Bukefalos 28 år!

Dessa hundägare.. *suck*

skuggi

Trådstartare
Måste bara skriva av mig då jag (som nybliven hundägare) börjar upptäcka hur knäppa folk är med sina och andras hundar :cool:

Jag har en valp som jag just nu tränar på att han inte får hälsa på alla (hundar och folk) vi möter, dessutom vill jag inte att han ska hälsa/leka i koppel och jag kan inte riktigt ha honom lös i alla situationer ännu.

Så idag är vi ute och går, möter en kvinna med två små lösa hundar. De verkar snälla, den ena går nära matte och den andra kommer långt efter.
Jag tror hon frågar: Får jag hälsa? Jag antog att hon menade om hundarna fick hälsa, så jag svarar bara nej och låter min hund sitta medan hon passerar.
När hon är jämte oss går hennes hund fram till oss.
Jag sätter fram min fot med bredsidan mot hunden bog, då jag vill hindra den att gå fram, jag ska ju skydda min hund.
"Sparka inte på mina hundar!" skriker kärringen då! :eek::eek:
"Jag sparkar inte, jag blockerar!" svarar jag "Se till att ta bort hunden istället!"

Då går hon bara, lämnar oss där, med min fot mellan hundarna. :confused:
Tillslut går hunden men då har den andra sölkorven hunnit fram och även den går rakt fram och ska hälsa :confused::mad:
Så får jag stå där bra jäkla länge med foten mellan dem medan kärringen bara knallar iväg, heeelt obekymrad om läget hon lämnar efter sig.
Tillslut går även den andra hunden, men vad FAN! :mad:

Tänk om min hund var superaggressiv? Det vet ju inte hon? Vad hade jag gjort då? Eller om hennes hund blivit förbannad och flygit på min?

Vad ÄR det för sjuka människor där ute?? Vart ska man gå för att slippa alla idioter?
Dessutom tycker jag att man är ganska skum om man lämnar båda sina hundar tillsammans med någon som man tror ska sparka hundarna?

Shit.. var bara tvungen att skriva av mig.. Inte lätt när man inte vill låta alla hundar hälsa.. för ett par dagar sedan var det en gubbe som blev skitsur för att hans hundar inte fick hälsa på min. Eh?
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Nästa gång så be dylika personer koppla sin/a hund/ar.
Finns ingen ursäkt för dylikt beteende.

mvh
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Var stenhård, det måste jag vara. Jag har en liten dvärgpincher som folk både med och utan hund flyger på och ska klappa och hälsa på i tid och otid. Sist skällde jag ut en tjej i övre tonåren som släppte fram sin lilla bjäbbande jackrussel till min lillkille! Jag tolererar inte att folk gör så! :devil:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Ja.. ni har ju rätt, båda två..

Man känner sig som en sån jäkla surkärring bara :(

Det är väl jättetrevligt om man kan ha sin hund lös och man träffar en annan trevlig hund ute så de kan leka.

Men man måste ju kunna acceptera att folk inte vill att de ska hälsa, särskilt skulle jag vara rädd om min hund sprang fram till en kopplad hund. För en hund kan mycket väl reagera aggressivt bara för att den är just kopplad..

Jag upplever att jag väldigt ofta finner mig "lamslagen" ända tills det gått "för långt". Och det är väl för att jag förväntar mig att om man går med lösa hundar så antar jag att man har superkoll på dem, och då behöver man ju inte koppla dem... Känns dumt att på avstånd be folk koppla sin hund.. men det är kanske så man måste göra..
:(

Så TRIST att behöva va en bitch bara..
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Ja det är jättetrist att bete sig som en surkärring för att folk inte förstår bättre, men tyvärr är det enda sättet för folk att förstå att de inte ska släppa fram sina hundar till min. :(

Mín förra dp var mycket ostabil i psyket efter att ha haft en mycket dålig uppväxt med diverse skit, En dag var vi på stan och socialtränade när en tjej hoppade på honom bakifrån och skulle klappa, och i princip skrek; "Ååååh vilken söt dvärgpincher!!!". Lillkillen blev skiträdd och skrek till och nafsade till efter henne, vilket fick henne att säga; "Vafan är det en såndär ouppfostrad som biter folk.. usch" :cool: jag stod bara helt mållös och kom inte för mig att säga något utan tittade bara på henne innan hon försvann lika snabbt som hon dykt upp. Lillen gick skrajjsen med svansen mellan benen hela vägen hem sedan, och då bestämde jag mig för att nu får det fan vara stopp, och efter det har jag betett mig som en riktigt surkärring när folk hoppar på mina djur sådär! :mad:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Det är tråkigt att behöva vara en bitch ja, men så ser verkligheten ut tyvärr..
Hade dock trots att de andra hundarna gått fram inte försökt mota bort dem för mycket, det skapar sådan onödig spänning inför hundmöten. Jag hade nog gnällt mer på tanten eller sagt "han har en smittsam sjukdom"...funkar varenda gång för mig :devil:

Har andra puckon här. Har hållt på att lösträna med min lilla vovve ett tag och det har hänt vid enstaka tillfällen att han sprungit fram till folk, när jag sedan kommit fram för att skälla lite på honom och ursäkta mig så mycket för att han sprang fram blir folk ofta skitsura för att "han ville ju bara hälsa"...Jag har ju till 99 procent av tiden med mig Grima också men hon går ju inte fram om hon inte får och då brukar jag på jävelskap fråga om det är okej att schäfern också hälsar varför de ofta svarar "åh..eh..nej den DÄR vill jag helst inte hälsa på..hehe.."...

Summan av kardemumman är väl då att folk ska uppfostra sina hundar efter deras utseenden. Fritt fram alla ni med söta småhundar att svina runt mao! :idea:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jag hade nog gnällt mer på tanten eller sagt "han har en smittsam sjukdom"...funkar varenda gång för mig :devil:

Efter att ha peppat mig själv jättelänge drog jag till med att min hund hade noskvalster. Kärringen frågade helt lugnt, "jaha, det har jag aldrig hört talas om, det kan inte vara så farligt." Platt fall alltså. :D

Nu peppar jag mig själv att dra till med rävskabb. Jag har ju en grythund så att vi varit ute och jagat räv är ju inte helt osannolikt.

Åh, jag är så meeeesig!:cry:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Hade dock trots att de andra hundarna gått fram inte försökt mota bort dem för mycket, det skapar sådan onödig spänning inför hundmöten.

Summan av kardemumman är väl då att folk ska uppfostra sina hundar efter deras utseenden. Fritt fram alla ni med söta småhundar att svina runt mao! :idea:

Nä, jag hade nog inte stoppat dit foten, eller ens låtit det gå så långt om det varit en massa spänning. Nu var det inte det, och de hade säkert kunnat leka. Men har jag sagt att min lilla ska stanna så måste jag ju stå upp för det och hindra den andra från att gå fram ändå.. Hade hunden verkat aggressiv hade jag ryckt upp min (ja, jag vill inte ha honom sönderbiten) å kängat till den andra om inte kärringen hållit ordning på den.. :crazy:

Men vad skönt att höra, då min är liten å söt, då kan han svina, skälla, hoppa på folk och härja runt utan problem? :idea::rofl:
Då kan jag slappna av lite, hoppa av valpkursen å det där tjafset :bow:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Ja, jag gick och lurade på rävskabb på hemvägen..
Ska man skrika det rätt ut när någon närmar sig då?
"akta!!! han har RÄVSKABB!!!" :idea::rofl:

Om någon (som grannen gjort) vill proppa i honom en massa (oidentifierat) godis så har vi en klockren nu:
"Han är foderallergisk och får ENBART äta veterinärmaten, annars blir han JÄTTEsjuk"
Funkar bra, visserligen blir han inte jättesjuk, men det vet ju inte de :angel:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Ser man ut såhär så får man alltså inte lov att INTE hälsa på folk och fä:
puppie


Önskar vi köpt en sån här istället:
images


:rofl:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Ja, jag gick och lurade på rävskabb på hemvägen..
Ska man skrika det rätt ut när någon närmar sig då?
"akta!!! han har RÄVSKABB!!!" :idea::rofl:

Det elakaste och förmodligen mest verksamma är att lugnt stå kvar och låta hundarna hälsa och sedan säga mycket beklagande: Åh, nämen...nu hade du en riktig otur. Vi var på rävjakt i förra veckan och min lille hund fick rävskabb....

Då lär de kanske sig. :devil:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

:rofl::rofl:

Klockrent!! Ojoj.. DET hade vart kul :rofl: fast jag vet inte om någon skulle tro mig, med det svarta luddet ovan? :angel:;)

Fast då har ju hundarna hälsat redan.. å de ville jag ju inte.. :p nä, bättre förslag mottages gärna :bow:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jag är nog den enda som inte roas av att ljuga om att min hund dras med diverse smittsamma sjukdomar, jag tycker inte det är det minsta roligt. Jag säger precis som det är, hunden ska inte hälsa på barnen för att hon är stor och burdus och dom är små och kan bli rädda, eller nej din får inte springa fram för vi tränar och tränar jag inte min blir hon snart lika olydig som din.
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

nej din får inte springa fram för vi tränar och tränar jag inte min blir hon snart lika olydig som din.

:rofl::rofl:
DEN var bra! Ska skriva upp den på en lapp och ta med ut :bow:

Det där med storleken funkar inte då min är så sliskigt liten och söt att alla föräldrar tycker att det är deras barns RÄTT att få gulla med honom.. Och sedan skulle jag gissa att de blir förbannade när han biter ungarna i näsan istället för att vara sådär gosig som han ser ut :devil:

Och det där med smittsamma sjukdomar funkar säkert bara på hälften av idioterna, resten tror säkert att deras hundar är immuna, de sorterar väl under samma kategori som tanten jag mötte idag, som inte verkar tro att hennes hundar kan bli bitna om de sticker näsan där den inte hör hemma... :angel:

Återigen, tack för citatet! :bow:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jo visst har man inte riktig pli på sin hund ska den inte gå lös och ser man möte så kopplar man den iaf. Dock gjorde hon faktiskt rätt på ett sett som bara gick, händer det något att hunden stannar till och inte kommer eller om det är två hundar som ryker ihop GÅ, Gå gå och gå.. lägger man sig i hundslagsmål blir det värre och går man och hämtar hunden hela tiden så kommer hunden att fatta "aha matte hämtar mig jämt så jag kan stanna här"
Däremot, hade jag varit du hade jag inte blockerat med benet mot en främmande hund, hade du bara gått rätt fram även om du fått släpa med dig din hund så hade nog inte den främmande följt efter utan låtit det vara, men nu stod du stilla där med din intressanta lilla valp.

Jag hade bara gått rakt fram, så gör jag jämt om en främmande hund kommer för nära i koppel eller så, då brukar hundarna inte bry sig. Däremot hade det kommit en stor hund lös springandes emot dig som såg lite för vild ut, otrevligt eller för hastigt kan du ha din hund bakom dig och stoppa denne hund, visa tydligt att du vill att den håller avstånd. Men det är ju inte alltid man gör så heller.

Vet du inte hur du ska göra vid vissa situationer, GÅ bara.

Men håller med dig, djurfolk över huvud taget har inte så mycket vett i sin lilla skalle :P
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Var stenhård, det måste jag vara. Jag har en liten dvärgpincher som folk både med och utan hund flyger på och ska klappa och hälsa på i tid och otid. Sist skällde jag ut en tjej i övre tonåren som släppte fram sin lilla bjäbbande jackrussel till min lillkille! Jag tolererar inte att folk gör så! :devil:

Fast detta kan ju göra att hunden senare kommer att tycka att hundmöte är otäckt eftersom matte visar frustation :P

Tro mig jag har själv en rädd hund vid hundmöten =P
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Nja, hon hade såpass koll på hundarna att hon SKULLE sagt till sin hund att följa henne och inte gå fram till oss.
Kan hon inte det ska hon inte ha dem lösa.
Och det var tydligt att den var så lydig att den hade kommit om hon bett den, hon lämnade den med flit för att jävlas :mad:

Och om min lilla kunde tänka sig att bara gå och ignorera andra hundar så skulle vi det. Men som det är nu vill han sätta sig när han ser en annan hund, och om jag då släääääpar honom med mig kommer jag bara skapa obehagskänslor för honom i samband med hundmöten. Nej, så vill jag inte göra.
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Mitt i all läsning blir jag glad att jag inte är ensam om att känna såhär. Jag tränar och tränar att hunden inte ska gå fram till folk och så kommer dom och tar sig rätten att förstöra min träning. "Åh jag måste få hälsa säger dom" eller "det gör inget att den hoppar på mig" Åhhh

Tyvärr är det så att det jobbigaste med att ha hund är inte själva hunden utan så mycket annat runt omkring. Tex alla gula harkelspottloskor som finns tamigfasiken överallt har jag inte lust att min hund ska trampa i. :mad:
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Fast om MIN hund gar fram och irriterar nagon annan ar det MITT ansvar att ta bort hunden aven om jag da ger hunden fel "tranings meddelande". Min son och jag var ute och gick med vara hundar nar en liten "trasselsudd" kom och attakerade hans doberman/lab korsning. Han rakade sta narmast, tursamt nog, for han orkade halla i sin hund och samtidigt halla bort den lilla med foten. Den lilla blev galen och hogg efter hans fot flera ganger (vi var i Florida och gick i "foppa tofflor") Min rottis blev galen forstass och skulle forsvara "sin flock" och jag hade fullt upp att halla henne som morrade som en galning och siktade pa "munsbiten" nar agaren kom springande och skrek att han inte skulle "sparka" hennes hund.:confused: Jag ifragasatte om hon tyckte han skulle slappa fram hennes hund sa min kunde fa ett mellanmal. lol.

Min rottis ignorerar hundar och folk nar vi gar forbi, men det ar MITT ansvar att skydda min hund fran att bli anfallen och biten sa om det kommer en liten hund for nara sparkar jag om det behovs. Jag har nu hort flera ganger i Sverge installningen att man bara ska lamna hundar om de borjar slass... Sa mycket losspringande hundar jag sag i somras funderar jag nu pa att ta med mig en "cattle prod" nar jag tar med min hund till Sverige.
 
Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Jag är nog den enda som inte roas av att ljuga om att min hund dras med diverse smittsamma sjukdomar, jag tycker inte det är det minsta roligt. Jag säger precis som det är, hunden ska inte hälsa på barnen för att hon är stor och burdus och dom är små och kan bli rädda, eller nej din får inte springa fram för vi tränar och tränar jag inte min blir hon snart lika olydig som din.

Problemet är att det biter inte på alla "för hunden måste få vara hund!" .
Kommer det fram en enstaka hund brukar jag mest bara gå, har dock haft två grannar med hundar som ALLTID sprungit lösa i området. Då menar jag inte lösa runt husse och matte utan de har sprungit helt fritt bland samtliga gårdar runt hela Tuna. Hunden är inte vaccinerad och avmaskad någonsin, den är förvisso snäll men extremt understimulerad och far runt som ett jehu när den får syn på andra hundar. Grima gillar inte stora hoppiga flamshundar och blir förbannad. Jag har vid flera tillfällen skällt ut ägarna efter noter om att de måste koppla sin hund och att mina inte vill hälsa. Svar på tal har blivit "låt hundarna göra upp själva, dom måste få bara vara hund och springa fritt". Spelar ingen roll att jag sagt åt dem att många hundar och människor blir jätterädda av detta, samt att de flesta irriteras. "Han är ju så himla snäll!".

En dag var Grima magsjuk och den sprang fram, dra på trissor när husse fullkomligt kastar sig efter hunden när jag nämner detta..provade på ett annat liknande ekipage som man aldrig får vara ifred för trots att de inte var sjuka...det var lika effektivt det....Så det handlar inte om hurvida det är "roligt" eller inte. Det är väl snarare ett desperat försök till att få vara ifred.

Likadant är det med ett mer udda gäng som håller till i närheten. Det brukar vara sammanlagt 7 (!!!!) stora hundar som leker . En av dem har pli på sin hund, resten lever livet. Jag har vid mer än ett tillfälle fått stå länge och förklara varför mina inte får vara med i leken, bla att jag inte litar på henne med andra tikar. En man som har två av hundarna (salukis) kontrar då med "fast inte kommer hon ikapp mina när dom börjar springa"...det är liksom hopeless case. NU har äntligen alla slutat fråga om hon får vara med när man kommer efter femtioelva förklaringar. Jag orkar liksom inte ta diskussionen varje gång jag är på promenadd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 271
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 479
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp