Bukefalos 28 år!

Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Haha min vill inte umgås med andra katter.
Den dagen hon inte finns mer ska jag ta hand om en hittekatt

Nikita, kastrerad hona, är totalt rabiat mot andra katter, och då pratar vi rabiat. Det spelar ingen roll hur länge eller varsamt man försöker vänja in. Katter är HAT :rage: :rage: :rage:

Jag har försökt förklara för henne att hon tillhör en otroligt social ras där det i princip är krav på minst en katt till för att katten inte ska på dåligt. Och att hon är uppfödd på ett katteri så hon ska vara van vid andra katter - hon omplacerades för att hon slogs med sin mormor så de bokstavligen inte kunde vara i samma rum tydligen.

Men Nikita accepterar inte argumentet så nu har vi gett upp. När vi måste vara på platser där det finns andra katter stänger jag in henne i ett rum med låda, mat och vatten och går in och gosar med henne.
 
Nikita, kastrerad hona, är totalt rabiat mot andra katter, och då pratar vi rabiat. Det spelar ingen roll hur länge eller varsamt man försöker vänja in. Katter är HAT :rage: :rage: :rage:

Jag har försökt förklara för henne att hon tillhör en otroligt social ras där det i princip är krav på minst en katt till för att katten inte ska på dåligt. Och att hon är uppfödd på ett katteri så hon ska vara van vid andra katter - hon omplacerades för att hon slogs med sin mormor så de bokstavligen inte kunde vara i samma rum tydligen.

Men Nikita accepterar inte argumentet så nu har vi gett upp. När vi måste vara på platser där det finns andra katter stänger jag in henne i ett rum med låda, mat och vatten och går in och gosar med henne.
Haha @Alexandra_W vet ju
Min kom ju från henne för att hon helt plötsligt inte gillade andra katter efter att ha bott i flock haha.
Men tur för mig då.
Så hon får bo ensam så länge hon lever och har hälsan. Vilket vi hoppas är länge.
Men sen ska jag ta hand om en eller två hittekatter
 
Ja, katten som @Sonic76 har är omplacerad härifrån. Mamman till min hona. Hos uppfödaren bodde de ihop och med tre andra katter. Inga problem.

Först flyttade dottern hit. Mamma bodde kvar för hon skulle kastreras först. Inga problem med de andra. Kastrerades, fick vara i eget rum tills hon läkt och kom hit. Världens keligaste och godigaste katt. Men några ANDRA katter ville hon fan inte veta av. Provade allt men nej. Och det slogs verkligen på riktigt, inte bara pälstussar utan djupa bitsår. Hon kunde dessutom ligga och sova i ett rum, höra någon av de andra på övervåningen och springa upp och flyga på.

Hunden älskade hon. Och alla människor.

Min siameshane lackade ur tillslut och gav igen. Började komma överslagsbeteenden där andra honan och min hane kunde flyga på varandra i felriktad aggression med. Ingen var nöjd när de var separerade eftersom alla ville vara där jag var.

Där beslöt jag att omplacera henne någonstans där hon fick vara ensamkatt. Vad som förändrade henne vet jag inte men att kastreringen spelade roll känns inte otippat som anledning även om det känns konstigt. Liksom gå från att ha levt med andra katter hela livet, och det är ändå en siames, till att inte vilja ha med dem att göra.

Lite synd eftersom jag tog båda för att slippa stå med en ensam siames när farbrorn trillar av pinnen (vilket han kan göra vilken dag som helst, han går på övertid sen sex år tillbaka)
 
Ja, katten som @Sonic76 har är omplacerad härifrån. Mamman till min hona. Hos uppfödaren bodde de ihop och med tre andra katter. Inga problem.

Först flyttade dottern hit. Mamma bodde kvar för hon skulle kastreras först. Inga problem med de andra. Kastrerades, fick vara i eget rum tills hon läkt och kom hit. Världens keligaste och godigaste katt. Men några ANDRA katter ville hon fan inte veta av. Provade allt men nej. Och det slogs verkligen på riktigt, inte bara pälstussar utan djupa bitsår. Hon kunde dessutom ligga och sova i ett rum, höra någon av de andra på övervåningen och springa upp och flyga på.

Hunden älskade hon. Och alla människor.

Min siameshane lackade ur tillslut och gav igen. Började komma överslagsbeteenden där andra honan och min hane kunde flyga på varandra i felriktad aggression med. Ingen var nöjd när de var separerade eftersom alla ville vara där jag var.

Där beslöt jag att omplacera henne någonstans där hon fick vara ensamkatt. Vad som förändrade henne vet jag inte men att kastreringen spelade roll känns inte otippat som anledning även om det känns konstigt. Liksom gå från att ha levt med andra katter hela livet, och det är ändå en siames, till att inte vilja ha med dem att göra.

Lite synd eftersom jag tog båda för att slippa stå med en ensam siames när farbrorn trillar av pinnen (vilket han kan göra vilken dag som helst, han går på övertid sen sex år tillbaka)
Ja det var verkligen trist att det inte funkade.
Men tur för mig då.
Lilla Ija ❤
 
My kingdom.
/Lukas

17192281_1244721808957123_5961818327920064680_o.jpg
 
Minns ni den här förskrämda lilla saken förresten... (såg att bilderna i trådstarten hade brutna länkar). Fotograferad med zoom från långt avstånd, och lång orörlig väntan. Och 2 sek senare var han försvunnen igen.

15073438_1133479536748018_3985213578256837428_n.jpg
Jadå, han har sitt objekt under observation medan han funderar på hur han ska vinna hennes förtroende utan att gå för fort fram. Människor är inte rationella utan kan reagera i panik inför ett övertagande, så små, försiktiga framsteg för att invagga henne i säkerhet innan han omärkligt halar in bytet och sakta låter klorna sjunka in djupare och djupare tills han har ett fast grepp om hjärtat och utan att hon anar det är förslavad. :angel:
 
Jadå, han har sitt objekt under observation medan han funderar på hur han ska vinna hennes förtroende utan att gå för fort fram. Människor är inte rationella utan kan reagera i panik inför ett övertagande, så små, försiktiga framsteg för att invagga henne i säkerhet innan han omärkligt halar in bytet och sakta låter klorna sjunka in djupare och djupare tills han har ett fast grepp om hjärtat och utan att hon anar det är förslavad. :angel:

Hans plan fungerade till 100%. Offret är ohjälpligt förlorat.
 
Någon i röda kläder måste gjort Lukas något ont. I civila livet har jag en röd dunjacka eller en röd kappa ganska ofta. Varje gång jag går in i stallet med någon av dem flyr Lukas i panik och vågar inte komma fram mer. Har jag svart civil jacka går det bra.

Lille vännen...
 
Någon i röda kläder måste gjort Lukas något ont. I civila livet har jag en röd dunjacka eller en röd kappa ganska ofta. Varje gång jag går in i stallet med någon av dem flyr Lukas i panik och vågar inte komma fram mer. Har jag svart civil jacka går det bra.

Lille vännen...
Men lille missen då.
Min hund som älskade allt och alla började skälla på kompisens son som var skäggig.
Hon hade aldrig skällt på nån nånsin innan.
Vad man skulle velat veta vad djuren varit med om ibland.
 
Men suck.... Det tar aldrig slut.
Det har dykt upp en gul katt. Okastrerad hane. Som kissar i mitt silage, stjäl Lukas mat etc.

Den tillhör ett gäng om tre katter som gått hemlösa i några år. Ägaren fick inte tag i dem när hen flyttade. Okastrerade.

Jag visste inte om dem men bär jag började forska så. En sommargäst är bekymrad över dem. En bybo svarar glatt (på facebook)

"hankatter har ett eget liv dom går o kommer när dom tycker.
Dom är hos oss ibland o i byn på andra sidan ibland.
Dom är tjocka o fina så inte mycket att bry sig om.
Bor ofta här hos oss på skullen.
Å där finns det gott om mat.
Dom verkar må fint."

Jag ska gå och andas i en papperspåse och dunka huvudet i en vägg bara. Jag återkommer.... ;(
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 335
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 288
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp