det här med avmaskning

B

BeastieBabe

ja, nu är det så att när vi köpte våran hund till familjen köpte vi från en uppfödare som är medlem i SKK och godkänd och allt va de nu kan tänkas vara.. självklart tror man att man får all viktig info men icke.. fick vet att han skulle ha valpspruta vid 3 mån ålder, veterinären som gav sprutan då gjorde oxå fel, informerade inte ett skräp om när vi skulle tillbaka och vaccinera mot någonting igen..

så vid 7 års ålder fick vovven sin andra vaccinering i sitt liv.. och så började jag tänka på avmaskning när jag såg att stallkatten skulle ha avmaskningsmedel..

nu är alltså min hund inte avmaskad nångång i hela sitt liv, han blir 8 i sommar. han tappar inte vikt (liten mellanpudel 13,5 kg), han äter bra, avföringen ser bra ut, pälsen är fin men han tvättar sig väldigt mycket i rumpan, därför börjar vi fundera nu..

vad tycker ni som kan det här?
 
Sv: det här med avmaskning

Ser Du ingen mask i baken eller i avföringen skulle jag inte avmaska honom.
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
ja, nu är det så att när vi köpte våran hund till familjen köpte vi från en uppfödare som är medlem i SKK och godkänd och allt va de nu kan tänkas vara.. självklart tror man att man får all viktig info men icke.. fick vet att han skulle ha valpspruta vid 3 mån ålder, veterinären som gav sprutan då gjorde oxå fel, informerade inte ett skräp om när vi skulle tillbaka och vaccinera mot någonting igen..
?

Man kan ju fråga själv också...Det är ju du som köpt hunden och därmed tagit ansvar för att den sköts på rätt sätt.

Håller annars med GA, det finns ingen anledning att avmaska om den inte har problem. Det är ju alltid en risk för resistenta parasiter om vi avmaskar utan anledning.

sen är det väl fortfarande så att hunden behöver grundvaccineras igen för fullt skydd om det gått så lång tid mellan spruta 1 och 2? Bara så att du inte glömmer att fråga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med avmaskning

skrocken skrev:
Man kan ju fråga själv också...Det är ju du som köpt hunden och därmed tagit ansvar för att den sköts på rätt sätt.

Håller annars med GA, det finns ingen anledning att avmaska om den inte har problem. Det är ju alltid en risk för resistenta parasiter om vi avmaskar utan anledning.

sen är det väl fortfarande så att hunden behöver grundvaccineras igen för fullt skydd om det gått så lång tid mellan spruta 1 och 2? Bara så att du inte glömmer att fråga.
När hundar säljs så lättvindligt kan man juh undra vad det är för fel på vårat land kan jag lugnt säga..
Det var lätt att köpa hund, uppfödaren ringde upp några gånger och frågade hur det gick, kändes som att vi fått den information vi behövde när både uppfödare och veterinär upträdde som att allt var som det skulle..

hade jag fått välja hade det blivit fler marsvin istället, men mamma ville ha hund och gav honom till mig.. men som sagt skyller jag på uppfödare och veterinär som inte informerar..

så att det kliar i rumpan på honom är inget problem? och gör verkligen en enda avmaskning att maskarna blir resistenta?
är det verkligen så att det inte finns nån hundägare som avmaskar på årlig basis utan enbart när det börjar krypa ut maskar ur ändtarmen på hunden?

ja, vi frågade denna veterinär som vaccinerade senast hur det var med grundvaccinering, och vi hade fått ett aktivt(?) vaccin som inte behövde grundas mer än med en spruta..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
När hundar säljs så lättvindligt kan man juh undra vad det är för fel på vårat land kan jag lugnt säga..
Det var lätt att köpa hund, uppfödaren ringde upp några gånger och frågade hur det gick, kändes som att vi fått den information vi behövde när både uppfödare och veterinär upträdde som att allt var som det skulle..

hade jag fått välja hade det blivit fler marsvin istället, men mamma ville ha hund och gav honom till mig.. men som sagt skyller jag på uppfödare och veterinär som inte informerar..

..

Förstår inte riktigt vad du menar med lättvindigt? Uppfödaren ringde ju tom upp och förhörde sig om hur det gick! Det är ju helt omöjligt att informera om precis allt som ska hända i hundens liv framöver. NU kan man väl ändå tycka att det hör till grundinfo att hunden ska omvaccineras med vissa intervaller. Men jag tycker ändå att det är mitt ansvar att ta reda på vad som gäller när jag köper hund, tex.

Att det kliar i rumpan kan ju bero på fler saker än mask. Varför inte skicka in ett avföringsprov och kolla om den har parasiter? Jag vet inte om maskarna kan bli resistenta efter en enda avmaskning, men det är ju ändå ett gift som det jag tycker är onödigt att ge hunden i onödan. Blotta tanken på resistenta parasiter får mig att få hjärtklappning!
Den kan ju också tex ha problem med analsäckarna och då kan man behöva få hjälp av veterinär.
 
Sv: det här med avmaskning

Så efter sju års tid slår det dig plötsligt att hunden bör vaccineras även som vuxen? :confused:
Som djurägare har du ju ett ansvar och (förhoppningsvis) intresse i att samla kunskap om hur det ska skötas, uppfödaren/veterinären kan ta för givet att man tar reda på /vet vissa standardsaker själv...

Vad gäller avmaskning skulle jag nog vänta tills jag misstänkte maskangrepp. Endel slentrianavmaskar varje år, andra inte. Jag gjorde det förut, men har slutat efter att min hund blev ordentligt sjuk av medlet. Då började jag fundera på vad man egentligen stoppar i dem :eek: En avmaskningskur tar död på allt det kommer åt - även nyttiga bakterier.
Hundar har förresten, precis som hästar och andra djur, ett eget avmaskningssystem i kroppen.

Mitt tips är - gör ett träckprov hos veterinären, så får du veta!
 
Sv: det här med avmaskning

skrocken skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med lättvindigt? Uppfödaren ringde ju tom upp och förhörde sig om hur det gick! Det är ju helt omöjligt att informera om precis allt som ska hända i hundens liv framöver. NU kan man väl ändå tycka att det hör till grundinfo att hunden ska omvaccineras med vissa intervaller. Men jag tycker ändå att det är mitt ansvar att ta reda på vad som gäller när jag köper hund, tex.

Att det kliar i rumpan kan ju bero på fler saker än mask. Varför inte skicka in ett avföringsprov och kolla om den har parasiter? Jag vet inte om maskarna kan bli resistenta efter en enda avmaskning, men det är ju ändå ett gift som det jag tycker är onödigt att ge hunden i onödan. Blotta tanken på resistenta parasiter får mig att få hjärtklappning!
Den kan ju också tex ha problem med analsäckarna och då kan man behöva få hjälp av veterinär.
ja, men det uppfödaren frågade om var vad vi hittade på för roligt med hunden.. typ "hur har det gått när ni vart ute? lyfter han på benet än?" är det viktigade än avmaskning och vaccinationer?

själv anser jag att vaccinationer tillhör det viktigaste OM djuret ska ha vaccinationer.. nu är det juh så att när vi köpte hund var jag inte insatt i hästeriet och vad man vacicnerade mot osv, och marsvin skulle inte ha några vaccinationer.. så varför skulle jag helt plötsligt vara supernoga med det när ingen informerade om det?
 
Sv: det här med avmaskning

beda skrev:
Så efter sju års tid slår det dig plötsligt att hunden bör vaccineras även som vuxen? :confused:
Som djurägare har du ju ett ansvar och (förhoppningsvis) intresse i att samla kunskap om hur det ska skötas, uppfödaren/veterinären kan ta för givet att man tar reda på /vet vissa standardsaker själv...

Vad gäller avmaskning skulle jag nog vänta tills jag misstänkte maskangrepp. Endel slentrianavmaskar varje år, andra inte. Jag gjorde det förut, men har slutat efter att min hund blev ordentligt sjuk av medlet. Då började jag fundera på vad man egentligen stoppar i dem :eek: En avmaskningskur tar död på allt det kommer åt - även nyttiga bakterier.
Hundar har förresten, precis som hästar och andra djur, ett eget avmaskningssystem i kroppen.

Mitt tips är - gör ett träckprov hos veterinären, så får du veta!

japp.. precis så.. för valpspruta skulle de juh bara ha vid 3 månaders ålder, sedan att det var annat man vaccinerade mot senare fick vi ingen info om.. och NEJ jag var inte ett dugg hundintresserad och jag är inte heller nu intresserad av lydnadskurser, utställningar, agility eller andra aktiviteter som hundmänniskor hittar på.. dvs jag är ingen hundmänniska..

vi ska in till vet och ta bort en till knöl i skinnet efter fästing snart, kan juh passa på att ta avföringsprov då.. även fast det känns billigare att köpa avmaskningsmedel och ge honom det..
 
Sv: det här med avmaskning

Fast jag tycker just vaccination hör till en av de saker man borde veta som hundägare... Aldrig läst en hundbok / pratat med andra hundägare och fört det på tal / överhuvudtaget tänkt på att vi människor också vaccinerar oss mot vissa saker och att alla sprutor inte ger livslångt skydd (ex stelkramp och liknande)?
 
Sv: det här med avmaskning

Men om man skaffar ett djur..vad det än är...så ligger det väl i intresset att ta reda på det mesta om det man skaffat. du kan ju inte belasta den du köper djuret av att denne ska upplysa. En viss kunskap ska man väl ha före köpet ? Att efter 7 år komma på om vaccinationer..är inte det lite slappt ? Att vara medlem i SKK är väl ingen garanti för upplysningar...det är ju bara en vanlig människa ändå bakom medlemsskapet. Var och en bör ju ta reda på info...
 
Sv: det här med avmaskning

nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.. så varför skulle jag prata om sånt med nån hundmänniska?

senaste gången jag vaccinerade mig var för att jag åkte utomlands, min hund åker inte utomlands och behöver således inga sånna vaccinationer..
senaste hemmavaccinationen(stelkramp) jag fick var för 12 år sen när jag gick i fyran, min hund är som sagt 8 år snart, han fanns inte när jag fick min sista vaccination som räcker i 30 år..
 
Sv: det här med avmaskning

hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen.. är mer intresserad av att få honom att hoppa hinder och lyssna på halvhalter än någon "riktig" hundaktivitet..

och JO jag tycker att den som säljer en hund ska upplysa om saker som kan vara livsavgörande för hunden, dvs vaccinationer och avmaskning, inte är det livsnödvändigt att hunden ska börja lyfta på benet när han pinkar.. DET är onödig info..
 
Sv: det här med avmaskning

Läste din mor aldrig en hundbok innan ni skaffade hunden, pratade hon inte med andra hundmänniskor, var hon inte intresserad överhuvudtaget att lära sig någon om hundar innan hon så lättvindligt skaffade eran hund?

Skyll inte på uppfödaren och veterinären, lite sunt förnuft borde vuxna människan haft då hon skaffade den nya familjemedlemen till er.
 
Sv: det här med avmaskning

nej, hundar är lätta att sköta om och köpa och allt sånt där.. tycker helt klart att info ska ingå när vemsomhelst kan köpa hund sådär huxflux..

ja men när INGEN säger till en vad som behövs hur ska man då veta? och i en del böcker står det inte ens att man ska avmaska och vaccinera..

förresten, jag kan inte se vart du skrev något svar om de här med avmaskning.. eller har tråden döpts om till "klaga på BeastieBabe"??
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
förresten, jag kan inte se vart du skrev något svar om de här med avmaskning.. eller har tråden döpts om till "klaga på BeastieBabe"??

Nej det är inte meningen att bara klaga på dig! Fast jag måste tillstå att jag blev en aning provocerad av din inställning till din hund som inte bett om att få komma till dig...Men, någon jag absolut vill klaga på är din mamma! Varför köpa ett djur till någon som inte är intresserad? Om nu hon var det så är det faktiskt hennes skyldighet att ta reda på vad som gäller för att "hålla" djuret i skick. Att införskaffa ett levande djur och inte ta så mycket ansvar för det att man inte kollar upp när, hur och vad som ska göras är oansvarigt och totalt förkastligt! Man köper inte en hund huxflux!

Vad jag vet så måste alla vaccinationer göras om med vissa intervaller för att ge fullt skydd, både på folk och djur och det borde din mamma förstått. Olika intervaller gäller för olika sjukdomar.
Måste säga att jag tycker lite synd om er hund som ingen verkar vara speciellt intresserad av... Varför inte omplacera den om du ändå inte vill ha den? Det måste ju också vara det absolut billigaste!
 
Sv: det här med avmaskning

nu ska jag gå emot de andra och säga att det inte alls är nödvändigt att hunden är vaccinerad om den inte träffar så mycket andra hundar. risken för att den ska bli drabbad av något är otroligt liten i sverige eftersom de flesta tar det säkra före det osäkra och vaccinerar sina djur.

hur som helst, det där med rumpan behöver inte alls vara mask. enda sättet att vara säker är att gå till vet och be dom kika/ta prov. även om det kostar mer än att prova att stoppa i sin hund lite gift.
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
ja, nu är det så att när vi köpte våran hund till familjen köpte vi från en uppfödare som är medlem i SKK och godkänd och allt va de nu kan tänkas vara.. självklart tror man att man får all viktig info men icke.. fick vet att han skulle ha valpspruta vid 3 mån ålder, veterinären som gav sprutan då gjorde oxå fel, informerade inte ett skräp om när vi skulle tillbaka och vaccinera mot någonting igen..

så vid 7 års ålder fick vovven sin andra vaccinering i sitt liv.. och så började jag tänka på avmaskning när jag såg att stallkatten skulle ha avmaskningsmedel..

nu är alltså min hund inte avmaskad nångång i hela sitt liv, han blir 8 i sommar. han tappar inte vikt (liten mellanpudel 13,5 kg), han äter bra, avföringen ser bra ut, pälsen är fin men han tvättar sig väldigt mycket i rumpan, därför börjar vi fundera nu..

vad tycker ni som kan det här?

Vis av erfarenhet vet jag att valpköpare inte kommer ihåg en tiondel av vad man informerar om muntligt. Därför skickar jag alltid med en lapp där alla basråd står. Mat, vaccinationer, avmaskning, HD-röntgen, enklare sjukdomar och problem, trimning, grundlydnad etc. Din uppfödare kan mycket väl ha informerat om vaccination och avmaskning även om du/ni har glömt det. Att din uppfödare sedan har hört av sig för att fråga hur det går är ju kanon bra och visar att hon/han verkligen bryr sig. Om du själv inte har hört av dig med frågor och problem kan uppfödaren omöjligt veta att det är några.

Har du pejl på det här med vaccinationer nu? Vet du att för att få ett bra grundskydd ska hunden ha 2 vaccinationer med 4 veckors mellanrum och sedan en påfyllning efter ett år? I sverige har vi god vaccinationsfrekvens vilket gör att även ovaccinerade hundar inte löper så stor risk att bli sjuka, men det är klart att det är bäst att vara på den säkra sidan.

Vad det gäller avmaskning brukar jag bara rekomendera att avmaska vuxna hundar när det behövs. I ditt fall skulle jag utesluta andra problem först; analsäckar, eksem, fästingbett etc. Om din hund inte äter en massa skit ute (kadaver, råttor etc.) är mask sist på listan.

Mvh,
Duvan
 
Sv: det här med avmaskning

nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.. så varför skulle jag prata om sånt med nån hundmänniska?

Låter som om Din hund mår bäst av att omplaceras. Vad en hund behöver för att må bra, tar jag för givet att man läser på och tar reda på fakta innan man hämtar hunden.

Det är ingen som informerar mig om Sveriges lagar, men jag är ändå som svensk medborgare skyldig att kunna dem.

Hur tror Du en uppfödare ska kunna informera om allt man behöver kunna/veta innan man köper hund? Ska hon ringa dig varje vecka och höra om Du har sett till att hunden får mat, motion och rätt träning?
 
Sv: det här med avmaskning

Men jisses, att en hund ska avmaskas och vaccineras som vuxen tillhör dom mest grundläggande baskunskaperna. Skulle jag ringa runt till mina valpköpare och tjata om sådant skulle dom nog tycka jag nedvärderade dem grovt och att jag var knäpp ;). Sådana enkla fakta tar man redan på INNAN man åker hem till en uppfödare och köper en valp! Tycker du verkar ha en bra uppfödare som hörde av sig efter ni hämtat valpen- det gör långt ifrån alla!
 
Sv: det här med avmaskning

jag gissar på att uppfödaren tog för givet att ni som blivande hundägare hade tagit reda på sådant som avmaskning och vaccinering. Tycker inte det är uppfödarens skyldighet att upplysa om sådant. Däremot kanske uppfödaren borde kolla sina valpköpare mer seriöst och inte sälja till de som inte ens läst en bok om hundens skötsel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 038
Senast: Extrakonto
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 336
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 690
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp