det här med avmaskning

Sv: det här med avmaskning

GaurdianAngel skrev:
Jag maskar aldrig men däremot vaccinerar jag. Det är inte det jag reagerat på utan vilken syn hon har på sin hund. Låter inte som om hunden är direkt önskvärd.



Så hur tror Du hästfolk skulle reagera om någon skriver på gnägg att de har häst men har inget som helst intresse för vare sig häst, dressyr, hoppning, hästaktiviteter eller vaccin utan de önskar att de hellre fått en kanin?
haha, ja skulle jag ha häst skulle jag inte tävla dressyr, inte tävla hoppning, inte vara med på klubbträffar för att fjanta runt bara..
det skulle vara nödvändig lydnad i skogen, och mest ha kul..

jag tar hand om min hund även fast du har inbillat dig annorlunda..
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
man måste inte vara intresserad av hundsport för att ha hund..

Men man kanske ska vara intresserad av hundar ändå?

"nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.. "

"hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen.. "

Eller var det Molgan som skrev det? Tur att du älskar din hund trots att du inte gillar hundar :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med avmaskning

Tippan skrev:
nåja... med tanke på din mognadsnivå så...
åhh ja, skulle du bli så mycket gladare om du blev totalt nertrackad för en detalj? t.ex att du kanske inte rengör öronen på din hund så blir du klassad som sveriges sämsta hundägare? hur reagerar du på det?
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
åhh så om man har hund så MÅSTE man hålla på med utställningar, agility, beblanda sig med andra hundmänniskor, gå hundkurser, vara intresserad av poängsättningar och domare och utställningsplatser och speciella hundschampoon för "medelljusbrun halvvågig päls som lätt tovar sig"

tänka sig det skiter min hudn fullständigt i, han är sällskapshund och trivs med det..

men om dina hundar är tävlingsnarkomaner så låt dom vara det, min hund är det inte..

Hundaktiviteter för mig är promenader, hjärnaktiviering lämpad för den ras man har, intresse för sin hund och dess behov m.m.

Man behöver inte åka på utställning/tävling för att vara en bra hundägare. Men det känns som om vi har diskuterat färdigt med varann.
 
Sv: det här med avmaskning

förklara varför hunden mår dåligt av att inte tävlas i agility och ställas ut.
 
Sv: det här med avmaskning

Jag rengör faktiskt inte öronen på mina hundar :D Men jag skulle inte bemöta ett sådant påstående om att jag är sveriges sämsta hundägare med massor av svordommar och infantila uttalande för det. Jag skulle bemöta det konstruktivt.

Vi tycker mest synd om hunden för att du säger att du hellre skulle vilja ha ett marsvin. Tänk om din mamma hellre skulle vilja ha en pojke och tycker att det är jobbigt att ha dig...
 
Sv: det här med avmaskning

så du menar att man måste gå kurser för att:
* skära upp upp kött och hälla ner det i hundmatskålen
* ge vitaminer
* ta på kopplet
* gå med hunden utomhus
* ta upp bajs
* borsta hunden
* kasta bollar och locka hunden över hinder

shit, asså det lär juh vara en hel veteskap, hur många olika metoder har du lärt dig att ta upp bajs på? :smirk:
 
Sv: det här med avmaskning

Färdigdiskuterat med Dig.

Dygnet har 1440 minuter och de tänker jag använda på något vettigt!
 
Sv: det här med avmaskning

Druvan skrev:
Men jisses, att en hund ska avmaskas och vaccineras som vuxen tillhör dom mest grundläggande baskunskaperna. Skulle jag ringa runt till mina valpköpare och tjata om sådant skulle dom nog tycka jag nedvärderade dem grovt och att jag var knäpp ;). Sådana enkla fakta tar man redan på INNAN man åker hem till en uppfödare och köper en valp! Tycker du verkar ha en bra uppfödare som hörde av sig efter ni hämtat valpen- det gör långt ifrån alla!
nej, det tycker jag inte..

för någon som inte haft hund vet inte.. och en så viktig sak som vaccination som inte förekommer på daglig eller ens månatlig basis är det vsårt att veta..

men du kanske skickar med ett papper om vaccinationer och avmaskning, eller iaf frågar valpköparen om det vet hur det ligger till..
 
Sv: det här med avmaskning

mm okai, man hör så mycket, har sammanfattat av den här tråden att avmaskning helst ska ske vid behov och inte varje år om de inte behövs..

Tack för ditt svar :)

Mvh Maria
 
Sv: det här med avmaskning

GaurdianAngel skrev:
Färdigdiskuterat med Dig.

Dygnet har 1440 minuter och de tänker jag använda på något vettigt!


uttömmande svar, ville bara veta hur många olika sätt att ta upp bajs på som du kan.. för det hade du väl gått kurs och lärt dig?
 
Sv: det här med avmaskning

Tippan skrev:
Men man kanske ska vara intresserad av hundar ändå?

"nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.. "

"hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen.. "

Eller var det Molgan som skrev det? Tur att du älskar din hund trots att du inte gillar hundar :confused:
hmm nej, anser inte att jag är hundintresserad, men jag underhåller mitt djur..

men han är ändå en dålig uppfödning.. det enda vi såg av hans mamma var en liten skrämd hund som satte svansen mellan benen och for bort till baksidan av huset för att hon inte gillar främlingar.. jag ville sätta mig i bilen och åka hem.. men "vi skulle titta iallafall" och där var det kört.. min hund gillar inte främlingar, vill inte bli klappad av andra, leker inte med någon annan hund än grannhunden, är rädd för mina släktingar t.o.m.. hundfaktor? 0,5/10
det han gör är att han skäller och ylar när det ringer på dörren och han leker med mig och brorsan.. annars är det inte mycket till hund..
 
Sv: det här med avmaskning

Alltså när du skriver underhåller, så låter det mer som en bil som du lämnar in på verkstad. Sen blir du skogstokig över att vi tycker att det låter sorgligt och illa för hundens skull (dig struntar vi väl i...) Skriver du sådana saker så kan du inte spy galla över att folk reagerar.

Jag har också en hund med ett sådant utgångsläge. Det ligger massvis av jobb bakom för att hon ska ha faktorn 6.5/10 istället... Men om du ändå bara är intresserad av att ha hunden hemma så vad klagar du på? Vad är det som inte fungerar med det liv han lever?
 
Sv: det här med avmaskning

Anledning till att folk reagerar här inne är för att du använder så nedvärderande ord om din hund och hur lite du egentligen bryr dig..

De flesta personer som jag känner värderar sina hundar väldigt högt, det betyder att man har ett hundintresse ( betyder inte att man måste älska agility/utställning)

Och att hunden nu blivit som den blivit har till en del med gener att göra, visst men långt ifrån allt kan dock skyllas på generna..

Övriga svar:

Nej du behöver inte avmaska om du nu inte tror att din hund har mask, du kan avmaska av säkerhetsskäl dock eftersom du inte avmaskat någon gång
 
Sv: det här med avmaskning

En människa som hade varit intresserad av hundar och hundaktiviteter hade säkert kunnat göra mer för en sådan hund än en som skiter fullständigt i allt vad hundaktivering heter.
 
Sv: det här med avmaskning

Ja men för vems skull? Om hunden bara går hemma på gården så??? Spelar det någon roll?
 
Sv: det här med avmaskning

När folk säger att de har sällskapshundar låter det som att det enda hunden egentligen behöver för att må bra är kärlek

Sällskapshund - hund utan aktiveringsbehov. Behov av motion utöver den egna bakgården lika med 2 varv runt kvarteret en gång om dagen.

För vissa hundar kanske det räcker med kärlek. Men nog förtjänar väl alla hundar ett visst engagemang från sin människa.

Och hunden kanske skulle må bättre om den fick träna upp lite självförtroende eller vad nu den behöver. Och skulle det bli bättre kanske den skulle få vara med lite mer, och inte behöva vara hemma hela tiden.
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
ursäkta, vart sa jag att jag inte vill ha honom kvar, jag sa att jag inte är intresserad av HUNDAKTIVITETER OCH HUNDMÄNNISKOR som babblar om klippning, tränare, utställningar, pänger, visningsringar och fan vet allt som jag totalt skiter i.. jag har ett sällskapsdjur, inget utställningsobjekt..

och det fattar väl även du att promenader och mat är något som jag självklart ger min hund.. eller är du så högfärdig gentemot mig att du tror att jag inte matar min hund eller?
..

Nej, jag har aldrig påstått att du ö.h.t missköter din hund!Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att läsa in saker som jag aldrig skrivit? Jag har aldrig skrivit att man måste köra agility eller tävla på annat sätt med sin hund! Däremot tycker jag att den har rätt till en viss grad av aktiviteter tillsammans med sin ägare. Och tyckte inte att det lät som om du var intresserad av att göra något alls med din hund. Det enda du talade om var att du minsann inte ville ha någon hund och därför inte kunde anses behöva ta ansvar för att ta reda på vad den behövde. Det var mest din attityd till din hund som provocerade mig, inte hur du faktiskt skötte den. För précis som du skriver har jag ingen som helst aning om det.

Vi "hundmänniskor" diskuterar inte heller bara om utställningar o dyl! Vi talar om hur mycket vi uppskattar vår hund. Vi talar om hur bekymrade vi är för att den är rädd för andra människor. Vi talar om vilken borste som lättast reder ut pälsen. Vi talar om vad hunden gjorde på senaste promenaden. Vi ventilerar vilka orsaker hundens klåda kan ha. Inte är man väl fanatiker för att prata om en kär vän?
 
Sv: det här med avmaskning

Tippan skrev:
Alltså när du skriver underhåller, så låter det mer som en bil som du lämnar in på verkstad. Sen blir du skogstokig över att vi tycker att det låter sorgligt och illa för hundens skull (dig struntar vi väl i...) Skriver du sådana saker så kan du inte spy galla över att folk reagerar.

Jag har också en hund med ett sådant utgångsläge. Det ligger massvis av jobb bakom för att hon ska ha faktorn 6.5/10 istället... Men om du ändå bara är intresserad av att ha hunden hemma så vad klagar du på? Vad är det som inte fungerar med det liv han lever?
det är inte jag som klagar, alla andra klgara på att min hund lever ett miserabelt liv.. det har då jag aldrig märkt..
 
Sv: det här med avmaskning

Calazirya skrev:
Anledning till att folk reagerar här inne är för att du använder så nedvärderande ord om din hund och hur lite du egentligen bryr dig..

De flesta personer som jag känner värderar sina hundar väldigt högt, det betyder att man har ett hundintresse ( betyder inte att man måste älska agility/utställning)

Och att hunden nu blivit som den blivit har till en del med gener att göra, visst men långt ifrån allt kan dock skyllas på generna..

Övriga svar:

Nej du behöver inte avmaska om du nu inte tror att din hund har mask, du kan avmaska av säkerhetsskäl dock eftersom du inte avmaskat någon gång
jao, folk började kasta galla på mig redan innan jag sa nått om min hund hur han är och så.. dvs enbart baserat på att jag inte tävlar med honom och att jag missat vaccniationer så tycker folk att jag ska lämna bort hunden..

bara för att jag äger hund betyder det inte att ja är hundmänniska med allt vad det innebär.. folk som känner mig men inte vet vad jag har för djur tror mer på att jag äger ett dussin hästar än en hund..

har iaf vart till vet, ingen mask men en analsäck som höll på att bli inflammerad, fick cortison/penicellin mot det..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 038
Senast: Extrakonto
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 337
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 690
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp