Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...

Nej, nej och nej.

Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)

Inga problem. :angel:

Man kan väl sammanfatta det med att saker som rör min häst och mina saker = mina sysslor och inget jag uppskattar att få gjort om man inte tillfrågat mig på förhand. Är jag i en situation där jag är sjuk, skadad eller dylikt är hjälp förstås välkommet, men det är ändå något jag vill bli upplyst om i tid i sådana fall, inga spontaninfall som jag får reda på när jag är halvvägs till stallet eller redan där.

Dessutom skulle jag också känna mig skyldig att göra en gentjänst - så har det varit i något tidigare stall - vilket jag självklart glatt gör om jag själv bett om en tjänst, men inte om någon på eget bevåg utfört tjänster åt mig.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Jag skulle bli jätteglad om någon gör sånt! Det gör mina stallkompisar ibland. Och jag åt dem.
Jag vet dock att det är känsligt för vissa. Så jag gör bara sånt åt folk jag vet litar till hur jag gör det och uppskattar det.

Vi sköter gemensamt kvällsfodringar i stallet. Då hör vi av oss till den som eg ska ha kvällen om vi kan ta den.
 
Jag uppskattar det. Ger även tillbaka gentjänster i form av att mocka och fylla på mat/vatten. Dock ska kanske tilläggas att stallet och hästarna ägs av en och samma person och det finns tydliga instruktioner för oss medryttare om vilken häst som ska ha vad för mat. Annars hade jag aldrig vågat chansa på att det blivit rätt.

Skulle jag haft egen häst hade jag uppskattat att få det mesta fixat, förutom maten.
 
Någon mockar din box... Ok
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder.... Nej
Någon byter vatten i boxen... Ok
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Vi har inga sånna, alla hjälps åt med allt.

Vi är 4 st i vårt stall och det funkar jättebra.
tror inte någon skulle bli särskilt störd om någon fick för sig och mocka alla boxar.
Man hör av sig om man blir sen/tidig och kan ta ut/insläpp osv.
 
Har varit så där jag stod förut. Sa ifrån och tog min själv.

Alltså kom de och sa rent av efteråt att de måste få hjälp tillbaka eller krävde hjälp tillbaka?

Ja då hade jag också blivit lite sne..ställer gärna upp för andra när jag kan men inte på tvång, sen om någon gör min hästskötsel på eget bevåg är ju liksom fritt val. Inte att jag ser att jag plötsligt får "innestående" skötseldagar pga det.

Ge och ta gillar jag, men det får absolut inte gå till överdrift då strejkar jag också
 
Alltså kom de och sa rent av efteråt att de måste få hjälp tillbaka eller krävde hjälp tillbaka?

Ja då hade jag också blivit lite sne..ställer gärna upp för andra när jag kan men inte på tvång, sen om någon gör min hästskötsel på eget bevåg är ju liksom fritt val. Inte att jag ser att jag plötsligt får "innestående" skötseldagar pga det.

Ge och ta gillar jag, men det får absolut inte gå till överdrift då strejkar jag också

Japp var rent jag tog din så nu kan du ta min imorgon. Inget jag uppskattade. Specielt med tanke på att min var renlig och dennes box såg ut som en bomb gått av.
 
Ni som har något typ av kollektiv, uppskattar ni spontan hjälp? (litet familjärt stall ex)
Någon mockar din box...
Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Någon byter vatten i boxen...
Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Andra saker som behöver göras....

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.

Jag skulle bli jätteglad om någon gjorde något, ex mocka boxen och jag kommer till stallet ovetandes.
Är allt gjort så vill jag nog få en liten förvarning men samtidigt kan de ju va kul att komma till stallet och se att allt e klart.

Jag skulle få spader om någon mockade min box!
Det hände i veckan eftersom dom lånade boxen och ville vara snälla och mocka ur den. Jag mockade om den och fick ut mer skit. Jag har spånbädd och det kan bli katastrof om ingen vet hur man sköter en bädd.
Nej, mocka fixar jag själv.

Jag fixar mitt foder själv med. Men vill dom fylla vattenhinken i boxen så kan dom väl få det. Hur mycket kan gå fel där?
För tillfället kan vem som helst få fylla mina höpåsar eftersom alla får lika mycket ute i hagarna. Dom fylls utan att vägas för tillfället.
Men i vinter när jag ska börja räkna foderstat vill jag fylla dom själv så det blir rätt.

Vill dom städa åt mig kan dom få göra det. Men putsa sadel och annat ger fängelsestraff.

Så jag sköter nog helst allt själv.
 
Bytt vatten är helt okej, och händer titt som tätt på vintern, spec när hinkar fryst och någon har hamrat ur all is och fyllt på varmt om jag skulle bli lite sen och inte hunnit fixa till insläppet. Men jag skulle vara tvungen att göra om påsarna och kolla hinkarna så de är rätt gjorda, vilket bara skulle ta extra tid mot om jag gjort dem själv från början, mockningen är jag pedant med och låter inte någon annan göra om jag inte måste.

Jag har vid något tillfälle fixat allt åt någon annan, dock endast för att jag visste att personen hade det stressigt och gärna fick en liten paus, och att hon hade en lista exakt över hur allt skulle göras i sitt skåp. Jag smsade henne och sa att hon inte behövde åka till stallet om hon inte ville, så den dagen stannade hon hemma :)
 
Självklart uppskattas spontan hjälp! Får ju mer tid till att ägna åt hästen då. :) Enda gången jag suckat över att jag fått "hjälp" var när jag var ridlägerledare och ungarna envisades med att mocka min box för att överraska mig... Blött genompissigt spån blandat med fräscht spån och skitsmulor över hela boxen. :eek:
 
Jag tror att många här behöver jobba med sina kontrollbehov. Vad gör det en gång om boxen inte är mockad precis så som ni vill ha det?

Det måste vara jobbit att hela tiden tycka att alla andra är för slarviga eller oroa sig för att andra gör fel. För tusan, det är en box vi pratar om. Som någon vill hjälpa dig med för att vara snäll!

Många verkar tycka att det är okej att folk fyller på deras vattenhinkar, för vad kan då gå fel?! Men gud nåde den som RÖR foderhinkarna. Men hallå, allvarligt! Hur svårt är det att mäta upp lite kraftfoder och pytsa i lite tillskott? Det är inte raketforskning vi pratar om.

Trist och tråkig inställning tycker jag. Tråkigt att man inte kan uppskatta att andra försöker göra något snällt. Jag uppfattar det som om ni vet bäst och alla andra kan ingenting. Självklart vill man kanske mocka sin box (jag slipper gladeligen om jag får välja och lägger hellre min tid på annat, men det är jag det), dagligen för att ha koll på åtgången på strö osv men att bli upprörd för att någon vill överraska en med att göra något snällt, det tycker jag bara är otacksamt och tråkigt.
 
Jag blir också förvånad över svaren i tråden ang. misstro och kontrollbehov osv.
Är det inte bara jättetrevligt om ngn stallvän velat vara snäll och mockat din box tex? Dessutom förutsätter man väl att man har vettigt folk i stallet som vet hur man mockar liksom? Ffa så mockar man ngn annans box är man ju i regel supernoga.

ang. några kommentarer om att ngn lunchar eller kvällar osv trots att ngn annan har det passet så SJÄLVKLART måste man höra av sig till personen som annars åker ut i fråga om sånt?! Det blir ju helt tvärtom annars i fråga om att det väcker irritation och i min erf. är det ju självklart att personen som isåfall gör det, hör av sig.

gud vad trött jag blir av att läsa haha ;)
 
Jag tror att många här behöver jobba med sina kontrollbehov. Vad gör det en gång om boxen inte är mockad precis så som ni vill ha det?

Det måste vara jobbit att hela tiden tycka att alla andra är för slarviga eller oroa sig för att andra gör fel. För tusan, det är en box vi pratar om. Som någon vill hjälpa dig med för att vara snäll!

Många verkar tycka att det är okej att folk fyller på deras vattenhinkar, för vad kan då gå fel?! Men gud nåde den som RÖR foderhinkarna. Men hallå, allvarligt! Hur svårt är det att mäta upp lite kraftfoder och pytsa i lite tillskott? Det är inte raketforskning vi pratar om.

Trist och tråkig inställning tycker jag. Tråkigt att man inte kan uppskatta att andra försöker göra något snällt. Jag uppfattar det som om ni vet bäst och alla andra kan ingenting. Självklart vill man kanske mocka sin box (jag slipper gladeligen om jag får välja och lägger hellre min tid på annat, men det är jag det), dagligen för att ha koll på åtgången på strö osv men att bli upprörd för att någon vill överraska en med att göra något snällt, det tycker jag bara är otacksamt och tråkigt.

En anledning till att man skaffar egen häst är ju för att man då får göra det på sitt egna sätt. Klart det inte uppskattas att folk utan att fråga (och med eventuell baktanke) "hjälper till".

Jag ser det faktiskt som kränkande och obehagligt. Med dagens teknik är det svinlätt att fråga först. Innan man rör nån annans grejer.

Och om en stallVÄN frågar mig först blir jag såklart glad. Tack och lov står jag nu i ett stall med bara 3 hästägare, fullservice och lösdrift. Finns extremt få saker som kan leda till konflikt.
 
Senast ändrad:
En anledning till att man skaffar egen häst är ju för att man då får göra det på sitt egna sätt. Klart det inte uppskattas att folk utan att fråga (och med eventuell baktanke) "hjälper till".

Jag ser det faktiskt som kränkande och obehagligt. Med dagens teknik är det svinlätt att fråga först. Innan man rör nån annans grejer.

Och om en stallVÄN frågar mig först blir jag såklart glad. Tack och lov står jag nu i ett stall med bara 3 hästägare, fullservice och lösdrift. Finns extremt få saker som kan leda till konflikt.

Jag förstår öht inte hur du känner? På vilket sätt skulle det vara en KRÄNKNING eller OBEHAGLIGT att ngn gör ngt som att mocka din box för att de vill vara snälla? :(
om man som du skrev innan du redigerade ditt inlägg, att vad vill en sån person ha av dig i utbyte osv så säger det ju lite extra om vilken inställning man isåfall har , och den för mig blir sorglig i sammanhanget faktiskt :( OM du nu mot all sån förmodan skulle ha ngn sån som mockade din box för att vara snäll ngn dag, så inte är du för den skull skyldig den personen ngt öht? Ingen som gör sånt förväntar sig ngt i utbyte utifrån ett sånt agerande, om det nu skulle vara ngt snett mentalt folk som isåfall gör det , så behöver du ju öht inte åtgälda vad har du för skyldighet att göra ngt sånt? Det enda som skulle hända utifrån en sån relation är väl att du helt enkelt inte får ngn som mockar din box om de inte får ngt tillbaka om de har ngn sån agenda vilket låter otroligt lustigt i sammanhanget? :(
Om folk vill ha ngt i fråga om utbytta tjänster osv så kommuniceras de vanligtvis och man diskuterar utbyte. Varken mer eller mindre.

Om man nu inte som tydligen ny hästägare osv öht inte vill ha ngn hjälp eller tjänster osv så får man kanske isåfall kommunicera det till sina välvilligt inställda kollegor i stallet om man känner som du utifrån hur jag tolkar ditt inlägg? Fast det känns väldigt konstigt att man skulle vilja avsäga sig såna vänrelationer?
Jag förstår nog inte riktigt tänket som sagt öht. Än mindre argumentet att man skaffar egen häst utifrån att man öht inte vill ha hjälp i ngn mån ens från vänner att mocka en box i all välvilja spontant några dagarpå året typ.....? Om du inte haft häst sen tidigare så lär du tänka otroligt annorlunda när du haft det några år om inte annat..... man får lite perspektiv på saker ;)
 
Skulle ta det som en vänlig omtanke utan baktankar eftersom de flesta människor faktiskt är hyggliga prickar som menar väl. Skulle jag stå i ett stall med folk som inte ens kan mocka utan att ställa till katastrof el som jag tror är baksluga psykon som gillrar en fälla, tja då skulle jag nog redan ha lastat mina hästar och flyttat eftersom jag uppenbart är i fel sällskap
 
I tre av fem stall har jag fått spontan hjälp. I något stall mer än i ett annat. Men då fick de också hjälp tillbaka, oftast var det samma personer som fixade åt mig och oftast var de dom som fick hjälp tillbaka. Ibland kunde det stå en skål med godis i sadelkammaren med ett kort sonder stod "tack för hjälpen på". :)
När jag kom hem efter en heldag på tävling/utställning, åkt från stallet runt 6 på morgonen och är tillbaka sent på kvällen, då är det skönt att ha boxen mockad. Jag är också väldigt noga med mockningen, och vet hur jag vill ha det. Men det är inte svårare än att mocka extra noga dagen efter.
Jag har stått i ett stall där de andra inte fick hjälpa mig med framför allt mockning, typ, för de slarvade så mycket med mockningen till sina egna hästar så det märktes inte att det var mockat.. Höt var ganska jobbigt för mig att hålla reda på och likaså allt kraftfoder osv. Då var det tur att jag skickade foderstaten till medryttaren med jämna mellanrum, så när jag ändrat några gånger kunde bläddra bland smsen.

I nuvarande stall uppskattas hjälpen från min sida, och jag hjälper de andra också. Foderstaterna är inte speciellt komplicerade - fritt på hösilage och sedan enligt foderstat som står skrivet för diverse kraftfoder och ev tillskott (mina ör väl de som får mest tillskott dock och där är det noga att det blir rätt men ska de ge maten till mina så får de gärna fixa å blanda om de vill). Mocka kan alla i stallet göra, annars hade det väl inte varit läge att ha egen häst (och alla i stallet har haft egen häst länge).
En i stallet ska ha barn och där kommer all hjälp uppskattas under vintern/våren. Hela gänget består av underbara människor och sammanhållningen är jätte bra. Vi hjälps åt allihop, med det mesta :)
 
Många verkar tycka att det är okej att folk fyller på deras vattenhinkar, för vad kan då gå fel?! Men gud nåde den som RÖR foderhinkarna. Men hallå, allvarligt! Hur svårt är det att mäta upp lite kraftfoder och pytsa i lite tillskott? Det är inte raketforskning vi pratar om.

För egen del vill jag ha koll på vad min eventuella häst får i sig. Att det inte blir fel mängder, helt fel foder, och att hästen äter upp det den får.

När jag hade häst innan så hade jag inga problem att låta andra ta hand om fodret om det bara gällde något så simpelt som det du nämner, men när hästen började gå på specialdiet däremot så blev det (som tur är) naturligt att andra slutade fodra hästen. Han skulle ha massor av grejer, och det var viktigt att det blev helt rätt, och att han faktiskt åt upp allt. Jag hade aldrig litat på att någon annan ansvarat för fodringen. Själv spenderade jag flera timmar varje kväll med att mentalt tvinga honom att äta det som han tyckte var så äckligt.

Överhuvudtaget så verkar det vara "rätt svårt" för vissa att ge rätt foder och rätt mängd, osv. Åtminstone i det stall jag är medryttare.
 
Jag står helinackorderad men har mockat ibland om jag varit i stallet med mycket tid och det inte är gjort. Även packat höpåsar någon gång om jag råkar veta vad de ska äta.. Mockat hage också (typisk sak man gör när man är för trött för att göra något vettigt).
Tror att det har uppskattas i alla fall :)
 
För egen del vill jag ha koll på vad min eventuella häst får i sig. Att det inte blir fel mängder, helt fel foder, och att hästen äter upp det den får.

När jag hade häst innan så hade jag inga problem att låta andra ta hand om fodret om det bara gällde något så simpelt som det du nämner, men när hästen började gå på specialdiet däremot så blev det (som tur är) naturligt att andra slutade fodra hästen. Han skulle ha massor av grejer, och det var viktigt att det blev helt rätt, och att han faktiskt åt upp allt. Jag hade aldrig litat på att någon annan ansvarat för fodringen. Själv spenderade jag flera timmar varje kväll med att mentalt tvinga honom att äta det som han tyckte var så äckligt.

Överhuvudtaget så verkar det vara "rätt svårt" för vissa att ge rätt foder och rätt mängd, osv. Åtminstone i det stall jag är medryttare.

fast att folk ska blanda andras specialfoder osv är väl inget tråden handlar om? vem packar påsar och förbereder foder öht om de inte har koll på hästen i sig vad den ska ha liksom? mocka kan nog de flesta därav kommentarerna utifrån TS fråga och svaren.....

i övrigt så bortsett från det vad menas med din eventuella häst och vad en ska få i sig?
Om du har sånt behov att kolla exakt vad den får i sig osv så lär du ju inte kunna stå uppstallad ngn annanstans än på din egen gård och själv se över hästen 24 timmar om dygnet? :(
både helinackorderingstall och där man ev kör kollektiva pass osv, i min långvariga erfarenhet genom många långa år, så lär alla vara normalt funtade och kan se om ngn häst inte beter sig som den ska, agerar som den ska eller äter som den ska osv. Om det inte funkar så handlar det ju om ngt fundamentalt gravt fel att man då har ngt galet felrekryterat folk i stallet, som isåfall inte lär vara långvariga, oavsett upplägg på stallet så att säga.
 
Haha, vad jobbigt det verkar att ha häst och tro att man är den enda som kan sköta om den?

Jag står kollektivt och vi fodrar alla hästar, håller inte på med hinkar och påsar utan följer foderstaten som finns i vår foderkammare.
Jag är helt trygg med att vuxna människor kan läsa text och väga upp rätt mängd foder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 308
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 824
Senast: Lona
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp