och mer än gärna får vara trött. Tyvärr har vi nåt infernaliskt med insekter och då framförallt broms, som hör ihop med vädret.
Hade dem ute även nattetid och inne värsta timmarna på dagen. Men nu vill inte alla hästägare det längre så de fr går ute på dagarna, när det är som värst kommer de in ett par timmar. Men får ändå stå inne på natten.
 
Jag har sån tur att jag har hästarna hemma runt knuten. Även om värmen skulle vara ok för dom så är bromsarna helt sjuka. Och det ihop är ju inte roligt alså :-(
Särskilt ena hästen är känslig men har faktiskt inte mage att slänga på insektstäcke i denna värmen?

Jag tar in på dagen och har ute på natten ist, de är inne mellan 11 och 16 ungeför. Ett upplägg som de verkar mer än nöjda med.
Mitt stall är murat och svalt. Alla lägger sej och sover när de kommer in. Men vid 16tiden, då vill de allt ut igen

Förra stallet var det inte tal om att ha inne på dagen då hade de flytit iväg...
 
Mina går ute dygnet runt och trots att de har skugga så står de i solen. Det ena stoet har flugtäcke eftersom hon blev väldigt biten, de andra verkar klara det bra. Hade de börjat springa runt och stressa hade jag tagit in dem direkt, men eftersom de mestadels står i solen och sover så låter jag dem vara. Framåt kvällen börjar de beta igen.
 
  • Gilla
Reactions: CK
Jag är så glad att min häst går på lösdrift, med 5 hektar äng/skog/dungar och LIGGHALL! Hästarna står inne i ligghallen hela dagarna, på kvällen ser man hur de turas om att gå ut och kolla läget; en häst går ut och betar lite, om det fortfarande är mycket broms travar den tillbaka in i ligghallen och efter ca en kvart går någon av de andra ut och kollar och så håller de på tills det är någon som faktiskt stannar kvar ute, då går de andra också ut och så är de ute hela natten.
 
Jag har mina på bete utan möjlighet att ta in dom.
Det går rätt så bra ändå.
Shettisen är inte så ansatt av odjuren och halvblodet har fått ett sånt däringa tjusigt zebratäcke som faktiskt fungerar utmärkt.
Utan täcke hade jag faktiskt inte velat ha honom där!
Dom står ofta halvvägs upp på backen där det fläktar lite. På kvällarna betar dom längre ner i hagen.
Dom går på 8 ha med både backar, skog runtomkring, en damm och en å att dricka ur.
 
Hade mina ute på bete tills den här värmen började, dom såg inte ut att trivas i beteshagen. I skuggan närmaste skogen var det så sjukt jäkla mycket odjur att det inte gick att stå. Så dom fick komma in på gården. Nu har visserligen vinterhagarna vilat hela sommaren så det är fint tjockt bete i dom.

Dom väljer att gå in under morgonen vid nio tio och står sen inne och såsar nästan hela dagen (lösdriftsboxar). Idag har vi haft kring 34 grader, nu fram mot kvällen börjar dom traska ute igen, sist jag kollade mätaren hade det gått ner till 26 :)

Tycker verkligen synd om dom hästar som står i solen bland alla bromsar och odjur utan skydd eller skugga när det gassar på såhär.
 
Jag är så glad att min häst går på lösdrift, med 5 hektar äng/skog/dungar och LIGGHALL! Hästarna står inne i ligghallen hela dagarna, på kvällen ser man hur de turas om att gå ut och kolla läget; en häst går ut och betar lite, om det fortfarande är mycket broms travar den tillbaka in i ligghallen och efter ca en kvart går någon av de andra ut och kollar och så håller de på tills det är någon som faktiskt stannar kvar ute, då går de andra också ut och så är de ute hela natten.
Samma här ligghallen används som allra mest sommartid :)
 
Vi har också galet mycket bitodjur. Hästarna får komma in på morgonen och går ut på kvällen =)
 
Våra hästar har tyvärr inte skugga mitt på dagen, men inga odjur som biter på dom och det fläktar bra i hagen så det går ingen nöd på dom, även om jag allra helst skulle haft lite skugga till dom också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp