Bukefalos 28 år!

"DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Just på grund av folk (är ordet folk könsneutralt?) som kommenterar så här gör att jag aldrig kommer att befatta mig med feminister, oavsett hur mycket jag kan hålla med om!

Åter till ämnet!

"Folk" är helt okej!

I övrigt kan jag bara beklaga. För din skull.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Hon jag fick mailet av HAR två söner, och det var itne skickat som kedjebrev. Hon HAR numera även en tjej.

Okej, så om man inte har samma åsikt som du, eller reagerar på samma sätt som du, (eller uttrycker den annorlunda, så har man inte läst genusvetenskap :confused) så ljuger man, elelr har fel helt enkelt? :crazy: Tyvärr är världen inte så svart/vit, som du vill uppbringa.

Och av alla dom jag fått brevet av så är det väldigt olika vilka barn de har...

Fick tom brevet uppläst för mig av en rektor för fem veckor sedan... hon skrattade gott och sa "ja, pojkar är ändå pojkar!"

Kanske därför jag reagerar så hårt?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

*KL*

För att dra det till sin spets, så måste man ju i första hand se till vem det är som skrivit texten ursprungligen, för att kunna resonera om huruvida det är könsstereotypt eller ej.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Eftersom människan ännu inte blivit könlösa och börjat föröka sig genom delning, får man anta att personen som skrivit har barn av hankön, dvs pojkar.
Personen har utifrån sina egna erfarenheter av dessa pojkar skrivit texten. Att då kalla texten för könsstereotyp blir fel.

2. Personen som skrivit texten har hittat på allt och har efter den könsmall som finns skrivit ordet pojkar.
I detta fallet är texten könsstereotyp.

Jag har dock för lite tid och intresse för att sätta mig och leta efter källan till texten.
Däremot är jag facinerad av att ett litet ord kan totalt vända innehållet i en tråd och skapa debatt.

(Och för kattens skull hoppas jag det är alternativ 2.)
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Hon jag fick mailet av HAR två söner, och det var itne skickat som kedjebrev. Hon HAR numera även en tjej.

Hon måste ha många kompisar, för jag har fått exakt samma text som kedjebrev.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Ångrar mig igen

Hoppas att det inte kommer blir alltför liten skillnad mellan tjejer och killar i framtiden. Tråkigt det skulle vara...
 
Senast ändrad:
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

*halvt kl*

Men YW har ju redan förklarat ..

Hon såg det inte som ett kedjebrev först eftersom personen som skickade mailet skrev det som ett helt vanligt mail till bara YW, samt att personen ifråga dessutom har två söner.

Summa summarum, precis som Minta skriver så finns det två alternativ, YW delgav denna berättelse i tron om att det var alternativ 1. Att personen som mailade YW inte alls har skrivit texten kan man ju knappast bekylla YW för, däremot hamnar ju själva texten då under alternativ 2.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Var börjar jämställdheten enligt dig då? Om den inte handlar om våra könsroller?

jämnställdhet börjar när vi kan acceptera att killar har snopp och tjejjer snippa och att vi ÄR olika. men för det inte ska BEHANDLAS olika.
vi har våra roller, med specifika egenskaper som är unika för könet.
problmenet är att vårt samhette sträver efter en mal, där alla passar inte och därmned stuper hela jämnstäldheten, för män och kvinnor kan aldrig bli likadana och passa i samma fack.


Vad gör rollerna för reproduktionen???
tjaaaa, jag för min del tänder inte på killar med femenina drag och är inte alls attraherad av kvinnor. jag vill ha en man, med manlig krop, muskler och manliga egenskaper.
å hade ja inte haft just en sån, hade ja inte suttit här med 13 dagar kvar till förlossning.... :grin:
å ja tror knappast att jag är ensam om detta.
å för å ta fördommarna rakt av, ja vill inte ha en fjollig karl.

låt män vara män och kvinnor vara kvinnor och börja behandla oss efter det. om det ena könet saknar en egenskap pga av sitt kön, ge då hjälp på traven och kompensera, men undvik å ta bort det kvinnliga och det maskulina.

detta om detta, jag tyckte iallafall att listan var skoj att läsa, antagligen skulle ja tyckt att den var skoj oavsett om det stått pojkar eller flickor eller barn.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Du satte verkligen ord på vad jag känner. Håller verkligen med dig. Heja!!
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Du satte också bra ord på vad jag tycker om jämställdeshets frågan.

Iövrigt så inser jag nu vad vi har att vänta kommande år (syftar på ursprungsinlägget) :)
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

jämnställdhet börjar när vi kan acceptera att killar har snopp och tjejjer snippa och att vi ÄR olika. men för det inte ska BEHANDLAS olika.

Det är väl ingen som har påstått något annat?
Vad jag och andra inte gillar är förväntningen att man ska vara på ett visst sätt (busig) för att man har ett visst kön (pojke)


vi har våra roller, med specifika egenskaper som är unika för könet.
problmenet är att vårt samhette sträver efter en mal, där alla passar inte och därmned stuper hela jämnstäldheten, för män och kvinnor kan aldrig bli likadana och passa i samma fack.

Nej, det är klart att alla är olika.
Jämställdhet är inte att alla är lika - utan att alla har samma möjligheter och förväntningar. Oavsett kön.


tjaaaa, jag för min del tänder inte på killar med femenina drag och är inte alls attraherad av kvinnor. jag vill ha en man, med manlig krop, muskler och manliga egenskaper.

Vad har dina sexuella preferenser med jämställdhet att göra???

låt män vara män och kvinnor vara kvinnor och börja behandla oss efter det. om det ena könet saknar en egenskap pga av sitt kön, ge då hjälp på traven och kompensera, men undvik å ta bort det kvinnliga och det maskulina.

Vem vill ta bort det?

detta om detta, jag tyckte iallafall att listan var skoj att läsa, antagligen skulle ja tyckt att den var skoj oavsett om det stått pojkar eller flickor eller barn.

Jag hade föredragit om det stått BARN. Personligen stämmer listan mycket bättre på min dotter än på min son.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Jag hade föredragit om det stått BARN. Personligen stämmer listan mycket bättre på min dotter än på min son.

Jag slår vad om att den som började listan hade en son eller två.
Å VEM tänker så jäkla långt att "nej om 1 år blir några bittra feminister sura över att jag använder mina pojkar som huvudkaraktärer så jag måste nog skriva barn".
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Ångrar mig igen

Hoppas att det inte kommer blir alltför liten skillnad mellan tjejer och killar i framtiden. Tråkigt det skulle vara...

Varför det? Är det inte mer spännande om människor är olika, än om man bara kan vara på två sätt: stereotyp kvinna eller stereotyp man?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Jag slår vad om att den som började listan hade en son eller två.
Å VEM tänker så jäkla långt att "nej om 1 år blir några bittra feminister sura över att jag använder mina pojkar som huvudkaraktärer så jag måste nog skriva barn".

Fast nu missförstår du - det är att pojkarna är så könsstereotypt beskrivna som folk reagerar på, inte det faktum att de är pojkar.

Mer intressant är väl varför du känner dig tvungen att beskriva andra i nedsättande ordalag, som "bittra", bara för att de inte har samma åsikt som du. Varför gör du så, tror du?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Varför det? Är det inte mer spännande om människor är olika, än om man bara kan vara på två sätt: stereotyp kvinna eller stereotyp man?

Jag menar väl mer att jag inte skulle tycka att det var superkul om alla killar och tjejer blev likadana. Det är ju bara ett sätt = inte så olika.

Tycker att folk idag är riktigt olika och det gillar jag.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Fast nu missförstår du - det är att pojkarna är så könsstereotypt beskrivna som folk reagerar på, inte det faktum att de är pojkar.

Mer intressant är väl varför du känner dig tvungen att beskriva andra i nedsättande ordalag, som "bittra", bara för att de inte har samma åsikt som du. Varför gör du så, tror du?

Jahaa det är klart, glömde nog den detaljen... Fast jag hade aldrig reagerat på det heller om det inte hade påpekats.

Det är bara nåt jag har gjort nu i två dagar, så jag har ingen som helst aning. Brukar inte vara fullt så elak ;) Har tyckt att det är bra beskrivande ord på vad jag känner att vem-jag-nu-skrivit-till är.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

pojkar är pojkar och flickor är flickor, det kommer alltid finnas flickor som är mer som pojkar och pojkar som är mer som flickor och det är väl tur att våra roller är olika, annars skulle det nog bli svårt med reproduktionen.

Varför då? Försvinner genitalierna om man inte beter sig könsstereotypt? Eller hur menar du?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Jahaa det är klart, glömde nog den detaljen... Fast jag hade aldrig reagerat på det heller om det inte hade påpekats.

Det är bara nåt jag har gjort nu i två dagar, så jag har ingen som helst aning. Brukar inte vara fullt så elak ;) Har tyckt att det är bra beskrivande ord på vad jag känner att vem-jag-nu-skrivit-till är.

Så du vet inte varför du skriver som du gör?:confused:

Du har inte hittat på idén om "bittra feminister" själv, utan det är murket tankegods från människor som känner sig hotade av tanken på jämställdhet. Genom att använda det bidrar du till att förstärka och bekräfta negativa fördomar i samhället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp