Bukefalos 28 år!

Det blev smalt

Sv: Det blev smalt

Har det någon betydlese om man har firefox eller något annat? Jag har firefox och tycker att det är bra nu. Man ser bilder och bloggar men jag behöver inte scrolla för själva forumsdelen alls. Känns bra så, för min del.
 
Sv: Det blev smalt

De två bilderna borde tillsammans vara 240 pixlar. Forumdelen borde vara 728 pixlar när du är inne och läser en tråd. I trådlistan kan den bli lite smalare kanske 600 pixlar.
Det jag undrade över var hur och var du fick 240 att vara ungefär lika som 600 eller 728.
 
Sv: Det blev smalt

Nu är framsidan på de forum jag besöker perfekta i formen. Två smala helt synliga lister vid sidorna och en kort men centrerad forumdel i mitten.

Men så hamnar man då på trådsidorna - där försvinner halva menyn.
Det kan väl inte ha med mina skärminställningar att göra?
 
Sv: Det blev smalt

Både ja och nej.
Att inte allt på sidan får plats på din skärm beror på vilken upplösning du har på skärmen, inte på hur många tum din skärm är på.
Tanken är att själva forum-innehållet alltid skall synas på de allra flesta skärmar. Har man en skärm med endast 800 pixlars upplösning kan man gömma menyn till vänster och bör då se själva foruminnehålet som då inte bör vara bredare än 728 pixlar. Man ser inte mycket av spalten till höger, vilket man precis som menyn då får/kan leva utan om man inte scrollar i sidledd.

Har man en upplösning på 1024 pixlar får menyn samt innehållet plats, dock kanske inte hela spalten till höger. Då kanske man personligen skulle önska att mittenspalten var lite smalare så allt fick plats. Men eftersom många om jag nu har förstått det rätt har tyckt att en bredd på 728 pixlar nästan är oläsbart smalt har jag inte vågat minska detta direkt.

De flesta lösa skärmar som säljs idag har en upplösning i bredd på 1680 pixlar. Bland de bärbara datorer som säljs idag är nog en upplösning på 1280 pixlar vanligast.

Nedan lite statistik från den senste månaden här på Bukefalos:
1024x768 32,39 %
1280x800 22,28 %
1280x1024 19,69 %
1440x900 7,06 %
1680x1050 4,91 %
1152x864 4,08 %
1280x960 1,57 %
800x600 1,53 %
1920x1200 1,36 %
1280x768 1,30 %

Jag tror att det finns en del användare som använder en upplösningbredd på 1024 trots att deras skärmar klarar en högre upplösning.
 
Sv: Det blev smalt

Nja, de nya ultraportabla som säljs med 9"-skärmar har lägre upplösning än så, och det säljs en hel del såna. Jag surfar t ex på en just nu, och den har 1024*600 i upplösning. Det kommer nog att bli fler sådana framöver.

Men buke ser ok ut i sidled på den här upplösningen, iaf i Firefox som jag kör. Fast vänsterkolumnen är omotiverat bred. Finns en massa oanvänt "vitt" bredvid länkarna i menyrutan.
 
Sv: Det blev smalt

Här ser det helt ok ut nu, som synes av bilden nedan :D

buke.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Det blev smalt

*knapp*

Här blir det perfekt när man klickar bort bilden från bildgalleriet till höger. Tyvärr vill inte bortklickningen stanna kvar när man går vidare till en ny tråd, annat forum osv. Kan man inte göra så det fortsätter vara bortklickat, precis som menyn gör när man klickar bort den?
 
Sv: Det blev smalt

Jag skall titta på varför vissa av modulerna till höger inte kommer ihåg att de blivit "gömda". Vissa fungerar utmärkt. Det kommer också en del andra förändringar/förbättringar, stegvis, den närmsta tiden.
 
Sv: Det blev smalt

Nu har jag en skärmdump från hemmadatorn att erbjuda. Som du ser så kör jag inte i helfönster, och jag har omotiverade tomrum till höger i meny-rutorna samt till vänster i datum/skrivet-av-rutan.

buke30sep08_2.jpg


Dessutom har jag konstant nerskrollat eftersom jag inte ser trådarna om jag är i topp på forumsidorna.
 
Sv: Det blev smalt

Anledningen till att vänster-spalten ser konstig ut är för att du inte har svarat på undersökningen där ;) Den är nämligen för bred för den spalten, men jag tänkte att eftersom den bara kommer gå någon dag till så kunde man leva med det temporärt. Dessutom kanske det får fler att svara :)
 
Sv: Det blev smalt

Just nu har jag dubbla vänsterspalter. En bred med undersökning till vänster om forumloggan (som på Ullos bild) och en normalbred som ligger under forumloggan.
 
Sv: Det blev smalt

Låt bli att surfa mitt i nätterna när jag håller på att fixa och förbättra sidorna ;)

Förhoppningsvis skall det allra mesta fungera som det skall nu.
 
Sv: Det blev smalt

Jaha, allt är väl en vanesak antar jag så jag kanske vänjer mig vid reklamrutorna till höger.


Dock så vill jag ha tillbaka möjligheten att kunna klicka bort menyn till vänster! :bump:
 
Sv: Det blev smalt

Knapplån

Jag skulle jättemycket vilja ha tillbaka "Just nu i forumet" till vänster sida, och att den fick fortsätta vara så stor som det varit förut, tycker den blivit mycket kortare på senare dar.. Skulle inte allt som har med forumet att göra kunna få vara på vänster sida så kan radannonser och bloggar(som redan visserligen är på höger sida) vara på höger sida?

Freydis, jag har ingen reklam till höger.. Bara läängst upp på sidan, och under sista foruminlägget (asså längst ner typ) och under alla menysaker till vänster. Jag tycker det är perfekt som det är nu för mig :)
 
Sv: Det blev smalt

usch så hemskt det e att sitta inne på buke nu. Känns ju alldeles knasigt o tokigt, allt verkar ha flyttat på sig :confused:
 
Sv: Det blev smalt

*kl*

Nu tycker jag att det är jätte bra gunnar ! Nu får du låta bli att ändra mer :)
 
Sv: Det blev smalt

Utpressning funkar inte på mig. :D

Ser mycket bättre ut idag, iaf från jobbdatorn (XP, IE - hemmadatorn har Vista och IE):
buke_081001.jpg


MEN - kolumnen för Senaste inlägg är fortfarande alldeles omotiverat brett med en massa fånigt vitutrymme som jag hellre skulle läsa inläggsutdragen i.
 
Senast ändrad:
Sv: Det blev smalt

Jag vet inte riktigt var du menade att Just nu i forumet skulle ligga.
Jag har nu i alla fall flyttat tillbaka det till vänster på Bukefalos förstasida.
Om det skall ligga till vänster på alla andra sidor i stället för till höger, kommer det hamna under menyn till vänster eller kanske under reklamen till vänster. Då måste det väl vara bättre att den ligger till höger?
 
Sv: Det blev smalt

Intala dig själv.
Förändring är något positivt... Förändring är något positivt... Förändring är något positivt... Förändring är något positivt... Förändring är något positivt...
;)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 432
Senast: Calmiche
·
Bukefalos Har försökt ignorera detta nu ett tag, men nej, det går inte längre. Denna reklamen (med olika innehåll, men från Kopp Verlag) kommer...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp