Det här med att hjälpa varandra i stallet.

lovehorses

Trådstartare
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Ja!

Även om det inte tar ngn tid att fira själv är det skönt att slippa ibland.

Sist jag stod kollektivt så mockade vi ibland spontant men oftast så bytte man bara dagar så man kunde så en hästledig dag.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

För mig beror det på vem som gjort det och varför. Jag sköter gärna mina grejor själv, skulle nog bli lite småstörd på om någon på eget bevåg utan att säga det fixat box o höpåsar titt som tätt. Ok, om man är i en situation som kräver det, tex är sjuk eller skadad, då finns det ju en anledning.
Däremot erbjuder jag mig gärna att hjälpa till om någon vill byta lite tjänster eller inte kan komma ut, men jag vill inte vara en "soptunna" som alltid antas fixa åt någon annan. Är jag i stallet eller har vägarna förbi brukar jag messa den som har insläpp/fodring att jag kan ta det om den vill, men ofta ska de ju till stallet ändå. Tror det där är väldigt olika?
Har stått i andra kollektivstall o faktiskt flyttat därifrån för att man inte fick vara "ifred" för vissa individer, en del människor verkar ha som livsuppdrag att hela tiden göra sig beroende av andra människor och söka uppskattning genom att göra sig i sina egna ögon oumbärliga o sedan spela lite offer/förorättad för att man inte uppskattar det de gör på eget bevåg.
Låter kanske krasst men jag menar inte generellt utan vissa individer ger mig ståpäls på ett negativt sätt :cry:
 
jag hade inte direkt uppskattat om ngn gjort i ordning höpåsar, kraftfoder eller mockat. då jag är ganska pedantisk och vill ha så stor kontroll över Mitt som möjligt ;).
är av typen som i ett kollektiv hade haft lås på både fodertunnor och utrustnings skåp...

i det egna stallet så blir jag bara glad om t ex min mamma gjort i ordning allt, men hon vet iofs exakt vad hästarna ska ha och hur jag vill att mockningen ska skötas. om min (fd) medryttare skulle fått för sig att mocka eller packa hö så skulle jag dock bli chockad (då man fick tjata på hen om sådan hjälp). men också lite tacksam om det inte vore så att hen struntade i att väga höet, och missade att ta all skit som var gömd under halmen...
men är det gjort ordentligt och inte som hastverk bara för att, då hade jag kunnat uppskata det, men jag hade nog ändå kontrollvägt höet och kollat igenom boxen... sopning och krattning och vatten osv hade jag nog bara blivit glad att slippa, speciellt vatten till hagarna som jag är värdelös att ordna själv och komma ihåg. ;).
 
Nja. Ibland har min stallkompis fixat staket i hagen och sånt själv, annars gör vi det mesta runt omkring tillsammans. Att mocka, fixa hö, vatten och mat åt varandra gör vi bara när vi kommit överens om det för att någon av oss ska bort till exempel. Jag vill ha koll och göra på mitt sätt :).
 
@lovehorses

Känner mig ganska negativ när jag säger detta, men om någon hade mockat min box och fixat allting skulle jag undra vad som kommer förväntas av mig för att personen gjort detta på eget bevåg. Jag får helt klart för mig att personen kommer vilja att jag gör dennes grejer en dag.

Föredrar att fixa mitt om jag inte betalar för att slippa.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Ja jag uppskattar det, tror att man måste vara lite vidsynt för att stå i kollektiva stall och lära sig att även kunna lita på sina stallkamrater.

Alla är vi olika, men förhoppningsvis strävar vi efter samma mål att våra hästar ska må bra. Om det skulle bli en klutt kvar för att någon annan mockat, så javisst det kunde hända mig med.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Jag blir jätteglad, just för att någon faktiskt tänkt på mig och velat vara snäll för att göra det.
Sen att det inte är gjort exakt som om jag gjort det accepterar jag och det stör mig inte

Jag ser det inte som att jag är "skyldig" någon hjälp heller..utan jag tänker att personen kanske haft lite att göra (då brukar jag också ställa mig och mocka, tex i väntan på hovis). Vill någon ha hjälp så frågas det och sen ställer man upp vid möjlighet.

Men, jag vet också att andra kan ha problem och tycka det är skitjobbigt...I nv stall skulle nog ingen bry sig men jag har stått i stall där det inte uppskattades alls. Man får väl testa och se, eller fråga då om det är ok eller inte, däremot känns det onödigt att skälla på folk allt för mycket som jag sett en gång iaf..Personen gjorde det nog inte för att vara dum i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Fylla höpåsar och kraftfoder ser jag som en konstig grej att göra obedd (sopa inte lika illa). Lätt att det blir fel och drabbar hästen.
 
@lovehorses
Känner mig ganska negativ när jag säger detta, men om någon hade mockat min box och fixat allting skulle jag undra vad som kommer förväntas av mig för att personen gjort detta på eget bevåg. Jag får helt klart för mig att personen kommer vilja att jag gör dennes grejer en dag.

Ser att ni är flera som svarat samma ang att ni förväntar er att måsta ge tillbaka, varför tänker ni så?
 
Jag blir jättelycklig när jag kommer tillbaka efter en lång tävlingsdag med tidig morgon och någon har mockat! Halleluja! :love:

Däremot (och det har vi faktiskt pratat om i stallet) så blir jag inte jätteglad om någon fodrat lunchhö tex åt mig utan att höra av sig, ibland kan man ha stressat galen helt i onödan då.
 
Däremot (och det har vi faktiskt pratat om i stallet) så blir jag inte jätteglad om någon fodrat lunchhö tex åt mig utan att höra av sig, ibland kan man ha stressat galen helt i onödan då.

Det håller jag med om och var nåt vi tog upp i vårt förra stall att man måste säga till. Och det gällde typ kvällen också..inte så lyckat om man stressar ut för att ta in och sen är de redan inne, då måste man meddela liksom.
För det blir ju inte så hjälpligt då längre.
 
Någon mockar din box...
Beror på vem som gjort det. Jag är sån där jobbig jävel som vill ha det gjort på "mitt" sätt. Men om t.ex min bästa vän i stallet mockat går det bra för hon är minst lika petig.
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Samma som ovan. Paranoid som man är, hur vet man att det blivit rätt liksom?
Någon byter vatten i boxen...
Det är okej.
Någon har gjort dina extra stallsysslor....
Var så god!

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
Ja, efter som att kusen min inte rids innebär det att den dagen allt är gjort behöver jag nödvändigtvis inte åka dit.
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ?
Ja om det bara är boxen som är mockad t.ex så behöver jag ju ändå åka dit så då går överraskning bra ;)

Jag brukar mocka åt andra om man har den jargongen eller att jag vet sedan innan att de uppskattar sånt. Ibland har man mycket tid över och mocka är ganska rofyllt så då kan jag lätt mocka alla boxar i stallet. Dock ser jag till att vara typ överpedantisk så de inte känner "fan det där hade jag gjort bättre själv" :angel: foder gör jag aldrig åt någon annan om jag inte fått frågan.
 
Nu är vi såpass några i stallet och har mer en familjekänsla i stallet, så vi hjälps åt väldigt mycket! Är gravid i 6e månaden och har fruktansvärd foglossning så de andra hjälper mig gärna att bära ut hösilage i lösdriften då och då. Ber jag om hjälp så får jag alltid hjälp!
Innan jag köande av fogarna så mockans jag gärna åt de andra i stallet, varför inte, om jag ändå har tid över? :)
Vi hjälps åt så alla i stallet kan åka på semester eller när någon jobbar intensivt.

Helt underbart är det också att vi som är i stallet har hundar som går bra ihop, tre stycken i olika storlekar som leker varje dag. Så skönt att de slänger ett öga på min hund när jag inte vill ha med honom på ridturer och jag släpper ut deras hundar så fort jag kommer upp till gården om ingen är hemma :)
 
Jag litar inte på "folk" och har träffat en del störda manipulativa hästmänniskor.

Tråkigt att hamna med såna medmänniskor att man känner så :/

Just manupulativa har jag väl iof aldrig varit med om..men i ett stall var vi ett gäng som faktiskt låste boxarna..där gick det inte att lita på folk alls.

Där känner jag mig lättad numera och känner att jag hittat hem i nv stall. Lämnar lätt över min häst i de andras vård alla gånger och känner mig helsafe
 
Jag blir bara glad. Oftast är det stallägaren som haft tråkigt (dvs behövt vänta på någon annan och börjat pilla med hästen i stället). Jag är ingen pedant och litar på de som står uppstallade med oss. Hos oss ingår dock fodringar plus in/utsläpp så det är bara mockning och matfix det gäller isf.
 
Jag både mockar åt stallkompisarna, och dom åt mig. Jätteuppskattat!! :)
Men om någon fodrat så vill jag veta det, så jag inte behöver åka i onödan.
Alla vill väl hästarnas bästa så jag förstår inte hur man inte kan tycka om att någon mockar , fixar foder etc... Har man foderstaten framme så lär det ju bli som när man själv fixar.

Det där med att känna sig skyldig "tillbaka" om någon på eget bevåg har fixat åt en kan jag väl förstå, men det är ju varken svårt eller särskillt ansträngande att tillexempel erbjuda sig att ta hand om någons häst om ägaren ska åka bort eller bara vill vara hästledig en dag..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 288
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 303
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 886
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp