Bukefalos 28 år!

Dessa klinikavgifter..!

Jois

Trådstartare
Alltså helt seriöst- när ska försäkringsbolagen börja diskutera fram rabattvatal med olika kliniker som man gör i andra brancher..??

Beställde en spec på en faktura från en av landets större kliniker och det är ju närmast skrattretande!!

Åkte på återbesök med en häst som blivit opererad tidigare, hästen skulle bara röntgas för att säkerhetsställa att allt läkt som det ska. Tid bokades med en bestämd veterinär och med röntgentid 5v tidigare för att få just DEN veterinären.

Så när vi väl kommer dit kommer den som utfört operationen istället för den veterinär som vi bokat tid hos.. Jaja tänkte jag, kanske än bättre..? Han tittade på hästen i 3min och sen tänkte han skicka hem oss.. Ifrågasatte vart röntgen tog vägen och då hade han ingen aning om att vi bokat tid för det alls å hoppsan- han hade inte alls tid att titta på röntgenplåtarna med oss- det fick annan vet göra- vilket i sin tur visade sig att det den i sin tur såg- kunde den inte diagnostisera..

Hursom, nu kommer räkningen:

Grundavgift 479kr
Veterinärsarvode 780kr (ingår inte det i grunden, är det inte därför man är där?? vem ska man annars träffa..?)
Hältkontroll enkel 413kr (hästen skrttade 10m och travade 10m)
Sedering normaldos 317kr
Bild remissavgift 240kr (what???)
Röntgenbilder 3st 1.014kr

Nånstans måste ju nån börja reagera på vad klinikerna faktiskt tar betalt för, då försäkringsbolagen tar den allra största smällen borde väl abetet börja därifrån..?

Är det nån som funderat på samma sak eller är det bara jag? Hur går tankar och funderingarna på själva försäkringsbolagen- nån som vet...?

Något upprörd bara, ursäkta om det blev långt... :)
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

:mad: Förstår dig fullt ut - det ser onekligen ut som veterinärer har "varit på kurs" hos jurister :crazy: Jag höll själv att smälla av när jag fick faktura från veterinären på en helt enkel tandkoll, en häst - UTAN någon medicinering: 1.400:- spänn.
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Mitt senaste klinikbesök i slutet av februari innehöll hältkontroll/böjprov, longering, tandraspning och ett paket hästplåster att ta med hem. Detta kostade 981 kr. Bra pris tycker jag. Verkar vara stor skillnad mellan olika kliniker.
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Försäkringsbolagen har tagit upp detta problem länge. Det är delvis därför som premierna höjs och det är många som skrivit detta i alla klaga på försäkringspremietrådar här på buke men den förklaringen brukar aldrig "godtas" :grin:

Försökringsbolagen styr inte över kliniker och veterinärer. Flera försäkringsbolag har samarbetat länge för att försöka påverka detta men det är inget dom kan fixa, kunderna måste reagera. Försäkringsbolagen tjänar inte MER pengar på djurförsäkringarna, snarare tvärtom.... pengarna går till behandlingarna.

Så istället för att bara gnälla på försäkringsbolagen när det blir höjda försäkringspremier och försämrade villkor, undantag osv -se ett steg längre. Veterinärvården kostar mer och mer. Som i alla brancher så har kunderna makt att påverka.
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Jag frågar mig varför du fortsätter att vända dig till en verksamhet som du inte tycker motsvarar dina förväntningar. Det är ju den makt man som kund har, att lägga pengarna någonstans där man tycker man får service.

Själv skulle jag aldrig tolerera att bli bemött som du beskriver, jag hade verkligen rutit ifrån - jag är betalande kund. Har själv bytt klinik därför att jag varken var nöjd med bemötandet, kommunikationen eller behandlingarna. Och nu är jag mer än nöjd, fullt förtroende för veterinären, bra kommunikation, vettiga priser och hög kunskapsnivå.
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Håller helt med, och detta kommer ju självfallet att tas i beaktning i framtiden..

Allmänt är väl ändå att vi som "privatpersoner" betalar en ganska liten del av vad klinikerna totalt fakturerar ut- den största delen måste väl ändå gå ut från försäkringsbolagen..? Visst, jag kan i min egen enkelhelt ringa till klinikerna och diskutera vad som verkligen har fakturerats- men hade det inte varit en affärsidé att som försäkringsbolag ha vissa kliniker rumtom i landet där man har sk rabattavtal- som de sedan går ut med till sina kunder att om kunderna vänder sig till den ena eller andra kliniken kan kostnaden komma att sänkas med x antal kr beroendes på hur avtalet ser ut..? Kunderna kommer billigare undan, och försäkringsbolagen likaså. I många branscher jobbar man ju även med "kick-backs", att man får tillbaka nån % av totalt fakturerat under året mellan företagen.. Skulle kunna vara väldigt gynnsamt för försäkringsbolagen- och klinikerna kommer även att kunna ta marknadsandelar....

Återigen måste man ju nånstans börja.. Om man tar min ena som har haft en härlig sväng under vintern, jag har betalat totalt 5.000kr till klinik medan Agria har betalat 120.000kr- Agria måste ju ha lättare att avtala om rabattbrev än jag...?

Bara en fundering...
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Jag har inte utnyttjar försäkringen mycket, trots många besök på klinik. Dels för att det är prisvärd klinik och jag sällan kommer upp i självriskbeloppet men också för att alla tre bolag jag haft verkligen satt sig på tvären.

Detta ligger på konsumentnivå, försäkringsbolagen bryr sig ju uppenbarligen inte tillräckligt. Och väl är det, jag vill kunna välja klinik själv.
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Ja, tänk om man kunde välja klinik! Här där jag bor i norr har vi en (1) klinik att välja på. Som har öppet dagtid. Får hästen tarmvred t ex är det bara att avliva. Detta är faktiskt ett av skälen till varför jag inte har häst i nuläget, utan avvaktar tills vi flyttat söderut där valfriheten är så mycket större och där man kan få vetvård öht.
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

Ja det är bedrövligt vad dåligt det är med kliniker att välja mellan för oss som bor lite längre upp i landet. En buköppning är absolut bara att glömma, det finns inte en chans att hinna in till klinik för en sådan :(
 
Sv: Dessa klinikavgifter..!

*KL*

Men det måste vara Fbolagen som sätter press på klinikernas priser och de borde kunna förhandla med dessa och sätta vissa kliniker mot varandra för Fbolagen kan ju fàktiskt hänvisa vetrinär enligt sina regler ?

Och därmed se till att det inte tas ut överpriser som det görs nu tex St*****lm som är rent av förjäkliga numer i sin prisättning även ATG kliniker har priserna stigit då jag var där för ett par årsedan ?

Så visst torde de kunna sätta press på klinikerna och därmed priserna ?

Frågan är om de vill ?

Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 434
Senast: bellala
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 268
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 834
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 882
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp