Bukefalos 28 år!

Det godaste du äter på julafton?

Älgköttbullarna och mammas rödbetssallad måste jag nog säga.
Men kvällen innan julafton brukar vi äta potatismos, "provsmaka" :angel: julskinkan med olika sorters senap, och gröna ärter i smör, och den måltiden är nästan godare än det andra på julafton.

Det bästa är ju småbitarna som ramlar av när skinkan är nykokt (i värsta fall får man hjälpa dem att ramla :D) :d
 
Är det godaste kanske någons hemgjorda sill, mammas skinka, köttbullar gjorda efter mormors recept eller något helt annat? Dela med dig i denna tråden. För mig är det helt klart den hemkokta skinkan, den är fantastisk och vill jag helst inte vara utan.

Pepparkakor, grynig fudge, och risalamalta, samt söt sönderkokt rödkål och gräddig grönkål...

Jag gör ett vegetariskt avsteg och äter sillen på julafton, den tycker jag är underbar, liksom typ laxpaté eller skaldjurspaté. Annars är det dessertsbordet som drar... Sockerberoendet talar.
 
Halländsk långkål med julskinka.
Det har hittills varit det enda jag ätit eftersom jag inte gillar att blanda för mycket.
Men nu har jag fått en ny favorit! Hittades på ett julbord jag åt med jobbet. Tog reda på hur man gjorde och har gjort det hemma redan!
Hacka grön selleri och rotselleri i tärningar. Hacka svenska röda juläpplen. Rör ner detta i en blandning av gräddfil och CF. Salt och peppar.
Ät med rostbiff i skivor tex.
Jättegott!
 
Sill, lax och och min ugnsomelett med räkstuvning...

Skinkan när den är precis nygriljerad. :d Den första skinkmackan med Västerviks- eller Edvins senap:d:d:d. Sen är mitt skinkbehov i stort sett uppfyllt.
 
Rökt ål.


:nailbiting:


:nailbiting:

(Eftersom 9 av 10 restauranger nu slutat servera ål på julborden, bör situationen för ålen snart vara utredd tillräckligt för att jag ska få äta en liten bit om året. Är min självbedrägeritanke för att få njuta av denna delikatess.)

Det finns en hemlig Buke-klubb som motsträvigt medger att vi älskar gåslever och inte tackar nej om den bjuds :D Människan är nog inte gjord för att vara alltigenom moralisk alltid.
 
Gravad lax och inlagd sill av allsköns sorter och mormors hembakade Lapplandsbröd (Jag tror namnet luras men det är vad det alltid har kallats hos oss. Det är ett mörkare, lågt, sirapsbröd gräddat i långpanna).

Och långkål :love:

I år ska jag fira julafton med sambons familj för första gången, det ska bli spännande att se vad de har på julbordet men jag har en känsla av att det blir väldigt ont om gravlax och sill :cry:
 
Öhh... typ inget...

Jag gillar verkligen inte julmat. Min mamma brukar göra en sallad som jag gillar:D jag äter sill, ett par skivor vörtbröd med stilton (det är en favorit) och sen blir det ett par kolor.


- Sill
- Stilton
- Sallad
- Hemlagade kolor

:angel:
 
Skinkan med stark senap, mammas köttbullar, pappas brunkål och knäck. Sedan är jag rätt nöjd, men tackar inte nej till gravlax, ägghalvor med räkor eller chokladasken för den sakens skull :D
 
Härligt att läsa om allas olika favoritsaker. Får ju också lägga till risgrynsgröten på min lista eftersom jag bara gör detta en gång om året på julaftons morgon. Och sen blir det ris a la malta av det överblivna på kvällen. Dessutom är ju pepparkakor med ädelost som någon nämnde så fantastiskt gott.
 
Mammas mjuka korintkaka enligt uråldrigt recept, som ska stå helst en vecka och gotta sig innan den skärs upp. Jag tycker det mesta kring jul är så tråkigt (vardagsmat) men korintkakan får jag bara till jul och den är fantastisk.
 
Sitter o blir sugen på lite julmat, men det är förmodligen omöjligt att få tag på färdtjänst den här veckan.
:cry:
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 527
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp