Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Jag hade blivit glad och tacksam om nån hade mockat min box, men nu står damen på bädd (som skall packas) och jag är allergisk mot små bajspluttar till den milda grad att jag kan mocka läänge. Förr kunde jag tom ta dem med (behandskade)händer. Detta är jobbigt för mig själv för kontrollbehovet och pedantismen präglar även stora delar av mitt liv. Men jag jobbar på det!! Så nja.. Om personen mockar ordentligt och inte förstör bädden så gärna.
 
Att mäta upp mat och vatten klarar mina barn. Att läsa dvs.
Medicinerar, sårvård och lindar samt annat jox gör jag själv. För då har jag ingen annan att skylla på om det skulle gå fel.
 
@mackan
Fast jag svarade på ett inlägg om att det inte kan vara så svårt att blanda ihop fodret, och det kan det vara. Även utan specialfoder.

Vem som packar höpåsar, osv. är väl de som tror de har koll, men inte har det. Det har blivit fel mer än en gång i det stall jag är i nu.

I övrigt har jag inte kvar hästen jag nämnde längre, men det gick jättebra att ha honom inackorderad i ett privatstall. Men jag var för all del där och fixade alla utfodringar under tiden han fick specialfoder.
 
@mackan
Fast jag svarade på ett inlägg om att det inte kan vara så svårt att blanda ihop fodret, och det kan det vara. Även utan specialfoder.

Vem som packar höpåsar, osv. är väl de som tror de har koll, men inte har det. Det har blivit fel mer än en gång i det stall jag är i nu.

I övrigt har jag inte kvar hästen jag nämnde längre, men det gick jättebra att ha honom inackorderad i ett privatstall. Men jag var för all del där och fixade alla utfodringar under tiden han fick specialfoder.

nej jag svarade på det du skrev att din ev framtida häst osv. och sen resten du skrev.
och nej: det är inget svårt att ge foder eller krafft osv om det som jag skrev tidigare, är normalt funtat folk och de vet om de väljer att isåfall packa foder eller hinkar osv, vad hästen ska äta. annars gör man ju inte det öht som jag skrev.
mocka boxar kan de flesta som sagt utifrån tidigare inlägg i sammanhanget..... Men som sagt - blir mest förundrad över svaren i tråden och ffa trött haha ;)
 
Jag vill inte ha oönskad hjälp med mockning. Jag vill ha det på ett sätt och inget annat. Handlar inte om att inte nån annan kan ta hand om mina hästar utan att jag helt enkelt vill ha det som jag vill. Vill jag eller behöver ha hjälp så ber jag om det och då får det bli som det blir. Men inte annars. Skulle inte uppskatta om nån gick och städa hemma hos mej heller.
 
nej jag svarade på det du skrev att din ev framtida häst osv. och sen resten du skrev
Ja? Men jag svarade på ett annat inlägg än ursprungsinlägget innan du citerade mig. Där det pratades om att det inte var svårt att fixa en hästs foder. Vilket det kan vara.
och nej: det är inget svårt att ge foder eller krafft osv om det som jag skrev tidigare, är normalt funtat folk och de vet om de väljer att isåfall packa foder eller hinkar osv, vad hästen ska äta. annars gör man ju inte det öht som jag skrev.
Fast jag säger att det visst finns folk som gör det, för att de tror att de vet vad hästen ska få, men så blir det fel ändå. Eller så ger de av rent misstag något hästen inte alls ska ha. Det förekommer som sagt i det stall jag är i nu.
 
Skulle ta det som en vänlig omtanke utan baktankar eftersom de flesta människor faktiskt är hyggliga prickar som menar väl. Skulle jag stå i ett stall med folk som inte ens kan mocka utan att ställa till katastrof el som jag tror är baksluga psykon som gillrar en fälla, tja då skulle jag nog redan ha lastat mina hästar och flyttat eftersom jag uppenbart är i fel sällskap

Så gjorde jag, alltså bytte stall när jag kände att jag inte litade på folket som stod där :)

Men, jag måste ändå hålla med lite i de som ogärna vill att andra ska hjälpa till. Jag har stått i sånt stall där vissa rent ut sagt inte var kloka och vissa människor är riktigt obehagliga på sitt sätt då. Får man den erfarenheten kan jag lite förstå att man tappar lite tillit. Men att utmåla alla andra som helt okunniga alltjämt, värdelösa och att det inte går att lita på folk i allmänhet blir lite tokigt.

Men i rätt umgänge så tror jag att man får en mer avslappnad inställning och tillslut lär man sig lita på folk igen.
Jag tror inte man blir pedantisk alls, jag tror faktiskt man blir just överbeskyddande av en anledning.
Och som någon nämnde speciellt om man inte haft häst i så många år..De där första åren är man ju lite mer överdriven i allt som oftast, så tycker jag det är..även jag själv var det. Men det känns liksom fullt naturligt på nåt sätt att man är det sen blir man slappare.

Folk jag litar på får sköta min häst hur mycket de vill, klappa, borsta, hänga med i hagen etc..han blir bara glad då. Skulle nog inte ens bry mig ifall någon hade tagit honom på en kortare promenad heller.
Är mockningen gjord blir jag bara alldeles varm i själen eller foder eller vad som, just av själva omtanken.
Men då vet jag att jag numer står i ett stall där jag omgiver mig av människor jag vet kan ta hand om hästar, går att lita på, vet hur man väger upp foder etc och skulle aldrig ge mindre eller överdrivet mycket mer till någon häst.

Vi lånar saker mellan varandra, har inga låsta skåp och vi ställer upp för varandra men ingen tar något för givet heller.
 
I tillhörande ämne - hur gör man när man åker bort då? Sjukdom etc?
Är det helt uteslutet att andra sköter, eller är det bara just att det är gjort av någon oönskat som är obehagligt?
Alltså är er inställning helt bestående eller beror det på tillfälle, i vilket stall/omgivning?

Jag kan säga att skulle jag, efter 10 års hästägande och kanske totalt 18 års hästerfarenhet få värsta punktlistan om hur exakt varje moment ska göras skulle jag känna mig jätteförolämpad och känna mig inte betrodd för fem öre, tex för mockning, vatten och göra i ordning foder samt kolla över hästen. Reflekterar hur en del skrivit att göra "på mitt sätt/vill ha det på mitt sätt"

Det enda jag i mitt eget huvud brukar tänka om jag varit borta är "fasen vad mycket strö det gått åt" men det är ju liksom bara att gilla läget.. alla kan omöjligt göra lika men tillräckligt bra nog :)
 
Senast ändrad:
Det är det oönskade som är obehagligt.

Jag bröt nyligen foten och har behövt en hel del hjälp senaste tiden, samt har pga graviditet även skaffat medryttare. Men det är hjälp jag bett om och behöver, från folk jag litar på.

"Sunt förnuft" existerar inte, alla tycker och tänker olika pga erfarenheter och personlighet och jag vill veta vart jag har folk först, innan vi börjar utbyta tjänster och gentjänster. Jag orkar inte med att hamna i knasiga relationer som suger all min energi.
 
Knapp*
Jag vill inte ha hjälp i stallet om jag inte ber om det eller t.ex det kommer ett skyfall att ngn tar in mina hästar. Men mockning, fodring osv vill jag göra själv för det är dels avkoppling och det är en av anledningarna till att jag är i stallet och det handlar inte om att jag inte litar på de andra i stallet eller har kontrollbehov utan jag vill sköta mina hästar/saker själv. Hade aldrig ställt mig i ett kollektiv ändå men det är en annan grej ;)
 
Nu har jag tack och lov eget stall men hade jag stått uppstallad så hade jag inte uppskattat om någon hade fixat åt mig. Jag vill ordna det hela själv.

Varför? Jo, jag vill veta hur boxen ser ut efter natten eftersom det berättar för mig hur min häst mår/har mått under natten. Har hästen varit dålig i magen? Har hästen bajsat mer eller mindre än hen brukar? Har hästen kissat normalt? Har hästen rört runt mer än vanligt? Har hästen legat ner? Luktar det som vanligt i boxen? Osv. Man kan utläsa enormt mycket genom att gå in i en omockad box om man känner sin häst och på så vis mota sjukdomar i grinden.

Jag vill veta hur mycket min häst har druckit och har då någon bytt vatten så har jag ingen aning om ifall hinken var tom eller om hästen inte har druckit något alls. Jag vill också att hinkarna rengörs ordentligt och det är det tyvärr vanligt att det slarvas med. Vissa fyller till och med bara på och häller inte ens ut det gamla vattnet :yuck: Hur mycket hästen har druckit berättar också för mig hur min häst mår. Dessutom vill jag att mina hästar ska få fräscht vatten och inte dagsgammalt och därför fyller jag hinkarna först precis innan de går in. Jag hade själv inte velat dricka vatten som har stått i en hel dag och det ska inte mina hästar heller behöva göra. Det räcker med att det ändå blir åtta timmar gammalt innan de får nytt på morgonen.

Jag vill också veta om min häst har ätit upp fodret. Både grovfodret och kraftfodret och det vet jag ju inte om någon redan har lagt in nytt. Min ena häst skulle t ex aldrig äta hö som har varit i närheten av bajs eller kiss så skulle någon sorterat ut hö som legat i närheten av bajset/kisset och lagt nytt hö bredvid så hade inte min häst ätit något alls den natten med risk för kolik som följd. Dessutom vill jag göra rent krubban ordentligt mellan fodringarna och absolut ta bort gamla foderrester om hästen inte har ätit upp. Detta eftersom särskilt speedibeet blir dåligt om det ligger för länge och då finns risken för kolik där igen. Min ena häst har väldigt känslig mage och gamla foderrester blir alltid diarré och i värsta fall kolik eller kolik känning.

Eftersom jag har väldigt lättfödda hästar så är det enormt viktigt att de verkligen får rätt mängd foder. Får de för mycket så blir det fel och får de för lite så blir det också fel.

Gemensamma utrymmen är väl inte lika känsligt om någon skulle städat åt mig men jag vill ju kunna stå för det jag borde ha gjort och är det då slarvigt gjort så är det ju inte så kul att få klagomål när det inte är man själv som har städat. Samma som att jag vill inte få beröm för det någon annan har gjort heller om hen har gjort det väldigt bra.

Nu sedan jag blev sjuk så behöver jag tyvärr hjälp med ganska mycket i stallet och med hästarna men jag kollar alltid hur boxen ser ut innan mockningen och jag kollar om hästen har ätit och druckit. Jag ber någon som jag verkligen litar på att hjälpa mig att väga hö osv. och inte att vem som helst gör det. Måste jag be någon jag inte litar på så kontrollväger jag faktiskt. Eftersom jag inte hade orkat göra mer än till mina egna hästar när jag var friskare (fast ändå sjuk) så hade det också känts jobbigt att inte kunna återgälda tjänsten om någon bad om hjälp då jag precis orkade fixa till mina egna hästar.

Jag kan be min sambo ge dem hö ibland och det är helt okej om han skulle ge dem om jag inte är hemma den tiden de brukar få. Eftersom jag har stallet fem meter ifrån ytterdörren så är det ju inte så att jag åker långt för att på plats upptäcka att de redan har fått men självklart uppskattar jag om han berättar att de har fått innan jag tar mig ut just pga de funktionshinder jag har och att jag behöver spara den lilla energi jag har. Det kan ju också vara bra att veta om jag skulle bli sen så att jag slipper stressa i onödan.

Vad gäller skötsel av utrustning så är den så dyr att jag faktiskt inte har råd att någon gör fel, tar fel produkter eller så och att grejerna blir förstörda utan då gör jag det hellre själv eller är åtminstone med och kan förklara hur jag vill att det ska göras.

Folk får gärna tycka att jag är otacksam, småaktig och har kontrollbehov men jag ber om hjälp om jag behöver det. Annars vill jag klara mig själv.
 
I tillhörande ämne - hur gör man när man åker bort då? Sjukdom etc?
Är det helt uteslutet att andra sköter, eller är det bara just att det är gjort av någon oönskat som är obehagligt?
Alltså är er inställning helt bestående eller beror det på tillfälle, i vilket stall/omgivning?

Jag kan säga att skulle jag, efter 10 års hästägande och kanske totalt 18 års hästerfarenhet få värsta punktlistan om hur exakt varje moment ska göras skulle jag känna mig jätteförolämpad och känna mig inte betrodd för fem öre, tex för mockning, vatten och göra i ordning foder samt kolla över hästen. Reflekterar hur en del skrivit att göra "på mitt sätt/vill ha det på mitt sätt"

Det enda jag i mitt eget huvud brukar tänka om jag varit borta är "fasen vad mycket strö det gått åt" men det är ju liksom bara att gilla läget.. alla kan omöjligt göra lika men tillräckligt bra nog :)

Vad olika det kan vara. Nu i sommar har jag varit riktigt dålig och då bad min sambo och hon som hjälper mig att jag skulle skriva upp exakt hur jag vill ha det med allting om jag skulle hamna på sjukhuset igen eller vara så dålig att jag inte kunde gå ut alls just för att de ska kunna dubbelkolla att de inte har glömt något. Visserligen är min sambo egentligen inte hästkunnig men han vet hur jag vill att just mina hästar ska skötas och den tjejen som hjälper mig är riktigt duktig och har egen häst och har haft häst själv länge. Men ändå ville de att jag skulle skriva upp allt så att det inte riskerade att bli fel. De kände inte alls att de på något sätt blev förolämpade eller att de inte var betrodda utan de ville ha den tryggheten att de kunde läsa innantill hur de skulle göra.
 
Nu skulle jag ju vilja påminna om ursprungsfrågan, vilken gällde för kollektivstall. Ser ju att många är oerhört anti mot att ta emot "hjälp", men hur fixar man det liksom i ett kollektiv?

Ett kollektiv bygger ju liksom på gemensam hjälp/insatser, sen ingår väl kanske inte iordningställandet för varje häst utan något som normalt sköts av ägare/FV själv.

Om man nu är så avogt inställd och känner att man inte kan lita på sina stallkamrater, hur funkar det då när man sitter hemma och hästarna tas in för kvällen. Litar du på att din häst får rätt höpåse? Får din häst rätt kraftfoderhink? I kollektiv delar man ju oftast på intag och utsläpp, det borde ju gå att gör fel här hur många gånger som helst enligt många inlägg i tråden.:crazy:
 
Nu skulle jag ju vilja påminna om ursprungsfrågan, vilken gällde för kollektivstall. Ser ju att många är oerhört anti mot att ta emot "hjälp", men hur fixar man det liksom i ett kollektiv?

Ett kollektiv bygger ju liksom på gemensam hjälp/insatser, sen ingår väl kanske inte iordningställandet för varje häst utan något som normalt sköts av ägare/FV själv.

Om man nu är så avogt inställd och känner att man inte kan lita på sina stallkamrater, hur funkar det då när man sitter hemma och hästarna tas in för kvällen. Litar du på att din häst får rätt höpåse? Får din häst rätt kraftfoderhink? I kollektiv delar man ju oftast på intag och utsläpp, det borde ju gå att gör fel här hur många gånger som helst enligt många inlägg i tråden.:crazy:

Men det ar ju stor skillnad pa att jourerna skots vs. att nagon random obedd mockar boxen eller gor iordning kraftfoder eller putsar mina trans. Alla laskunniga klarar av att ta en hopase med namn pa och satta i boxen med samma namn. Sa det ar inget att oroa sig for, imo.
 
Men det ar ju stor skillnad pa att jourerna skots vs. att nagon random obedd mockar boxen eller gor iordning kraftfoder eller putsar mina trans. Alla laskunniga klarar av att ta en hopase med namn pa och satta i boxen med samma namn. Sa det ar inget att oroa sig for, imo.

Halvt kl

Nu har vi visserligen hyrt in någon som sköter de flesta fodringar i vårt stall.
Men oavsett skulle jag inte vara det minsta oroad om nån av mina stallkompisar gjorde foder till min häst.
Jag vet att ingen av dem skulle ge sig på att göra något som potentiellt blir farligt för någon häst.
Man skulle tex inte ge 4 kg havre eller havre alls till en man är osäker på om den äter det. Inte heller skulle man ge sig på att göra käk till en med superspeciella behov(kolikkänslig, medecinerande etc) om man inte var säker på vad den ska ha.
Utöver det har bi märkt upp alla våra respektive foderlådor, tillskott etc med namn och har foderstater framme.
Just för att om någon är med om en olycka el likn och inte kommer till stallet och inte är förmögen att höra av sig kan vi greja det. Eller tom någon ur annat stall på gården.

De allra flesta hästar mår fint även om de en dag skulle få lite fel mängd på foder eller ingen kraft.

Jag håller med om att det inte är pedanteri. Det är överbeskyddande. Stor skillnad!
Och sällan något som görs av de mest rutinerade.
Hur många proffs har en massa hästar med specialbehov som gör att de absolut varje dag måste skötas exakt på ett visst sätt i mockning och sånt?

Däremot min hästs träning är jag noggrann med. Det gör desto större skillnad i hästens liv än om någon mockat annorlunda.
 
Hästen bryr sig säkert inte, men jag bryr mig. Det är en principsak för mig. Fråga innan man rör någon annans saker.
 
Vad olika det kan vara. Nu i sommar har jag varit riktigt dålig och då bad min sambo och hon som hjälper mig att jag skulle skriva upp exakt hur jag vill ha det med allting om jag skulle hamna på sjukhuset igen eller vara så dålig att jag inte kunde gå ut alls just för att de ska kunna dubbelkolla att de inte har glömt något. Visserligen är min sambo egentligen inte hästkunnig men han vet hur jag vill att just mina hästar ska skötas och den tjejen som hjälper mig är riktigt duktig och har egen häst och har haft häst själv länge. Men ändå ville de att jag skulle skriva upp allt så att det inte riskerade att bli fel. De kände inte alls att de på något sätt blev förolämpade eller att de inte var betrodda utan de ville ha den tryggheten att de kunde läsa innantill hur de skulle göra.

Nu menade jag i bemärkelsen om någon skulle tala om för mig exakt hur man mockar och hur man mäter upp ett foder eftersom att jag vet a, hur man gör rent en box b, förstår hur man packar hö, c, förstår att hästen ska ha nytt och rent vatten och d, lätt förstår de svenska vanligt förekommande måttangivelserna som "1kg" eller "1 mått av det"

Sen om det skulle stå på en lapp hur hästen behöver ha spånet i boxen, hur fodret bör röras ihop eller annat det är en annan sak.
Alltså en instruktion över vad ägaren talar om att hästen behöver på individnivå säger jag ingenting om, men det behöver inte gå till överdrift.
 
Men det ar ju stor skillnad pa att jourerna skots vs. att nagon random obedd mockar boxen eller gor iordning kraftfoder eller putsar mina trans. Alla laskunniga klarar av att ta en hopase med namn pa och satta i boxen med samma namn. Sa det ar inget att oroa sig for, imo.

Fast att fodringen inte skulle kunna gå fel håller jag inte med om. Det har varit ett problem i ett tidigare stall. Folk som inte hörde hemma i stallet (vänner till stallägaren) kunde få för sig att de skulle hjälpa till att nattfodra. De tog då den påsen som stod närmast boxdörren, inte den som hörde till hästen/boxen (alla hade påsarna till vänster om boxen, men ibland stod grannens närmare dörren). Detta blev ett problem eftersom alla hästar hade eget inköpt foder och min storätare fick grannens pyttepåse med 1,5 kg hö till natten istället för de 6-8 kg silage hon skulle haft och han fick ett berg silage som var till unghästen intill. Detta hände flera gånger trots påpekande. Uppskattades inte alls.

För övrigt: om någon oombedd mockar till mig tackar jag, kollar att det är strött tillräckligt och tänker att jag får mocka noga dagen efter istället. Foder kollar jag att det ser rimligt ut och ev justerar (inte 1 kg i stället för 4 osv). Detta då det mest är ungdomar som ibland vill hjälpa till och inte alltid har koll. Mina vuxna stallkompisar litar jag på att de fixar att mocka och följa en foderstat.
 
Jag håller med om att det inte är pedanteri. Det är överbeskyddande. Stor skillnad!

Ja, ju mer jag läser i svaren så är det just tillitsproblem till mycket tror jag, inte tveksamheten egentligen i att andra skulle klara av att sköta ens häst enl lättare instruktion. Eftersom att man ju kan tänka sig att överlåta hästskötsel till andra vid behov.

Men det måste vara himla tråkigt att känna att man står i ett stall där man känner att:

- andra inte gör som ägare önskar isf (tex fodermängd utan att det blir stora avvikelser)
- andra slarvar med mockning eller annan rengöring
- andra inte kan se eller säga till om något hos hästen är avvikande
- andra inte ger rent foder eller rent vatten
- känner att andra inte månar om hästen för fem öre
 
Fast att fodringen inte skulle kunna gå fel håller jag inte med om. Det har varit ett problem i ett tidigare stall. Folk som inte hörde hemma i stallet (vänner till stallägaren) kunde få för sig att de skulle hjälpa till att nattfodra. De tog då den påsen som stod närmast boxdörren, inte den som hörde till hästen/boxen (alla hade påsarna till vänster om boxen, men ibland stod grannens närmare dörren). Detta blev ett problem eftersom alla hästar hade eget inköpt foder och min storätare fick grannens pyttepåse med 1,5 kg hö till natten istället för de 6-8 kg silage hon skulle haft och han fick ett berg silage som var till unghästen intill. Detta hände flera gånger trots påpekande. Uppskattades inte alls.

För övrigt: om någon oombedd mockar till mig tackar jag, kollar att det är strött tillräckligt och tänker att jag får mocka noga dagen efter istället. Foder kollar jag att det ser rimligt ut och ev justerar (inte 1 kg i stället för 4 osv). Detta då det mest är ungdomar som ibland vill hjälpa till och inte alltid har koll. Mina vuxna stallkompisar litar jag på att de fixar att mocka och följa en foderstat.

Jag kan nog hålla med, är det större el farligare misstag som begås så är det till största del vid utfodringen eller vid in/uttag, vad jag ser iaf så det kan visst gå fel då. Jag i alla fall tar den risken, jag orkar ärligt talat inte bo i stallet eller vara i min hästs närvaro 24/7 då jag inte har stallet på min gård utan ca 2 mil enkel väg hemifrån

Hästar som råkar få fel kraftfoder eller höpåse har jag vart med om ett par gånger, hästar som inte fått kvällskraften
(kan hända alla, behöver dock inte vara skadligt)

Hästar som tappas vid ledning till/från hage och då hanterar ju andra hästen.

Försover sig till ett morgonpass (har nog hänt måånga)

Ska man vara helt säker på att ingen annan begår misstag, gör fel någon gång eller inte gör exakt så som en själv..ska man kanske överväga att stå ensam i eget stall utan andra människor.
Jag tror att om man står i rätt stall, så gör inte folk saker åt en för att vara direkt elak eller gör det som sabotage i alla fall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 308
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 888
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 823
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp