Bukefalos 28 år!

Det är inte föris uppgift

Vi lägger schema efter de tider som lämnas in av föräldrarna inte efter in- och utcheckning.

Ok, svara inte på mitt inlägg utan upprepa bara det du redan skrivit...

Du inser väl att om en förälder hämta 5 min sent en dag men förskolan rapporterar det som 30 min sent så ser det ut som att föräldern varit betydligt senare än hen faktiskt var. 5 min kan handla om att ens klockor inte är synkade så lite är det. 30 min då är man sen på riktigt. Jag hade som sagt inte tagit förskolans gnäll på allvar om de inte rapporterade utcheckningen vid den tid jag faktiskt hämtar barnet.
 
Ok, svara inte på mitt inlägg utan upprepa bara det du redan skrivit...

Du inser väl att om en förälder hämta 5 min sent en dag men förskolan rapporterar det som 30 min sent så ser det ut som att föräldern varit betydligt senare än hen faktiskt var. 5 min kan handla om att ens klockor inte är synkade så lite är det. 30 min då är man sen på riktigt. Jag hade som sagt inte tagit förskolans gnäll på allvar om de inte rapporterade utcheckningen vid den tid jag faktiskt hämtar barnet.
Varför ska jag stå till svars för vad en annan förskola gör? Det du beskriver har jag aldrig hört talas om och är därför inget jag vill kommentera.
 
Varför ska jag stå till svars för vad en annan förskola gör? Det du beskriver har jag aldrig hört talas om och är därför inget jag vill kommentera.

Och jag har aldrig hört talas om att en förskola är så kinkig som du beskriver. Min erfarenhet är att förskolan vi hade vår dotter på hade full förståelse för att ibland blir man lite sen. P.g.a. trafik, jobb eller andra omständigheter man stöter på i ett vanligt liv. Sånt händer verkade vara deras inställning.
 
Och jag har aldrig hört talas om att en förskola är så kinkig som du beskriver. Min erfarenhet är att förskolan vi hade vår dotter på hade full förståelse för att ibland blir man lite sen. P.g.a. trafik, jobb eller andra omständigheter man stöter på i ett vanligt liv. Sånt händer verkade vara deras inställning.
Vad beskriver jag :confused: ? Vi har också full förståelse om föräldrar ringer och meddelar att något har hänt och de blir lite sena en dag.
 
Jag har inte följt tråden nämnvärt, för det gör mest ont i hjärtat att läsa :( .
MEN en fundering som jag har. Ni som tycker att tider inte är så viktigt, är ni lika generösa i ert eget yrke? Det gör inget om folk kommer för sent till möten/bokade tider/osv, till exempel? Något som kan vara bra att veta - för det tror jag inte är självklart för alla föräldrar - är att det är rätt tight med personal på de flesta förskolor. Scheman läggs efter hur barnens tider ser ut. När vi har som flest barn måste vi alltså se till att vara flest personal också. Därför är tider rätt viktigt för oss. Så att vi kan på bästa sätt organisera vår verksamhet och se till att era barn får en rolig och säker vistelse hos oss... :)
Självklart kommer folk titt som tätt 5-10 min sent till möten jag håller på mitt jobb. Tycker inte det är konstigt - det händer ju massor av saker man inte riktigt kan styra över hela tiden (typ extra mkt trafik, lämning på förskolan drog ut på tid, inställd tunnelbana, annat möte drog ut på tiden osv. ) Jobbar på det ”gratis” flera timmar i veckan åt min arbetsgivare så jag är nog helt enkelt inte så petnoga med tider även om jag så klart alltid anstränger mig för att vara i tid till allt jag gör. Tycker det verkar som en helt galen schemaläggning om det inte finns utrymme för att föräldrar hämtar upp till en kvart sent nån gång då och då. Är det inte ok lär det ju få till följd att föräldrar anger längre restid än nödvändigt för att slippa bli tillsagda och gnällda på. För så kul är ju inte det när man redan stressar domen galning för att hämta sina barn i tid :)
 
Tänkte på den här tråden då jag pratade med en annan mamma i parken här om dagen, hon kom stormandes upprörd över kontakt med förskolan. Hon säger att hon alltid är punktlig men att det hänt att hon kommit 5-10 minuter sent några gånger eftersom hon är föräldraledig med bebis som ibland bjuder på en bajsblöja precis när de ska gå hemifrån eller att hon fastnar med amningen lite längre än tänkt. Däremot brukar förskolan vara sena med att checka in och ut barnet och det kan dröja någon halvtimme efter att hon hämtat att hon får en notis om utcheckning. Nu hade rektorn mailat med otrevlig ton att de måste bli bättre på att strukturera sin tid och frågade om familjen behöver stöd. Det känns så konstigt att det görs på det sättet i stället för att prata när man ses och reda ut om utcheckningarna stämmer, för jag vill anta att det är de som rektorn hänvisar till och inte att hon varit 5-10 min sen några få gånger. Vi alla har ju med barn att göra och det känns som ett systemfel om det inte finns utrymme för att byta en oväntad bajsblöja ibland.

Nu går min dotter inte på samma förskola men även där är det lite si och så med in- och utcheckningarna. De dröjer ofta 10 min men det har hänt att det dröjt upp till 30-40 minuter. Jag tänker att de har mycket att göra och gör så gott de kan, att de loggar så snart de får händerna lediga. Men jag hoppas att rektorn inte plötsligt kommer att hålla det emot en. Pedagogerna är helt fantastiska och jag skulle tycka att det vore obekvämt att hamna i en sits där jag måste berätta för deras chef att de inte checkar ut i tid. För mig gör det detsamma exakt när det loggas ut, det är såklart viktigare vid incheckning så att det är registrerat att hon är där om något skulle hända (brand exempelvis). Men jag har förståelse för att de inte alltid står med mobilen i handen. Jag tycker mest det är konstigt att vissa verksamheter som är till för barn är så nitiska med punktlighet. Alla vet ju att det kan vara svårt att styra med små barn. En annan mamma i parken berättade att hennes lilla barn hade velat promenera själv på morgonen så de gick med lite marginal och kom 20 min tidigt, hon hade inte ens tänkt att gå in utan lekte lite utanför staketet men en pedagog var ändå snabb med att hänga över staketet och påpeka att de var tidiga. Svägerskan har också fått en tillsägelse vid en (en!) försening på 10 min. Det är ju inte direkt så att småbarnsföräldrar behöver fler stressmoment i livet så den här häxjakten som verkar ske på vissa ställen känns helt galen.
Fast det behöver inte alls handla om sen hämtning, utan om sen lämning. Har de inget system där man ska meddela personalen om man blir sen? Det måste vi göra, dels har de en deadline för att beställa/avbeställa lunch till barnen och dels är kl 9 den där tiden då de kan gå iväg på utflykter eller starta nåt annat projekt, så är nån inte där då får de vänta med att gå ut (då de inte är nog med personal för att en ska stanna kvar och vänta in den) eller avbrott i projektet. Så att komma försent påverkar deras planering.

Dock är det sånt vi har fått information om på ett väldigt trevligt sätt och personligen, ett argt meddelande känns ju inte som rätt sätt att kommunicera sånt på.
 
Tycker du man behöver ringa om man blir 10 min sen?😳
Känns tramsigt, och hur ska det gå till om man sitter i bilen? Sist jag kollade är det olagligt prata i telefonen i bilen, så sitter du fast i bilkö blir det svårt. Visst många bilar inkl min egen har att man kan ringa via pekskärmen (hur kan det ens vara lagligt att pilla på den under färd egentligen?) men alla har inte så nya bilar.
 
Känns tramsigt, och hur ska det gå till om man sitter i bilen? Sist jag kollade är det olagligt prata i telefonen i bilen, så sitter du fast i bilkö blir det svårt. Visst många bilar inkl min egen har att man kan ringa via pekskärmen (hur kan det ens vara lagligt att pilla på den under färd egentligen?) men alla har inte så nya bilar.
Många andra har assistent i headsetet tex jag så då ringer jag utan att pilla på nån skärm som inte finns. Innan det stannade jag för att ringa.

Jag ringde om nånting hände längs vägen.
 
Fast det behöver inte alls handla om sen hämtning, utan om sen lämning. Har de inget system där man ska meddela personalen om man blir sen? Det måste vi göra, dels har de en deadline för att beställa/avbeställa lunch till barnen och dels är kl 9 den där tiden då de kan gå iväg på utflykter eller starta nåt annat projekt, så är nån inte där då får de vänta med att gå ut (då de inte är nog med personal för att en ska stanna kvar och vänta in den) eller avbrott i projektet. Så att komma försent påverkar deras planering.

Dock är det sånt vi har fått information om på ett väldigt trevligt sätt och personligen, ett argt meddelande känns ju inte som rätt sätt att kommunicera sånt på.

Jag vet inte hur det är på deras förskola och själv lämnar jag aldrig sent. Men för mig är det självklart att man håller de tider som man angett även om det är skönt om det finns marginal på 5-10 minuter. Dotterns pedagoger verkar väldigt flexibla, men då går ju hon halvtid så vi är aldrig först eller sist på plats utan hämtar och lämnar i full rush. Så de verkar inte tycka att just hennes tider är så viktiga. De gör heller inga utflykter ännu. Jag kan lämna 8-9 och hämta 14-15 men måste ange 2 veckor i förväg vilka tider jag väljer, och det kan variera lite från dag till dag bara det står i schemat. Någon gång har jag missat att jag har BVC med sonen kl. 14 och frågar dagen innan om det är OK att byta till 9-15 i stället och det är aldrig något problem. Så jag är som sagt väldigt nöjd med vår förskola och dotterns grupp, men eftersom jag hört andras berättelser så blir ju jag också lite uppstressad och rädd att göra fel. Men som sagt, i min värld är det en självklarhet att ha respekt för andras tid och planering och komma på bestämd tid. Men eftersom vi har med barn att göra så är det ju ibland lite svårt att komma på minuten. Jag har precis lämnat dottern nu med sonen i ena vagnen och dragandes med andra vagnen bakom mig eftersom de behöver den till vilan på förskolan, och dottern som gallskriker om jag sätter henne i vagnen utan ska gå själv och sedan utmanar mig genom att springa åt precis alla andra håll än framåt. Testar även hur nära trottoarkanten hon kan gå innan jag hämtar henne 🙃 Nu tog jag lite höjd för detta och kom i tid, men ja ni förstår hur det är, det gick för att sonen var enkel idag men har han också en tuff dag blir det väldigt svårt.

Bonusbild på trottoarutmanaren

IMG_1475.jpeg
 
Den vägen jag åker har enbart bussfickor vid bussfiler. Det är olagligt att köra i bussfil. Dvs jag kommer aldrig köra i bussfilen för att parkera i en bussficka och ringa föris. Möjligtvis om föris står för ev böter då.

Ok de flesta brukar ha bussfickor eller p fickor om man åker längre sträcka typ 30 min.
 
Så småbarnsföräldrar skall tvingas till att jobba deltid? Undra hur skadad vårt barn är som gick på dagis 6.00-16.45 utom fredag. Haha

För mig skaver det lite att de pratar om att små barn inte får sina behov täckta på förskolan och därför borde föräldrar hämta tidigt. Men då är det ju ett systemfel om vi har barnomsorg som inte täcker barnens behov. Långt ifrån alla har möjlighet att gå ner i tid särskilt inte i denna inflation. Jag blir lite uppgiven över hur inflationen drivs på samtidigt som förskolor inte kan täcka små barns behov och föräldrar skammas om de måste jobba heltid. Då blir barnens mående plötsligt en klassfråga.
 
Ok de flesta brukar ha bussfickor eller p fickor om man åker längre sträcka typ 30 min.
Ute på landsvägen?

Är jag sen så lite som upp till 15 min så ringer jag inte. Då ser jag till att komma dit så snart så möjligt istället för att stanna och ringa och därmed bli ännu mer sen.
Jag bor i Sthlm innerstad, nu kör jag sällan bil men ska jag stanna och ringa i rusningstrafik kommer jag aldrig fram… nu cyklar jag typ jämt och när jag cyklar har jag i ärlighetens namn inte ens så stor koll på klockan att jag vet om jag är 5-10 min sen (har rätt lång väg från kontoret..,)
 
Ute på landsvägen?

Är jag sen så lite som upp till 15 min så ringer jag inte. Då ser jag till att komma dit så snart så möjligt istället för att stanna och ringa och därmed bli ännu mer sen.
Ja de flesta landsvägar och de motorvägar jag åker på eller i stan så finns det möjlighet att stanna till.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 844
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 782
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 723
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp