"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Korrekt slaktat och hanterat lammkött ska inte smaka ull alls ;)

Smakar det ull, så är det brister i slakthanteringen eller så är det (mer troligt) en äldre tacka som ligger på tallriken.
Äldre tackors kött smakar tämligen kraftigt pga det fett som de har insprängt i köttet och det påminner en hel del om ullsmaken.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Varför skulle jag skämmas?

Jag har INTE kastat ur mig anklagelser om en person på internet.


I dagsläget har du inte svaret. bara vilda antaganden.

Lägg ner själv och ta istället reda på hur det verkligen ligger till.

Sedan kan du anklaga bäst du vill.

Just det - JAG TÄNKER VERKLIGEN TA REDA PÅ HUR DET FÖRHÅLLER SIG. :mad:

Anklaga - spekulera menar du väl? OCH DET GÖR ÄVEN TIDNINGARNA FÖR ATT DE INTE HELLER KAN FÅ SVAR FRÅN VERONICA.

Nej du har kanske inte anklagat någon - vad vet jag. MEN DITT INFERNALISKA GNÄLLANDE OM ATT JAG SKALL VARA TYST ÄR IRRITERANDE - FÖR JAG BLIR INTE TYST FÖRRÄN JAG VET HUR DET LIGGER TILL. Kan vi släppa detta nu?

Ps jag kom inte åt caps lock av misstag.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Har läst de flesta av dessa trådar nu och har lite frågor (av nyfikenhet)
Vad ska ni göra om hästen/arna
1: Är slaktade i Sverige el Italien?
2: Om Ametist är såld som tävlingshäst?
3: Lever och mår bra?
Om det visar sig att alla 3 lever och mår bra, går ni ut med en offentlig ursäkt till VL och hennes far då eller?

Några frågor till, också av nyfikenhet
1: Varför valde ni att ge bort hästen/arna och inte låna ut den/m istället?
2: Om ni kollade upp VL noga, varför fick ni reda på efteråt att hon och hennes far driver slakteri? Och att hon uppgav felaktig adress och telenr? Kollade ni inte adress & nr innan ni gav bort er familjemedlem?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Du verkar ha suttit hela kvällen och funderat på problemet, av dina inlägg att döma.:grin:

Av mina inlägg att döma, kan jag precis som du, inte sitta vid datorn
24 tim om dygnet... jag har även ett annat liv...och eftersom du inte kunde dra någon egen slutsats av mitt första resonemang utan istället kommer med påhopp att jag inte skulle kunna räkna osv, vilket inte är fallet, var jag tvungen att göra ett förtydlignade...
så om du istället kan uppföra dig hövligt här så ska jag försöka göra detsamma....jag har full respekt för att du kanske inte är insatt i ekonomi eller kan räkna, men jag förlöjligar dig inte för det, det leder ingenvart!!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Har läst de flesta av dessa trådar nu och har lite frågor (av nyfikenhet)
Vad ska ni göra om hästen/arna
1: Är slaktade i Sverige el Italien?
2: Om Ametist är såld som tävlingshäst?
3: Lever och mår bra?
Om det visar sig att alla 3 lever och mår bra, går ni ut med en offentlig ursäkt till VL och hennes far då eller?

Några frågor till, också av nyfikenhet
1: Varför valde ni att ge bort hästen/arna och inte låna ut den/m istället?
2: Om ni kollade upp VL noga, varför fick ni reda på efteråt att hon och hennes far driver slakteri? Och att hon uppgav felaktig adress och telenr? Kollade ni inte adress & nr innan ni gav bort er familjemedlem?

En del av dina frågor finns svaren här redan - både denna tråd och andra trådar.

Svaren på det andra kan jag inte lägga ut i inlägg här. Vill du veta så maila mig (adress finns under mitt nick) och presentera dig - så ska jag ge dig svaren.

Måste vidare på möte nu!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag tycker dessa frågor är riktigt bra och tycker verkligen att du borde svara på dem eller åtminstone fundera igenom dem ordentligt.

Rent ekonomiskt känns det som om det vore betydligt mer lönsamt att sälja Amestist vidare som ridhäst än att slakta.

Det är en väldigt stor skillnad på att sälja eller ge bort jämfört med att lämna ut på foder. I det fallet hade du personligen haft något att gå till polisen om. Nu handlar det vad jag förstår endast om eventuellt brott mot livsmedelslagen. Om nu hästen verkigen är slaktad.

Om personen som fått hästen verkligen gjort några mer fel än att vägra prata med dig eller svara på journalisters alla frågor och det handlar om moraliska eller lagliga övertramp hoppas jag självklart att hon får sitt straff.
Men just nu tycker jag faktiskt att det mest rör sig om en massa ganska löst grundade spekulationer.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om full koll. Det kom en en del synpunkter på just detta med full koll. Nedan är min text från det tidigare inlägget med lite ändringar ;)

"Personligen anser jag som en del andra skrivit här, om man själv vill ha någon som helst, allra minsta, koll på vad som händer hästen, behåll den. Om detta inte är möjligt och man vill ha någon som helst, allra minsta, koll. Avliva hästen på ett bra sätt och så att du själv vet att den faktiskt är död.

Att lämna iväg på foder ger dig fler möjligheter att ta tillbaka hästen, men den kan slaktas och säljas vidare även om den är utlämnad på foder och tvister om vem som faktiskt ägde den kan uppstå. Men dessa borde vara betydligt enklare att vinna, än om man gett bort hästen."
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ginnies, ber om ursäkt men jag var inte medveten om dina lässvårigheter. Ska därför försöka svara så enkelt och kort som möjligt. Fast många punkter blir det här, eftersom du riktat flera inlägg till mig.

1/ #137
Precis som Terese skriver, så innebär ditt "borgar" detsamma som "garanti" i det här fallet. Trots allt måste du inse att man läser och utgår från dom ord du använder. Hur ska vi annars kunna kommunicera??

Försäljningspriset innebär ingen garanti för hästens väl i framtiden, vilket var mitt budskap till dig. Se även TomasN:s inlägg.


2/ #147 och 152
Det råkar i det här fallet, eftersom Mottagaren har kopplingar dit, finnas misstankar om slakt. Men det finns många andra otrevligheter man vill skydda sin häst från vid försäljning/gåva, och då spelar summorna mindre roll. Om man alltså inte begär högre pris för hästen än dess marknadsvärde, men då lär å andra sidan hästen aldrig bli såld. :idea:


3/ #156
Jag "spottar inte åt andras osakliga vinklingar" däremot kritiserar jag alla (dvs inte bara dina) sådana liksom dom som är ensidiga och i mitt tycke orättvisa.
Jag undrar alltså över det faktum att du, liksom några andra, inte ifrågasätter agerande, eller snarare mest uteblivna agerande, från Mottagarens sida. Givaren har redan sin misstanke om vad som har hänt hästen, något du och några till inte håller med om. Det är det jag undrar över. Så svara gärna på frågorna(!) du citerade.
Resten i ditt inlägg förstår jag inte vart du vill komma med.


4/ #177
Där är vi överens.Och många med mig antar jag, ja, utom LIA då förståss.
Innan du ger dig till att hoppa på mig borde du, med tanke på dina lässvårigheter, ta och lite mer noggrannt läsa dom inlägg du kritiserar. Se ur mitt inägg #136:

Dom sätt man har för att vara så säker som möjligt på att hästen hamnar på ett bra ställe, är att undersöka köparens nuvarande hästhållning samt lyssna med folk i dennas omgivning. Jag förutsätter att man i allmänhet inte är personligt bekanta. Skriver man dessutom ett korrekt avtal med ingående förbehåll så har man gjort vad man kan.
Jag vidhåller att det är av underordnad betydelse om man säljer hästen för säg 20000:- eller ger bort den. Fel människa kommer ändå att kunna handla mot överenskommelser etc. Däremot, om man struntar i att anstränga sig att kolla köparen, så håller jag med om att risken är större ju billigare man säljer.



Jag begär inte mer än att man låter bli att pådyvla mig uttalanden jag inte gjort och att man inte förvränger det jag säger. Elementär respekt för vad andra skriver här alltså. Har man svårt med min svenska, som enligt uppgift ska vara någorlunda logisk och korrekt, så är det på sin plats att man först frågar mig om det man inte förstår. Helst via PM.

Nu ska jag försöka hitta tid till att delta i trådens sakdiskussion! :)
LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Att lämna iväg på foder ger dig fler möjligheter att ta tillbaka hästen, men den kan slaktas och säljas vidare även om den är utlämnad på foder och tvister om vem som faktiskt ägde den kan uppstå. Men dessa borde vara betydligt enklare att vinna, än om man gett bort hästen."

ja men vad vinner du? Hästen är lik förbaskad död om den kommer i händerna på fel personer!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ang din fråga betr koll av köpare/mottagare. Jag har undrat över detta tidigare utan att få svar, så här kommer mer specifika frågor.

Hur gör ni, ni som säljer häst till okänd person? Från Ni som bedriver avel i stor skala till Ni som endast sålt häst en enda gång.

1 Tar ni, via formulär eller med annat underlag, reda på alla tänkbara fakta om köparen?
2 Tar ni upplysning om köparen (ekonomi, anmärkningar, bostadsförhållanden osv)?
3 I så fall, via UC eller annan?
4 Kollar ni i dom register som finns att tillgå?
5 Kollar ni med arbetsgivare/skola?
6 Kollar ni med grannar etc?
7 Åker ni till det stall/ridskola köparen frekventerar (om så är fallet) och intervjuar personal och andra på plats?
8 Tar ni hjälp av psykolog el dyl för personanalys?
9 Tar ni kontakt med hästpratare eller annan "skådare"?
10 Kontrollerar ni, med hjälp av sakkunniga, reda på köparens kunskaper och kvalitéer vad gäller ...
a/ hästhållning i stort?
b/ hästhantering och hästförståelse?
c/ ridning?

Jag ställer givetvis dessa frågor i ljuset av dom krav som påläggs Givaren i denna tråd. Men även i ett vidare perspektiv vore det intressant att få veta vilken nivå man ligger på och vilka krav som ställs.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Dessa frågor gäller väl i första hand de som anser att såld eller bortgiven häst inte är såld och bortgiven ;)

Om man tar rimligt betalt så minskar faktiskt risken rejält för att hästen skall säljas vidare direkt eller på olika sätt gå till slakt.

Sedan kan hästen självklart råka illa ut ändå, ridas sönder eller hamna hos någon som tappar intresse eller inte har råd, exempelvis.

Förhoppningsvis kan man göra någon typ av bedömning av detta vid provridningar och samtal. En kontroll av var de skall stalla upp hästen hjälper kanske också en del.
Vill man ta reda på mer kan man självklart göra det. När man själv anser att man fått en något sånär klar bild av vem köparen är får man bedömma om man vill sälja till personen ifråga.
Sedan får man räkna med att man aldrig mer kommer få se hästen och hoppas att den får det bra.

Oftast kanske köparen faktiskt hör av sig och berättar hur det går och oftast får nog hästen det minst lika bra. Men det finns självklart inga garantier.

Tyvärr är det väl så att när man fattat sitt beslut om att sälja och har gjort det, så finns ingen återvändo. Sålt är sålt.

Självklart bör man polisanmäla eller anmäla till annan myndighet om man får reda på att hästen far illa eller inte sköts på rätt sätt. Eller om något annat brottsligt inträffar.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Har läst de flesta av dessa trådar nu och har lite frågor (av nyfikenhet)
Vad ska ni göra om hästen/arna
1: Är slaktade i Sverige el Italien?
2: Om Ametist är såld som tävlingshäst?
3: Lever och mår bra?
Om det visar sig att alla 3 lever och mår bra, går ni ut med en offentlig ursäkt till VL och hennes far då eller?

Några frågor till, också av nyfikenhet
1: Varför valde ni att ge bort hästen/arna och inte låna ut den/m istället?
2: Om ni kollade upp VL noga, varför fick ni reda på efteråt att hon och hennes far driver slakteri? Och att hon uppgav felaktig adress och telenr? Kollade ni inte adress & nr innan ni gav bort er familjemedlem?

Ok Gunnar vill att jag svarar – då gör jag det.

Först och främst så kan jag bara svara för mig själv inte för de andra två.

Är Ametist slaktad i Sverige eller Italien – i efterhand spelar det mig ingen roll - då vet jag att han är död – det är att få veta hur det förhåller sig, jag vill. Om det har betydelse för polisutredningen vet jag inte.

Om Ametist är såld som tävlingshäst – han var triangelmärkt – så i Sverige borde det vara svårt. Men är han såld som tävlingshäst i utlandet så får nog Veronica en person till efter sig. Den köparen är lurad. Jag vet inte om jag kan göra så mycket åt detta, men antar att den lurade köparen kan.

Lever och mår bra – vilket jag innerst inne verkligen hoppas. Jag vill då veta varför Veronica inte kunde tala om detta för mig innan jag blev misstänksam och fick hjälp med att rota grundligt där sambandet med slakteriet kom fram. Så enkelt det hade varit – inget av det som nu hänt hade hänt. Jag hade självklart trott på henne vartenda ord hon sagt.

Be om ursäkt. Lite beroende på svaret/förklaringen från Veronica om varför hon inte kan svara i telefon - kan jag ge henne en ursäkt i media – om media nu vill skriva. Ville Veronica bara ”djävlas” så ber jag inte om ursäkt – då kan vi vara kvitt….

Varför jag valde att ge bort Ametist. Svaret har jag upprepat och vänt o vridit på i denna tråden och i andra trådar och andra har svarat samma sak hela tiden. Svaret finns redan.

Kollen av VL gjordes. Det jag kan kolla som privat person är namn, personnr, adress (hos KFM och SKV). Hos dessa myndigheter finns ingen koppling till slakteriet vilket i så fall, om det hade funnits, medfört att jag inte hade fullföljt gåvan. Veronica är inte heller dömd för något. Detta kollade jag hos två olika Tingsrätter. Sen måste man ringa alla tingsrätter för att vara 100 %, finns inga centrala register. Allt såg bra ut och hon var jättetrevlig.

Sen vad min senare koll av ”falsk adress och telefon nr” anbelangar så kan jag inte kommentera detta i inlägg då det har en stor betydelse för fortsättningen av denna historia.

Så slutsatsen är att en vanlig koll klarade hon. Hade hon angett felaktigt namn så hade det varit kört. De uppgifter jag fått av Veronica är sammelsumarium av lögner och sanningar.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Har brottom Gunnar men hinner nog med en kommentar.

Hade du köpt en triangel märkt häst som endast gick att prommenad rida för 10 000 - 20 000 kr? Några jag ställt denna motfrågan till hade inte gjort det.

Varför envisas alla med att tro att juridiken fungerar bättre på enskildas egendom vice versa allmänt åtal??? Jag tror mer på jurdiskt upprättelse med allmänt åtal. Pengar har jag inget intresse av i denna fråga - så pengar kan vi släppa i diskussionen om mitt fall.

Gunnar - jag vill inte ha full koll. Jag har inte tid/intresse av att ringa dagligen till Veronica eller springa ned Veronicas ytterdörr. Jag ville bara att när/om den dagen kom - att Veronica inte kunde ha kvar Ametist skulle höra av sig till mig. Jag kanske då kunnat ta tillbaka honom eller hjälpt till med ett nytt hem.

Vi får väl se om det är enklare/svårare att vinna även om man gett bort hästen. :)

PS. Knorrevången äger sitt egna chark och där kan man ta ut helt andra priser än i slakteriet. Räcker det med att "invagga sig själv i säkerhet" med 10 000 kr gränsen?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ang din fråga betr koll av köpare/mottagare. Jag har undrat över detta tidigare utan att få svar, så här kommer mer specifika frågor.

Hur gör ni, ni som säljer häst till okänd person? Från Ni som bedriver avel i stor skala till Ni som endast sålt häst en enda gång.

1 Tar ni, via formulär eller med annat underlag, reda på alla tänkbara fakta om köparen?
2 Tar ni upplysning om köparen (ekonomi, anmärkningar, bostadsförhållanden osv)?
3 I så fall, via UC eller annan?
4 Kollar ni i dom register som finns att tillgå?
5 Kollar ni med arbetsgivare/skola?
6 Kollar ni med grannar etc?
7 Åker ni till det stall/ridskola köparen frekventerar (om så är fallet) och intervjuar personal och andra på plats?
8 Tar ni hjälp av psykolog el dyl för personanalys?
9 Tar ni kontakt med hästpratare eller annan "skådare"?
10 Kontrollerar ni, med hjälp av sakkunniga, reda på köparens kunskaper och kvalitéer vad gäller ...
a/ hästhållning i stort?
b/ hästhantering och hästförståelse?
c/ ridning?

Jag ställer givetvis dessa frågor i ljuset av dom krav som påläggs Givaren i denna tråd. Men även i ett vidare perspektiv vore det intressant att få veta vilken nivå man ligger på och vilka krav som ställs.

LIA

Du är helt underbart klar i huvudet LIA....:banana::banana::banana:
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Det är inte svårt att känna skillnad på en köttbit av nöt eller häst, annan smak o annan konsistens.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Bra skrivet, Lia! :bow::bow:
Ett problem bara....om jag börjar ställa dessa frågor till personer jag ska sälja häst till så blir jag nog betraktad som totalidiot och personen flyr. :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Nu ville jag egetligen inte blanda mig i denna debatt, bara försöka styra upp den lite.

Har detta med triangelmärkningen varit upp tidigare i trådarna? Det jag kommer ihåg av vad jag läst var att det var en fullt frisk fungerande häst som hade lite problem med nacken som gjorde att den inte skulle fungera på hög nivå inom dressyren. Så tolkade jag det i all fall.

Jag skulle personligen inte köpa någon häst alls för närvarande. Men jag tror att folk mycket väl kan vara beredd att betala allt från 5000 kr och uppåt för en triangelmärkt häst beroende av hur trevlig och användbar den är.

Om priset för en slakthäst i Sverige är 2000 kr, och det finns sådana att köpa för slakterierna borde allt över 2000 vara en sämre affär, för dem.
Alltså bör man sätta ett högre pris, ju högre desta bättre, om man vill minska risken för slakt. Detta har inte mycket med pengar att göra, utan handlar om att skydda sin häst från vissa "faror".

När det gäller juridiken vet jag inte vad du har på gång där. Jag vet inte vad som stod i ditt gåvoavtal, utan utgåt faktiskt ifrån att det som står där med storsta sannolikhet inte kommer gälla, eller ha någon effekt.
Kvar blir alltså frågan om evetuell slakt av häst som kanske har ämne med livstidskarens och att det kanske har sålts som människoföda? Om hästens slaktats och köttet inte använts som människoföda antar jag att inget brott har begåtts?

Om hästen i stället lämnats ut på foder hade man med största sannolikhet kommit fram till att detta handlade om stöld/egemäktigt förfarande, eller vad det nu kallas ;)

Du får nog läsa det jag skrev om full koll en gång till.
Om du vill ha det allra minsta att säga till om, sälj inte eller ge inte bort din häst. Hästen är då inte din längre, den nya ägaren kan göra vad den vill med den (så länge det inte bryter mot några lagar eller regler).
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Du förutsätter alltså att slakteriet slaktar o säljer svart o menar att det skulle vara smartare att lura till sig en häst en bra bit bort än att helt sonika betala kontant o glömma bokföringen.
Visst ser det så ut:devil:
Angående slaktmarginaler(mest till therese) så är den runt 5 kr per kg, dvs ett slakteri som betalar 6 kr kg för en häst får ut ca 11 från styckningsföretaget.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp