Bukefalos 28 år!

Dessa hundägare.. *suck*

Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jag är nog den enda som inte roas av att ljuga om att min hund dras med diverse smittsamma sjukdomar, jag tycker inte det är det minsta roligt. Jag säger precis som det är, hunden ska inte hälsa på barnen för att hon är stor och burdus och dom är små och kan bli rädda, eller nej din får inte springa fram för vi tränar och tränar jag inte min blir hon snart lika olydig som din.

Jag roas inte heller. Problemet med att säga som det är är att det ofta inte hjälper. Sist jag sa till en tant att "de behöver inte hälsa" fick jag ett snäsigt "Därför att??" till svar.

Jag hamnar lätt i en diskussion och känner att jag inte blir respekterad även om (eller kanske därför?) jag uttrycker mig trevligt och förklarande. Jaha, varför det? säger folk och släpper fram hunden ändå. Såklart borde jag öva mig på hur jag uttrycker mig.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men du har ju en lite större hund och min är "liten och söt" vilket kanske gör att många släpper fram sin.

Min blir inte glad om det springer fram någon jycke (läs urförbannad) så jag lyfter upp henne för att undvika bråk.
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

..Du behover faktiskt inte forklara dig...! Om folk inte respekterar ditt svar sa misstanker jag att du har nagot av en ursaktande kroppshallning? Bak med axlarna, tydlig ogonkontakt med andra foraren:

NEJ, min hund far inte halsa pa frammande hundar!

NEJ, du far INTE halsa pa min hund.

Forklara dig inte, be inte om ursakt, och ge sjutton i att forsoka vara "trevlig"... trampar dom pa dig och dina asikter ar det faktiskt Okey att inte vara sockersot och jattetrevlig...

Som hundagare vill man garna vara trevlig, o garna ha promenadkompisar... For det ar skitkul att vara ett gang som aker o badar med hundarna, eller gar langpromenader eller gar och tranar tillsammans. Det ar verkligen Jattekul! Och man vill garna vara en "bra och social" hundagare som ar ett foredomme i trevlighet och odmjukhet, oppensinnad och Glad. Men man far dra gransen nar man inte blir respekterad, det ar faktiskt Okey att bita ifran om det inte funkar att vara trevlig..

/Fia som ar Varldens ondaste, elakaste karring med hund... och som utan att tveka fraser ifran ordentligt. :devil: (Tar garna en plats i Onda vibbar Kursen med!!! ;))
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

*kl*

en annan sak är ju dessa hundar som lägger sig så fort de får se en komma gående, ligger där (matte/husse försöker antingen dra bort hunden eller så struntar de i att de ligger där) sen precis när man passerat attackerar hunden snett bakifrån..

Jag har en hund som gärna slänger sig i backen när man möter hundar som fokuserar på honom, han attackerar dock inte, utan försöker göra sig så snäll och inbjudande som möjligt (hakan i backen, öronen spetsade och svansen viftande) men förhoppningen att hunden ska vilja komma fram och hälsa och leka/hundens ägare tycker: "å vad söt" och släpper fram sin:angel:

Möter vi kopplade hundar/hundar som är lydiga säger jag nehedu! och går vidare (lyssnar han inte får han en fot i rumpan:devil:, hundar som slänger sig ner och vägrar röra sig hatar jag)

Skulle det däremot komma en lös hund låter jag honom lägga sig för att ge honom frihet att prata med den andra hunden. Något som han klarar aldeles utmärkt själv om hunden är normalt funtad. Är den inte det ser jag förhoppningsvis det och går emellan (har hänt 1 gång hittills)

Alltså: jag låter faktiskt min hund fixa hundmöten med lösa hundar själv, han är såpass språksäker att jag litar på att han fixar det och han litar på att jag låter honom sköta det (släpper kopplet om han behöver space osv) Han litar också på att jag skulle skydda honom om det skulle behövas;)

Hade jag haft en hund som var mindre språksäker eller osäker på andra hundar, hade jag nog gjort annorlunda men såhär funkar det bäst för oss. Men så har vi ju inte så många agressiva lösa hundar här heller:grin:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Kan ju inte funka sämre än att hitta på att hunden har galopperande taxsebborré heller. De flesta som tappar fram sina hundar till höger och vänster verkar ju inte fatta att det ens finns sjukdomar.

De flesta som jag lackat ur på allvar över har faktiskt aldrig stört mig igen.

Lucky you! Mannen och kvinnan som varit värst i mitt område går därifrån när man konfronterar dem och gapar om att "din hund skulle må bra av att få leka med andra hundar ibland". Alla VILL inte förstå, tyvärr! Jag önskar verkligen att jag bodde i ditt område där det räckte med en markering och förklaring utan att få upprepa den 4 gånger, jag vill ju inte bli hysterisk heller eftersom att det knappast kommer gynna min hund.

Det har funkat utmärkt att säga att hunden är magsjuk på dom som inte ger sig, då tar dom faktiskt sin hund och går. Antagligen för att dom inser att dom inte har råd med en sjuk hund. Något säger mig att det finns en definitiv skillnad i det allmäna hundtänket och person i Bromma vs Botkyrkas förorter.
Sedan på vad man har för hund också, en stor svart schäfer är nog inte det första man vill släppa fram sin hund till när man möter. Grima ger samma effekt om jag går ensam med henne, men är Ian med = "Åh den hunden är ju så snäll mot den lilla så då är hon nog det åt alla andra också".

För tre veckor sedan var husse ute med Grimsan, då kommer en amstafftik farandes från skogen med blottade tänder. Han släpper Grima och backar för att inte skapa spänning och det reder sig med några vrål..kruxet är att Tomas inte kan skälla ut ägaren till denna hunden heller eftersom att dom endast talar spanska..ja..jag behöver nog inte ta upp fler exempel.
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jag vet inte om det spelar någon roll, men du har ju en lite större hund och min är "liten och söt" vilket kanske gör att många släpper fram sin.

Det spelar absolut säkert in, men tillräckligt många sumpar fram sina hundar även till mig för att jag ska ha hunnit träna upp argumentationstekniken. Jag ser fortfarande inte hur "noskvalsterargumentet" biter mer på korkade tanter än att man faktiskt säger som det är. (Vi tränar, min hund blir stressad, jag blir stressad, min hund kan skada din, jag är rädd att din hund kan skada min eller nåt). Fattar de inte argument fattar de nog inte noskvalster heller. Man får bli bättre på att argumentera helt enkelt. Vill jag inte bli uppraggad på krogen säger ju inte jag att jag har herpes, utan jag säger att jag inte vill.
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

.
Sedan på vad man har för hund också, en stor svart schäfer är nog inte det första man vill släppa fram sin hund till när man möter. .

You would be surprised. Troligtvis får någon med en goldenvalp fler knäppskallar efter sig, men nog sumpar folk fram alt. vill släppa fram hundar några ggr i veckan här iallafall, och det är rätt mkt i mina ögon. Särskilt om man betänker att det är Baskerwille jag har med mig.

Men visst, fungerar det så är det ju bra. Jag personligen gillar inte att behöva lägga "skulden på" sjukdomar hos min hund när hon är kärnfrisk, utan jag tar det som en övning i att stå på mig själv. (Det vet jag att du kan också, så det är bara allmänt menat.)
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Såklart borde jag öva mig på hur jag uttrycker mig.

Nej och nej. Folk SKA respektera dig och DIN hund. Du köper inte hund för att andra ska få "använda" den som de vill.

Själv fattar inte jag att folk inte respekterar detta. Man ska inte behöva vara otrevlig, skylla på sjukdomar eller dylikt. Sedan vet jag att verkligheten ser annorlunda ut :crazy:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jag tror knappt det kan bli varre for en golden agare tillexempel. Jag har en vuxen rottis som folk ofta kastar sig over aldeles hejdlost for att klappa ...eller i vissa fall springer skrikande ifran. Jag trodde det var bara har i USA folk var sa knappa.:p

For ett tag sedan stod jag "ringside" vid en falt tavling och rottisen lag plats bredvid mig medan jag lutade mig mot ett staket och ivrigt spejade over for att se nasta ryttare. Plotsligt hor jag ett konstigt ljud fran rottisen, men nar jag tittar efter ar det inte hon, utan en liten luddig sak pa kanske 2 kg som star 2 cm fran hennes nasa och morrar. Hon tittade bara overaskat pa den. Nar matten till den lilla (som var kopplad) sag att jag tittade pa dom skrattade hon over att hennes hund hade ett "Napoleon komplex". Tank om min hade uppfattat det sa att hon hade 'forsvarat' sig? Sag inte matten att mitt koppel hangde lost? Ar folk helt galna?
Eller den mamma som tyckte det var sa sott nar hennes son lag uppe pa min tjej och kramade henne (det sag ut som om grabben lag och simmade pa hunden, lol). Mamman log hult, talade om hur gulligt det var och hur mycket hennes son tyckte om hundar... sedan fragade hon vilken ras min ar och nar jag svarade rottweiler tog hon barnets arm och slet bort honom sa han flog genom luften. :confused:

Jag har lart mig att styra bade mannisko och hundmoten stenhart. INGEN far ge min godis... mest for att hon blir sa himla glad och sedan tror hon alla har godis till henne.:angel:
sedan har jag ocksa en specialvast till henne som jag ibland anvander, och den funkar forvanansvart bra.

jag har ingen ny bild, men det ar en hand med ett kryss over och texten "Please don't pet me".
IMG_1353.jpg


Jag vill bara lagga till att jag bara anvander den ibland. Hon vill halsa pa alla, men har lart sig att hon inte far halsa alls med vasten pa och har ocksa lart sig checka med mig innan hon halsar pa nagon aven utan vasten.
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jo, vi jobbar med klicker och han är duktig på att ta ögonkontakt faktiskt.
Om han sitter medan en lugn hund passerar så kan han lätt hålla kontakten med mig nästan hela tiden. Vi går på valpkurs hos en IMMI-tjej som håller på med klicker så vi har gjort lite olika övningar, som den där med att hålla ut armarna.
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Sån väst vill vi också ha!!
Finns den i storlek pytte-mini? :angel:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Yep, jag bestallde min via internet... jag fick tag pa 'patchen' (lappen?) pa samma stalle sedan limmade jag bara pa den.:D Jag vet inte om man far posta en link, men om du googlar "sit stay store" sa kommer du formodligen ratt.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 581
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 829
Senast: Pilot
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp