Bukefalos 28 år!

Det godaste du äter på julafton?

Jag gillar ortens mandelpotatis. Och mammas köttbullar. Och ägghalvor med majonäs. Och prinskorv. Sen lite knäck på det så är jag ganska nöjd!
 
Är det godaste kanske någons hemgjorda sill, mammas skinka, köttbullar gjorda efter mormors recept eller något helt annat? Dela med dig i denna tråden. För mig är det helt klart den hemkokta skinkan, den är fantastisk och vill jag helst inte vara utan.

Långkål.
Egentligen all form av kål. :love:
Är också väldigt svag för juliga revben. (I kombination med kål.)

Dagen efter:
Kalkonmiddag med extra allt.
 
Min egen julskinka :D kokar inte utan köper rimmad och steker den i stekpåse i ugnen med nejlikor, kryddpeppar och lite annat smått och gott:d
Och brysselkål!
 
Jag tycker nog att julmat är rätt överskattat. Jag gillar sill, men det äter jag året om.

Halländsk långkål är nog det enda som jag äter enbart på jul OCH tycker är väldigt gott.
 
Sillen (som vi äter rätt ofta ändå...), kålsalladen med massa olika kålsorter och nötter ihopblandat och Jansson. Jansson är väl det enda som bara äts kring jul av det vi har i matväg. Vi har gått från dopp-i-grytan som ingen gillade till att mer och mer laga lagom mycket mat alla uppskattar. Det juliga är nog att det är väldigt mycket apelsiner och kål inblandat, samt att mängden mat är något överdimensionerad.

Jag brukar göra egen dunderglögg efter GP:s eminenta recept med viss personlig frihet och applåder som följd.
Förra året fick jag inte tag på svagdricka med det spännande resultatet att det smakade enbart sprit och strävt (man behöver det syntetiska sötningsmedlet i svagdrickan, gör man på Pommac bränns allt socker i jäsningen och kvar blir väldoftande flygbränsle).
I år blev det ingen glögg, jag behöver ett år för återhämtning.
 
Julskinka, helst på hembakat mjukt tunnbröd. Mammas revbensspjäll med senap. Blana och rivna morötter och (igen) mammas svampomelett samt pizza. :D
 
Jag är en gottegris så jag får väl säga bordet med hemgjort julgodis av alla de slag :d
Fars hemgjorda glögg.

Och så på kvällen när allt är "över", barnen sover och de vuxna sitter och tar det lugnt, pratar och kanske spelar nåt spel. Då brukar det serveras knäckemackor med julskinka på. Just den mackan är bland det godaste som finns :d Märkligt nog inte lika fantastisk om man äter den någon annan tidpunkt än just julaftonskväll ;)
 
Jag är skittråkig. :o
Gillar ingen julmat och framförallt inte lukten av den. :cautious:
Om jag får ner i vikt någon gång så brukar det vara över jul. :up:

Edit. Läste inlägget ovan och kom på att om det finns något som är gott så är det knäckemackan med julskinka och senap. :d
 
På kvällen efter julklappsutdelningen äter vi alltid stuvad (?) grönkål och gravad lax med ett glas vitt vin till, det är den godaste måltiden på hela året för att det är precis det jag är sugen på efter all julmat och godis. Åh vad jag längtar!
 
Jag gillar ägghalvorna bäst! Gillar inte sill eller gravad lax, inte heller jansson. Så brukar bli varmrökt lax, ägghalvor, nån potatis, korv, köttbullar och skinka.
 
Jag är inte alls förtjust i julmat. Gröten är god och så köttbullarna såklart. Resten kan va för min del.
 
Grönkålen och revbensspjällen. Får jag bara det så är jag nöjd.

Men nåde den som försöker ta över de två bitarna och göra på "sitt sätt" - är de inte gjorda som på mammas vis är det ingen jul och då kan jag lika gärna ha stannat hemma. TVÅ jular har blivit förstörda för att ett syskons svärisar skulle vara snälla och hjälpa till...... :cautious:
(nåja ;):laugh:)
 
Älgköttbullarna och mammas rödbetssallad måste jag nog säga.
Men kvällen innan julafton brukar vi äta potatismos, "provsmaka" :angel: julskinkan med olika sorters senap, och gröna ärter i smör, och den måltiden är nästan godare än det andra på julafton.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
769
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 599
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 707
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp