Bukefalos 28 år!

dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

jag är väl insatt i jordbruksverkets regler men tycker att dom är luddiga i några fall.
det står bör på väldigt många punkter och där är det upp till inspektören att göra en bedömning och du ser ju hur denna inspektör bedömt
 
Sv: dessa underbara inspektörer

kan du inte få dit en annan inspektör? ojoj vi skulle alla vara misskötare som lägger höet på marken och har flockar på 5 djur m.m visst där jag har min häst har vi dom 2 o 2 men dom trivs bra med det. och hur många har analys på fodret? man ser ju på djuren om dom mår bra eller inte. suck. ta dit en veterinär som kan försäkra tanten att dina djur mår bra! usch hmm..dom borde lägga sin tid på dom som verkligen inte tar hand om sina djur.


hoppas allt ordnar sig!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ang höhäckar så ska man ge hästarna mat i marknivå eftersom käkarna hamnar i onaturlig vinkel om de äter i högre höjd. Gräs är ju liksom i marknivå och det är det de är byggda för. Fel vinkel på tuggandet ger sämre matsmältning och tandproblem.

Se till att ha en massa fakta att stoppa i nosen på henne på alla punkter hon har synpunkter på.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jo jag vet. jag ska se vad som kommer på protokollet. Har en gård som vi ska lägga bud på nu i veckan förhoppningsvis och blir det inte den gården ska jag överklaga det som jag ej anser behöva ändra på.
detta är ju bara ett stall jag arrenderar så man vill inte lägga ut hur mkt pengar som helst på något som inte är ens eget som man inte har igen sen.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

:cry:svarar alla
igår va hon är i 1½ timme till. Hade med sig en lärling oxå(kul med fler likadana inspektörer :smirk:)
Åh det va så mkt vet inte vart jag ska börja.
Eftersom hästarna inte får gå på lerig mark så har jag 5 hästar i padocken. Jag hade lagt ut hö i olika högar med några meters mellan rum. Som alla vet som byter hästarna oftast hö och skrittar runt lite mellan högarna, speciellt när det är ny insatta hästar i flocken. då frågar hon först
-Varför lägger du hö på marken?
- Varför inte?
- Det blir smutsigt
- :confused: (jag hade lagt ut hö för någon timme framåt i en sandpadock,hur smutsigt kan det bli + att det finns väl inget naturligare för än häst än att äta från marken i den ställningen?)
Så säger hon:
- Din flock är jätte orolig(för att dom byter högar med varandra) brukar du ha dom i så stora flockar(5 räknar jag som en miniflock)
- Jag brukar faktist ha dom i så stora flockar som det går eftersom jag tycker dom ska få välja sina egna kamrater + att det äraldrig någon som har blivit utan mat
Är det du som absolut inte ville ha höhäckar?
- nej det är inte jag
- du borde skaffa det
-eh jaha och hur näsra måste dom inte stå och trängas då?
- Då får du ha dom i mindre flockar
(ja vilken bra ide, jag sha ha flockar med 2 och 2 och alltså köpa in 8 st höhäckar, tur man är miljonär eller inte

Sen skulle hon ha varendas en foderstat, och när jag sa att mina hästar får fri tillgång på hö så länge som dom inte blir feta så jag har ingen aning om hur många kg hö varje individ får. Det tyckte hon va konstigt att jag inte hade koll på.
och så undrade hon hur jag gjorde om jag fick en för fet häst
(öh, jag svälter den en vecka och ger den endast vatten och rider skiten ur den) tänkte jag. men sa att jag har aldrig haft det problemet.
sem har hon ringt runt till förbunden för att se om jag ljög om passen vilket jag givetvis inte gjorde.
sen undrade hon om jag borstade och red mina hästar varje dag. och om jag borstade dom inne eller ute :confused:
hur många stall katter jag hade. hur jag ska vänja av fölen. så har jag en lösdrift för hingstarna med gott om plats. snedtak på huset och hon mätte längst med kanten där det går en lite balk och sa att det bara var 2.1 meter(det är säkert 3.5 meter fri höjd som mest)
sem sa hon att hålet var för lågt 1.88cm ifall dom behövde stegra i dörröppningen :smirk: då sa jag att ska dom stegra så räcker inte 2.2 i allafall. sen frågade hon mig om jag hade analys på höt vilket jag inte heller har och inte är i behov av. Sen sa hon, inte rent ut, men i princip så även om mina hästar alltid vid allla besök hade varit i fint hull och välskötta hovar så kanske det bara va av en slump, att jag kanske inte gav dom mat annars :cry: jag blir galen! Jag skulle aldrig vara snål mot mina djur, hade jag varit det hade jag inte jobbat halvt ihjäl mig för att ha råd med alla försäkringar, bra foder, mkt strö, bra utrutning och stående leverans av morötter varannan vecka :cry: sen sa hon att mina fölboxar är för små fast dom inte är det,då skulle hon hem och kolla sina papper. Summa kardemumma är att för att jag ska få ha hästar i stallet måste jag Arrendera mera mark!(finns inte) dränera ALLA hagmarker,2 2 olika vattenprov, tvätta och måla stallet, ändra galler till boxarna, bygga om 2 ingårngar till stallet. sånt här tar verkligen musten ur en. Mina hästar var nersnorade av mig igår och jag får ångest av att kanske vara tvungen att sälja mina älklingsfavoriter som jag vill ha kvar....

Sjukt :mad:

Jag hade gått vidare!!!!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Sådana små leksaker tycker mina ponnysar om. Tar dem två dagar sen ligger pallkragehörnen med lite flisor i i hagen. :devil:

Ja samma här :angel:

Haft hö på marken över 30år, hästar som presterar på absolut elitklass och aldrig haft några ohygieniska problem eller sjukdommar :crazy:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ang höhäckar så ska man ge hästarna mat i marknivå eftersom käkarna hamnar i onaturlig vinkel om de äter i högre höjd. Gräs är ju liksom i marknivå och det är det de är byggda för. Fel vinkel på tuggandet ger sämre matsmältning och tandproblem.

Se till att ha en massa fakta att stoppa i nosen på henne på alla punkter hon har synpunkter på.

Dessutom så rinner inte det slem ut som skall ur lungorna för att nämna något annat negativt ang att äta på höjd
 
Sv: dessa underbara inspektörer

De är ganska noga med takhöjd vad jag har förstått. Taket i mitt förra stall var 3 cm för lågt, men mina hästar var så små så det gick ändå. Man räknar tydligen 1,5 x hästens mankhöjd eller 2,5 m.
Du får väl gräva ur en bit vid dörren:idea: nä...skoja bara. Går det inte att prata med personen och så skulle jag nog tagit ut bäddarna (det är ju ändå vår nu:banana:) för om du gör det och visar på din goda vilja så brukar de mjukna och då kanske hon "glömmer" dörren. Försök vara lte smidig sas.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Undrar hur många som inte skulle få djurförbud om hon skulle syna alla stall?
Hur många har i år lerfria hagar ?
Hur många har hästar som inte kivas om maten?
Hur många ryktar sina fölmärrar ,unghästar varje dag?

En sak är säker i alla fall, jag skulle åka dit:crazy:.

För häststackarna här står till och med på bädd.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Läste inte hela tråden, är detta sant så är det inte klokt. 5 hästar för stor flock, då skulle hon komma till oss, det är väl ett 20-tal hästar i samma hage som bildar egna flockar. Visserligen får vi fodra på de som är lägst i rang lite extra och de som blir för feta får en bantarhage. Mat på marken ger väl de flesta.
Usch, jag tycker synd om dej och ska inte skoja mer om detta, läste bara början och tyckte att det inte lät så farligt, men nu förstår jag att du är förtvivlad,vem skulle inte bli det av sådan okunskap hos en inspektör:cry:.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Alla mått på byggnader som ska vara godkända enligt sjv menar jag.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Som ngn här skrev.

Hästar ska äta från markhöjd.

Inspektören jobbar efter riktlinjer från sjv, samma sjv som tagit fram regler & förordningar om kompetens för hästtransportörer.

På den kompetensutbildningen får man bland annat lära sig att risken till transportsjuka & dåliga luftvägar ökar när man ger hö till hästarna då de inte kan sänka halsen & få ut allt skit som normalt ska rinna ut genom näsborrarna.

Höet orsakar bla denna skit då det dammar & åker in i luftvägarna.
Nu behöver jag inte överdriva men man kan tycka att en inspektör borde veta sånt här.
Fast de kanske skiter i sina egna regler bara för att kunna sätta dit ngn:smirk:

Jag skulle aldrig utfodra mina hästar från en höhäck, vissa av hästarna har blivit stel i nacken av att bara äta ur nät ngn gång så det är knappast ngt de ska göra varje dag.
För att inte tala om vad som kommer ner i deras luftvägar av just höhäckar.

Hölådor är inte så farligt, men det beror ju på hur högt hästen ska äta från dem.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Nje, det skulle väl inte jag säga heller, men ibland får man svälja sitt bättre vetande även om man inte vill. Men som någon klok sade här, fotografera platsen där du lägger höet samt de andra delarna som inspektören påpekade så har du mer underlag för en objektiv bedömning från annat håll senare. Det är jätteviktigt att du har mycket på fötterna så det inte blir så att det verkar som om du bara käftar emot sas. Kolla alla regler som har med häst att göra (finns på sjv.se) Dvs lagen, förordningen och L101, så att du hittar argumenten där. Säg gärna hur det går och du kan pm:a om du vill.

Visst måste man kunna föra dialog med inspektörerna under deras myndighetsutövande? Om djurägaren anser att inspektören bedömt djurhållningen fel på vissa punkter, eller har en annan uppfattning så måste det väl gå att prata med varandra? Målet måste ju vara att djurhållningen ska ske utifrån lagen?

All myndighetsutövning måste kunna överklagas.

Som djurägare måste man ju ha rätt och möjlighet att diskutera ett beslut som känns fel. Utan att man ska få rykte om att "käfta emot". Jag har erfarenhet av myndighetsutövande i tjänsten och vet hur viktigt det är att hålla sig objektiv som myndighetsperson. Jag vet också att beslut som överklagas ibland döms i rätten att ändras, så det finns ju ingen absolut sanning. Mycket är en bedömning i all myndighetsutövning.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ett stall ska tvättas regelbundet, minst en gång per år. Det är det lag på, så vart tredje år är inte okej.
Var i vilken lag står det att jag måste tvätta mitt stall varje år?

Jag tror ju för min del inte att petighet med mått innebär det minsta för hästarnas välbefinnande. Vore det inte viktigare att minimera deras vistelse i "boplatsen"?
Ingen åsikt???

Med tanke på att föreskrifterna endast tar upp MINIMIMÅTT så vill jag nog påstå att mindre storlek på box t ex. medför högre risker för att t ex hästen lägger sig fast än i en box som har större yta än minimikraven kräver. Samma med smala gångar t ex. där risken för att fastna i sadel eller täcke är större i en smal gång än en bred. Eller fönstergaller som är för svaga så att hästen kan fara ut genom fönstret med en hov mm. mm.
Varför skulle en halv m2 öka risken? Varför skulle skulle smala gångar öka risken? Är inte allt en fråga om hur hästarna är och hur hästar, inredningar mm används? Tur att inte du eller TS:s inspektör kollar anläggningarna härikring. "Våra" inspektörer använder kunskap och omdöme i st f tumstock.

LIA
 
Sv: dessa underbara inspektörer

enda gången jag tycker mått är viktigt är när det gäller sto med föl, mitt sto kommer få en box på 6*3,30 =19,8 kvadrat vilket är lååångt över minimimåttet, men det är iaf enda gången jag tycker det är super viktigt att det är rätt mått, för mina hästar räcker nämligen 11 kvadrat vilket jag tycker är alldeles för lite framförallt vid fölning!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Var i vilken lag står det att jag måste tvätta mitt stall varje år? DFS 2007:6, L 101, 9 § Stallutrymmen ska rengöras noggrant minst en gång per år.
Varför skulle en halv m2 öka risken? Varför skulle skulle smala gångar öka risken? Är inte allt en fråga om hur hästarna är och hur hästar, inredningar mm används? Tur att inte du eller TS:s inspektör kollar anläggningarna härikring. "Våra" inspektörer använder kunskap och omdöme i st f tumstock.
Tja, varför finns det lagar och förordningar över huvud taget om de bara är påhittade för att irritera folk:cool:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

enda gången jag tycker mått är viktigt är när det gäller sto med föl, mitt sto kommer få en box på 6*3,30 =19,8 kvadrat vilket är lååångt över minimimåttet, men det är iaf enda gången jag tycker det är super viktigt att det är rätt mått, för mina hästar räcker nämligen 11 kvadrat vilket jag tycker är alldeles för lite framförallt vid fölning!
Ja, då kan man ju trycka in en 170 cm-häst i en friggebod då. Det blir säkert jättebra för hästen, tror du inte? Nä, allvarligt talat, kanske läge för alla föreskriftsmotståndare här och kanske tänka lite längre än näsan räcker:cool: Jag tycker fortfarande att TS inspektör var väl petig, men att helt förkasta lagboken är att ta i i överkant.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

och du måste ta allt till sin ytterkant?

alltså om måttet inte stämmer exakt, kanske som nån skrev tidigare 3 cm fel... inte fasen behöver man påpeka det, så vida inte hästarna verkligen är vanvårdade då.


enda gången jag tycker man måste mäta cm är fölbox eftersom kravmåtten i de är väldigt små!! 11 kvadrat är ju inget, och det får rent lagligt min häst ha föl i! jag skulle aldrig tänka tanken!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Hör att vi skulle få djurförbud direkt om hon kom hit :devil:
Våra hästar ryktas varje dag, men den här årstiden är det ju sååå roligt att göra en eller två lerinpackningar så fort man kommer ut i hagen. Och med stora tufsar av gammal vinterpäls i lerblandningen blir dom extra snygga! Dessutom bråkar dom lite då och då om maten.

Ang. spindelväven tror jag att hon syftade kanske på brandrisken (om jag inte minns fel). Men det lät lite väl petigt ändå



Lycka till!

Om inte annat kan hela Buke ta reda på var hennes brevlåda bor :angel::devil:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 324
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 943
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 235
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp