Bukefalos 28 år!

"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Säger väl sig själv att det är dyrare att hämta och frakta en häst från hotahejti en än som finns i grannbyn?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Men snälla rara människa - är det SÅ svårt att förstå hur jag känner det eller VILL du inte förstå.

Jag vet inte hur du förhåller dig till dina djur - men jag har dem som familjemedlemmar och jag har en relation till mina djur och jag bryr mig.

Jämställer du djur med familjemedlemmar och den sorg man får vid ett dödsfall eller försvinnande inom familjen med att djurs försvinnande? Jag har inte ord, men det är din ensak, för all del, jag skulle aldrig ge bort en familjemedlem, det förstår jag inte hur du kunde göra om de är så himla kära för dig. Konstigt.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Om du orkar läsa de svar som följer från både mig och Pjok så har du svaret där.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag har inga problem själv, där jag bor, att köpa svart nötkött för 32 kr/kg. Jag är tveksam, men kan ha fel, om det kan säljas för 36.

Om du brukar köpa "svart" nöt kött....hur vet du att det är just det - nötkött menar jag - skulle det kunna vara hästkött eventuellt????

Smakar rött nötkött annorlunda från rött hästkött - vet du något om det? Kan man känna smakskillnad? Hamburger pålägg som är rökt vet jag hur det smakar.

Enligt min källa så betalar Stockholms området ännu mer per kg.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Om du orkar läsa de svar som följer från både mig och Pjok så har du svaret där.


Vad har det för betydelse vad man gör med kroppen sedan om införskaffandepriset ligger på samma, vare sig man får den, som här, långt bort, eller köper den billigt i närområdet?

Jag har läst, men era svar förklarar inte detta.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Säger väl sig själv att det är dyrare att hämta och frakta en häst från hotahejti en än som finns i grannbyn?

Nu var Veronica inte i "hotahejti" och hämtade Ametist, Ida eller Magic. Exakt var Veronica var och hämtade står att läsa i artiklarna.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Nää det är inte alls så himla överdrivna/idiotiska - verkligen inte. :)

36 kr/kg x ca 200 kr hästkött är 7 200 kr svart rakt ned i fickan.

(Ametist var 163 mkh jag utgår ifårn att han väger 400 kr och att hälften är kött).

Kostnad:
7 200 kr - benisn 43,6 mil t.o.r för att vara exakt (källa eniro kartor) x 13 kr/mil x 1 liter mil - skulle i så fall ge en nätt liten kolsvart vinst på 6 633 kr. Besväret för resan ej medtaget och ingen uppskattning för själva slaktarbetet är medtagen - men å andra sidan så dras dessa kostnader i den vita verksamheten dvs minskar beskattningsbar vinst.

Precis! Att det verkligen skulle var så svårt att se detta för somliga.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Precis! Att det verkligen skulle var så svårt att se detta för somliga.



Men herregud Lillfi, man får ju samma svart eventuella vinst för en sketen häst i närområdet, fattar du inte.???:confused::confused:


Om priset för svartköttet är 20 kr eller som ni tror 35, så saknar det betydelse för den vinsten blir samma, oavsett den lånvägda hämtade hästen eller hästen i närområdet, kan du inte se det?

Eller menar ni att ni tror man får mer betalt för en häst som hämtas i, som älgen sa, tjotahejti?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Du verkar ha suttit hela kvällen och funderat på problemet, av dina inlägg att döma.:grin:

Varför bemöda sig med att åka så långt med allt det besvär det innebär när man kan få liknande vara på hemmaplan till samma pris?

Är det så svårt att förstå för dig att kostnaden för Tagaren blir ungefär det samma och att vinningen inte blir särskilt stor?

Kommentaren "man kan inte ta in en vara i ett bolag som plötsligt försvinner" , du har inte tänkt tanken på att isf kan man likaväl köpa en "svart" häst på hemmaplan, eftersom folk är så dumma att de skänker bort sina hästar,så finns det säkert en hel del som gladeligen skulle ta emot en tusing för att bli av med sin häst, ehh?

Hur i helskotta räknar du nu? Tusing? åkt till slakteriet så får du 2 tusingar... dessutom är det INTE fördelaktigt att KÖPA svart som företagare, endast att SÄLJA svart!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Hur i helskotta räknar du nu? Tusing? åkt till slakteriet så får du 2 tusingar... dessutom är det INTE fördelaktigt att KÖPA svart som företagare, endast att SÄLJA svart!

Det är väl förfaan lika lönsamt att köpa en häst svart i närområdet som att lägga nästan en heldag samt bensin på att åka och hämta en gratishäst?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Men herregud Lillfi, man får ju samma svart eventuella vinst för en sketen häst i närområdet, fattar du inte.???:confused::confused:


Om priset för svartköttet är 20 kr eller som ni tror 35, så saknar det betydelse för den vinsten blir samma, oavsett den lånvägda hämtade hästen eller hästen i närområdet, kan du inte se det?

Eller menar ni att ni tror man får mer betalt för en häst som hämtas i, som älgen sa, tjotahejti?
Jag förstår att du blir :confused:Självklart hade det varit enklare om hästen varit närmre...
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

kl

som prisjämförelse kan jag tala om att självkostnadspris för ekologiskt högklassigt nötkött ligger på ca 27 kr/kg.
Då är det inte heller ynka 200 kg man talar om utan runt det dubbla.


Slaktar man häst får man vara glad om det överhuvudtaget inte går back.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Hur i helskotta räknar du nu? Tusing? åkt till slakteriet så får du 2 tusingar...



Det kan knappast vara ngn svårighet att köpa upp slakthästar för någon tusenlapp eller två, eftersom så många ges bort, inom trav ex, inga svårigheter där att få tag på en gratishäst. Förstår du nu hur jag tänker?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Men oavsett om slakteriet måste betala 1800 kr i slaktavräkning till kund eller de lägger 1800 kr på resa och timmar så är det väl självklart att köttet har ett högre pris när slakteriet i sin tur säljer det. Det är väl självklart att ett företag måste ha vinst i det de gör. Annars hade de gått i konkurs för länge sen. Kan man då ta de pengarna svart istället är det ju rätt fina pengar. Om hästen inte finns redovisat någonstans så är den ju inte slaktad på den vita vägen.
En sån enkel företagsekonomi tror jag att alla förstår men sen kan man säkert vända och vrida så att 1+1 blir 3......men det är alltid lika spännande med folk som i diskussioner utgår från att alla andra är dumma i huvudet och endast dom har rätt.

Ja det är verkligen konstigt att de på allvar tror att slakteriet skulle övht bedriva slakt av hästar och varje gång på minus... undrar hur länge företaget skulle finnas kvar då innan det blev kk...men som sagt det är inte lätt om 1+1=3...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp