Det farliga rovdjuret Singoalla

Houdinie

Trådstartare
Igår kom min lilla gullisnutt-kissekatt Singoalla (1 år) in med en prydligt avrättad stare. Hon verkade inte ha någon som helst tanke på att äta upp fågeln, utan verkade mest lycklig över att hon hittat en aldeles egen fjäderleksak (den som jag har köpt ligger ju inlåst för det mesta). Fågeln förpassades till naturen och Singoalla fick vackert leva utan sin nya leksak.

Kan jag göra något åt att Singoalla tar fåglar!? Hon får gärna ta möss, orm och sork.
Hur lär jag henne att inte ta in sina byten?
 
OM du skulle lyckas göra något åt det, hör av dig för då har du lyckats med det omöjliga :smirk: ;)

Dels tror jag inte att det går, dels tycker jag att du ska låta henne hållas. Hon handlar ju helt enligt sina instinkter och är en duktig katt.

mandalaki
 
Min lilla kisse är också jätteduktig (tycker hon), och tar in möss, fåglar, råttor, ekorrar och en kanin (som var nästan lika stor som hon!). Hennes brukar dock vara levande och inte ens skadade. Hon tar in och lägger brevid sängen och säger:
-Matte, nu ska du lära dig jaga! Eftersom dom inte brukar vara skadade brukar jag släppa ut dem igen... Men det är inte alltid så lätt att få tag i dem, speciellt inte om hon kommer klockan halv tre på morgonen...
 
Du kan ju alltid sätta på henne ett halsband med en bjällra på. Då blir i alla fall fåglarna varnade och kanske hinner undan...
 
Jag tror faktiskt inte att katter hinner ikapp helt friska fåglar, utan att dom fåglarna som blir mat är sjuka på något vis. Så jag tycker inte du ska göra nått, katten är ändå ett rovdjur och behöver få jaga.
 
Precis min åsikt också egentligen, men det finns de som sagt åt mig att jag är korkad som inte lärt mina katter vad de får och inte får jaga. Så då tänkte jag att det kanske GICK att lära dem det... :smirk:
 
Men du, lära katter? :rofl:

Nej, bry dig inte om vad andra säger. Fia, min huskatt, är en jätteduktig jägare även om dom djur hon kommer hem med oftast är mindre prydligt avrättade :p
Jag bor i hyreshus och en natt hörde jag henne ropa ute i trappen. Hon ropar alltid på ett speciellt sätt när hon har nått med sig, så jag visste ungefär vad det handlade om. Men när jag kom ut så mötte jag en väldigt konfunderad och upprörd katt. Hon visade mig vägen upp till nästa våning och där satt den lilla musen eller sorken eller vad det nu var i ett hörn, levande. Hon tittade på mig och gick fram mot den lilla som för att visa vad hon var så fundersam på. Då anföll den lilla !! Min katt är inte liten, men hon fick ge sig och jag fick jaga ut den lilla kaxmörten ur trappen. Svårt att hålla sig för skratt !!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 183
Katthälsa Hej! Har en fråga ang. Min snart 2 åriga katthona. Hon kastererades vid ca 6 mån ålder. Saken är den att hon har, sedan drygt ett års...
Svar
1
· Visningar
585
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 934
Senast: cirkus
·
M
Katthälsa Jag la detta under katthälsa då mina två odjur troligen inte kommer överleva julen :devil: skämt å sido. Dom välter allt, leker med...
2
Svar
27
· Visningar
2 845
Senast: Toya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp