Bukefalos 28 år!

Det här med att hjälpa varandra i stallet.

Jag har kommit på en liknelse som kanske kan visa mina känslor inför det.

Föreställ dig att du bor på landet och ska gå på promenad. Du låser inte dörren för det känns onödigt när du bara ska gå på byn i en halvtimme. På tillbakavägen tänker du passa på att tömma brevlådan, men den visar sig vara tom fast du är helt säker på att den borde vara full. Du kommer hem, kliver in i hallen och ser en posthög på golvet.
Hur känns det?
 
Själv står jag i ett stall med full service och det ärorika människor som mockar och fodrar min häst varje dag (eller det är samma personer som jobbar men olika som mockar och fodrar olika dagar) och min häst lever än. Men visst blir det fel ibland, men åter igen, min häst har hittills klarat det. Och ibland har vi praktikanter som mockar och som gör det mer eller mindre bra. Men även det klarar min häst av. Att ha en "slarvigt" mockat box alltså. Hästen har även klarat att få fel mat, få för mycket och för lite och så vidare.

Jag litar på dom som jobbar i mitt stall. Dom gör sitt bästa. Men det kan bli fel. Och det är okej. Självklart får det inte bli fel i vissa speciella fall, men överlag... Ett kilo hö hit och dit spelar ingen roll.

Överlag tycker jag att det pluttas, duttas och snuttas för mycket med saker runt hästar. Det är tillskott hit och dit, det måste ta 50 minuter att mocka boxen, annars är det slarvigt, hästen måste ha tre olika musli sorter osv, osv för att må bra.

I de allra flesta fall behöver hästen en hage med kamrater, fräscht vatten och ett bra grovfoder och väl anpassad utrustning. Och vet ni mer vad hästen behöver? En ryttare som rider bra. Eller i alla fall en ryttare som hinner träna och vill bli bättre. Om hästen nu är en ridhäst vill säga. Hästar kan må bra av att vara sällskapsdjur också om dom sköts på rätt sätt.

Men visst; har man all tid i världen till att mocka med händerna, väga höt i gram (om man nu har så dålig känsla att man inte kan känna hur mycket tre kilo är), dutta med sju olika sorters tillskott, rykta hästen i fem timmar, samt träna ett par dagar i veckan, så grattis till er. Den tiden har inte jag och den tid jag faktiskt har ägnar jag mig åt ridning och pyssel med hästen. Men där är vi olika.

Ursäkta ironin och den otrevliga tonen, men jag blir så trött på jag kan/vet bäst attityden. Och ännu mer irriterad blir jag på folk som tror att hästen mår och går bättre om man ger fler tillskott och mockar boxen i hundra timmar.

OT blev det också....
 
Själv står jag i ett stall med full service och det ärorika människor som mockar och fodrar min häst varje dag (eller det är samma personer som jobbar men olika som mockar och fodrar olika dagar) och min häst lever än. Men visst blir det fel ibland, men åter igen, min häst har hittills klarat det. Och ibland har vi praktikanter som mockar och som gör det mer eller mindre bra. Men även det klarar min häst av. Att ha en "slarvigt" mockat box alltså. Hästen har även klarat att få fel mat, få för mycket och för lite och så vidare.

Jag litar på dom som jobbar i mitt stall. Dom gör sitt bästa. Men det kan bli fel. Och det är okej. Självklart får det inte bli fel i vissa speciella fall, men överlag... Ett kilo hö hit och dit spelar ingen roll.

Överlag tycker jag att det pluttas, duttas och snuttas för mycket med saker runt hästar. Det är tillskott hit och dit, det måste ta 50 minuter att mocka boxen, annars är det slarvigt, hästen måste ha tre olika musli sorter osv, osv för att må bra.

I de allra flesta fall behöver hästen en hage med kamrater, fräscht vatten och ett bra grovfoder och väl anpassad utrustning. Och vet ni mer vad hästen behöver? En ryttare som rider bra. Eller i alla fall en ryttare som hinner träna och vill bli bättre. Om hästen nu är en ridhäst vill säga. Hästar kan må bra av att vara sällskapsdjur också om dom sköts på rätt sätt.

Men visst; har man all tid i världen till att mocka med händerna, väga höt i gram (om man nu har så dålig känsla att man inte kan känna hur mycket tre kilo är), dutta med sju olika sorters tillskott, rykta hästen i fem timmar, samt träna ett par dagar i veckan, så grattis till er. Den tiden har inte jag och den tid jag faktiskt har ägnar jag mig åt ridning och pyssel med hästen. Men där är vi olika.

Ursäkta ironin och den otrevliga tonen, men jag blir så trött på jag kan/vet bäst attityden. Och ännu mer irriterad blir jag på folk som tror att hästen mår och går bättre om man ger fler tillskott och mockar boxen i hundra timmar.

OT blev det också....
 
Jag har kommit på en liknelse som kanske kan visa mina känslor inför det.

Föreställ dig att du bor på landet och ska gå på promenad. Du låser inte dörren för det känns onödigt när du bara ska gå på byn i en halvtimme. På tillbakavägen tänker du passa på att tömma brevlådan, men den visar sig vara tom fast du är helt säker på att den borde vara full. Du kommer hem, kliver in i hallen och ser en posthög på golvet.
Hur känns det?

Det beror helt på vem i så fall som har tömt brevlådan och är väl inte en så vanligt förekommande grej så jag hade nog känt obehag om det kunde vara en helt okänd människa som gjort det och syftet bakom.
Sen vet jag inte om jag skulle kunna jämföra så mot mitt stall m inhyrd häst som jag valt att ställa i någon annans hem med mitt eget privata hem eller situationen i sig..människorna i stallet är sällan helt okända och handlingarna i en mockad box tex behöver inte vara en främmande handling. Att man inte gillar det fine, men att dra det som en grej som aldrig händer och därigenom få obehagskänslor tycker jag känns märkligt?
Vad är det man får obehag för?? Att någon vill dig eller hästen illa? (isf är man ju rätt paranoid och bör verkligen byta miljö omgåeende eller kanske söka hjälp)

I ett stall har man ju gemensamt utrymme hur man än vänder och vrider på det. Men det kan vara svårt också, man sätts i ett utrymme med personer man kanske har jättesvårt för..eller så blir det alldeles perfekt precis som om man vore familjemedlemmar.
 
Senast ändrad:
Jag har kommit på en liknelse som kanske kan visa mina känslor inför det.

Föreställ dig att du bor på landet och ska gå på promenad. Du låser inte dörren för det känns onödigt när du bara ska gå på byn i en halvtimme. På tillbakavägen tänker du passa på att tömma brevlådan, men den visar sig vara tom fast du är helt säker på att den borde vara full. Du kommer hem, kliver in i hallen och ser en posthög på golvet.
Hur känns det?

Det var nog den mest bisarra "liknelse" jag ngnsin läst i sammanhanget.
En stallvän i stallet får för sig att vara snäll och mocka din box en dag, och dina känslor är att du blir obehaglig till mods över det och känner dig kränkt?
vad är det för fel i världen undrar jag.......
 
Det var nog den mest bisarra "liknelse" jag ngnsin läst i sammanhanget.
En stallvän i stallet får för sig att vara snäll och mocka din box en dag, och dina känslor är att du blir obehaglig till mods över det och känner dig kränkt?
vad är det för fel i världen undrar jag.......

Skillnad på "stallkollega" och "stallvän". Men oavsett:

Jag tycker helt enkelt inte om när folk petar i mina saker utan att fråga först, pga tidigare erfarenheter. Alla har sina gränser. Din kanske ligger längre bort, kanske vid att någon putsar din dyra sadel? Eller klipper hästens svans ? Eller rider din häst?
 
@skiesabove om vi nu ska läsa tråden så finns det inget öht i den som handlar om att ngn klipper manar, svansar, eller putsar grejer. Det handlar om att ngn ibland vill vara snäll och har mockat åt ngn stallkompis i stallet, eller gjort påsarna. Faktiskt inget annat. Det är även det du svarat på från början att du känner dig kränkt och obehaglig till mods över, inget annat.
 
Jag skulle bli jätteglad om någon mockade min box och gjort iordning foder. Är nu inte mockningen exakt såsom jag önskar mockar jag helt enkelt lite noggrannare dagen efter. Jag har själv "överraskat" en snäll stallkamrat med mockning då jag haft tid över. Jag har inte alls förväntat mig att hon ska göra likadant men hon har ställt upp som uteridningssällskap till mig och min unghäst och därmed anpassat sin ridning utefter mina behov de gånger jag behövt hjälp och det premierar jag gärna!
 
@mackan Jag uttryckte mig tydligen otydligt. MIN gräns går redan vid boxen. DIN gräns ligger kanske längre fram?

Men det är samma princip.

Jämförbart med hur folk känner inför att bli tagna på / kramade av främlingar, kollegor, bekanta, vänner eller familj. Människor har olika toleransnivåer för det med.
 
Nu har jag mina hästar hemma men skulle någon ha gjort ovanstående skulle dom få en stor kram:love:.
Angående posten så inga problem när någon granne lägger den i trappan, jo det händer ibland.
Jag ser gärna att jägarna som lånar stallet för att flå ett vilt flyttar mina saker än det blir nerblodat
 
@skiesabove ja du känner ju som du gör det förstår jag ju. Jag blir bara så himla förvånad att tydligen du och väldigt många flera har den inställningen utifrån frågan i tråden. För mig som haft hästar i 35 års tid känns det så himla märkligt. Hur kan ni ens stå uppstallade kollektivt utifrån det, eller ens alls? Jag skulle tycka utifrån hur ni känner att det ju isåfall utifrån ert perspektiv nästintill måste vara outhärdligt att andra ska ansvara för att era hästar kommer in och ut från och till hagarna osv? Det om ngt är ju en betydligt större grej än att ngn stallvän bara vill vara snäll och göra ngn glad genom att mocka ngns box några gånger under året liksom?

Själv hade jag verkligen blivit superledsen om jag mötts av den här typen av reaktioner, när man bara vill göra en stallkollega lite glad för att man gick och väntade på hovslagaren tex och inte hade ngt bättre för sig så man lika gärna kan hjälpa ngn under tiden.
Tack och lov har jag ALDRIG mötts av de reaktioner som skrivs om här i tråden utifrån det.
Blir ni lika illa tillmods om folk gör ngt för er i andra avseenden osv då och då? Tex städar er katts kattlåda, eller diskat ur era hundars skålar? som exempel.
 
Någon mockar din box...
Jätte glad, även fast båda boxarna tar max 10-15 min tillsammans.

Någon fyller på höpåsar/kraftfoder....
Lika glad för det, tråkigaste som finns ;) Listor finns på ALLT, ingen risk att man gör fel om man är läskunnig! Alla äter samma ensilage, lådorna där fodret ligger är märkta med hästens namn.

Någon byter vatten i boxen...
Samma

Någon har gjort dina extra stallsysslor.... (ex. städat sadelkammaren, städat stallplanen)
Hjälp är alltid uppskattat så länge det görs som det är sagt.

Andra saker som behöver göras....
All extra är skönt =)

Vill du veta före du kommer till stallet att det är gjort?
Av ovanstående? Nej, en glad överraskning. hade det dock gällt tex insläpp eller fodringar vill jag gärna veta det så fort som möjligt.

KAn du tänka dig komma till stallet och få en överaskning ? allt e gjort - du har mer tid till hästen.
positiva/negativa kommenatarer på det.
Samma som ovan, tycker det är skönt att det är klart =)
 
@skiesabove ja du känner ju som du gör det förstår jag ju. Jag blir bara så himla förvånad att tydligen du och väldigt många flera har den inställningen utifrån frågan i tråden. För mig som haft hästar i 35 års tid känns det så himla märkligt. Hur kan ni ens stå uppstallade kollektivt utifrån det, eller ens alls? Jag skulle tycka utifrån hur ni känner att det ju isåfall utifrån ert perspektiv nästintill måste vara outhärdligt att andra ska ansvara för att era hästar kommer in och ut från och till hagarna osv? Det om ngt är ju en betydligt större grej än att ngn stallvän bara vill vara snäll och göra ngn glad genom att mocka ngns box några gånger under året liksom?

Själv hade jag verkligen blivit superledsen om jag mötts av den här typen av reaktioner, när man bara vill göra en stallkollega lite glad för att man gick och väntade på hovslagaren tex och inte hade ngt bättre för sig så man lika gärna kan hjälpa ngn under tiden.
Tack och lov har jag ALDRIG mötts av de reaktioner som skrivs om här i tråden utifrån det.
Blir ni lika illa tillmods om folk gör ngt för er i andra avseenden osv då och då? Tex städar er katts kattlåda, eller diskat ur era hundars skålar? som exempel.

Skulle bli enormt sur om en gäst städade kattlådan eller diskade kattens vattenskål. Det är ju rakt av oförskämt. Så beter man sig inte hemma hos någon annan. Gränslöst minst sagt.

In/uttag och jourer är en helt annan sak. Det är planerade saker. Samma sak om någon frågar först, då kan jag tacka ja eller nej. Oftast tackar jag ja och blir glad.

Men om någon bara gör, utan att fråga, blir jag inte glad.

Jag stod i ett större kollektivstall i 3 veckor. Inte min grej, alls. Sen dess lösdrifter, delade med 1-2 andra hästägare och det trivs jag med.
 
@skiesabove var har jag skrivit att det var en gäst? Vilka konstiga antaganden du gör.

men ok då förstår jag, nej kollektiv torde inte vara din grej alls, och nog inga andra stall heller med pass osv, lösdrift förstår jag att du slipper det mesta av sånt. tur att du hittat det du trivs med utifrån det du redogjort för i tråden.

Hur länge har du haft egen häst?
 
@skiesabove var har jag skrivit att det var en gäst? Vilka konstiga antaganden du gör.

men ok då förstår jag, nej kollektiv torde inte vara din grej alls, och nog inga andra stall heller med pass osv, lösdrift förstår jag att du slipper det mesta av sånt. tur att du hittat det du trivs med utifrån det du redogjort för i tråden.

Hur länge har du haft egen häst?

Men vem menade du annars skulle städa kattlådan i ditt exempel?
Jag kan ju inte överraska mig själv med att städa kattlådan åt mig själv.

(och det är fortfarande inte jourerna som är ett problem, vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva det. Nice härskarteknik btw.)
 
samma person som ev. burit in din mail? en vän, granne, familjemedlem osv ngn du har ett dagligt umgänge med i stallet helt uppenbart, eftersom ni delar stall? det är väl ingen GÄST som du tidigare skrev som städat din kattlåda isåfall, som du skrev innan du redigerade ditt inlägg.
Jag förstår öht inte hur man kan stå i stall och inte anse att de som står där, ffa om ngn mockar din box ngn gång, inte är ngn "vän" om än ytligt.
i övrigt förstår jag öht inte din lilla känga. Jag är helt och fullt bara totalt fascinerad och oförmögen att förstå ditt och många andras reaktioner på det tråden handlar om och frågar utifrån det. Ni måste stått på totalt OTROLIGA ställen där det typ är krig eller misstro bland alla rent allmänt, för att ha den inställningen att det är KRÄNKANDE och OBEHAGLIGT att ngn stallvän har mockat din box?
 
Senast ändrad:
@mackan Jag uttryckte mig tydligen otydligt. MIN gräns går redan vid boxen. DIN gräns ligger kanske längre fram?

Men det är samma princip.

Jämförbart med hur folk känner inför att bli tagna på / kramade av främlingar, kollegor, bekanta, vänner eller familj. Människor har olika toleransnivåer för det med.

Jag förstår att man har olika toleransnivå.

Däremot utifrån att du skrivit om just kränkning och obehagligt..jag kan inte annat än säga att jag blir ledsen över att man känner så allmänt :( och undra över vart man får den tanken eller upplevelsen ifrån. Tex om man omgiver sig m enbart sjukt komplicerade eller elaka människor som gör att man måste vara så på sin vakt/smått paranoid.
Jag hade tagit jätteilla vid mig (dock respekterat) för att jag velat vara snäll enbart om jag mockat en box eller gjort i ordning foder och den personen sedan tex skäller ut mig efter noter för att jag inskränkt så pass på något vis för det hade aldrig i min vildaste fantasi varit min mening

Men förhoppningsvis får vi stå i samma stall där alla isf känner något likadant och tänker lika..det brukar vara nyckeln till det mesta.

Jag brukar hjälpta till att städa hos mina vänner, diska, gå ut med sopor, hunden eller rensa kattlådan. Uppskattat hos de som har mycket lite tid över till sådant. Men hos de får jag å andra sidan anta att, eller hoppas att jag har så pass mycket tillit att de inte tar illa upp av det eller att jag skulle göra det enbart för att jag anser att de missköter det själva
 
Senast ändrad:
@skiesabove Lika lite är det väl ngn total stranger som burit in din mail utan nån du har en relation till i allra högsta grad? Att du sen inte låste din dörr om du känner så, är väl ditt bord, i min värld har ngn du relaterar till och som vill dig väl och tycker den känner dig, kommit förbi dig, och tagit med sig posten och knackat på för att hälsa på dig, och när du sen inte är där och dörren är olåst har den väl gått in och ropat i hallen och när du inte är hemma trots att du inte låst dörren, snällt lagt posten innanför dörren.
 
Ja jag blir ju rent av förskräckt, då jag vid flertalet tillfällen faktiskt hjälpt många av mina stallkamrater att mocka boxen. Jag har också kränkande nog gjort iordning höpåse efter angiven kvällsgiva på hästens lista.

I det här läget kanske jag borde avstå i fortsättningen.:crazy:
 
Ja jag blir ju rent av förskräckt, då jag vid flertalet tillfällen faktiskt hjälpt många av mina stallkamrater att mocka boxen. Jag har också kränkande nog gjort iordning höpåse efter angiven kvällsgiva på hästens lista.

I det här läget kanske jag borde avstå i fortsättningen.:crazy:

Det varken lär eller bör du väl göra, för tack och lov är det ju inte standard att det funkar som det redovisas här i tråden, även om de många svaren enligt samma anda är väldigt förskräckande, jag är själv rätt chockad.
Är nog bara att tänka att det tydligen finns en radda folk som känner ngt helt annorlunda än vad andra har erfarenhet av och känner sig trygga med osv, och det är ju tack och lov inget jag känner att jag själv skulle ändra min inställning till utifrån mina egna erfarenheter och alla jag kännt i 35 års tid. Så du är nog trygg att fortsätta som du gör enligt det du erfarit och vad andra runtomkring dig också verkar känna tänker jag.

Man får ju bara hoppas att det folk som känner sig obehagliga till mods, kränkta osv, verkligen är TYDLIGA med att de inte vill ha ngn hjälp av sån här art öht. Är de det så finns ju inget större problem, folk har ju all rätt att tycka och tänka som de gör i sig själva. Däremot blir det ju superobehagligt om detta folk INTE gör detta tydligt till de i sin omgivning redan från början.

en följdfråga i sammanhanget: allt detta "folk" som tydligen inte uppskattas öht utan snarare tvärtom om de skulle råka vilja vara snälla ngn dag och mocka ngn box åt en stallkollega som de tydligen uppfattar att de gärna vill göra ngn tjänst osv. Om man inte uppskattar sån hjälp och inte vill ha den - är det uppskattat den dagen ngt akut skulle inträffa - ngn blir sjuk, alltså typ dödssjuk akut, ngn olycka inträffar etc etc, och närmaste familjen har allt fokus på just det osv i det läget. Är det lika opoppis då att stallkollegorna/vännerna gör en instats och hjälper till, eller är det ok just då, trots att ingen hjälp uppskattas ens det minsta spontant ngn gång då och då under normala omständigheter?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 585
Senast: Crossline
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 908
Senast: pews1972
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp