Det blev smalt

Sv: Det blev smalt

Kanske för att blocket tar betalt för att folk ska få lägga ut sina annonser.

GUNNAR: Jag tycker det är helt ok med reklam mellan inläggen som det är nu så länge inte reklamen blir större än vad den redan är.

Jag skrev i inlägget innan en fråga om att ta betalt för annonserna, vilket nog har undkommit dej:p:D
 
Sv: Det blev smalt

Det är helt förfärligt att Bukefalos nu har annonser mitt inne i trådarna.
Man läser ett inlägg och så plötsligt är nästa inlägg en annons.

Jag ORKAR inte!
En av de bästa sakerna med Buke har ju varit att det till skillnad från andra forum inte funnits sådana banners som förstör trådarna.

Jag är mest på Senior. Många trådar handlar om allvarliga grejer - och så vips, ett bantningsmedel eller ägglossningstest... :(

Går det att styra vilken reklam som dyker upp? Kan man plötsligt få ett bantningsmedel kastat på sig i en tråd om anorexi på Ungdom, till exempel? Graviditetstest i en tråd om ofrivillig barnlöshet på Förälder?

Det är så cyniskt och otrevligt.

Hela Buke blir väldigt otrivsamt :(
 
Sv: Det blev smalt

Google lägger utan min påverkan in de annonser de tror passar ihop med texten på sidan.
Det är inte omöjligt att jag kommer ändra den annonsplacering som nu sker i trådarna till den gamla, där den låg långt ned.
Sedan undrar jag lite hur du hade tänkt att jag skulle ha råd att driva Bukefalos om jag inte fick inte lite pengar på annonser. Jag har dessutom väldigt få annonser jämfört med andra större webbsidor. Annonserna skall inte förstöra sidorna, helt klart, dock måste de få synas, annars är det inte stor mening att ha dem där alls.
 
Sv: Det blev smalt

Allvarligt talat - annonserna mitt i trådarna ser jag inte längre. Om det sedan är ett tecken på överdosering eller medveten bortsortering vet jag inte, men jag har iaf vant mig vid dem.
Och det är ju tragiskt att reklamen inte blir sedd även om de är strategiskt placerade mitt i aktivt synfält, för syftet är ju att man ska klicka på dem.

@ Gunnar:
Däremot tycker jag fortfarande att det är fruktansvärt TRÅNGT, nu när sidopanelerna är fullklottrade med grejjer.
Nu kanske jag är fnoskig som fortfarande gnäller, men jag tycker att utrymmet är liksom feldisponerat.

Om jag bortser från vad jag själv tycker om användbarheten på detta trånga utrymme, så är sidan i sig en grafisk katastrof i mina gamla grafikerögon.

Det är gyttrigt och samtidigt finns massor outnyttjat utrymme, bara vid sidan av den här rutan jag skriver i nu har gigantiska tomma ytor. Ovanför, i huvudet bredvid bukefalosloggan - är ett stort vitt sjok och ovanför den en tre-i-en-google-annaons som inte upptar mer än 60% av sitt utrymme, sen är det en grön matta bredvid som är tom.

Samtidigt är mitt utrymme med rena bukefalosrelaterade prylar ihopträngt och gyttrigt.
 
Sv: Det blev smalt

Äh, det förstår du väl, Gunnar!

Bukefalos är något som bara finns, det är väl ingen som betalar för det.


Tyvärr är det ju så folk resonerar, jag (och många med mig) hade gärna lagt en liten slant för medlemskapet här, det vet du. Men du vill ju inte ha det så, det vet vi ;)

Irriterar man sig så på annonserna som Iris här ovan kan man ju göra några aktiva val själv:
  • sluta vara här
  • installera en annonsblockerare (men det gör att Bukefalos (Gunnar) inte får några intäkter)
  • scrolla
  • sätta på sig skygglappar

Jag tycker vi ska vara glada att Gunnar orkat driva Bukefalos så länge som han gjort. :bow::bow::love::love:
 
Sv: Det blev smalt

Jag tänker inte heller på annonserna mitt i trådarna längre, jag bara scrollar vidare till nästa inlägg. Forumbredden funkar finfint och jag tycker att flikarna på högersidan är helt okej.

Jag tycker du har löst detta jättebra :bow:.
 
Sv: Det blev smalt

Självklart har du delvis rätt angående detta med outnyttjat utrymme, men det beror delvis på vilken upplösning man har på sin skärm eller sitt webbläsarfönster.
Bannern högst upp på sidan får precis plats om man har en låg upplösning. I princip skulle man då kunna säga att texten och innehållet inte fick bli bredare än den bannern. De flesta har dock högre upplösning och jag tycker det skulle vara dumt att inte försöka utnyttja det så man kan se mer.
När det gäller platsen till höger om loggan så finns det där ibland väldigt lite text, och ibland väldigt mycket mer text beroende av på vilken sida av Bukefalos man är. Någon mycket liten knapp eller textannons skulle man kanske kunna lägga in där.
Det är dock så att det finns en väldig massa olika storlekar på annonser och trenden är helt klart att de blir betydligt större i storlek.

På sidorna när man kommer en bit ner i en tråd finns det en massa "luft". En lösning på detta är att flytta menyn och eventuellt den nya information jag lagt in ovanför eller under tråden. Det skulle innebära att man behövde skrolla ned betydligt längre innan man kom till själva innehållet. Dessutom skulle de med hög upplösning på skärmarna drabbas av väldigt breda trådar, vilket normalt brukar anses svårläst.
Här på Bukefalos verkar dock många ha vant sig med det utseendet ;)

Jag provade en variant som jag tyckte var bra med att lägga en lite bredare annons ute till höger som då gjorde att trådarna inte blev så breda för de med stora skärmar samtidigt som de med smala skärmar fick plats med hela textinnehållet och kanske lite av den breda bannern. Det blev då lite för mycket förändring på en gång ;) så jag backade till detta :)
Jag anser mig dock inte färdig än, det finns mycket att förbättra.

Alla är välkomna med förslag på hur jag kan förbättra för både användare och annonsörer oavsett skärmstorlek.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det blev smalt

Herregud, inte tusan sitter vi med stor skärm och pillrig upplösning och sträckläser buke från vänster till höger kant på skärmen heller? Man drar ju in sidorna så det blir ungefär A4-format på siten, vilket gör att jipplet ute till höger ibland halkar ur bild.

DUMP20081023.jpg


(Vanligtvis ligger siten längst till vänster på skärmen, men för att dölja en del på skrivbordet så flyttade jag det hela.)
 
Sv: Det blev smalt

Jag är också nöjd. Tycker det är bra och stör mig inte på någonting.
 
Sv: Det blev smalt

Vad bra att just du inte gör det ;)
Det finns säkert de som gör det och trivs med det, samtidigt som det finns de som har stora skärmar som de ställer om på låg upplösning för att de tycker allt blir för smått annars.
Det jag försökte beskriva i mitt inlägg är att det är lite krångligare att göra layout för webbsidor jämfört med en bok, där man själv kan bestämma storlek på pappret där innehållet skall finnas.
Självklart kan man även på webb-sidor sätta en fast bredd, många som gör det. Det kan bli snyggare. Jag anser dock att det ger färre valmöjligheter för användarna att välja hur de vill se och läsa innehållet, vilket är en av fördelarna med att läsa på skärm, jämfört med en bok.

Sedan får du gärna vidareutveckla om och i så fall vad du ville säga med ditt inlägg, jag förstod inte riktigt :)
 
Sv: Det blev smalt

Det var en spontan kommentar på den här meningen, i slutet av ditt inlägg:
Jag provade en variant som jag tyckte var bra med att lägga en lite bredare annons ute till höger som då gjorde att trådarna inte blev så breda för de med stora skärmar samtidigt som de med smala skärmar fick plats med hela textinnehållet och kanske lite av den breda bannern.
Det lät helt enkelt inte riktigt klokt att placera ut reklam för att förhindra att trådarna inte blir så breda för dem med bred skärm. Den biten löser användarna bäst själv liksom.
 
Sv: Det blev smalt

Självklart skulle vi kunna helt strunta i reklam på sidorna, men eftersom jag gärna vill fortsätta driva Bukefalos länge till måste reklam placeras någonstans på sidorna. Att placera den ute till höger har en mängd fördelar jämfört med att exempelvis placera den till vänster. Folk med låg upplösning kommer se innehållet i första hand jämfört med att lägga den till vänster. De med högre upplösning och bredare fönster ser innehåll och reklam utan problem. Det blir mindre störande till höger, möjligen aningen sämre för annonsören. Men alltför synlig/mycket störande reklam kan lätt slå tillbaka på annonsören.
 
Sv: Det blev smalt

Det funkar alldeles ypperligt med reklam mitt i forumsidorna - fast annonsörerna kanske skulle bli griniga om dom visste hur lätt man vänjer sig av med att "se" dessa annonser.
 
Sv: Det blev smalt

Sedan undrar jag lite hur du hade tänkt att jag skulle ha råd att driva Bukefalos om jag inte fick inte lite pengar på annonser. Jag har dessutom väldigt få annonser jämfört med andra större webbsidor. Annonserna skall inte förstöra sidorna, helt klart, dock måste de få synas, annars är det inte stor mening att ha dem där alls.

Äh, det förstår du väl, Gunnar!

Bukefalos är något som bara finns, det är väl ingen som betalar för det.


Tyvärr är det ju så folk resonerar, jag (och många med mig) hade gärna lagt en liten slant för medlemskapet här, det vet du. Men du vill ju inte ha det så, det vet vi ;)

Irriterar man sig så på annonserna som Iris här ovan kan man ju göra några aktiva val själv:
  • sluta vara här
  • installera en annonsblockerare (men det gör att Bukefalos (Gunnar) inte får några intäkter)
  • scrolla
  • sätta på sig skygglappar

Jag tycker vi ska vara glada att Gunnar orkat driva Bukefalos så länge som han gjort. :bow::bow::love::love:

Men tack.
Behöver jag syrliga kommentarer som antyder att jag är dum i huvudet?

Jag tycker att det är skitjobbigt med annonser mitt i trådarna.
Är det okej att ha en åsikt och att uttrycka den i en tråd i den delen av Bukefalos som handlar om just Bukefalos?

Menar jag att Bukefalos ska vara helt fritt från annonser?
Jag har accepterat annonser på sidorna under hela den tid jag hängt här, just för att jag faktiskt BEGRIPER att det inte är många som har vare sig lust eller möjlighet att driva nåt sånt här helt ideellt.

Nu har det dykt upp en ny grej: Google-annonser mitt i trådarna.
Gunnar vill ha synpunkter på hur vi användare tycker att sidan fungerar.
Jag tycker att den fungerar sämre med den här typen av annonser.
Jag tar mig friheten att uttrycka detta, även om Gunnar kanske helst bara vill diskutera spaltbredder.

Att få uppmaningen att sluta vara här, Tjöta, är inte ett dugg kul.

Och om det funkade för mig att scrolla förbi annonserna eller ignorera dem med hjälp av "skygglappar" (?) så skulle det inte vara ett problem, eller hur?

Att raljera och göra billiga poänger på min uppriktiga känsla inför de här annonserna tycker jag är skittaskigt.

Trist att ingen vill diskutera google-adsens totala makt heller. Är det kul att skriva en tråd om sin skilsmässa och så mitt i diskussionen få en annonsbanner av typen "Går du i giftastankar? Kolla här!" kastad i nyllet? Eller diskutera ätstörningar ackompanjerad av bantningspiller?

Mitt förslag på lösningar:
Gå tillbaka till att inte ha annonser mitt i trådarna.
Undvik google-ads och välj annonsörer.



Är det helt orealistiskt? Går det inte alls att sköta annonseringen på det sättet längre?
Bukefalos är så jäkla stort. Det måste vara oerhört attraktivt för annonsörer? Kan man inte diktera villkoren själv då?
 
Sv: Det blev smalt

Som jag skrev, installera en annonsblockerare om det stör dig så fruktansvärt!

Och det är faktiskt så att som man skriver får man svar.

Läs de två fösta styckena i det inlägget jag svarade på och låtsas att någon annan än du själv skrivit dom så förstår du kanske varför du fick svaret du fick av mig.
JAG "hör" bara infantilt gnäll, vill inte, vill inte!
 
Sv: Det blev smalt

Du läser mitt inlägg med okänsliga ögon.
Det du uppfattar som gnäll är ärlig förtvivlan.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Bukefalos Har försökt ignorera detta nu ett tag, men nej, det går inte längre. Denna reklamen (med olika innehåll, men från Kopp Verlag) kommer...
Svar
14
· Visningar
2 032
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp